שיחה:זכויות האדם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אני רוצה להעביר ערך זה ל'זכויות אדם' - הכתיב יותר מדויק. נשמע לכם סביר? לגיטימי? (במקביל, אני עובד על הרחבתו)

בשתי אנציקלופדיות שנמצאות תחת ידי, האנציקלופדיה העברית ו"יבנה לארוס", הערך קרוי "זכויות האדם". אני מציע שלא נהיה יוצאים מן הכלל. לכל היותר אפשר לתת הפניה מזכויות אדם אל זכויות האדם, כך שגם הצורה המועדפת עליך תופיע בויקיפדיה. בהזדמנות זו, איחולי הצלחה לפרויקט הסוציולוגיה שנטלת על עצמך. מניסיוני, די בכותב מסור אחד כדי ליצור קפיצת מדרגה בתחום מסוים בויקיפדיה. דוד שי 15:59, 23 יולי 2004 (UTC)
אין בעיה, נישאר עם הערך הקיים. תודה על האיחולים. Felagund 18:40, 23 יולי 2004 (UTC)

פגיעה בזכויות האדם[עריכת קוד מקור]

אשמח לקבל משוב על הסעיף שהוספתי בדבר פגיעה בזכויות אדם. הוא לא מתאים לרוח הערך אך לא מצאתי מקום מתאים יותר. כמו כן ארצה לדעת האם הניסוח מאוזן מספיק. תודה APH 10:25, 24 פבר' 2005 (UTC)

בעיות בערך[עריכת קוד מקור]

הערך בעייתי מאוד ונכתב מנקודת המבט המערבית הליברלית. מי אמר שיש זכות לדיבור? יש חברות בהן זכות זו איננה קיימת. הקביעה שהעדר זכות זו פוגע בכבודו של האדם היא קביעה ערכית, המבוססת על ערכי הדמוקרטיה. יש חברות שמסתייגות מדמוקרטיה ולא ששות לקבל את מלוא הזכויות השמורות לחברות שכן מקבלות צורת משטר זו. בנוסף לכך, הערך מטיף מדי ומשתמע ממנו, שמדינה שמסרבת להעניק את כל הזכויות או חלקן היא מדינה הרומסת את כבוד האדם ומשתמע מהערך שזהו מצב לא תקין. ובכן, ויקיפדיה איננה צריכה לשפוט בני אדם או חברות. אל לה לקבוע מה היא זכות "טבעית" ומה היא זכות לא טבעית. אני חושב שצריך לשכתב את הערך הזה מהיסוד, תוך כדי מתן רקע היסטורי מתאים והסברים מקיפים על מדינות לא דמוקרטיות. גילגמש שיחה 10:48, 24 פבר' 2005 (UTC)

אתה צודק והדבר הפריע גם לי. אני גם חושב שיש להבהיר יותר את ההתפתחות ההיסטורית והשוני בין תרבויות. אי רציתי לקבל תגובה על הסעיף שהוספתי על הפגיעה בזכויות האדם שהולך בכיוון זה אך אולי יותר מדי.APH 11:33, 24 פבר' 2005 (UTC)
שוב, זהו סעיף מטיף. אפשר לפגוע רק במשהו קיים. אני בספק אם במדינות טוטליטריות הפעילות של המשטרה החשאית נחשבת ל"פגיעה בזכויות האדם". גילגמש שיחה 11:08, 27 פבר' 2005 (UTC)
ערכתי קצת את הערך וציינתי שזכויות אדם הם רעיון. הרעיון קיים גם אם הזכויות לא קיימות בפועל. איך אתה מציע להתייחס לנושא? APH 11:19, 27 פבר' 2005 (UTC)
כאל "רעיון". בדיוק כמו שהיית מתיחס לסוציאליזם - רעיון. השם של הערך הוא כבר בעייתי. יש להדגיש שמדובר ברעיון דמוקרטי בלי להעביר ביקורת ולרכך את הפסקה "פגיעה בזכויות אדם" ולהדגיש, שארצות שפוגעות בזכויות אלו, יכולות לעשות כן. החוק הבינלאומי נגזר מהכחו הצבא והכלכלי של המערב. למעשה עריפת ראשים, ריסוק עצמות, עינויים, עבדות וכו' הם מוסריים לא פחות מאותן "זכויות" שבהן דוגל המערב. לכל חברה יש את מערכת הערכים שלה, ויש להדגיש את זה בערך. גילגמש שיחה 11:26, 27 פבר' 2005 (UTC)
תיזהר. הגישה שלך יכולה להתדרדר מהר מאוד לניהליזם מוסרי (פוסט-מודרניזם). אכן, יש לציין שיש תרבויות (כמו מדינות ערב) הדוחות את הקונספט של זכויות אדם - אבל קשה לקרוא למה שהם עושים התנהגות מוסרית, למרות שבעיניהם זה בסדר.
בערך יש לציין גם את "הצהרת זכויות האדם והאזרח" של האו"ם ולרשום איזה מדינות חתומות עליה (או איזה לא חתומות עליה). 132.66.16.12 12:27, 27 פבר' 2005 (UTC)
אי אפשר להגיד שדעה אחת מוסרית והשניה לא מוסרית. אני לא מביע את דעתי בדיון זה, אלא מנסה להראות שאין להצמיד תווית הכשר לכל ערך מערבי. יש לראות את הדברים מהזווית המקומית. גילגמש שיחה 12:30, 27 פבר' 2005 (UTC)
כבר כתבתי שלוש פעמים תגובה ארוכה, ובדיוק ויקיפדיה נפלה, אז אולי כדאי שאני אקצר: בעיקרון אני מסכים עם גילגמש. הפיסקה הראשונה מנסה להגיד בדיוק את זה: זכויות אדם זו תפיסה היסטורית ולא אמת אבסולוטית. מסתבר שהיא לא אומרת את זה כל כך טוב, ואני מאוד אשמח אם מישהו יערוך אותה כך שתהיה ברורה יותר. נדב 20:03, 28 פבר' 2005 (UTC)
גם אני רציתי להעיר על האובייקטיביות של הערך. גם לי הניסוח של גילגמש נשמע ניהליסטי מדי. גם לומר שאין אמת מוחלטת זו עמדה שאינה ראויה לאנציקלופדיה. לכן אין עניין להדגיש את השקילות הרלטיוויסטית בין חברות. אנציקלופדיה לא אמורה להציג עמדות מוסריות גם אם ברור שהן נכונות. לכן אני מציע להדגיש רק את העובדה שמדובר בעמדתו של ההומניזם הליברלי (ואפשר להוסיף גם שהיא רווחת בעולם המערבי), ולמחוק את המשפטים שמנוסחים "יש לעשות ___", "חשוב להקפיד ___" ודומיהם המופיעים יותר מדי בערך.

בניה ק - שיחה 15:40, 29 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]

הסבר לשינוי[עריכת קוד מקור]

לבקשת נדב: הסיבה שמחקתי את המשפט "להבדיל מזכויות אחרות... וגו'" היא שמשפט זה אינו שייך להגדרה, ואני לא בטוח גם שיש לו מקום בערך. בכלל, באופן עקרוני לא מגדירים דבר על ידי מה שהוא לא.
שלב ב' הוא פשוט בדיקה מחודשת של ההגדרה על פי מקורות נוספים. זה הכל. --עמית 13:17, 13 יוני 2005 (UTC)

תודה . נדב 13:20, 13 יוני 2005 (UTC)

זכויות אדם וזכויות אזרח[עריכת קוד מקור]

הערך מבלבל בין זכויות אדם לזכויות אזרח. יש הבדל מהותי ביניהן. --נריה הרואה 08:15, 30 יוני 2005 (UTC)

לא רק שהערך מבלבל בין שני דברים, הוא מדבר על משהו שלא קיים, כאילו והוא כן קיים. זכוכיות האדם וזכויות האזרח קיימות רק בדמוקרטיות מערביות. בימיו של ג'ינג'ס חאן איש לא שמע על "זכויות" אלו. גם בזמנים מודרנים קשה להגיד שהייתה לאזרחי עירק תחת שלטונו של סדאם זכות אחרת למעט הזכות לציית. גילגמש שיחה
לכן נכתב בתחילת הערך שהעקרון פותח במסגרת החשיבה ההומניסטית והליברלית. לפי חשיבה זו הזכויות האלה (שלוק העמידן על שלוש - ולא כפי שנכתב כאן) היו זכויות שהיו מגיעות גם לאדם בימי ג'ינג'ס חאן וגם לתושבי עראק. זכויות אלה נשללו על ידי השלטון בצעד שלפי החשיבה הזו הוא לא לגיטימי. אם אני זוכר נכון לפי לוק (או שזה מונטסקיה..) חובה להפיל שלטון הפוגע בזכויות האדם. --נריה הרואה 08:22, 30 יוני 2005 (UTC)
אכן. בימי ג'ינג'ס חאן גם לא השתמשו בחשמל. אין זה אומר שהו לא היה קיים אז. שש"ז 08:30, 30 יוני 2005 (UTC)
זהו שלפי לוק זאת זכות קיימת. לפי ג'יגנג'ס חאן לא. לא צריך לקבוע עמדות מוסריות בשאלות פילוסופיות. אני שוב מציע להעביר את הערך ל"זכויות אדם בדמוקרטיה המערבית" או כל שם אחר שיתגיש שלא מדובר בזכות כלשהי, אלא ברעיון פילוסופי. גילגמש שיחה 08:33, 30 יוני 2005 (UTC)
אני מבין את מה שאתה אומר. אני חושב אתה צודק. עם זאת אפשר למצוא ניסוח אחר כמו זכויות האדם והאזרח לפי החשיבה ההומניסטית והליברלית. --נריה הרואה 10:21, 30 יוני 2005 (UTC)
זה כמובן מקובל עלי. גילגמש שיחה 10:43, 30 יוני 2005 (UTC)
אני מבין שהעברת הערך היתה כה דחופה, עד שאי אפשר היה להשאיר הודעה לכותב הערך, או לפחות לחכות 24 שעות לפני ההעברה.
ולעניין: המושג 'זכויות אזרח' הוא תרגום קלוקל מאנגלית של המושג 'Civil Rights', אליהם הערך מתייחס בתור זכויות אזרחיות. אין סיבה לקרוא כך לערך. האבחנה כפי שהיא מופיעה כרגע בערך היא חסרת משמעות. מבחינה מעשית, כל הזכויות מוענקות לאנשים על ידי מדינות, ומבחינה פילוסופית - אני לא מכיר פילוסוף שטוען שיש זכויות שזכאים להם רק מי שהם אזרחי מדינה כלשהי. מי אינו זכאי? המיעוט המבוטל של אנשים חסרי אזרחות?
אני ממליץ לקרוא את הערך אזרחות, שקשור קשר הדוק לערך זה, לפני שמשנים את הערך.
כמו כן, אני מציע לשחזר את השינוי שנעשה.
נדב 12:59, 30 יוני 2005 (UTC)
אני לא העברתי את הערך ולא ביצעתי שום שינוי. כשאמרתי שזכויות לא מסוימות לא קיימות לפי פילוסופיה מסוימת, התכוונתי לכך שאנשים מסוימים, דוגמת ג'ינג'ס חאן לא הכירו באותן זכויות. זה לא אומר שלוק לא הכיר בזכותם של המונגולים, אלא שהמונגולים לא הכירו בזכויות אלו. גילגמש שיחה 13:07, 30 יוני 2005 (UTC)
אני העברתי את הערך.
לפי ג'ון לוק האדם זכאי מבחינה טבעית לזכויות מסויימות. אולם יש זכויות שעליהן הוא לא דיבר ולהן זכאים רק אזרחי המדינה, זכויות פוליטיות כמו הזכות לבחור ולהיבחר וזכויות חברתיות כמו הזכות לחינוך.--נריה הרואה 4 יולי 2005 12:19 (UTC)

החזרתי את הערך לשם זכויות האדם, שהוא השם המקובל. דוד שי 20:26, 30 יוני 2005 (UTC)

מה הכוונה מקובל? --נריה הרואה 4 יולי 2005 12:19 (UTC)
מקובל פירושו, בין השאר, שבגוגל יש 44,600 מופעים למושג זכויות האדם, ומתוכם רק 973 מופעים למושג זכויות האדם והאזרח. דוד שי 4 יולי 2005 17:22 (UTC)
זה לא קשור. כי "זכויות האדם" זה מושג בפני עצמו. ו"זכויות האזרח" זה מושג בפני עצמו. כרגע הערך נקרא "זכויות האדם" אבל מדבר גם על נושאים שאינם ""זכויות טבעיות"" של האדם לפי ההגדרה הקלאסית. --נריה הרואה 4 יולי 2005 21:26 (UTC)


שאלה בקשר לזכויות[עריכת קוד מקור]

לא עדיף להגדיר 6 זכויות בסיסיות, שהיתר נגזרות מהן? כי אחרת אין לזה סוף. הצעתי:

  • הזכות לחיים ולבטחון.
  • הזכות לכבוד (שממנה נגזרת הזכות לפרטיות).
  • הזכות לחירות (שממנה נגזרים חופש הביטוי, חופש המצפון, חופש הדת, חופש התנועה ושות').
  • הזכות להליך הוגן.
  • הזכות לקניין.
  • הזכות לשוויון.

Cast 17:40, 24 יולי 2005 (UTC)

מסכים בהחלט. צ'סשיחה 17:41, 24 יולי 2005 (UTC)


ובקשר להערה הלשונית על זכויות האזרח[עריכת קוד מקור]

בצרפתית אומרים למיטב הבנתי (גם?) זכויות האזרח (droits du citoyen) - כמו לדוגמה פה. אולי התרגום הוא תרגום טוב מצרפתית ולא תרגום רע מאנגלית? ועוד: הערך הצרפתי Droits civiques בהחלט מציע הבחנה לפיה זכויות האזרח הן הזכויות שמוקנות רק לאזרחים; למרות שהוא מציע גם את הגישה הכתובה פה. בכל מקרה אני לא חושבת שמדובר פשוט בטעות תרגום או במונח לא קיים - התמונה קצת יותר מורכבת מזה. ‏Dardasavta09:40, 9 בינואר 2009 (IST)[תגובה]

הגדרות בעייתיות[עריכת קוד מקור]

עכשיו, באיחור רב, שמתי לב לעריכה הזו של משתמש:כל יכול. חלקה השני של עריכה הזו הוא בעייתי, ומשקף עמדה מוסרית ולא ניתוח אובייקטיבי:

  • עצם השימוש בשם 'טבעיות' הוא שימוש טעון אידיאולוגית, שראוי להימנע ממנו. אין בהם שום דבר טבעי.
  • הזכויות הטבעיות הן זכויות יסוד הניתנות לאדם מעצם היותו יצור אנוש - באמת? מי נותן לו אותן? לי אף אחד לא חילק זכויות טבעיות. אולי עמדתי בתור הלא נכון.
מה שהכותב מתכוון להגיד זה שיש עמדה מוסרית הטוענת שיש להעניק לכל אדם זכויות יסוד וגו'. זה נכון, זה צריך להופיע בערך, אבל העמדה הנורמטיבית של הגישה הזו היא בטח לא המציאות הדסקרפטיבית.
  • זכויות אלה לא תלויות בשלטון - הוא לא מעניק אותן ולא יכול לקחת אותן - חלקו הראשון של המשפט הוא נכון, עקרונית, לגבי חלק מהזכויות - המדינה לא מעניקה את חופש הדיבור (המצב בעייתי הרבה יותר לגבי הזכות לקניין, למשל), וגם הטענה הזו בעייתית בהתחשב בזה שאנחנו דורשים מהשלטון להגן על זכויות האדם.
אבל זו עמדה מתריסה, שהיא כמובן הרמה להנחתה לחלקו השני של המשפט - בבחינת 'אתם לא נתתם לי, אתם לא יכולים לקחת לי'. אפשר לציין את העובדה שהזכויות האזרחיות הן דבר שהיה נשמר לאדם מחוץ לחברה בדרך פחות טעונה אידיאולוגית, שתהיה גם הרבה יותר ברורה.
חלקו השני של המשפט הוא אחת הטענות שהופרכו אמפירית הכי הרבה פעמים לאורך ההיסטוריה. 'השלטון לא יכול לשלול את זכויות האדם'? כמובן שהוא יכול. בכל יום, בכל רגע, שלטון במקום כלשהו בעולם שולל את זכויות האדם של מישהו. הטענה היא שלא ראוי שהשלטון ישלול וגו' - שוב, טענה נורמטיבית.
  • ההעברה של 'אזרחיות' לזכויות הפוליטיות - טעות מוזרה ותמוהה. Civil Rights הן זכויות פוליטיות?
  • זכויות אלו ניתנות על ידי השלטון והן תלויות בו - נכון באותה מידה לכל סוגי הזכויות, כמו שטענו קודם. להגיד שהשלטון מעניק זכויות זה להפוך אותן לפריבילגיות. אנחנו מאמינים שלכל אדם יש זכות לבחור ולהיבחר לא בגלל שהשלטון החליט.

נדב - שיחה 09:29, 6 בדצמבר 2009 (IST)[תגובה]

אני ממליץ לך פשוט לקרוא את דבריו של ג'ון לוק, שכל יכול פשוט ציטט וסיכם. אתה מוזמן להתווכח עם ג'ון לוק, אבל "זכויות טבעיות" הוא מושג שגור בעולם זכויות האדם. ראוי אבל לציין את שמו של לוק כדי להבהיר שמדובר בגישה הרווחת, אך היא רק גישה. נינצ'ה - שיחה (הזהרו מחיקויים!) 11:39, 6 בדצמבר 2009 (IST)[תגובה]
תאמין לי, שאני מכיר את לוק. אני גם מודע לעובדה ש'על הממשל המדיני' חוגג השנה יומולדת 320, ושגם נאמרו כמה דברים מאז לוק, ושכדאי שיהיו בערך.
נדמה לי שאמרתי את זה די במפורש בדברים שאמרתי קודם: בהחלט ראוי שהשם 'ג'ון לוק' יופיע בערך, וגם תפיסתו לגבי הזכויות והשפעתה על החשיבה הליברלית (כמו דברים נוספים, ראויים מאוד גם הם, שחסרים מאוד בערך הזה). מצד שני, המקום להגיד את הדברים האלה זה לא בפסקה שמסבירה מהן הזכויות. להשתמש בכינוי 'זכויות טבעיות' עבור הזכויות האזרחיות זה לאמץ עמדה ערכית. נדב - שיחה 22:45, 6 בדצמבר 2009 (IST)[תגובה]
ג'ון לוק אינו טוען, למיטב הבנתי את "המסכת השניה", שהחברה מעניקה זכויות טבעיות. האםד נולד עם זכויות טבעיות, בהעדר חברה. לדוגמא:
סעיף 95. "כמו שאמרנו, כל בני האדם חפשיים מטבעם, שווים ועמודים ברשות עצמם, ועל כן אי אפשר להוציא שום אדם מכלל מצב זה ללא הסכמתו ולעשותו כפוף לשלטונו המדיני של זולתו. הדרך היחידה שבה אדם מוותר על חרותו הטבעית ומקבל על עצמו את קשרי החברה האזרחית, היא דרך של הסכם עם בני אדם אחרים להתחבר ולהתאחד כעדה לשם חיי רווחה משותפים".
כלומר הזכות הטבעית, היא זכות מחוץ לחברה, שאינה קשורה לחברה, והאדם הוא הריבון היחיד להעניק לעצמו זכות זאת, או לקחתה. בתוך חברה יש "זכויות אזרח" או זכויות חברתיות, ובוודאי לא טבעיות.
אשמח להערותכם tal.yaron - שיחה 12:21, 8 בפברואר 2010 (IST)[תגובה]

ומה עם הקישור?[עריכת קוד מקור]

ויקיפדים נכבדים, איפה נמצא הקישור לאתר שבאמת מראה חד וחלק את שלושים זכויות האדם שנקבעו על ידי האו"ם? אני מחפש ולא מוצא, אז אנא, הכניסו את קישור זה לערך. שי אבידן - שיחה 18:06, 25 בפברואר 2012 (IST)[תגובה]

סוציאליסטים אינם ליברלים מבחינה כלכלית[עריכת קוד מקור]

Arikvx - שיחה

ערך שגוי היסטורית שיש לכתוב מחדש[עריכת קוד מקור]

הערך לקוי לחלוטין מבחינה עובדתית ותיאורטית. מן הראוי למחקו מיד ולכתוב ערך אחר, שיתייחס רק לזכויות אדם ולא לזכויות טבעיות, אזרחיות ואחרות, ויציגן כאילו הן חלק מתפיסה של זכויות אדם. זה אנכרוניזם ועיוות גמור של ההיסטוריה האינטלקטואלית, מטעה את הקורא והופך את ההיסטוריה לכלי שירות של תעמולת זכויות האדם. 109.67.215.41 09:01, 18 במרץ 2013 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 07:26, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 07:27, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 07:27, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

"אלא שיש לזכור שמטרתן המקורית של זכויות האדם, ובעיקר של הזכויות האזרחיות, הייתה הגנה על הפרט מעריצות המדינה, ולכן הפקדת תפקיד זה בידי המדינה הינה בגדר 'לתת לחתול לשמור על השמנת'." - המשפט הזה מיותר לגמרי, מהווה הבעת דעה קיצונית, ולדעתי יש להסירו לגמרי לאלתר. אשמח לטיפולכם בנושא. --77.126.140.84 15:17, 29 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]

קישור שבור נוסף[עריכת קוד מקור]

"זכויות או לא להיות" מדריך לכל מורה בנושא זכויות אדם - אינדקס. נראה לי שכדאי להסיר נעמה ברוכי - שיחה 12:22, 8 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]

פסקת ביקורת[עריכת קוד מקור]

אני מקווה מאוד שמישהו ירים את הכפפה ויתקן את הערך (אני אישית לא בקיא בחוקי ויקיפדיה, אשמח אגב אם מישהו יפנה אותי לקישור). לדעתי חשוב בכל מקרה להוסיף פסקת ביקורת כמו זאת שמופיעה בערכים אחרים על דעות. הכוונה לסיכום של דבריהם של הוגים שביקרו את דעתו של לוק. בין השאר חשוב שיופיע קישור לערך "הכשל הנטורליסטי" בניה ק - שיחה 15:55, 29 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]

המונח הזה הוא הומוצנטרי![עריכת קוד מקור]

אם אתה לא אדם, אז אתה לא זכאי לכויות אדם - ורק בגלל שאתה לא אדם?! 192.115.134.15 11:23, 3 ביוני 2014 (IDT)[תגובה]

בינוויקי מאנגלית לNatural and Legal Rights מעביר לערך העברי "חוק" ולא ל"זכויות האדם".[עריכת קוד מקור]

לא מצליח להתמודד כרגע עם עריכת בינוויקי, רק מציף.

סוגי זכויות[עריכת קוד מקור]

צריך לעדכן את סוגי הזכויות שם רשום שאפשר להבחין בין שלושה סוגים של זכויות אדם: זכויות טבעיות , זכויות פוליטיות, וזכויות חברתיות. ישנו עדכון שקיבלנו ממשרד החינוך : ישנם ארבעה סוגים של זכויות: 1.זכויות טבעיות 2. זכויות פוליטיות 3. זכויות חברתיות  4. זכויות עובדים ותנאי העסקה  כלומר שזכויות העובדים ותנאי העסקה אינן שייכות לזכויות חברתיות וזה מפני שהזכויות החברתיות המדינה היא שמעניקה  אותן לאזרחיה בעוד שזכויות העובדים ותנאי העסקה בעל העסק הוא זה שמעניק זכויות אלו לעובדים לפי החוק ולא המדינה.

עוד נסיון לעשות קצת סדר[עריכת קוד מקור]

איפה להתחיל...

א. הערך הזה עוסק בעצם בזכויות אדם במובן המשפטי, אבל מערבב סוגיות של שאלות מוסריות ואחרות. צריך להחליט על מה הערך או לפחות לחלק אותו לפרקים. בהיותי משפטנית, התמקדתי בהיבטים המשפטיים ולא בדיון הפילוסופי.

ב. הערך משתמש במונחים כמו "זכויות טבעיות" לכאורה בניגוד לזכויות פוליטיות או חברתיות. מקור הזכות (טבעי או אחר) הוא עניין שונה לחלוטין מתוכנה של הזכות (פוליטית, חברתית, נניח שאלו היו חלופות רלוונטיות). לכן חלק לא קטן מהחלוקות שיש כאן חופפות, סותרות, ולא נחוצות.

ג. עשיתי עריכה מסיבית שבה השמטתי שטויות כמו שבעת מלחמה מותר להרוג בגלל "פיקוח נפש", וניסיתי לעשות קצת סדר לגבי מגבלות על זכויות (שהוא עניין שונה מפגיעה בזכויות), אבל עדיין נחוצה המון עבודה ובאמת זו שאלה טובה אם כדאי להמשיך ממה שיש כאן או פשוט לכתוב מחדש. יש כל כך הרבה חומר בסיסי ומסודר בנושא שזו לא צריכה להיות בעיה גדולה. YR on wiki - שיחה 12:08, 17 ביוני 2017 (IDT)[תגובה]

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

הוספה שורה ראשונה לערך שהיא איננה נכונה ובברורה הוספה כבדיחה דווח על ידי: יובל גרץ 2A00:A040:188:8C89:6183:AD4F:EFAE:B617 10:42, 6 בדצמבר 2020 (IST)[תגובה]


תודה רבה על הדיוח, ההשחתה הזו תוקנה. דזרטשיחההצטרפו למיזם הפוליטי - המשך יום נעים 14:02, 6 בדצמבר 2020 (IST)[תגובה]