שיחה:המאה ה-19

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המאה ה-19 היתה המאה בה פעלו אישים כמו... ובה גילו... אולם היתה זו מאה שידעו בה טרגדיות לרוב ואירעו בה מלחמות נודעות כמו..

מבחינה הסטורית נודעה המאה כאחת התקופות בה התחולל שינויים בכל תחומי...

הערה להיסטוריונים שביניכם: ההגדרות בWIKIPEDIA לעיתים עלובות למדי. כדאי להתבונן באנציקלופדיות כדי לראות איך כותבי הערכים יודעים "למשוך את העין". היסטוריה היא תחום מאלף וכדאי שיהא כתוב בצורה סיפורית ולא רק בטבלה של אירועים.

לבסוף, אפשר לציין הפניות לכל האירועים והאישים שעשו את המאה. בן הטבע.

תארוך מאות: תארוך המאה היא אקסיומה. נכון הדבר שאם נתבונן במאה הראשונה, קרי משנת 0 לספירה ועד סיום שנת 99, נחשוב שחלפו 99 שנים בלבד משום ששנת 100 כבר שייכת למאה השניה.
אותה דוגמה לשנת 2000, הרי מיד בראשון בינואר חגגנו את המילניום החדש, נכנסנו למאה ה-21 והאם באמת חלפו 2000 שנים, האם לא ראוי להמתין עד 31 בדצמבר 2000? ובכן, לא. פיתרון הגיוני מושג אם פונים לאחור על ידי ספירות המאות לפני הספירה: שנת 100- עד שנת 1- היא המאה שלפני הספירה וכן הלאה.
על מה אני מסתמך? בזמנו, עוררה חגיגת המילניום החדש פולמוס מקיף בנושא והיסטוריון אחד טרח להסביר את האקסיומה. מקווה שזה מובן ושוב אדגיש WIKIPEDIA למרבה הצער עדיין לא מקור מהימן שאפשר להסתמך עליו (אפילו שאני חלק ממנה). יש לבדוק גם באנציקלופדיות הרגילות.
ובכן, מה אמר אותו היסטוריון? הוא הסביר שהספירה מאד מבלבלת מבחינה מתמטית כי אנו מצפים שמ-0 עד 99 שנים יחלפו 99 שנים אולם במערך של 0 עד 99 יש 100 ספרות. אם תתחילו למנות את השנים מ-1.1.0000 עד 31.12.0000 תיווכחו שחלפו 100 שנים בדיוק. מקווה שהבהרתי את האקסיומה.

אגב, חיפוש בגוגל הבאתי אותי לאתר טוב של תקופות למי שמעוניין להרחיב את הדעת (והערכים בויקיפדיה) http://history1900s.about.com/library/weekly/aa110900a.htm?PM=ss11_history1900s

מקווה שלאחר הבהרתי, השיטה בה משתמש העולם כולו ואתם ואני, נקבל את האקסיומה הפשוטה.
לגבי WIKIPEDIA אני כבר הערתי בימיי הראשונים כאן: אחד המקורות האחרונים להסתמך עליהם ואני מייחל שויקיפדיה תהיה שונה. דוגמה טובה היא כמובן התארוך של המאות - השיטה הוויקיפית כנגד העולם.

יום נעים, בן הטבע.

בן הטבע. בן הטבע (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

מערכת Anno Domini היא, למיטב ידיעתי, המערכת המקובלת ברובו המכריע של העולם הנוצרי והמערבי, ובה אין שום שנת אפס. השנה הראשונה היא שנת 1 לספירה ולפניה באה 1 לפנה"ס. יש לכך חשיבות. למשל, אוגוסטוס שימש פרינקפס מ-27 לפנה"ס ועד 14 לספירה. אם תטען שישנה גם שנת אפס, בניגוד לכל היסטוריון מצוי, הרי שתגיע למניין שנים אחר עבור תקופת הפרינקיפאט. אפשר, רצוי אפילו, לסייג את הכתוב בערכי-המאות ולציין כי יש הכוללים גם את השנה 1800 במאה ה-19, למשל, ומשם לקשר להסבר ממצה. אגב, גם אני מאוד לא אהבתי את הערך הזמני שהוצב כאן, הנגיש לכל באי-הרשת, ובו האמירה הנחרצת: "ההגדרות בWIKIPEDIA לעיתים עלובות למדי". אתה עושה עבודה נהדרת כאן, אבל אתה מוכרח להציב גבולות. זה לא מגרש-משחקים אינטלקטואלי ולא קהילה שיש לי או לך חזקה כלשהי עליה, או תהיה אי-פעם. בפרט, אין לך הזכות לגרש כותבים אחרים מערכים שאתה עובד עליהם, וממילא התועלת כאן מוטלת בספק. נסה לעמוד על שלך מתוך כבוד לאחרים... וסלח לי על הנימה הקטגורית - אני באמת מעריך את כל מה שעשית כאן. אלעד 13:11, 19 אוק' 2003 (UTC)
צר לי אלעד. אתה מתווכח עם עצמך. במקום להקדיש זמן לגיבובים, תחבר ערכים. ישנו פה כבוד הדדי בין המחברים ועובדה היא שביקשתי לא לערוך את הכתוב עד שאסיים. לכשסיימתי עמלו אחרים על העריכה כשהודעתי להם כי אפשר. כך מקובל. בכל קהילה יש כללים וויקיפדיה אינה מקום למריבות. אם אדם טורח על מאמר ואתה ניצב בגישה חיובית כלפי מאמץ זה, אז רצוי שתמתין עד אשר יסיים את מלאכתו.
לגבי תיארוך היסטורי: ישנה דרך אחת. תראה איך גורמים רשמיים מתייחסים אליה ודי בכך. אין דבר כזה לוח נוצרי. ישנו לוח גריגוריאני. ישו אגב לא נולד בשנת 0 או ב-1 או במינוס 1. אתה צודק לגבי שנת 0 (אני באמת לא ידעתי זאת). הדוגמה שנתתי למעלה היא כדי שיהיה קל למנות את מאה השנים ותו לא. הדיון הוא על המאה-19 ועל מאות בכלל. לכן גם נתתי את הדוגמה לאיך שההגיון מונה את השנים שלפני הספירה כי ההיגיון מטעה אותנו לפעמים. גם אני וגם אתה קראנו לשנת 2000 המאה החדשה והאלף החדש, אז אל נא תיתמם ותמציא את הגלגל מחדש. השקע מאמץ היכן שצריך במקום לנהל ויכוחים במקומות מיותרים. אני לא זקוק להערכתך. אני אדם בוגר שיודע להעריך את עבודתו כפי שאני מעריך את עבודתך ואת של אחרים.
כדי לחתום את הדיון הזה סופית כדי שחלילה לא יתהו מה לו לבן הטבע ולהיסטוריה, הרי אוסיף עוד מקור:
ערוץ ההיסטוריה http://www.historychannel.com/perl/timeline.pl?year=1900 נא לשים לב ל-SELECT CENTURY
לגבי מה שאמרתי על WIKIPEDIA בערך עצמו, אתה לחלוטין צודק. העברתי מיד את הכתוב לשיחה הזו אבל לא הייתי צריך לכתוב זאת שם אלא כאן. אבל אם אתה אומר שבזמן הזה ישבו עם ישראל והקלידו "המאה ה-19" וזה מה שראו, אז אני גם מתנצל בפניהם. בן הטבע (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

תחום המאה[עריכת קוד מקור]

בניגוד לנאמר בערך מאה היא בין התאריכים 1 בינואר XX00 ועד 31 בדצמבר XX99 . למי שזכור מסיבות המלניום נערכו בתאריך 1 לינואר 2000 ולא בתאריך 1 בינואר 2001 כפי שנטען בערך. אפרים צידון 17:07, 2 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]

מדוע קרל מרקס הוא נביא זעם? 87.69.217.61 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

אוסטרו הונגריה[עריכת קוד מקור]

באוסטרו הונגריה כמו בגרמניה וצרפת ניתן למצוא מפלגות אנטישמיות אשר צוברו בעד שלילת האמנציפציה מהיהודים וכן ניתן למצוא ספרות אנטישמית כלומר ספרים ומאמרים שמפיצים את שנאת היהודים. עלילות דם בהוסטרו הונגריה:

  1. עלילה טיסה אסלר - בשנת 1882 העלילו שיהודי הכפר רצחו נערה נוצרייה שנעלמה בשביל להשתמש בדמה לחג הפסח למצות,החריכו את בן השמש להעיד עדות שקר.
    הנאשמים זוכו שגילו שבן השמש העיד עדות שקר וכן גופתה של הנערה נפלטה מהים.
  2. עלילת פולנא בשנת 1899 נאשם סנדלר יהודי ברצח נערה נוצרייה למטרות דתיות.
    הוא נמצא אשם בהתחלה נשפט לתלייה,בסוף הקלו בעונשו והוא היה במאסר עד מלחמת העולם הראשונה בה ניתנה לו חנינה {15 שנה היה בכלא}.

צרפת : בצרפת כמו באוסטרו הונגריה וגרמניה היו מפלגות אנטישמיות וספרות אנטישמית הגילוי, הדוגמה הבולטת ביותר לאנטישמיות בצרפת זה פרשת "דרייפוס" אלפרד דרייפוס a.d קצין יהודי ששירת בצבא הצרפתי הואשם בריגול לטובת גרמניה נשפט ונמצא אשם על בסיס שקרים יזיופים נערך בצרפת טקס פומבי להסרת דרגותיו ונשלח למאסר באי השדים.

אמיל זולא: סופר צרפתי נודע האשים את מערכת המשפט הממשלה בזיוף ראיות ונשלח בעקבות זה למאסר.

קולונל פיקאר: גילה את האמת ובעקבות זה נקבע שדרייפוס יקבל חנינה,

החשיבות של הפרשה :

  1. התברר שבצרפת למרות האמנציפציה עדיין קיימת אנטישמיות חזקה.
  2. פרשת דרייפוס השפיע על הרצל והוא החל להבין שהיהודים צריכים מדינה משלהם.

האנטישמיות ברוסיה : ברוסיה הייתה המרכז היהודי הגדול ביותר, הרוסים נתנו ליהודים לגור ולעבוד רק באזור מסוים שהיה נקרא מושב.

ביטוי השנאה:

  1. פוגרום קר - פגיעה של חוקים נגד היהודים חוקים מגבילים , גירושים.
  2. פגרום חם - פגיעה בנפש ברכוש היהודי. מאת: גל מצליח, בית שאן. 84.95.64.143 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]
1. אני רואה בקטע ש"גזרו" ממנו כמה מילים ולכן הקטע : 1. לא מובן. 2. לא מסודר. 3. גורם לבלבול ולאי הבנה מצד הקוראים. 84.108.250.204 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

משוב מ-23 במאי 2012[עריכת קוד מקור]

זה היה מצויין 46.116.37.33 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

נפוליאון בונפרט היה במאה ה17, נפוליאון השלישי (נפוליאון-לואי ב19). 79.176.50.149 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

נפוליאון הראשון חי מסוף המאה ה-18 (1769) ועד לתחילת המאה ה-19 (1821). רוב תקופת שלטונו היה בראשית המאה ה-19 כולל רוב המלחמות הנפוליאוניות, שלטון 100 הימים ועוד, כך שהוא היה שליט חשוב במאה ה-19. בנוגע לחשיבות אחיינו נפוליאון השלישי, הוא כנראה לא היה חשוב (אם כי בעקבות טעויות רבות שלו צרפת הובסה במלחמה פרוסיה-צרפת דבר שהביא לאיחוד כל השבטים הגרמאנים לגרמניה שלא נדבר על כך שהוא היה אחת מראשי המדינות היחידים בהיסטוריה העולמית של 500 השנה האחרונות, שהוכתר בשדה הקרב). -יונה בנדלאק - שיחה 10:39, 22 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

תבנית "בעבודה"[עריכת קוד מקור]

אני הצבתי את התבנית הזו, ואני בתהליך עבודה מתמשך על הערך, כחלק מתהליך רוחבי שאני עושה במקביל בעוד מאות, כאשר זה הערך הראשי שאני עובד עליו - במיוחד בהקשר של מבנה הפרקים שאני עוד לא בטוח לגביו.
אם מישהו רוצה לבצע תיקונים בערך או תוספות קטנות, אין בעיה לעשות זאת מבלי חשש סביר להתנגשות עריכה, אבל אם מישהו מתכוון לעשות שינויים במבנה הערך, כמו מבנה הפרקים וכדומה - אלו בדיוק השינויים הגדולים שאני עושה ומתכנן כחלק מעבודתי במקביל להרחבת הערך, ואשמח אם לפני שיבוצע שינוי בסדר גודל כזה יקדים אותו עורך ויתייעץ איתי. איש השום (Theshumai) - שיחה - מחשבות על ייעול דיונים 17:58, 7 בספטמבר 2020 (IDT)[תגובה]


ממש חבל לי שהפורמט כאן שונה מזה של כל המאות עד עכשיו. הפורמט הרגיל כלל בהתחלה סיכום על תהליכים ואז רשימה של אירועים מכל העולם מסודרת לפי שנים. בערך הזה יש אמנם הרבה מאוד תהליכים והסברים, אבל קשה למצואי אירועים, שלא לדבר על להשוות בין שנים זהות במקומות שונים בעולם או להוסיף אירועים חשובים. זה מאוד חסר 2a01:6500:a041:6755:9002:65a5:90e4:801c (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

תודה על ההתייחסות. הערך הזה כרגע תחת עבודה והתכנית היא להתאים את הערכים האחרים לפורמט הזה ולא להפך. ברוב ערכי המאות כמעט ואין התייחסות לאירועים ממקומות שונים בעולם, אלא בעיקר מאירופה, ארצות הברית ואירועים שסובבים את ישראל (התופעה פחתה בחודשים האחרונים כי אני הכנסתי הרבה מידע שעוסק במזרח הרחוק בעיקר והמון הרחבה עוד מתוכננת).
בהנחה שהערכים זקוקים להרחבה, ועומדים לקבל הרחבה, רשימה ארוכה-ארוכה של מאות פריטים המסודרים לפי כרונולוגיה היא רעיון שאני לא חושב שהוא מוצלח מאוד. חלוקה נושאית נראית לי הרבה יותר הגיונית, ומקובלת באופן כללי בערכים השונים של ויקיפדיה. באופן זה, מעשית בכל פרק לא-עולמי אתה יכול להשוות בין המתרחש במקביל בנקודות שונות בעולם בנושאים שונים - כלכלה, אמנות, תנועות חברתיות ופוליטיות וכו' - לפני כן זה לא היה, ואין לך את האפשרות הזו באף ערך מאות מוקדם יותר (וכשהעבודה תושלם על פני המאות השונות, תוכל לקחת נושא, נניח כלכלה, ולראות כיצד התפתח בכל מאה - פונקציה שכרגע לא אפשרית במצבם המצומצם של ערכי המאות). בנוסף, אירועים רבים מאוד שמוזכרים כאן לא קרו בנקודת זמן אחת, אלא הם תהליך ארוך שהתרחש על פני עשרות שנים, ולא רציני לנסות לצמצם אותם לרגע מכונן אחד.
אציין שהפורמט עדיין לא שלם ומשתנה מעט עם העבודה על הערך, כך שרעיונות פרקטיים לארגון הפרקים בערך שעתיד להכיל כמות מקיפה של מידע יתקבלו בברכה ועשויים להשפיע על תכנון הערך.
איש השום (Theshumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 02:11, 23 באוקטובר 2020 (IDT)[תגובה]
מתייג את WikiJunkie, אשמח לדעתך. איש השום (Theshumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 23:51, 23 באוקטובר 2020 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במאה ה-19 שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 11:21, 12 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (דצמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במאה ה-19 שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 01:36, 20 בדצמבר 2022 (IST)[תגובה]