שיחה:טקס קפה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אם אכן קיים בפולקלור האתיופי טקס הגשת ושתיית קפה כפי שמתואר בערך, זה נראה על פניו כבעל חשיבות אנציקלופדית ראויה. אני-ואתה שיחה 17:35, 24 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

לפי הקישורים שמצאתי והוספתי, מדובר בטקס בעל משמעות חברתית רבה. Ravit - שיחה 21:34, 24 במאי 2011 (IDT)[תגובה]
ויש גם עניין של המשקה עצמו. כמו קפה טורקי. עִדּוֹ - שיחה 22:34, 24 במאי 2011 (IDT)[תגובה]
כמובן שהערך הנוכחי זקוק לעריכה ולהרחבה, כמו כל ערך ראשון של כותבת חדשה בוויקיפדיה. לאחר שתסתיים תחרות הכתיבה הנוכחית נוכל להוסיף ולשפר את הערך מבלי לפגוע במועמדותהּ. יחד עם זאת חשיבותו ברורה והוא מופיע כנושא לכתיבה הן במיזם ביתא ישראל והן בדף התחרות. כשמביאים בחשבון שהתבנית הונחה על הערך ללא כל נימוק ולאור ההסכמה הכללית בדף השיחה, אני סבור שיש להסיר את התבנית לאלתר. איני עושה זאת בעצמי רק מפאת הערכתי לעמיחי. יום טוב, ליאור ޖޭ • כ"א באייר ה'תשע"א • 00:11, 25 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

בינוויקי[עריכת קוד מקור]

אולי מישהו שיודע אמהרית יכול למצוא את הבינוויקי המתאים בוויקיפדיה האמהרית? (ברור שאין בוויקי האנגלית...). תודה, Ravit - שיחה 11:32, 4 ביוני 2011 (IDT)[תגובה]

דווקא יש ערך, בינוני למדי, באנגלית: en:Coffee_ceremony:. אזמרי לשירותך (: 21:34, 4 ביוני 2011 (IDT)

ביקורת עמיתים בעקבות תחרות הכתיבה ביתא ישראל[עריכת קוד מקור]

הערך בונה (קפה) התמודד במסגרת תחרות הכתיבה בנושא ביתא ישראל. להלן הערות השופטים בתחרות על היבטים שונים בכתיבת הערך ואפשרויות לשיפורו:

טקס קפה

ערך זה נכתב במסגרת תחרות אזמרי - תחרות הכתיבה הראשונה על מורשת ביתא ישראל ותרבות אתיופיה בוויקיפדיה.

נכתב על ידי: Cassie ו-אבקילש, כל אחד בנפרד.
מקצוענות הערך מוצג בצורה שטחית ולרוב מצמצמת את הנושא להקשרים הישראלים-אתיופים בלבד. הערך רחוק מתיאור סביר של הנושא. ניתן היה להרחיב על קיום התופעה בתרבויות אחרות, הכלכלה, השינויים בתקופה המודרנית, תפקידו בהקשרים תרבותיים שונים ועוד.
אמינות הערך מפנה למקור אחד מקוון ("ביתא ישראל"), שגם הוא ציטוט של מקור מקוון אחר ("אנשים ישראל"). ראוי היה להתייחס ישירות למקור (וכך לתת קרדיט ראוי). הערך מציג טענות ללא מקורות לתמוך בהם (מקור השם בערבית, המסורת אודות שלושת הגברים שעל שמם קרוי כל אחד מסבב השתייה). חסר מקור לטענה המופיעה בפרק המשמעות כי לטקס תפקיד רוחני וכי הוא משמש להרחקת רוחות רעות.
מקוריות הערך ברובו נראה חיבור עצמאי (אם כי קיימים ערכים דומים בשפות שונות), וזו נקודת הזכות העיקרית של הערך. עם זאת, הוא מסתמך על מקורות נוספים מבלי לציין במפורש.
מקומיות הערך מדגיש במידה רבה את ההקשר המקומי, על חשבון ההקשר הרחב יותר. ניתן לראות כי לעיתים הכותב/ת עיוור לפרספקטיבה שדרכה הוא רואה את התופעה (דוגמת ההתייחסות לקומקום וגז והתעלמות מכלי חרס ואמצעי חימום אחרים).
אוניברסליות הערך מציין היבטים כלליים של התופעה, אך לא במידה מספקת. ראוי לציין שהערך סביר יותר מזה באנגלית.
קישוריות קיימים קישורים פנימיים.
חזות הערך נעדר תמונות המחשה, אם כי קיימת קטגוריה מתאימה בוויקישיתוף.
רהיטות הערך כתוב בשפה שוטפת וברורה, אם כי נחוץ להעלות את המשלב הלשוני (שמים [להחליף ב: מציתים, מדליקים] קטורת, מביאים [להלחיף ב: מגישים] את ספלי הבונה).
שיתופיות ראויה לציון, תורמים רבים: Cassie ואבקילש כתבו אותו כל אחד בנפרד בהפרש של יום (!). איחדו בין שני הערכים ותרמו לשיפור הערך: Atbannett, Hmbr, Ravit, Dalila, Yoavd ודורית.
סיכום
ערך מעניין וחשוב שניתן לשפר מבחינה חזותית ולשונית (רצוי לנקד שמות וביטויים) ובעריכה כאמור לעיל. ראויה לציון הנגיעה המקומית באזכור כי מסורת זו השתמרה גם בישראל. הערך לוקה במספר בעיות וצריך הרחבה ואיזון בין ההקשר המקומי לכללי.
הערות
ההסבר בפרק המשמעות הנוגע לשלושת שלבי הטקס צריך לעבור לפרק המהלך. חסר מידע המופיע בקישור בהערת השוליים הנוגע לפתרון סכסוכים במהלך הטקס.

תחרות אזמרי

נשמח לשיפור הערך בהתאם להערות. תודה לכותבי הערך, והמשך עבודה פוריה בוויקיפדיה. בברכה, אזמרי לשירותך (:

אזמרי לשירותך (: 13:27, 26 ביולי 2011 (IDT)