שיחה:חיים ויטאל

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שינתי את הקישור המפנה לספר עץ חיים אל קישור המסביר מהו הספר כיוון שזה יותר רלוונטי לדעתי

ידידיה בר-אוריין 11:02, 12 במרץ 2007 (IST)[תגובה]

תבנית השלמה[עריכת קוד מקור]

הוספתי תבנית השלמה מאחר ואין בערך אף מילה על משנתו הקבלית. וחוצמזה גם הביוגרפיה שלו לא טובה. גוונא - שיחה 08:05, 19 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

נכנסתי לערך כדי לבדוק מה כתוב בענין מקום קברו, שכידוע יש פולמוס אם הועתק קברו ולהיכן, חשבתי שפה ודאי אמצא מידע. הייתי המום שלא כתוב אף מילה על נושא מעניין זה. ראובן הגרשוני - שיחה 13:44, 9 ביוני 2010 (IDT)[תגובה]
מה הצפי להסבר על משנתו הקבלים? בוודאי אתם לא מצפים שמישהו ישב פה לנסח את כל העץ חיים בקצרה. אם אפשר ראשי פרקים Sniff - שיחה 21:53, 26 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

הערכת דמותו[עריכת קוד מקור]

ראו דיון בפורום עצור כאן חושבים. Rex - שיחה 00:48, 10 בספטמבר 2010 (IDT)[תגובה]

הדיון שם ישן וקצת לא רלוונטי, שכן הרבה מאוד מגדולי המקובלים הלכו בדרך הנ"ל וחיברו אוטוביוגרפיות קצת תמוהות (כמובן שישנם שרשומת הגילויים שלהם אינן בעייתיות אם כי קצת מפתיעות), וחלקם גם ידועים כרבנים בתחום ההלכה. אין חידוש בחיבור אוטוביוגרפיה עם "הלל אישי", ואין כל בעיה בתוכן האוטוביוגרפיה של הרב, שכן, לאור העובדה שנבעה מכת"י יחיד, אפשר בקלות להסיק שטעות סופר, או שכחת הרב לאור המצב הדרמטי, גרמו לרב "לפספס" בהלכה כזאת או אחרת. משפט אחד מספר שלם אמור להעיד על בעייתיות המחבר? מסופקני, אלפי שנים כבר עושים הגהות בספרי קודש כדי לברר את הפסולת שנכנסה ברבות השנים מהמעתיקים שבטעות (או בכוונה) הוסיפו נדבכים טעותיים לתכני החיבורים, ואין מן הנמנע להתייחס להנ"ל כן גם. (בחלק מהמקרים כתבי יד שונים גם העידו על נכונות ההגהות האלה). או בקיצור לא רלוונטי כל-כך Sniff - שיחה 21:52, 26 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

ספר החזיונות[עריכת קוד מקור]

הכל מתחיל ונגמר בספר החזיונות. ספר שסותר לחלוטין את הדברים היפים שכתב באופן ברור וקצר בספרו שערי קדושה - בו, באופן דומה לרבי משה קורדוברו בתומר דבורה, הוא מרבה לדבר על חשיבות היותם של אנשים נחמדים האחד לשני, ואיך להגיע למצב בו תמיד רגועים. לעומתו ספר החזיונות מלא סכסוכים קללות וסיפורי גנאי מכוערים על אנשים מפורסמים בסביבתו. היו שחשבו שמדובר בספר אמיתי בעיקר מתנגדי הקבלה.

אך לאור ההתנגדות לקבלה יש מקום רב להיות בקורתיים בנושא, ביחוד לאור אופן הצגתו של הספר לעולם יותר ממאתיים שנה אחרי מותו רבי חיים ויטאל והעדות המוזרה על גלגוליו. אמנם בצורתו המצונזרת (בלי הצבעה על רבי ישראל נג'ארה כהולל הרוקד עירום על גבי השולחנות בבית הכנסת) ספר זה התקבל על ידי כמה מראשי החסידות כספר קודש, אך האם לכך תיקרא ביקורת מדעית?

כמובן שיש לבקר את הביקורת גם היא, ביחוד מצדם של לומדי הקבלה והמאמינים בה, אשר להם עניין בהאדרת רבי חיים ויטאל, ומחיקת כל "כתם" אפשרי לגביו. ואכן הם עושים זאת באופן מלא, על ידי התעלמות מספר החזיונות, בלי להזכירו כלל. (לדוגמה דמותו של רח"ו בספר הילדים: חיי האריז"ל, ובמקומות רבים אחרים). אך מכאן ועד לאימוץ הספר כאמת לאמיתה, הדרך רחוקה.

לגבי הוללותו של רבי ישראל נג'ארה, הדברים התקבעו כבר, ביחוד על ידי יוצרי מוסיקה ותאטרון מודרניים, ה"נהנים" מהצגתו לאור תרבותם הם. וגם כאן, מן הצד השני היהדות הדתית והחרדית ברובה מקדשת את שיריו יה רבון עולם וכן 'יעלה יעלה בואי לגני', ואינה מזכירה כלל אפשרות אחרת. לגילוי האמת לאמיתה לא זו הדרך ולא זו, אבל שוב הדרך רחוקה לאמץ את הספר "כאמת התורה" (נאמר בלעג מר לגבי האבות המאמצים הנ"ל).

במחלוקת זו גרשם שלום ראה את עצמו כנציג המדע נגד כוחות החושך העוורים דוגמת הרב מרגליות מרחובות, אולם הרב מרגליות למרות היותו דתי היה גם בקי, ומחקריו לא היו חסרי בסיס כלל.
-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • כ"ד בסיוון ה'תשע"ג • 10:05, 2 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]

ההוכחות של הרב מרגליות היו מהחלום בספר החזיונות, שלאחריו נהרגו בניו. בניגוד לדברים אלו, לפי הקדמת שערי קדושה היו לרח"ו רק בנות (בהן שמח) ולא נולדו לו בנים כלל. הביטויים בהם קרא לרבותיו וחבריו היו קבועים לאורך ספריו, וכל אלו מהחל ועד כלה מקבלים ביטוי שונה בספר החזיונות. כך גם ביטויי החיים וביטויי המות. ומשני חלקי הספר (שלדעת חוקרים הם צירוף של שני כתבי יד) עולה ריח חריף של לעג לקבלה בכלל ולרבי חיים ויטאל עצמו בפרט, מה שהיה צריך לעורר פעמוני אזעקה בעיני החוקרים.
סיפורו של השל"ה שנים רבות אחרי מות רח"ו כשהשל"ה מגיע לביקור במקום, צריך גם הוא לעורר תהיות בעיני כל חוקר ראוי לגבי תולדות ועלילות הזמן. בדיקה פילולוגית שערך הרב מרגליות הראתה גם ביטויים זרים רבים החוזרים שוב בשוב בספריו אך לא בחזיונות או בחזיונות ולא בספריו.-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • כ"ד בניסן ה'תשע"ח • 01:58, 9 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]

כיצד מתמונה של המצבה בסוריה רוצים להביא הוכחה שגופתו עדיין בפנים? פלוריש - שיחה 10:27, 15 באוקטובר 2012 (IST)[תגובה]

מכך שאילו היו פותחים את הקבר, המצבה היתה נפגעת והיה סימן כלשהו עליו. מכיוון שהמקום נותר כשהיה, יש מקום לפקפק אם לא מדובר בטקס קבלי, ובו "רוחו" הובאה ארצה, אף שעצמותיו הושארו שם. (וכפי שנעשה עם רבי דוד ומשה בבית מגורים בשכונת כנען בצפת, וכפי שנעשה עם רבי נחמן מברסלב, ש'רוחו הועברה לצפת' בידי אדמור"י חסידות נדבורנה - טרם נפילת מסך הברזל והתפרקות ברית המועצות, לפני ה"פתק", וכמובן טרם ארגון ההסעות ההמוניות לאומן).
-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • כ"ה בסיוון ה'תשע"ג • 09:24, 3 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]
נתבקשתי להביא מקור לעניין טקס העברת הנשמה של רבי נחמן מברסלב, ואני בתהליך של בקשת רשות זיהוי וחשיפת המקורות לכך.
שבע שנים אחרי שכתבתי את הדברים, כתב הרב יואל בן נון ברוח ההתנגדות לנסיעה לאומן בכתבה שאתר ויי נט, כולל עניין עליית הנשמה לארץ ישראל (אם כי לא על טקס שבוצע בידי אדמורים כלשהם).
ועוד כתבה בערך מאותו הזמן, של ידידי ד"ר צבי מרק - אחד המומחים הגדולים לכל הקשור ברבי נחמן, במקור ראשון (כיום גוגל שמה להם מודעה נוצרית, מעניין איך הם יכולים להילחם נגד דבר כזה), על מנהיגי חסידי ברסלב בדור השואה ואחריו שהורו שלא לצאת מארץ ישראל, ובמיוחד דברי רבי שלמה וקסלר שרבי נחמן "גר אצל הכותל".

תודה-- משתמש:פשוט [משה]שו"ת • כ"ה בניסן ה'תשפ"ג • 04:49, 16 באפריל 2023 (IDT)[תגובה]

השבת השימוש בתואר הרב - דיון והצבעה[עריכת קוד מקור]

משום מה, מישהו עבר וביטל כל אזכור של רב לשמו. מי שהעלה את המאמר במקור השתמש בביטוי מהרח"ו, (מורינו הרב חיים ויטאל), ואכן בראש הערך רשום שכך הוא מכונה. כפי שהערך כתוב כעת, הוא בעיקר מזלזל. יש להניח שהמחיקה וההסבה ל"ויטאל", נובעים מקבלת דברי ספר החזיונות, ובמיוחד מהחוקרים לגבי רבי חיים ויטאל בחכמת ישראל, אשר התבטאו בביטויים מזלזלים וארסיים לגבי הקבלה בכלל ולומדיה בפרט, וביניהם מקום שמור לרעה לאר"י ותלמידו.

בספריו הוא מציג בקיאות גדולה בתנ"ך, בספרות חז"ל וכמובן בזוהר - אולי בקיאות שהיתה למורו האר"י, והועברה אליו, ובכל זאת, אין לזלזל בהיקף הרחב של נושאים בו הוא דן, ובהסבר הברור שהוא נותן. אגב ישנם מקרים רבים של אי בהירות, הנובעים מבעיות גרפיות של הדפוס בימיהם, כאשר ציורים ואיורים המסבירים את הטקסט הושמטו או הועתקו באופן שגוי, וכן גרסאות שונות והסברים מתקופות מאוחרות יותר, שהוכנסו לגוף הטקסט, והשמטת סימני פיסוק. כאשר הטקסט מנופה משגיאות אלו, והציורים המקוריים או המשוחזרים מוחזרים לטקסט, קל למדי לעקוב אחריו, כפי שהתכוון הרב, וכפי שכתב בהקדמתו.

מכיוון שכיום אין כמעט חולק על השפעות חזקות של הקבלה וביחוד קבלת האר"י על המסורת ועל ההיסטוריה של עם ישראל, (טקס קבלת שבת, סיפורי החסידים, שבתאות, חב"ד, ציונות מזרח אירופה, חידוש השפה העברית (בה אנו כרגע מתדיינים), טרוצקיזם, גוש אמונים, שירת הרב קרליבך, תנועת נ-נח, בני ברוך... אם לציין רק כמה), ומכיוון שבכתביו שפרסם (אפילו אם נגיד שספר החזיונות מקורי, הרי שהיה זה מחברת פרטית על חלומותיו) דיבר רק על הצורך בכבוד הדדי ועל האופנים להשיג אותו, היה רצוי לשמר את השם "הרב" במאמר. אני זוכר שראיתי דיונים שונים על כך ברחבי הויקיפדיה, ושהמסקנה היתה שלא למחוק את תואר הרב, מאנשים הידועים בתואר זה. נדמה לי גם שהיו דיונים על כך גם בעניין תוארים מקובלים אחרים (כפרופ' וד"ר) אלא במקום שהתואר מסרבל מאוד את הכתוב - וכאן, לא כך היה הדבר.

אגב, אף אחד לא שינה את הערך על האר"י וקרא לו "לוריא".

אודה למי שיפנה כאן לדיונים אלו, ויאשש או ידחה את טענתי, וכן למי שיביע את דעתו בעד (או נגד) השבת תוארו במהלך הערך. אם יש מספיק דורשים לכך, ואם הדבר אפשרי בכללי הויקיפדיה, אני קורא לעריכת הצבעה בנדון.
-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • כ"ה בסיוון ה'תשע"ג • 10:01, 3 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]

טעות כתיב[עריכת קוד מקור]

בחלק "לאחר פגישתו על האר"י" בשורה האחרונה כתוב: מחיבוריו של ר' חיים ויטל מודגש כאן השם "ויטל" במקום שאמור להיות מודגש "ויטאל". תודה על ההקשבה

דיווח שאורכב ב-12 באוגוסט 2021[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

מצב טיפול: טופל

עץ חיים זה ספר אחד, ושמונה שערים זה 8 ספרים אחרים והם: שער הכוונות, שער רוח הקודש, שער הגלגולים, שער ההקדמות, שער מאמרי רשב"י, שער מאמרי רז"ל, שער הפסוקים, שער המצוות. ממש לא כמו שמישהו טעה והטעה פה

Adieu, ראיתי שכתבת על החיבורים השונים בערך עץ חיים (ספר). תוכל לתקן את הטעות בערך על ויטאל? (הייתי מתקן בעצמי, אבל אין לי מושג בנושא.) פוליתיאורי - שיחה 03:48, 6 באוגוסט 2021 (IDT)[תגובה]
ארבע עשרה שנים עברו מאז... החלפתי את המידע השגוי בהפניה לערך המורחב, כמקובל. Adieu - שיחה 09:14, 9 באוגוסט 2021 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יולי 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בחיים ויטאל שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:18, 12 ביולי 2023 (IDT)[תגובה]