שיחה:גן (ביולוגיה)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מספר בעיות בערך[עריכת קוד מקור]

  • הגדרת הערך לוקה בחסר.
  • לא מוסבר מבנה הגן והאלמנטים שבו: פרומוטור, אזור מקודד, סיגנל טרמינציה פולי A.
  • מוזכר "הגן לצבע עיניים" אינני מכיר את הגן הזה אם משהוא מכיר את הגן- יתכבד לכתוב את שמו, אם לא מוטב למחוק את המשפט.
  • מוזכרת חשיבות הגנים בהתפתחות מערכת העצבים בפרט, במה שונה מערכת העצבים מעשרות המערכות האחרות המתפתחות הגוף?

--Itayba 15:54, 11 אוקטובר 2005 (UTC)

  • מה לוקה בחסר בדיוק?
  • אין ספק שהערך דורש הרחבה. אני עובד על זה, וגם אתה וכולם מוזמנים.
  • שכתבתי את דוגמת הגן לצבע העיניים.
  • מערכת העצבים לא שונה; פשוט מישהו התחיל לכתוב ונטש באמצע. אתה רשאי להוסיף.
  • הערך, כאמור, דורש הרחבה, אבל לא שכתוב - לפחות לא חציו הראשון, אותו התאמצתי לכתוב בשפה פשוטה, ברורה וויקיפדית. אסיר, ברשותך, את הערת השכתוב. בברכה, Pixie 19:55, 11 אוקטובר 2005 (UTC)

היי איתי. שחזרתי לגרסה הקודמת:

  • ראשית, גן יכול להיות ב-DNA או ב-RNA (הרי נגיף ה-HIV מכיל רק RNA ויש בו גנים). לפיכך כתבתי "חומצת גרעין".
  • שנית, כפי שהסברתי בהמשך המאמר, לא כל גן מקודד לתכונה באורגניזם. זוהי גישה מיושנת וכיום ברור שיש המון יוצאים מן הכלל. האם קידוד אחד מארבעת הפפטידים המרכיבים את ההמוגלובין נחשב ל"תכונה"? בקושי. אני ארחיב עכשיו מעט על מה מוגדר כגן ומה לא, אבל את הניסוח המקורי יש להשאיר. תודה, Pixie 21:13, 11 אוקטובר 2005 (UTC)


שלום- ביולוגיה היא אסכולה בעייתית- לכל כלל יש יוצא מן הכלל, רגל הוא איבר המשמש להליכה אבל לא אצל דיונונים, פגועי חוט שידרה או שולחנות. כך גם לגבי גנים- אלמנטים מסויימים כמו רטרו וירוסים טרנספוזומים ושאר הוירוסים בעלי מטען RNA הם יוצאי דופן.

על פי molecular cell biology גן הוא:

gene :Physical and functional unit of heredity, which carries information from one generation to the next. In molecular terms, it is the entire DNA sequence including exons, introns, and noncoding transcription-control regions necessary for production of a functional protein or RNA.

על פי the cell

gene: Region of DNA that controls a discrete hereditary characteristic, usually corresponding to a single protein or RNA. This definition includes the entire functional unit, encompassing coding DNA sequences, noncoding regulatory DNA sequences, and introns.

אני מסכים על הורדת המונח "תכונות" אבל אני חושב שהגדרת "גן" צריכה לכלול את העובדה שהוא יחידת הורשה, הוא מורכב (בד"כ) מDNA, הוא משמש ליצור RNA ובד"כ לחלבון

הערות נוספות[עריכת קוד מקור]

הערות לגבי המבוא:

  • האם בגנים "שאינם מקודדים לחלבון" הכוונה היא הם גנים המקודדים לRNA רגולטורי או לפסאודו גנים או לטרנספוזומים?.
  • דעתי מוטב לשנות את "חלק של חלבון" למונח "פפטיד" מהקשר של חלבונים המיוצרים מגנים שונים. ("חלק של חלבון" מרמז על דומיין שונה ולא על מולקולה שונה.

הערות לגבי "גן או לא"

  • הרשימה "רצפים שאינם מקודדים לחלבונים" מובנת בצורה לא הגיונית וראוי לחלקה למספר תת רשימות –
    • רובו הגדול של הגנום הוא ללא פונקציה ידועה (בעבר ניקרא junk DNA),
    • אלמנטים מבניים כמו טלומר וצנטרומר.
    • אלמנטים שאינם גנים כוללים רצפים חוזרניים, פסאודו גנים ווירוסים אנדוגניים.
    • גנים שאינם מקודדים לחלבון כוללים גנים המקודדים ל tRNA, rRNA , RNA רגולטורי וטרנספוזומים
    • אלמנטים בתוך גנים המקודדים לחלבונים שאינם מקודדים לחלבונים כמו אינטרוינים, פרומוטורים,
    • אלמנטים המקודדים ל mRNA אבל לא לחלבון כמו סיגנל לפולי אדנילציה.
  • מניין נלקחה הקביעה שיש 200 אלף חלבונים באדם? אני מכיר את התיאוריה שיש 100 אלף וגם זאת הערכה בלבד.
  • מאחר שנטען שההגדרה לגן אינה "דו כיוונית" אולי מוטב לשנות את הגדרת הגן לפי ההגדרות מן הספרות הכתובות למעלה.
  • הערכות כמות הגנים היא 30 אלף, רק מחצית מסווגות לתפקיד ידוע.

ראה http://www.ornl.gov/sci/techresources/Human_Genome/project/info.shtml

--Itayba 09:38, 12 אוקטובר 2005 (UTC)

היי איתי. הרחבתי את הגדרת הגן, אני מקווה שהפשרה מוצאת חן בעיניך. אני אתקן את הפרק "גן או לא" לפי הערותיך. ההגדרות שהבאת מהספרים נחמדות, אבל כפי שכתבתי לך איפשהו בעבר - בוויקיפדיה חשוב מאוד להביא את הדברים כך שגם בני נוער שנתקלים עתה לראשונה במושג יבינו קצת במה מדובר; ההגדרות שהבאת מניחות ידע מוקדם, וההגדרה שאני כתבתי הינה פשוטה ובהירה (ולא שגויה).

בכל מקרה, ברור שאין להתמקד יותר מדי במשפט הבודד הפותח את הערך. כפי שציינת, יש המון להוסיף, ואני מקווה שתוכל לעשות זאת - אנא, בשפה פשוטה וברורה. אשמח אם בעתיד תמשיך לנהוג כפי שעשית כאן, ותכתוב בדף השיחה שינויים מוצעים בטקסט שאני כתבתי, ולא תשנה ישירות בערך. המשך שת"פ פורה, Pixie 09:52, 12 אוקטובר 2005 (UTC)


  • הדוגמא של צבע עיניים היא הכי לא מתאימה כאן מאחר ומדובר בתכונה כמותית בעלת הורשה מורכבת ולא "דוגמא אינטואיטיבית פשוטה" ובטח לא "נחרצת", הכי פשוט להתחיל מתכונה מנדלית בעלת הורשה פשוטה באמת (כמו בדוגמא של האלל). עדיף כבר להדגים עם סוג דם ABO. אנם יש 3 אללים אבל יש רק גן אחד, ואז אפשר להסביר גם קו-דומיננטיות
  • המושג "מוטציה" משמש פה למקרה מאוד ספציפי שנכלל במונח ואפשר להבין מהכתוב שכל מוטציה היא כזו. חוץ מזה הפואנטה היא לא אם שני גנים נשארו יחד או לא, אלא מה קרה להם ביחס לרצפי הפרומוטור וכו.

אסתר 17:19, 24 נובמבר 2005 (UTC)

בפסקה הראשונה, "מונח קודם שתבע דרווין". נראה לי שצריך להיות "טבע" ולא "תבע".

"פענוח הגנום של אורגניזם מסוים כולל את קביעת רצף חומצות האמינו המרכיבות את ה-DNA "[עריכת קוד מקור]

חומצות אמינו? זאת לא טעות?

גן או לא גן - הערות[עריכת קוד מקור]

אינטרונים, ע"פ הבנתי, הם בהחלט גנים, זאת משום שב alter splicing חלה תזוזה של האינטרונים, כלומר ההגדרה של מהו אינטרון היא דינאמית והיא העומדת בבסיס ה alternative splicing.

בנוסף הסיבה שקיימות חזרות (לעיתים קרובות המון חזרות) על אותו הגן היא האפשרות שחזרות כאלו מספקות לייצור המוני של חלבון אליו הגן מקודד, זאת ע"י שעתוק כמויות של mRNA בו"ז ממספר מקורות

יצורים הפלואידיים[עריכת קוד מקור]

קיימים גם בעלי חיים הפלואידיים - לדוגמא, בתאי הזכר בדבורים ישנם 16 כרומוזומים בעוד שבתאי הנקבה ישנם 32. הזכר הינו הפלואידי והנקבה דיפלואידית. יש לתקן את הגדרת המושג "הפלואידיות"

הוכחות היכן המקורות?[עריכת קוד מקור]

לדוגמא 98.5 אחוז לא מקודדים חלבונים, וכו Israel2496 - שיחה 19:23, 20 בפברואר 2019 (IST)[תגובה]

שינוי שחזור[עריכת קוד מקור]

שלום. משתמש:Gilgamesh שחזר את העריכה שעשיתי אתמול. אני חושבת שידו היתה קלה על ההדק, אז אסביר למה העריכות שעשיתי עדיפות על הגירסה ששוחזרה:

  • שורה 1: גנים מקודד לא רק לחלבונים, לכן שיניתי לתוצרי גנים.
  • שורה 10: ממה שהיה כתוב השתמע שהנוקליאוטידים הם אלה שמרכיבים את הגנים. זה נכון ברמה מסוימת, אבל הרבה יותר נכון להגיד שהם מרכיבים את הגנום כולו (כי הרי הגנים ביצורים רבים הם רק אחוז קטן מהגנום). בנוסף, גם םה הסברתי שגנים יכולים ליצור RNA לא מקודד או חלבון.
  • גם כן בשורה 10: הורדתי פיסקה על מיזם גנום האדם. הוא לא נראה לי רלוונטי לערך, ובמיוחד הקביעה שזהו אחד האתגרים המרכזיים היום בלי שום הפנייה.
  • תחת הכותרת מושגים בסיסיים: הפלואידיות, דיפלואידיות ומולטיפלואידיות - העברתי את המידע החשוב לראש ההגדרה, כדי שידעו מהי התכונה לפני שיודעים את מי היא מאפיינת.
  • בהגדרה של אלל: המשפט שהיה שם מטעה. זה נשמע שיש שם מצב של הכפלת גנים, ושזה לא משהו טבעי שקיים ביצורים מולטיפלואידיים. בנוסף, המשפט על מנדל מיותר - הוא לא מסביר את המושג.
  • פגם גנטי: נראה לי לא אנציקלופידי להתייחס למושגים בצורה של "חולה". יש לדברים מונח מדעי, אז צריך להשתמש בהם. בנוסף, הסיכויים לצאצאים מסוג מסוים נכונים רק במחלות מונוגניות, ובהנחה שלא מתרחשים אירועי רקומבינציה או דברים כאלה. הסיכוי של 25%,50%,25% לשני הורים הטרוזיגוטים זה הפשטה של המצב הביולוגי האמיתי. בכל מקרה הוספתי הפנייה לערך על ריבוע פנט שמסביר את הסיכויים האלה, במקום להרחיב כאן בצורה לא מדוייקת (לדוגמה, היה כתוב ש"צאצא להורה חולה יקבל את האלל למחלה ב-50% מהמקרים בהם יבטא בעצמו את המחלה." צריך לציין שמדובר לצאצא להורה הטרוזיגוט, ואז המשפט נכון (עם הסתייגות ההפשטה). הורה הומוזיגוט יעביר ב-100%).
  • קו-דומיננטיוּת: גם כאן רציתי להסיר את הגרשיים שהקיפו מילה.
  • גן ורצפים אחרים: גם כאן החלפתי לצורה אנציקלופדית יותר - "למרות שהגנים הם "גולת הכותרת""? במקום זה הוספתי משפט שמקושר לערך על DNA לא מקודד, שמדביר את הדברים ומביא את האחוזים וכו'. דברים שכבר ציינתי בשלב מוקדם יותר הוסרו כאן.

בהמשך יש הרחבה שמדברת על האדם. לא היה לי זמן להתעסק יותר מידי בסוף הערך, אבל לא היה ברור אם זה מאפיין כללי של תאי זרע וביצית, אז לכן הבהרתי שמדובר באדם.

לגבי השורה הראשונה (תיאור תמונה) אני לא חושב שנכון לדבר על כרומוזומים שמופיעים לזמן קצר ועדיף לדבר על כרומטין, אם כי זה מסורבל מדי לתיאור התמונה. אין לי בעיה עם השינוי ל"תוצרי גנים
לגבי שורה עשר ואלל - אין לי בעיה עם ההצעה
לגבי "פגם גנטי" הסייכוי הוא לא 25% או 50% לקבל צאצא חולה. נכון אמנם שהסיכוי להוריש את הגן הוא כזה, אבל בפועל מספר הצאצאים עם גן שמשפיע על התוצרים הוא נמוך יותר בגלל חדירה (פנטרציה) משתנה: en:Penetrance. לא רואה בעיה בתיאורם כ"חולים". אבל אפשר גם "גן פגום" אם זה נראה לך עדיף
לגבי היתר - אלה ענייני סגנון לא עקרוניים ואין לי בעיה עם השינוי הזה. גילגמש שיחה 11:01, 18 באוגוסט 2021 (IDT)[תגובה]