שיחה:החלוקה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אני משחזר את הערך לגירסה שלפני תוספותיו של דניאל ונטורה (ויסלח לי חברי דני) משום שהתוספות, העוסקות במשה מונטיפיורי, בקרל נטר ובמקווה ישראל, אינן כלל רלוונטיות לערך. מונטיפיורי ומקווה ישראל אוזכרו בגרסה הקודמת של הערך רק בשל היות גישתם אנטי-תזה לשיטה של כספי החלוקה, אך הפיכת הפרקים המרכזיים של הערך לסקירה של פועלם יוצרת את הרושם ההפוך, כאילו מפעליהם היו בבחינת יישום רחב היקף של שיטת כספי החלוקה. זה ממש היפוך של היוצרות והגשת מידע מטעה לקורא. מגיסטרשיחה 10:08, 24 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]

הכספים שאספו השדר"ים או הגיעו לארץ ישירות מהגולה . כספים אלה חולקו בי תושבי הארץ והיו מקור לקיומם הכלכלי . האשכנזים חילקו את הכספים השעדה קיבלה לכל משפחות העדה לפי מספר נפשות . הספרדים הקציבו שליש מכספי החלוקה למיסים , לשלטונות , ולמוסדות הציבור , שליש מכספי החלוקה לתלמידי חכמים , ושליש לעניים . החלוקה הייתה לא רק שיטה כלכלית אלא ביטאה גם ערך של שיתוף בני הגולה ביישוב בארץ ישראל , מעין החלוקה שבין יששכר לזבולון . תושבי ארץ ישראל מתפללים על בני הגולה בקברות הצדיקים ומקיימים מצוות יישוב הארץ גם בעבור בני הגולה , ואילו בני הגולה תומכים בהם כלכלית וחלק כחלק יחולקו ..

תיקנתי טעות-סופר ימימ הבינים ==> ימי הבינים דן רויטל - שיחה 11:09, 26 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

הערך מאוד מוטה[עריכת קוד מקור]

"רבני היישוב הישן גם רדפו את תנועת חובבי ציון ורבניה על גיוס כספים למען ההתיישבות בארץ ולא למטרות רבני הכוללים". בניסוח הזה יש הצדקה לחובבי ציון - יישוב הארץ, כאשר ל"רבני הכוללים" (עדיף - אנשי היישוב הישן) אין מטרה ברורה. ולא היא - סיבת התנגדותם של אנשי היישוב הישן נעוצה בחוסר אמונתם בהצלחת ההתיישבות, בעיקר לאור כשלונה הראשון של פתח תקוה. לכן הם העדיפו כי כספי החלוקה יופנה למתיישבים.

שנית - שמה הרשמי של תנועת חיבת ציון היה "החברה לתמיכה ביהודים עובדי אדמה ובעלי-מלאכה בסוריה ובארץ ישראל", כך שגם המתיישבים החדשים נהנו מכספי החלוקה.

שלישית - מצטייר לכאורה שכל אנשי תנועת ההשכלה התנגדו לחלוקה. זו הכללה מאוד גורפת. הסופר ש"י פין כתב לפינסקר כי כדאי לאחד את קופת הישוב הישן עם קופת חיבת ציון ולחלקם לשתי האוכלוסיות בשווה. אפילו אליעזר בן-יהודה תמך בכספי החלוקה ב-1884 וכינה אותה "יסוד מרכזי של ישוב הארץ, שבזכותה נתרבה הישוב האשכנזי".

בסופו של דבר צריך לזכור שמאנשי העלייה הראשונה והעלייה השניה נשארו מעטים מאוד, לעומת אנשי היישוב הישן שהצליח לשרוד בזכות כספי החלוקה. הוה אומר, לכספי החלוקה חלק משמעותי בפיתוח ההתיישבות בארץ.