שיחה:דיני קניין

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לוקי - כרגיל ערך מצויין בכל הנוגע לתיאוריה, אבל איפה הפרקטיקה?

חוק המקרקעין - חוק המטלטלין - זכויות שביושר (על פי הפסיקה החדשה) - השבת אבידה - תקנת השוק - ועוד ועוד ועוד ועוד.

אגב המלומד הופלד נקרא הוהפלד (Hohfeld).

80.230.157.54 16:20, 9 יוני 2004 (UTC)

השמונים מאתיים שלושים וכו' זה אני שלא נכנסתי לחשבון.

אלמוג 16:22, 9 יוני 2004 (UTC)


הערך עדיין בתהליכי ייצור ופיתוח. --loki 16:57, 9 יוני 2004 (UTC)loki


דרך אגב אתה בטוח לגבי הופלד?

--loki 17:06, 9 יוני 2004 (UTC)loki

שאלה ללוקי[עריכת קוד מקור]

לוקי שלום,

אני מנסה למצוא את הערך המקביל בויקפדיה האנגלית. האם זה הערך:Property law? אם כן, תוכל בבקשה להוסיף לתחתית הערך את הקישור? --אביהו 17:49, 9 יוני 2004 (UTC)

לוקי בחייך[עריכת קוד מקור]

שלום לך לוקי. שבתי לאחר העדרות של יומיים והערך "דיני קניין" עודו כשהיה - ללא מילה אחת על דיני הקניין... אמנם הויקיפדיה צריכה להיות מקום בו נכתבים ערכים על רמה גבוהה, הכוללים דיון תיאורטי בזכויות, אבל הערך נראה כמו מחברת בחינה בתורת המשפט, ולא כמו ערך שעוסק בדיני הקניין. אני בדרך כלל משתדל לא למתוח ביקורת על ערכים של אנשים אחרים כאן בויקיפדיה, אבל המדובר בערך חשוב, ויש הרבה ערכים משפטיים שטרם נכתבו, וצריך לתת סטנדרט גבוה מהתחלה. אני בטוח שכוונתך טובה, ואולי אני, שבא מהפרקטיקה ולא מהאקדמיה, רואה את הדברים בראיה צרה, אבל אפשר לכתוב ערך טוב על דיני הקניין בלי להזכיר את הוהפלד, ואי אפשר לכתוב בכלל ערך על דיני הקניין בלי להזכיר את חוק המקרקעין. אני חושב שלפני שדנים בתיאוריה, או בהצדקות התיאורטיות לקיומה של תופעה כגון "קניין" או "רכוש" צריך לדון קודם בהסדר החוקי הפוזיטיבי. כפוזיטיביסט (ונראה לי על פי הערכים שלך עד עכשיו שאתה כזה) אתה צריך דווקא לקבל את הדעה הזו.

אני מאד לא רוצה לפתוח אתך כאן "חזית" ולהתחיל לריב. הערכים שלך עד עכשיו על רמה מאד גבוהה, ונראה שאתה מכיר היטב את החומר המשפטי. כשאני ואתה משתפים פעולה, נוצרים ערכים יפים (לדוגמא "פוזיטיביזם משפטי" שנמצא עכשיו ברשימת המומלצים). הייתי מכניס את הקטע הדרוש לתוך הערך בעצמי, אבל ראשית אני לא רוצה לקלקל לך, ושנית, אני לא מרגיש שאני מספיק בקיא בשביל לכתוב ערך.

ודרך אגב - המלומד נקרא WESLEY NEWCOMB HOHFELD ולא "וסטלי הופלד".

אלמוג 13:41, 10 יוני 2004 (UTC)


מסיבה לא ברורה קשה לי עם הערך הזה כנראה זה בגלל שהוא עיקר עיסוקי בתחום (הוא וחברות). אני מנסה לכתוב אותו בצורה מקיפה, כך שגם החלק המעשי יגיע, ראייה לכך הוא הערך בדיני עבודה, שהתחיל ברמה התיאורטית וכיום נראה לי שהוא מקיף דיו. איני רוצה שהערך יראה כמו בויקי באנגלית (Property law) שלטעמי אינו מקיף דיו.

--loki 14:57, 10 יוני 2004 (UTC)loki

בסדר. אני אמתין בסבלנות. סומך עליך. אלמוג 15:30, 10 יוני 2004 (UTC)

חוסר שביעות רצון לגבי המושג!!![עריכת קוד מקור]


למישהו יש הערות כלשהם לגבי המושג?

לטעמי הוא לא ממוקד דיו. אשמח עם מישהו יחווה דעה או יוסיף את רישומיו.

--loki 15:09, 16 יוני 2004 (UTC)loki

לעניות דעתי, מבלי לפגוע, הערך לא ברמה גבוהה. ערכתי בו מספר שינוייים היום ואמשיך לעשות כן השבוע. מרבית ההוספות הן יותר פרקטיות וצמודות לחוקים הרלוונטים מאשר תיאוריות תורת משפטיות. בהמשך אעמוד גם על נושא המרשם התלת מימדי / דו מימדי (לבד מבתים משותפים ועוד כמה חריגים זו סוגיה שאינה פשוטה היום) מכיוון שזה נושא מאוד עכשווי. בכל מקרה, תזכיר חוק דיני ממונות יכניס שינוי לנסח הרישום מהבחינה הזו וזה צריך למצוא ביטוי לפחות בפרק העוסק במרשם.

שלום.

עלה והצלח! לדעתי צריך למחוק את הערך לגמרי ולהתחיל מהתחלה. אל תרגיש חובה להיות צמוד לטקסט הקיים, הלוקה בכל מה שלקו המצרים על הים. אלמוג 21:44, 11 בדצמבר 2006 (IST)[תגובה]

בהמשך להודעת אלמוג[עריכת קוד מקור]

אם ככה, אשתדל לערוך את הערך מחדש, עם גוון קצת הרבה יותר משפטי ופחות תיאורטי.

אפי צמח - בהמשך להודעת אלמוג[עריכת קוד מקור]

אני חייב לומר שככל שאני עובר על הערך אני יותר ויותר מזדעזע. בראש ובראשונה לדעתי, יש למחוק את הערך הזה באופן מיידי. כפי שחלק מכם יודע כבר עבדתי על אספקטים יותר פרקטיים / משפטיים / צמודי חוק של הערך הזה בתקופה האחרונה (תיאוריית התפיסה, ס' 3 לחוק המטלטלין וס' 17 לחוק המקרקעין, תיאוריית העבודה - יש להוסיף מספר דברים בעניין הקניין הרוחני , מרשם המקרקעין , ופרקים נוספים שערכתי לפני מספר חודשים וטרם העליתי כגון "דרכי רכישת זכויות" , "זכות הקניין מהי" התיישנות מקרקעין, מרשם תלת מימדי / דו מימדי , איזונים בדיני הקניין, TITLE INSURANCE, "סוגי נכסים (קורפורלים/אינקורפורלים)" , "קנין שביושר מהו", "מרשמים קונסטיטוטיבים לעומת דקלרטיבים" - אגב , הפרקים הללו הועברו לעיונו של אחד העורכים כאן שהייתי בקשר טלפוני איתו לפני חודשיים-שלושה, הוא אמר לי להעלות אותם באופן מיידי אך התעכבתי בעניין הזה. מכל מקום איבדתי עמו קשר לפני כחודש ואינני זוכר את שמו, מי יכול לעזור לי להתחקות אחריו?). בכל מקרה, לדעתי אין מקום להעלאת הפרקים הללו (וגם לא אעשה את זה) יחד עם התוכן הקיים (דבר שאמרתי לו זה מכבר). מילא היה אפשרי לומר כי מה שרשום כרגע הווה מעין "הקדמה תורת משפטית" לדברים שכתבתי אני, אך אפילו הקדמה תורת משפטית זו לקויה, לא מדוייקת כלל ונראית כאילו נעשתה כלאחר יד. אין בכלל צורך לציין שהפרק שכותרת היא "וייסמן" הוא מחפיר. האם מי שרשם אותו יודע מי זה וייסמן ומה תרומתו לדיני הקניין ? כאשר מדובר בוייסמן יש להבין שככל המדובר בדיני הקניין - ידו כמעט בכל. זה מצחיק לייחד פרק לוייסמן בו מוצגת עמדתו בקשר לזכות הקניין בשלושה משפטים ותו לא. או שמציינים את וייסמן על כל המתשמע מכך או שפשוט לא. דוגמא נוספת לחוסר דיוק : מטרת דיני הקניין , בין היתר, ויש להדגיש בין היתר היא ניצול נכון של נכסים ומניעת תת ניצול, אך ישנן מטרות נוספות: מה לגבי מיטלטלין? דיני הקניין לא חלים עליהם ? האם הדין מתייחס באופן זהה ומבקש לא לעודד תת ניצול גם לגבי מיטלטלין ? (שכן לרוב, אף אחד לא אומר לי איך לנהל את המיטלטלין שלי, בעוד שלגבי מקרקעין יש התערבות בעניין זה - חוקי התכנון והבנייה, 34ב לחוק המקרקעין, ס' 37 לחוק המקרקעין, ס' 22 לחוק השכירות והשאילה - כאמור הכל נובע מהעובדה שככל המדובר במקרקעין מדובר במשאב קבוע מבחינת זמן, מבחינת מקום, מבחינת כמות, וכו') לכן - ההצגה של כל דיני הקניין כדינים שמטרתם היחידה היא ניצול נכון היא לא מדוייקת דיה. וכהנה וכהנה.

הצעתי היא בראש ובראשונה למחוק את הערך, לרבות הוספותיי (הן שזורות אצלי בפרקים שלי) , שכן הערף הזה לא מכבד את ויקיפדיה.

שלא תבינו לא נכון - הערך הזה באופן חד משמעי לא אמור להיות מחברת בחינה בדיני קניין, אך הוא אמור להיות ערך משפטי נטו ולא ערך תורת משפטי מעורפל, לא מדוייק ועשוי כלאחר יד.

אלמוג - צור איתי קשר ephhhh@gmail.com , שוחחתי עם אחד החברים פה דרך אימייל ואף טלפונית בקשר לערך זה ונותקה התקשורת בינינו לפני כחודש.

נשתמע

אם מישהו מבקש לראות איך כותבים ערך משפטי בשפת אינציקלופדיה יכול לראות את הערך העוסק בדיני הקניין באינציקלופדיה העברית שנערך אם אינני טועה על ידי וייסמן עצמו

אפי, יש כמה וכמה דברים שצריך להבהיר:

  • לדעתי הקונספציה שלך לגבי הוויקיפדיה שגויה. אם אתה רואה ערך ורוצה לתקן אותו, אין טעם בטלפונים ומיילים ל"עורכים". פשוט תקן בעצמך. אני עוקב אחרי תיקונים בערכים משפטיים וכמובן שאני ואחרים נגיה, נערוך, נקשר וכו'.
  • לקשר בדף השיחה ולא במיילים / טלפונים וכו' יש עוד יתרון - תיעוד פומבי. כמו שאתה רואה כאן שהיו לי ויכוחים עם יוצר הערך בשנת 2004, כך יראו בעתיד כיצד התפתח הערך, וכו'. זה מאוד חשוב.
  • הערך עצמו הוא איום ונורא, בלתי קריא, בלתי רלבנטי, וכנראה גם שגוי. אני מציע כאן שתרוקן את הכל, ותתחיל לכתוב מהתחלה. כך יהיה גם יותר קל, ולא תצטרך לבנות על בסיס רעוע ושגוי שבנו אחרים.
  • לצערי, שיעוריו של פרופ' וייסמן שימשו לי כהפוגות לצאת אל השמש הירושלמית, להתחיל עם בחורות בקפיטריה, לחתור תחת השלטון החוקי במדינת ישראל במסגרת פעילות שמאל רדיקלי, ובמקרי חירום שנוכחותי נדרשה באולם, לפתור את תשבץ המוחין של העיתון "חדשות". לפיכך יקשה עלי במעט לתרום לערך כנדרש. ציון ה-60 שקיבלתי בקורס היה אך מעשה של חסד, אותו ביצע מתרגל רחב לב שלא אנקוב כאן בשמו.

בציפיה להמשך עבודה פוריה על ערך זה אלמוג 14:18, 14 בדצמבר 2006 (IST)[תגובה]

לאלמוג

ה"קונספציה" חמודה ואני ער לתכליתה, אבל לא מתאימה לכל סוג שיח. (עיין ערך הודעה מסוג זה)

נשתמע, אפי.

זכות קניין[עריכת קוד מקור]

חלק גדול מהערך עוסק בזכות קניין, וצריך לעבור לערך המתאים. --‏InbalabnI14:23, 15 במרץ 2011 (IST)[תגובה]