שיחה:הר אדר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לפי הידוע לי כ- 95% משטח היישוב נמצאים בתוך תחומי הקו הירוק. באמצע היישוב נשמרות מובלעות של קרקע בבעלות פלסטינית פרטית. האם הגדרת היישוב המדוייקת היא אכן התנחלות? אני בספק. אולי "יישוב שחלקו מעבר לקו הירוק"? אורי 06:16, 24 ינואר 2006 (UTC)

לא, אין קט' כזאת. אני אשנה ליישובים בישראל. גילגמש שיחה 06:30, 24 ינואר 2006 (UTC)

כפי שמצויין בתגובה להלן, המצב הפוך ו 95% משטח הישוב נמצא בשטחים. כך אגב, מתייחסת אליו גם המדינה. (נכתב על-ידי אלמוני ב-15:13, 10 באפריל 2010)

מועצה מקומית או יישוב?[עריכת קוד מקור]

ההגדרה בראש הערך מגדירה אותו כערך על מועצה מקומית, אולם הוא ממשיך כערך על יישוב. האם יש צורך להפריד לשני ערכים (נראה לי שאין לכך "בשר"). מהם היישובים האחרים בתחום המועצה המקומית? אם אין - הערך צריך להיות על היישוב, ולציין גם שיש מועצה מקומית. כרגע, בכל אופן, הכרך מבולבל.מישהו יכול לעשות סדר? --אורי 16:16, 5 מאי 2006 (IDT)

מועצה מקומית היא לרוב (או תמיד) יישוב אחד. אתה נראה לי מתבלבל עם מועצה איזורית. אין סתירה בערך, כי מועצה מקומית היא סוג של יישוב (בניגוד למועצה אזורית לדוגמא). אסף 16:20, 5 מאי 2006 (IDT).
תודה על ההבהרה. אכן, אינני מצוי בנבכי הבירוטרטיה של מנהל מקרקעי ישראל או משרד השיכון, או התמ"ת...--אורי 19:58, 5 מאי 2006 (IDT)

התנחלות או לא התנחלות?[עריכת קוד מקור]

אני טוען שהישוב הנ"ל לא מהווה התנחלות מהסיבות הבאות:

  • הסיבה המשנית- לא רואים בו התנחלות, חלקו הגדול מחוץ לקו הירוק, הוא אינו מתאים מבחינה דמוגרפית למונח התנחלות.
  • הסיבה העיקרית- בדיוק כמו שלקיבוצי הבקעה לא נקרא התנחלות וכן ליישובי הגולן ולשכונות רבות בירושלים לא נקרא גם לו התנחלות. למיטב ידעתי גם הישוב היהודי ערבי נווה שלום הוא בעל נתונים גיאוגרפיים דומים וע"כ נמצאנו שגם הוא התנחלות. אני מכיר לכם שבעת ההצבעה על השימוש במונח התנחלות הזהרנו אני ואחרים מפני הבעייתיות שאנחנו עדים לה כעת. אני לא רואה הבדל מהותי בין הישוב הזה לישובים בבקעה.
  • סיבה נלווית שיש לבדוק- ע"פ הידוע לי (אין לי מקור כתוב), בעת הסכם השלום עם ירדן חכרה ישראל ממנה שטח גדול במובלעת לטרון על מנת שכל כביש 1 יעבור בתחומים המוגדרים של ישראל. יש לבדוק האם הישוב נכלל בקטגוריה הזו או לא.
  • אין לי כוח לויכוחים מיותרים מכיוון שהויכוחים הללו לא יובילו לשום מקום (דפי השיחה של הויקי מלומדי ויכוחים כאלו). אני מציא להכריז על הערך- ערך במחלוקת ולערוך הצבעה.
בברכה, A&D - עדי 19:32, 22 יוני 2006 (IDT)
לא ויכוח, אלא הערות עובדתיות:
  • הר אדר מרוחק כעשרה ק"מ ויותר ממובלעת לטרון ומנווה שלום. אין כל מקום לגזירה שווה ביניהם.
  • בלי לבדוק מסמכים: הסכם השלום אינו נותן לירדן כל אחיזה בשטחים שממערב לירדן (מלבד מעמד מיוחד בירושלים), ולכן אין כל מקום להסכם חכירה העוסק במובלעת לטרון. הסכמי החכירה שבהסכם עוסקים בשטחים הסמוכים לגבול עם ירדן בערבה ובבקעת הירדן. דוד שי 19:59, 22 יוני 2006 (IDT)
או קי אם כך זה אכן לא רלוונטי נותרנו עם הסיבה המשנית והסיבה העיקרית, כך שהדיון עדיין קיים. בברכה A&D - עדי 20:02, 22 יוני 2006 (IDT)

שלום עדי, אתה מעלה עובדות שאני לא מכיר טוב מספיק (פרטי הסכם השלום או עניין מובלעת לטרון) ועל כן אינני יכול להתווכך איתן ללא בירור או מידע. אין לי כוונה להתחיל דיון או ויכוח בנושא, שכן מעט הזמן שיש לי כעת מוקדש לסוגיית ערכי ה"גזע" וסגירת קצוות ממתקפת האיכות על ברזיל. אם תהייה הצבעה - אצביע, אבל לא יותר מכך.

לעניין ירושלים, להבנתי סיפוח ירושלים בחוק בכנסת משנה את מצבן של השכונות הכלולות בסיפוח לעומת יישובים מעבר לקו הירוק. אינני בטוח אם חוקית יש ליישובי רמת הגולן והביקעה מעמד אחר מההתנחלויות באיו"ש ובעזה לשעבר. אני כן בטוח שבשיח הציבורי הישראלי יש הבדל כזה. זו א תשובה מספקת ועל כן יש מקום לתהייתך. אולי אחרים יגיבו כאן ויבהירו.

יהיה עתיד הגדרותיהם של שאר היישובים אשר יהיה, ברור כי חלקו של היישוב הר אדר הוא מעבר לקו הירוק ובשטח שמעולם לא סופח כחוק לישראל. בעיני זו התנחלות. אם כבר הויכוח מעלה סימני שאלה לגבי מקומות אחרים, לא לגבי הר אדר.

לגבי הסיבה המשנית, שלא רואים ביישוב התנחלות, זו תוצאה של תעמולה של בעלי כוח וממון. חלק נכבד מאוד מאנשי היישוב באים מלב הממסד הביטחוני.

יש לציין שלפי הידוע לי הם הקפידו שלא לבנות על קרקעות שבבעלות פלסטיניאית, וכך נוצרו מובלעות של אדמה מעובדת ובלתי בנויה בלב היישוב.

בברכה, --אורי 20:15, 22 יוני 2006 (IDT)

אוקי אם ככה נראה לי נכון להעביר להצבעה אבל נחכה עוד קצת זמן. בברכה A&D - עדי 20:20, 22 יוני 2006 (IDT)
באתרים של שלום עכשיו ישנה רשימה של עסקים "מוחרמים". ברשימה זו מופיעים גם עסקים בגולן. דודס 20:23, 22 יוני 2006 (IDT)
אוקי זה עבור שלום עכשיו, אבל המנהג הוא בויקיפדיה שלא לקגר את ישובי הגולן כהתנחלויות וכן הבקעה. זה נשען על מעמדם הציבורי השונה של שטחים אלו (במקרה של הגולן גם מעמדם החוקי) בציבור. או בקיצור- הציבור לא קורא לישובי הגולן התנחלויות. בברכה A&D - עדי 20:26, 22 יוני 2006 (IDT)
אני עוסק בגיאוגרפיה יישובית עם מוסדות המדינה. כל יישוב מוכר בארץ מקבל "סמל יישוב"- מספר בן 4 ספרות. יישובים ביו"ש (=התנחלויות) מקבלים מספר בין 3001 ל-3999. היישובים ברמה"ג מקבלים בין 4001 ל-4999. היישובים הישראליים שהיו ברצועת עזה קיבלו בין 5400 ל-5499.
ישנם יישובים שכיוון שהיו ב"שטח הפקר" או "על הקו הירוק" שוּנה מעמדם בחלוף השנים. לדוגמא שני (לשעבר:3789, היום רק 1287) וכפר רות (לשעבר:3559, היום 1166). למרות מה שנכתב על סנסנה, המדינה אינה רואה בה התנחלות (1328), וגם אם היא מקבלת שירותים מועצת הר חברון, רשמית היא שייכת לבני שמעון. לעומתו, יישובים אחרים "על הקו" עודם רשומים כהתנחלויות, כמו אורנית (3760), הר אדר (3769) ואפילו כפר האורנים (3796). באופן כללי, יישובי "האיזורים המפורזים" סופחו למדינה ע"י משרד הפנים, כמו נווה שלום, מכבים, לפיד ושילת.
לדעתי, דווקא אנצקלופדיה חייבת לאמץ כבסיס את ה"קו הרשמי". מעבר לזה, אפשר להציג דעות שונות. לפי הקו הרשמי, יישובי המועצה אזורית בקעת הירדן הם כולם התנחלויות. מה זה "מעמדם הציבורי"? דעה רווחת זה דבר משתנה, לא מוחלט ולכן גם לא מקצועי. לא ראוי לכתוב אנצקלופדיה לפי תפישה פופולרית, אלא לפי מדדים מוחלטים, רשמיים. גם לפי הערך יהודה ושומרון, בקעת הירדן כלול ויישוביו הם התנחלויות.
מה המשמעות של "אינו מתאים מבחינה דמוגרפית למונח התנחלות"? אמנם הרוב הגדול של היישובים ( כ-85%) הם כפריים, רוב המתנחלים (כמעט 75%) גרים ביישובים עירוניים או רשויות מקומיות אחרות. אין אחידות מבחינה מגזרית; עד שנת 83' הרוב היו דתיים- כבר מזמן הרוב חילוני. הקבוצה השנייה בגודלה בקרב יהודי יו"ש הם חרדים.
בתקווה לכתיבה יותר מקצועית, שילוני 19:39, 14 יולי 2006 (IDT)

שלום לכם, כיוון שתגובתי מגיעה באיחור אוכל רק לקוות שיזדמן לכם לקרוא אותה. הר אדר הנה התנחלות מובהקת לכל דבר ועניין. 95% משטחה הם מעבר לקו הירוק ולא להיפך. למעשה בתים ספורים בישוב (למשל, בקצה רחוב האורן ובקצה שדרות הראל) הם בתוך הקו הירוק. המדינה רואה בהר אדר התנחלות. לשם המחשה, לישוב נכנסים עובדים פלסטינאים מדי יום, משום שהוא לא נחשב בשטח ישראל אלא בשטחים. ההיתר של העובדים הוא לתנועה מעבר לגדר ההפרדה, בתוך השטחים. אין להם היתר לצאת מעבר לישוב, לשטח ישראל. זו רק דוגמא אחת מרבות מאד להתייחסות הרשמית מאד להר-אדר כאל התנחלות. מה שגורם לתפיסת המקום כישוב בשטח ישראל הוא לטעמי רצונם של רבים מהתושבים שלא לציירו כהתנחלות. (נכתב על-ידי אלמוני ב-17:06, 4 באפריל 2010)

לדעתי צריך להוסיף קצת בערך על כך שהאקלים של הר אדר הוא חורפי ולעתים יש בהר אדר סופות שלגים. אני תושב הר אדר, ואם תסכימו, אוכל לפרט על כך רבות. בברכה, Dekel E  •  שיחה, עזרו ותרמו למיזם החבובות. 13:23, 2 במרץ 2012 (IST)[תגובה]

ומה נרשום בקיץ? Botend - שיחה 13:24, 2 במרץ 2012 (IST)[תגובה]
על האקלים יש אולי מקום לפרט, צריך לחשוב על זה (בכל מקרה זה צריך להיות בניסוח מוצלח יותר מזה שהוסף ובהתבסס על מקור כלשהו), אך זאת לא העריכה שבוטלה. העריכה שבוטלה סיפרה על מקרה בו ב-2003 קרסו מספר פרגולות/גגות בעקבות שלג שירד. אני סבורה שמדובר בידיעה שמתאימה לעיתון מקומי אך היא אינה נקודת ציון בתולדות ישוב כלשהו. נויקלן - ש 13:26, 2 במרץ 2012 (IST)[תגובה]
אפשר בנוסף לפרט על הקיץ. רוב הקיץ בהר אדר הוא מעונן וקריר, בגלל גובהו של היישוב. בברכה, Dekel E  •  שיחה, עזרו ותרמו למיזם החבובות. 13:28, 2 במרץ 2012 (IST)[תגובה]
צריך לבדוק מה קיים בערכים אחרים על יישובים, לדעתי לא נהוג בדרך כלל לפרט אקלים בישוביים בארץ. דקל, מה דעתך על המקרה המסויים של הפרגולות? האם אתה עדיין סבור שיש לציינו, ואם כן מדוע? נויקלן - ש 13:30, 2 במרץ 2012 (IST)[תגובה]
אני חושב כי ניתן לציינו אך אין לזה צורך. ניתן להדגיש בעזרת המקרה הזה שהאקלים של היישוב חורפי. בברכה, Dekel E  •  שיחה, עזרו ותרמו למיזם החבובות. 13:32, 2 במרץ 2012 (IST)[תגובה]
זה חסר משמעות בישראל, אנחנו כולה חור של סיכה. את ההבדלים שיש אפשר לציין אולי בערכים על חבלים גאוגרפים במדינה. נתקלת בערך אחר על יישוב בישראל בו יש מידע כזה או דומה לו? נויקלן - ש 00:02, 3 במרץ 2012 (IST)[תגובה]

זה חסר חשיבות בעיני, ממש כמו שאין זה המקום לכתוב על זיהום האוויר הקשה ביישוב, מהמזבלות בכפרים הפלסטינים קטנה ובידו או על מפגעי הרעש הקשים בו מהירי בחתונות בכפרים אלו. עניינים מקומיים לחלוטין. (נכתב על-ידי אלמוני ב-23:48, 13 ביולי 2012)

מתדל תצפית[עריכת קוד מקור]

האם מגדל התצפית הוא אכן גם מגדל מים? לא מצאתי לכך כל סימוכין מחוץ לויקיפדיה. עדירל - שיחה 15:21, 29 במאי 2014 (IDT)[תגובה]

לא.