שיחה:יום העצמאות

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? יום העצמאות - סדרה 1
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? יום העצמאות - סדרה 1

שלא צריך להזכיר את מלחמת העצמאות ביותר ממשפט אחד הכולל קישור לערך אודותיה. ודאי שלא זה המקום לספר על כל השמות שלה. בכל אופן, לפי הערך מלחמת העצמאות, השם הזה מתייחס גם ללוחמה שלפני הכרזת המדינה. הניסוח הנוכחי כאן מוטה, לא מדויק, ושנוי במחלוקת בחלקו.

למיטב הבנתי החלטת האו"ם עליה מדובר במשפט "ההכרזה באה בעקבות החלטת עצרת האו"ם.." היא החלטת החלוקה אלא אם מישהו רוצה להצביע על החלטה אחרת. לאור זאת, אני לא מבין למה נמחק הביטוי "החלטת החלוקה" והאם אמנם "להכיר בזכותו של העם היהודי להגדרה עצמית וקיום בית לאומי בארץ ישראל (לצד מדינה ערבית)" הוא תיאור הוגן ולא מוטה של אותה החלטה. אני סבור (בהנחה שמדובר על החלטת החלוקה ולא החלטה אחרת) שזה לא תיאור הוגן ובלתי-מוטה של ההחלטה. Timtzeptel 17:53, 15 אפר' 2004 (UTC)

עשה בבקשה את השינויים המתבקשים בגוף הערך. מטרתנו העיקרית כאן היא כתיבת אנציקלופדיה - הסברים ודיונים מועילים ולעתים אף נחוצים, אך הם אינם העיקר. דוד שי 18:07, 15 אפר' 2004 (UTC)
אבל עשיתי, ואז החזרת את הדברים לקדמותם, ולא רציתי לפתוח ב"מלחמת עריכות אינסופית" לפני שאני מברר מדוע שינית. אם אין לך התנגדות, אשאיר את החלק שהוספת בעריכה האחרונה שלך, על המנהגים וכו', ואחזיר את הנוסח הקודם של הפסקה על נסיבות ההכרזה (עם אזכור הולם למלחמת העצמאות). Timtzeptel 18:19, 15 אפר' 2004 (UTC)
קבל נא את התנצלותי מעומק הלב. דרסתי את עריכתך עקב תקלה טכנית, בלא שהרגשתי שאני עושה זאת. גם את דברי שלמעלה כתבתי קודם שנודע לי על התקלה. ערכתי את הערך מחדש, ותיקנתי את המעוות. דוד שי 19:12, 15 אפר' 2004 (UTC)
קיבלתי. קורה. תודה על התיקון. Timtzeptel 19:20, 15 אפר' 2004 (UTC)

דחיית החג מיום שני לשלישי[עריכת קוד מקור]

Eman טוען: "זו לא השנה הראשונה שהחג נדחה". ובכן זו השנה הראשונה שבה דחיית החג מעוגנת בחוק יום העצמאות, שתוקן רק לאחרונה. שיניתי את הניסוח בערך כך שישקף זאת. יש לי ספק גדול אם יש ממש בקביעתו של Eman, וזאת משתי סיבות:

  • מדינת ישראל היא מדינת חוק, ומועדו של יום העצמאות נקבע בחוק. לא סביר בעיני שיום העצמאות נדחה בעבר בהחלטה מנהלית שעומדת בסתירה לחוק.
  • יום הולדתי חל בו' באייר, כך שלדחיית יום העצמאות ביום משמעות גדולה מבחינתי - כל המדינה חוגגת אתי. לא זכורה לי חוויה כזו בכל שנותי. דוד שי 06:19, 16 אפר' 2004 (UTC)
ובכן, אני זוכר במפורש שדיברו לפני כמה שנים על העניין הזה של לדחות את יום העצמאות, כי אם טקס פתיחת יום הזכרון יוצא במוצאי שבת זה מקשה על משפחות דתיות להגיע אליו, והדבר עורר סערה גדולה. אבל, ערכתי בדיקה קטנה, והפעם האחרונה שהק באייר חל ביום שני היתה ב 12 במאי 1997. אבל לפי אוסף התצלומים הלאומי (שלא פעם ראשונה אני משתמש בו לבדיקת אירועים ותאריכים), ב12 במאי חגגו את יום העצמאות. אז כנראה שטעיתי. (אלא אם כן איזה חוכמולוג כשסידר את זה אמר לעצמו: זה היה ביום העצמאות, שזה ה' באייר, שזה היה ב12 במאי, ולא בדק מתי זה באמת צולם).
eman
אני זוכר בוודאות, מאז עליתי לארץ ב-1970, שמעולם לא נדחה יום העצמאות מיום שני ליום שלישי עד לאחרונה. אולי דיברו על זה קודם, אבל רק לאחרונה זה התממש. --נחום 02:43, 22 מרץ 2006 (UTC)

מגוחך לצרף את הטקס של יש גבול למנהגי החג[עריכת קוד מקור]

העפתי את הדלקת המשואות של יש גבול, כפי שהתאבלותם של נטורי קרתא מול ישיבת פונוביז' אינה "חלק ממנהגי החג".

מה זו האלימות הזו? "העפתי"? מזל שלא כתבת "סיכלתי נקודתית".
אתה רוצה לומר לי ש"גבעת חלפון אינה עונה" מקומו בערך יותר מאשר הטקס האלרנטיבי של יש גבול? לא נראה לי. אם זה היה ארוע חד פעמי, אז אתה צודק. אבל זו מסורת שמתרחשת כבר מספיק זמן ברציפות בשביל שהיא תצויין בערך הזה.
eman 10:57, 26 אפר' 2004 (UTC)

יש דברים, לא הרבה, שגורמים לי להוציא אגרסיות. אם אתה רוצה, תמחק את גבעת חלפון. ה"טקס" הזה הוא לא מנהג של יום העצמאות, משום שהוא נחלת קומץ שולי וקטן. אפילו התקשורת שבתוכה הוא נטוע לא מפרסמת במיוחד את ה"טקס" הזה לא משנה

אני מצדד בעמדתו של לא משנה. כדי שפעולה מסוימת תיחשב למנהג, עליה להיות מקובלת על חלקים רחבים של העם. אם הטקס האלטרנטיבי של "יש גבול" היה מתקיים בכל ערי המדינה, הייתי רואה בו חלק ממנהגי החג. בשלב הזה, הטקס הזה הוא של קבוצה קטנה מאוד, ובוודאי אינו חלק ממנהגי החג. את "גבעת חלפון" הכנסתי לערך בחצי חיוך, והוא אכן ממנהגי החג - מדי שנה צופים בו מאות אלפי צופים. יש שיחשבו שצפיה בגבעת חלפון אינה מעשה נאצל, בעוד שהטקס האחטרנטיבי הוא כן מעשה כזה, אבל אנחנו מנסים לתאר מציאות, לא לחלק ציונים. אולי יש מקום, כפי שרמז "לא משנה", לכתוב פסקה על פעולות מחאה בחג, של יש גבול, נטורי קרתא, וכדומה, אבל לדעתי אין לכך הצדקה. אני מציע שתיאור הטקס האלטרנטיבי יועבר לתיאורה של "יש גבול" בערך סרבנות בישראל - שם הוא רלבנטי. בערך יום העצמאות הוא מיותר. דוד שי 11:18, 26 אפר' 2004 (UTC)
כמו שכתבתי הכותרת "מנהגי החג" בעייתית גם ככה, והייתי מפצל את זה למנהגים ולארועים המתקיימים בחג. בכל מקרה הטקס הזה, למרות ש"יש גבול" מארגנת אותו, אינו עוסק רק בסרבנות, אלא בנושאים רבים מדיניים וכלכליים מנקודת השקפה של "השמאל הרדיקאלי". לכן הוא שייך יותר לערך על יום העצמאות מאשר לערך על סרבנות.
אני חושב שבקבלות הפנים בבית הנשיא משתתפים פחות אנשים מאשר בטקס של יש גבול. רק שהוא נמצא בקונצנזוס של הציבור (אפילו שרובו אולי לא מודע אליו) ואילו הטקס של יש גבול לא. אבל זו לא סיבה להשמיט את המידע הזה, או להחביא אותו.
לסיכום: לדעתי, גם אם לא במיקום הנוכחי בתוך הערך, הטקס צריך להיות מוזכר בערך הזה.
eman
"התקשורת שבתוכה הוא נטוע"? שוב העלילות על "השמאלנים שמשתלטים על התקשורת"? בארצות אחרות מדברים גם על "היהודים שמשתלטים על התקשורת". פה רק על השמאלנים. גם אם התקשורת נוטה שמאלה (וזה הרבה פחות ממה שנהוג לחשוב) זה לשמאל של הקונצנזוס, נוסח מפלגת העבודה וחלק ממרצ. "יש גבול" בהחלט לא נטועה בתקשורת, וזו גם הסיבה שהיא לא מדווחת על הארוע הזה.
לגופו של עניין, הכותרת "מנהגי החג" היא הבעיתית, ואולי כדאי להחליף אותה ל"ארועים המתקיימים בחג" ולהשאיר במנהגים את תליית הדגלים, וניפנופי מנגלים. מצידי אפשר גם להפריד לאירועים ממלכתיים וארועים לא ממלכתיים. אבל כעסך על הארוע היא לא סיבה להצטרף לתקשורת הכאילו שמאלנית בהעלמתו.
eman 11:28, 26 אפר' 2004 (UTC)

אם אתה כל כך מתעקש - כמו שהציע דוד שי, אפשר (אבל לא רצוי) לצרף עוד פיסקה על אירועי מחאה ביום העצמאות, לאו דווקא של יש גבול.
הרעיון למנות בערך את כל האירועים החגיגיים של יום העצמאות ולצידם את האירוע השולי הזה הוא מגוחך. הוא כל כך מעצבן אותי כי הוא מסוג הדברים שהורסים את ויקיפדיה ושיהפכו אותה ללא מהוקצעת.
אם נישמר ממוקשים כאלו, יבוא יום שבו נציג מטעם ויקיפדיה ידליק משואה ביום העצמאות, ואם לא נישמר - זו תהיה משואה בטקס של יש גבול. לא משנה

כמו שאמרתי, הפרדתי בין הארועים לבין המנהגים. אני חושב שגם ללא הנושא של יש גבול ההפרדה הזו נכונה לכשעצמה. את הארוע של יש גבול שמתי בתת פסקה נפרדת. אם אכן יש מנהג של נטורי קרתא כפי שציינת אתה מוזמן להוסיף אותו לשם, כי עושה רושם שאתה יודע עליו יותר ממני. ובכל מקרה, בקשר להדלקת משואות, אני אזכיר לך שהויקיפדיה היא אתר עברי, אבל לא ישראלי (אף על פי שסביר להניח שהרוב המוחלט של קוראיו וכותביו הם ישראלים).
eman

שן שש זעם הוריד את הפיסקה :"מבלי שיתכוונו לכך, ממחישות פעולות מחאה אלה את ההישג הגדול שבהקמת מדינה דמוקרטית, שאזרחיה חופשיים להביע את אשר עם לבם, ובכך קולעות פעולות אלה לרוח החג יותר מרבים ממנהגי החג הנפוצים יותר". בכך הראה לנו שן שש זעם שאכן יש זעם בו. אחדים ממנהגי החג, כגון המנהג לצאת לפיקניקים, מנהגי הבל המה, ובוודאי שאין קשר בינם ובין עצמאות. דווקא זכות המחאה, כפי שמציינת הפיסקה שנמחקה, היא שורש הדמוקרטיה, ולכן ראוי לחגוג אותה ביום העצמאות. אז יצא לי לומר מלה טובה על המדינה הזאת - קורה. לדעתי המחיקה אינה מוצדקת. דוד שי 18:06, 17 מאי 2004 (UTC)

מהזווית הימנית, אפשר לומר שהעובדה שבמדינה ניתן פיתחון פה למייצגי שונאינו ורוצחינו היא בזיון.
מהזווית השמאלית, (שרחוקה מליבי שלי), אפשר לומר שחופש הביטוי הנהוג בישראל אינו מחפה על "עוולות הכיבוש וכו'" ועל צדקת המחאה כנגדן. שן שש זעם

אפשר לומר הרבה דברים, ואולי יהיה מי שיעסוק בכך בערך חופש הביטוי, אך הם אינם רלבנטיים לערך יום העצמאות. הפיסקה שמחקת רלבנטית לערך יום העצמאות, כי היא ממהותה של עצמאות, ובוודאי תואמת את רוח מגילת העצמאות. דוד שי 17:05, 18 מאי 2004 (UTC)

דעתי אחרת. יבואו הויקיפדים וישפטו שן שש זעם

דווקא ביום העצמאות לחגוג את מחאה? כמובן שמחאה היא מסממני העצמאות, אבל עדיין, זה לא קצת הורס את החג? ומה רע עם פיקניק? אמריקאים אוכלים תרנגול הודו בחג ההודיה ואף אחד לא אומר שזה הבל ושאין לזה קשר לחגם. אולי יש אנשים (למשל כמוני) שמעדיפים לבטא את עצמאותם בפיקניק משמח מאשר בהפגנה נוספת. גילגמש 22:09, 18 מאי 2004 (UTC)


בלי להיכנס לתוכן הפסקה, אני משתדל להכניס בכלל, ובנושאים שנויים במחלוקת בפרט, כמה שפחות הערכות, ולהסתפק בהצגת העובדות. זה פותר הרבה מאוד בעיות וחיכוחים. ובודאי שהערכות עלולות להיות דבר אישי ששונה מאדם לאדם eman

יום העצמאות[עריכת קוד מקור]

הערך הזה כללי מדי, זה לא אמור להיות רק לגבי יום העצמאות של מדינת ישראל. מה לגבי יום העצמאות ל מדינות אחרות? Jtmjtm 18:18, 8 פבר' 2005 (UTC)

בשביל זה הוא נקרא יום העצמאות, אבל יש טעם בדבריך, צריך לצור פירוש נוסף ולהוסיף רשימה של ימי עצמאות אחרים. טרול רפאים 18:39, 8 פבר' 2005 (UTC)
בדיוק, בדקתי לפני ששאלתי, ואין כזה ערך "יום עצמאות". חוץ מזה, 4 ביולי הוא יום העצמאות של אמריקה. Jtmjtm 21:51, 8 פבר' 2005 (UTC)
רוב הסיכויים שיחפשו את הערך הזה, כך שזה צריך להיות פירוש נוסף, אפשר בהחלט ליצור אחד. השאלה היא מה לעשות עם ימים כמו יום הבסטיליה, שאין לנו עדיין ערך עליו. טרול רפאים 21:58, 8 פבר' 2005 (UTC)
כתוב בראש העמוד לחפש ימי עצמאות, בל' רביםדוד עוזר - שיחה 18:21, 27 באפריל 2017 (IDT)[תגובה]
או קיי, הוספתי הערת פירוש נוסף. דוד שי 05:44, 9 פבר' 2005 (UTC)

להכות בפטיש? בשנים האחרונות הפטישים הוחלפו בספריי מעצבן[עריכת קוד מקור]

כדאי להזכיר את זה?

אני לא יודע אם כדאי אבל עכשיו זה מוזכר! הקצף הזה אינו מותר לייצור, מופץ על ידי העולם התחתון, גורם לכוויות בקרנית ועקב כך למילוי חדרי המיון של מחלקות העיניים בכל בתי החולים בארץ כל יום עצמאות והוא ללא ספק מסמל את השינוי הערכי שעברה המדינה מאז שנוסדה ועד היום! Hadaso 22:47, 29 ביולי 2007 (IDT)[תגובה]

הבטים דתיים של החג[עריכת קוד מקור]

והפיסקה "לאחר החזרת שטחי יהודה ושומרון לעם ישראל, זה לא מיסטיקה (או פאנטזיה)? האלמנט הדתי/מיסטי/לאומני משתלט על הערך שנילישיחה 22:27, 30 אפריל 2006 (IDT)

מה שאני לא מבין זה למה להעלות כזה דיון לפני שמדברים בדף השיחה. נא לנהל דיון שם, ורק אם הוא נתקע להעלות הצבעה. נדב 22:38, 30 אפריל 2006 (IDT)
עוד לא הבנתי מה כל כך מפריע בפסקה הזו שנמצאת בתוך פסקה אחת על הצד הדתי של החג. אשמח אם תסבירו לי. וסתם לידע כללי: דורשי רשומות זה הרב משה צבי נריה (ע"פ עלון "שבת בשבתו" של השבת האחרונה). כתבתי לפני התנגשות עריכה: נדב צודק בהערתו. DGtal 22:40, 30 אפריל 2006 (IDT)
מה שמפריע זה החלק היחסי בתוך הערך. בנוסף, זה למעשה סוג של טריוויה שכדי להסבירה מפרטים את כל שאר האתב"ש לגבי החגים האחרים וזה לא מקומה. אפשר לכתוב במסגרת ערך על החגים היהודים (יש כזה? לא בדקתי) ומקסימום לציין זאת במשפט אחד עם קישור לערך ההוא. שנילישיחה 22:48, 30 אפריל 2006 (IDT)
לא גיבשתי דעה לגבי העניין שעל הפרק, לעומת זאת, אני בטוח שנעשתה פה הפרה מהותית של כללי ויקיפדיה בפתיחת ההצבעה בלי שהיה כלל דיון. טרול רפאים 23:00, 30 אפריל 2006 (IDT)
אין לי בעיה עם מחיקה של האתב"ש, שהוא סך הכול דרוש, שמתאים לערך מורחב על היחס ליום העצמאות מבחינה דתית. מאידך, נראה לי מאוד סביר שחמישית הערך יהיה על הצד הדתי. זה אפילו מעט מידי בעיני. DGtal 23:03, 30 אפריל 2006 (IDT)
שנילי, כך ראיתי באחדש מעלוני השבת שעברה. אם אמצא אכתוב באיזה. בכל מקרה, אין בכך פסול לענ"ד. מחילה היהודי ּה' הוא המלך!ּ שיחה 23:06, 30 אפריל 2006 (IDT)
מדובר בעלון שבת בשבתו, כפי שכבר ציינתי. DGtal 23:10, 30 אפריל 2006 (IDT)

כרגיל משתמש מגמתי שידוע כי אינו מסוגל להפריד בין דעה אישית לכתיבה אנציקלופדית, מצליח לעורר את כל השסע הדתי-חילוני בוויקיפדיה בעריכה אחת. ומה נשתנה יום זה משאר הימים? צ'סשיחה 23:11, 30 אפריל 2006 (IDT)

למי התכוונת?! :-). ולדיגיטל, כוונתי הייתה לתחילת הקטע. באחד מעלוני השבת הופיע שהרבנות החליטה על הלל בברכה לאחר התרחבות א"י ועליית המוני יהודים ארצה. מחילה. ח"י למ"טמונים היהודי ּה' הוא המלך!ּ שיחה 23:13, 30 אפריל 2006 (IDT)
בנימין (קשה לי לקרוא לך "היהודי"), כתוב את כל הדרוש כפסקה בערך חגי ישראל ומועדיו. כתוב משפט אחד בערך כאן: "לפי דרוש הקושר את ימי החגים באתב"ש (צור כאן הפניה לפסקה) האותיות ז-ע מרמזות שביום בשבוע בו חל ז של פסח יחול יום העצמאות" שנילישיחה 23:17, 30 אפריל 2006 (IDT)
מחילה... אין זה הגיוני שנפרט בערך כללי כחגי ישראל ומועדיו יותר מבערך על אחד ה"חגים" או "ימים טובים"! אני חוזר על טענותיי:
  • בקשר ל"החזרת שטחי וכו': ראיתי באחד מעלוני פ"ש שההחלטה על ברכה הייתה לאחר החזרת שטחינו לריבונות יהודית ולאחר עליית המוני יהודים ארצה.
  • בקשר לדורשי רשומות אני לא מוצא בעייה למעט אולי שכדאי לשים את כל הרעיות בוסגריים ולא להקצות לכל אחד שורה.
כעת, מי שחולק מוזמן להביע דעתו ולנמק בהתאם. נא לא להתייחס ולתקוף מכיוונים שוליים וליצור דמוגוגיה על שמות משתמשים... היהודי ּה' הוא המלך!ּ שיחה 23:22, 30 אפריל 2006 (IDT)
אני חולק. קודם כל, עשיתי טעות ושמתי תבנית מחלוקת לפני דיון. אז הנה הסיבה: מיסטיקה. אינני בקיא ביותר בהלכות היהדות, אך אני לא חושב שלמיסטיקה וכתבי סתרים צריך להיות מקום בערך הזה. אני יודע שגם ביהדות יש רבים המסתייגים ממיסטיקה וכתבי סתרים. אבירם 23:33, 30 אפריל 2006 (IDT)
אנסה להסביר את הצעתי: בערך חגי ישראל ומועדיו יש מקום לכך (זכרו שמועד הוא גם חג וגם ציון זמן). יש הלכות בדבר מועדי החגים בשבוע (לא אד"ו ראש וכו') ולכן אפשר לשלב זאת שם. הצביון הדתי ליום העצמאות חשוב אבל לא צריך להגזים. שנילישיחה 23:41, 30 אפריל 2006 (IDT)
תחליטו מה שתחליטו. אני זז לישון ולעשות תיקון חצות... :-) היהודי ּה' הוא המלך!ּ שיחה 23:43, 30 אפריל 2006 (IDT)
מקבל את הצעתו של שנילי. לא אכפת לי כ"כ גודל הפרק על הצביון הדתי כמו על התוכן הבעייתי של הפסקה על כתב הסתרים. אם יתחילו לכתוב מיסטיקה בכל ערך של מועד וחג זה יהיה ממש בדיחה גרועה. אבירם 23:47, 30 אפריל 2006 (IDT)
אני אטפל בכך אבל כבר לא הלילה שנילישיחה 00:05, 1 מאי 2006 (IDT)
ביצעתי את השינוי לגבי הסימנים לימי המועדים. אני שומר את המחיקה כאן למקרה הצורך:

דורשי רשומות הראו כי יום העצמאות משתלב בין שאר חגי ישראל. ע"פ כתב הסתרים אתב"ש קיים קשר בין היום בשבוע בו חלים החגים כך:

  • א-ת ביום בשבוע בו חל א של פסח יחול תשעה באב
  • ב-ש ביום בשבוע בו חל ב של פסח יחול שבועות
  • ג-ר ביום בשבוע בו חל ג של פסח יחול ראש השנה
  • ד-ק ביום בשבוע בו חל ד של פסח יחול קריאת התורה (שבועות)
  • ה-צ ביום בשבוע בו חל ה של פסח יחול צום הכפורים
  • ו-פ ביום בשבוע בו חל ו של פסח יחול פורים

היום האחרון של פסח נותר ללא בן זוג עד שנקבע יום העצמאות:

  • ז-ע ביום בשבוע בו חל ז של פסח יחול יום העצמאות

בעניין ההיבטים הדתיים של החג:

  1. "צעיר" היא מילה שמתייחסת לבני-אדם או לבעלי חיים. אפשר להשתמש בה גם בצורה מטאפורית, אבל למה לנו מטאפורות כשאפשר להשתמש במילה המקובלת יותר "חדש".
  2. "החזרת שטחי יהודה ושומרון לעם ישראל" הוא ביטוי שסובל מבעיית NPOV. מקובל לומר שצה"ל כבש את השטחים האלה במלחמת ששת הימים (כבש כאן במובן conquered ולאו דווקא ocuppied).
  3. "ולאחר הגעת מספר היהודים בישראל לכחמישה מיליון" - צה"ל כבש את יהודה ושומרון ב-1967, מספר היהודים בישראל הגיע ל-5 מיליון בסוף שנות ה-90. לא ברור לי כיצד אפשר ליצור זיקה כרונולוגית בין האירועים. מוטב, אם כן, שייכתב במפורש התאריך שבו קיבלה הרבנות הראשית את ההחלטה בעניין אמירה הלל.
  4. "יום העצמאות הוא חגה הלאומי של מדינת ישראל, ולכן הוא מהווה הזדמנות לפעולות מחאה של קבוצות שוליים שונות, מהן השוללות את קיום המדינה, ומהן המוחות על אופן התנהלותה: " - משפט הסובל מעודף מילים. עובדת היותו חג לאומי אינה קשורה באופן מובהק לפעולות המחאה. הקבוצות המוחות אינן בהכרח קבוצות שוליים (יש כל מיני קבוצות שאמונות על מחאה). רוב הקבוצות המנצלות את יום העצמאות למחאות פוליטיות אינן שוללות את מדינת ישראל. לפעמים אפילו להפך - הן רואות בחג הלאומי יום מתאים מאין כמותו להעלאת סוגיות לאומיות לסדר היום הציבורי. בכל מקרה, אפשר לקצר את המשפט. ‏DrorK‏ • ‏שיחה‏ 14:03, 18 יולי 2006 (IDT)

גם לדעתי יש כאן המעטה בציון החלק הקשור לדת. ישנו חלק גדול בקרב הציבור הדתי-לאומי (שאני בתוכו) שרואה את החג בתור יום חג דתי בסגנון חנוכה ופורים.--Dor443 - שיחה 23:40, 4 באוקטובר 2008 (IDT)[תגובה]

רוק עצמאות?[עריכת קוד מקור]

לענ"ד קצת מוזר שהאירוע של רוק עצמאות מוזכר בתור אירוע רשמי. גם התיאור שלו נראה כמו פרסומת "מופעים מרהיבים והזדמנות לפגישות של נוער מכל רחבי הארץ." וכדומה. הטקסט לגבי האירוע הזה יותר ארוך משל פרס ישראל וחידון התנ"ך גם יחד! זה טריק שיווקי? אפשר אולי להוסיף נושא של "אירועי תרבות" או "בילוי" ובו להזכיר אירוע כזה.

צודק!!!

זה לא נכון![עריכת קוד מקור]

"דוקא בישיבת הדגל של הציונות הדתית, ישיבת מרכז הרב נהוג מאז כהונתו של הרב אברהם שפירא לומר הלל ללא ברכה". דברים אלו הם או טעות או שקר גס!

ומה הנכון? לא אומרים הלל כלל, או אומרים הלל בברכה? דוד שי 17:37, 8 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

וודאי שאומרים הלל בברכה!!

הסרתי את המשפט. דוד שי 07:01, 10 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

תחילת יום העצמאות[עריכת קוד מקור]

בערך של יום הזיכרון כתוב ש:"סיומו עם צאת הכוכבים למחרתו", פה רשום ש:"לעניין זה, ההגדרה של יום היא על-פי הלוח העברי, כלומר משקיעת השמש עד צאת הכוכבים למחרת." וזה יוצר חפיפה קטנה בניהם. איך זה יכל להיות?

נכון. למעשה יום העצמאות מתחיל עם צאת הכוכבים. החלק המהותי במשפט זה הוא שהיום אינו מתחיל בחצות. דוד שי 22:46, 27 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

פרויקט מרפסת יום העצמאות[עריכת קוד מקור]

אני חשוב שמה שבאמת דחוף זה להחליף את התמונות שבכל אחת מהן מראים דגל יחיד על בית (ולא ברור בכלל אם הוא באמת קשור ליום העצמאות), בתמונה או שתיים שתראה מרפסת מקושטת הייטב לכתוב החג בשלל דגלים ודגלונים.

אני מאמין שאפשר פה ושם עוד למצוא דברים כאלה, בלי להזדקק למכונת זמן. אז אם למישהו יש לידו מרפסת כזו, שיצלם וישים את זה בערך. emanשיחה 18:22, 23 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

צילמתי מספר תמונות, האם הן בסדר? בברכה, MathKnight הגותי |Δ| (שיחה) 17:48, 25 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
השלישית (מימין) הכי יפה, אבל הראשונה אולי הכי אינפורמטיבית. אולי כדיא להבהיר אותה גם. emanשיחה 19:03, 26 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
הבהרתי ב-20%. אני מקווה שעכשיו זה טוב יותר. בברכה, MathKnight הגותי |Δ| (שיחה) 20:59, 26 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
תמתינו עוד שבועיים לתמונת המרפסת שלי, הרבה אור ודגלים, שווה. איתי - שיחה 20:39, 12 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]

ישעיהו ליבוביץ[עריכת קוד מקור]

בערך מופיעה הפסקה התמוהה הבאה: "ישעיהו ליבוביץ' בספרו "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל" ביקר בצורה חריפה את הרבנות הראשית על כך שלא קבעה מנהגים דתיים מחייבים ליום העצמאות. ליבוביץ' סבר שאין למדינת ישראל משמעות דתית כשלעצמה, אולם הוא טען כי יהודי דתי צריך לברך ברכת שהחיינו ביום העצמאות ולהימנע ממנהגי אבלות ומאמירת תחנון כפי שנהוג בימי שמחה. מדבריו של ליבוביץ' משתמע כי השמחה ביום העצמאות היא על כינונה של מולדת לעם היהודי ועל החירות שהעם זכה לה, אולם המדינה כשלעצמה אינה מבשרת את הגאולה".
האם למישהו ידוע היכן בספר זה נכתב? ליבוביץ שלל את הרבנות הראשית ואת הייחוס של משמעות דתית למדינה, לכן לא ברור איך הוא יכול לבקר את הרבנות על כך שלא קבעה מנהגים דתיים מחייבים ליום העצמאות. יתרה מכך, במקום אחר ליבוביץ אמר שליום העצמאות משמעות לאומית, ולא דתית. ‏pacman - שיחה 00:04, 11 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]

טוב, מצאתי את המאמר שאליו הכוונה. ליבוביץ לא אומר שם את מה שיוחס לו, ולדעתי עדיף להסיר את הפסקה - או לשכתבה. ‏pacman - שיחה 00:07, 11 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
בעמ' 91 של הספר הנ"ל כותב ליבוביץ':
"ה' באייר הוא יום-הזיכרון לשיחרור האומה משעבוד-מלכויות - ההישג הלאומי-מדיני הגדול ביותר של עם ישראל מיום שניתן בידי המלכויות (...) כ"ח באייר הוא יום-הזיכרון לשיחרור ירושלים מידי השלטון הזר, שבו הייתה נתונה אלפיים שנה. אין לשער ואין להביע במלים את מידת הסיפוק ששני מאורעות היסטוריים עצומים אלה נותנים לתודעתו של כל מי שחש עצמו בן העם היהודי ההיסטורי (...) אולם בכל אלה עדיין אין משום מתן ממד אמוני-דתי לימים גדולים אלה."
כאן מופיע הסבר ארוך מדוע אין בכל אלה משום ממד אמוני-דתי, ובעמ' 94 מסכם ליבוביץ':
"מכל הנ"ל מתחייב שהצורה הנאותה של חגיגת ה' באייר וכ"ח באייר, או של אחד מהם בלבד, היא צורת חגיגה עממית-לאומית: הנפת הדגל, תהלוכות וטיולים, משתה ושמחה. יהודי ירא שמים, המעלה שם-שמים על ראש כל שמחתו, יברך 'שהחיינו' - כדין כל שמחה, וראוי שדבר זה ייעשה גם בקהל; וכן לא ייאמר תחנון - כדין כל יום שיש בו שמחה. כל מה שמעבר לזה טעון עיון..." ::בפסקה הבאה מתחילה הביקורת על הממסד הדתי-הלאומי:
"והנה דווקא בנקודה זו - האופי הדתי שיש לשוות ליום העצמאות או שאין לשוות לו - נתגלה כבנקודת-מוקד המשבר האמוני-רעיוני של היהדות הדתית, רפיונה הרוחני נוכח המציאות ההיסטורית החדשה ואזלת-ידה להתמודד עמה, מחוסר-כנות ומפחד מפני הכרעות דתיות. הרבנות הראשית הורתה על הימנעות מברכת 'שהחיינו' היום העצמאות מחשש לברכה-לבטלה - ברכה הנאמרת על לבוש חדש ועל דירה חדשה ועל מאכל חדש, אשר המולדת - כנראה - לא תשווה להם. לעומת זאת התקינה הרבנות הראשית כמה דברים שעושים את יום-העצמאות לחג למראית-עין, בצורה שיש בה משום אחיזת-עיניים וגניבת-דעת, ע"י טקסים דתיים שהם למעשה אינדיפרנטיים מבחינה הלכתית ולפיכך אף חסרי משמעות דתית."
עד כאן דברים בשם אומרם. ‏DrorK‏ • ‏שיחה05:43, 11 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
ליבוביץ אומר שם שלדעתו, אם אדם רואה בהקמת המדינה דבר חיובי הוא צריך "לחגוג" זאת, מלבד באופן רגיל, בכך שלא יגיד תחנון ויברך שהחיינו - דברים שעושים בכל יום שנחשב ליום שמחה. ליבוביץ לא מבקר את הרבנות על כך שלא קבעה מנהגים דתיים מחייבים ליום העצמאות, אלא על כך שמצד אחד היא רואה עצמה כחלק מהרשות החילונית ורואה במדינה דבר מקודש, ומצד שני, מבחינת הלכתית למעשה, לא מתירה אפילו אמירה של "שהחיינו". הביקורת שלו היא על עצם המושג הזה של הרבנות הראשית שלא כ"כ החליטה על יחסה למדינה החילונית, ולא על כך שהיא לא הורתה לומר הלל או שהחיינו ביום העצמאות. ‏pacman - שיחה 09:58, 11 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
אנחנו נכנסים כאן לפרשנות על דברי ליבוביץ', וכדאי שנדבוק בפשט של הדברים. הטיעון של ליבוביץ' בספר הנ"ל הוא כזה: (א) יום העצמאות ויום ירושלים הם ימים של שמחה כיוון שהם מזכירים אירועים חיוביים ומשמחים. עם זאת אין לימים האלה משמעות דתית. (ב) יהודי שומר מצוות מציין ימי שמחה בטקסים דתיים מסוימים: אמירת "שהחיינו" (לא כל הדתיים יסכימו לפרט הספציפי הזה, אבל זה לא עיקר העניין), ביטול אמירת "תחנון" וכיוצ"ב. אין מקום לקביעת טקסים דתיים מיוחדים לימים האלה, כי כאמור אין להם משמעות דתית משל עצמם. (ג) באופן תמוה, הרבנות הראשית שהיא חלק ממדינת ישראל, והממסד הדתי-לאומי כולו, אסרו על אותם טקסים רגילים של ימי שמחה, ובמקומם קבעו טקסים דתיים-לכאורה, שלמעשה אין להם משמעות דתית. נמצא, לדעת ליבוביץ' שהרבנות הראשית מאחזת את עיני הציבור - מצד אחד אוסרת על יהודי שומר מצוות לראות ביום הזה יום שמחה, ומצד אחר קובעת טקסים שאין בהם ממש (אולי כדי לרצות את הציבור החילוני, אם כי ליבוביץ' לא אומר זאת במפורש). אולי צריך לתקן פה ושם את הניסוח שבערך, אבל באופן כללי אני חושב שהוא ברוח הדברים של ליבוביץ' בספרו "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל". ‏DrorK‏ • ‏שיחה22:55, 11 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
אני חושב שבמקום המשפט "..ביקר בצורה חריפה את הרבנות הראשית על כך שלא קבעה מנהגים דתיים מחייבים ליום העצמאות" צריך לכתוב שהוא ביקר אותה על כך שלא קבעה מנהגים דתיים מחייבים ליום העצמאות, על רקע היותה משולבת בממסד החילוני ורואה בו דבר מקודש - מחד, אבל פוחדת מחקיקה הלכתית-למעשה שנוגעת למדינה - מאידך. אתה מסכים לניסוח כזה או דומה? ‏pacman - שיחה 20:35, 12 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
הייתי הולך על משהו פשוט עוד יותר: "ביקר בצורה חריפה את הרבנות הראשית על כך שמחד, דחתה ניסיונות להנהיג מנהגים דתיים האופייניים לימי שמחה (כמו ברכת "שהחיינו" או ביטול אמירת "תחנון"), ומאידך הנהיגה מנהגיים מיוחדים שלדעת ליבוביץ' אין להם משמעות דתית של ממש" או לחלופין "האשים את הרבנות הראשית באחיזת עיני הציבור בכך שמחד קבעה ליום העצמאות מנהגים שנראים דתיים, אך אין להם משמעות הלכתית של ממש, ומאידך שללה קביעת מנהגים דתיים האופייניים לימי שמחה (כמו אמירת ברכת "שהחיינו" או ביטול אמירת "תחנון")."
הנקודה היא כזאת: ליבוביץ' לא ראה משמעות דתית למדינה, וגם לא חשב שהממסד הדתי צריך לייחס למדינה משמעות כזאת. אף על-פי כן, הוא גרס שלמדינה יש חשיבות רבה, ואדם דתי צריך לברך עליה, כשם שהוא מברך על כל דבר בעל-חשיבות. לשיטתו, יש דרכים דתיות להביע שמחה, ואדם דתי צריך לנקוט בהן ביום הזיכרון להקמת המדינה, לא בגלל שלמדינה יש משמעות דתית, אלא כיוון שהקמתה היא מאורע חשוב ומשמח. הרבנות, לשיטתו, נהגה בצביעות בכך שהיא שללה את מנהגי השמחה המקובלים ליום העצמאות, ו"המציאה" כל מיני טקסים דתיים-לכאורה, שלמעשה אין להם שום משמעות הלכתית, כל זאת בשעה שהיא מתיימרת להציג עמדה שתומכת בקיום המדינה ורואה בה חשיבות (בין אם דתית או אחרת). ‏DrorK‏ • ‏שיחה22:05, 12 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
אני מסכים לניסוחים שהצעת. בברכה, ‏pacman - שיחה 22:07, 12 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
עוד הערה: אדם דתי העיר לי בהקשר זה שליבוביץ' טעה לגבי ברכת "שהחיינו". הוא אמר שברכת "שהחיינו" אינה ביטוי לשמחה דווקא, אלא ברכה על חידוש כלשהו בחיים, ולפיכך מברכים אותה על מעשה כלשהו שיש בו משום חידוש, ולא על הגעתו של תאריך מסוים. ייתכן שליבוביץ' התכוון שיש לברך "שהחיינו" בעת הנפת הדגל ביום העצמאות, או בעת הרמת כוסית לכבוד היום, או על מעשה דומה שמציין את האירוע. מישהו יכול לחוות דעה בעניין? ‏DrorK‏ • ‏שיחה22:10, 12 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
ליבוביץ כותב "...יברך שהחיינו - כדין כל שמחה". מדבריו לא משתמע שמברכים שהחיינו רק בעתות שמחה, אלא שגם בעתות שמחה מברכים שהחיינו. יתרה מכך, אי אפשר לטעון שליבוביץ לא ידע שמברכים שהחיינו על חידוש: בעמוד 94 הוא כותב "הרבנות הראשית הורתה על המנעות מברכת שהחיינו ביום העצמאות מחשש לברכה לבטלה - ברכה הנאמרת על לבוש חדש ועל דירה חדשה ועל מאכל חדש, אשר המולדת - כנראה - לא תשווה להם". ‏pacman - שיחה 22:16, 12 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
כן, אבל בכך שהגיע ה' באיר כבכל שנה אין חידוש כשלעצמו. בלבישת בגד חדש דווקא יש חידוש. גם בפסח לא מברכים שהחיינו על עצם הגעת החג, אלא על אכילת המצה בפעם הראשונה מזה שנה. מוזר לי שליבוביץ' הציע לברך שהחיינו על עצם הגעת ה' באיר, אולי הוא הניח שקהל קוראיו מבין שהכוונה היא לברך על פעולה מסוימת שנעשית ב-ה' באיר. ‏DrorK‏ • ‏שיחה22:51, 12 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
אני לא מבין את הבעייתיות במה שהוא אומר. בימים טובים מברכים שהחיינו. מכיוון שלפי ליבוביץ יום העצמאות הוא יום טוב (לא במובן ההלכתי), יש לדעתו לברך בתפילה שהחיינו, כמו שלדוגמה מברכים בחנוכה שהחיינו (למרות שהוא התנגד להשוואות אחרות בין חנוכה ליום העצמאות). ‏pacman - שיחה 22:53, 12 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
אז זהו, שבחנוכה לא מברכים "שהחיינו" סתם כך, אלא מברכים "שהחיינו" על הדלקת הנרות הראשונה, כיוון שחלפה שנה מאז קיום המצווה בפעם האחרונה. אם אתרע מזלו של יהודי ולא הדליק נרות חנוכה במהלך החנוכה - לא יברך "שהחיינו". יותר מזה - יהודי שאכל מצה בחודש שקדם לפסח לא יברך "שהחיינו" כי אכילת המצה בפסח אינה נחשבת חידוש עבורו. לפיכך, יהודים דתיים מקפידים להימנע מאכילת מצות חודש לפני פסח, כדי שיוכלו לקיים את מנהג ברכת "שהחיינו" בעת אכילת המצה הראשונה בליל הסדר. ליבוביץ' מציע לכאורה לברך "שהחיינו" רק משום שמועדו של יום העצמאות הגיע, וזה דבר מוזר מבחינה הלכתית. יכול להיות שכוונתו לברך שהחיינו על הנפת הדגל, או על שתיית יין לכבוד האירוע, אבל גם כך מתעוררות כמה שאלות הלכתיות מעניינות: מה דינו של דגלן שמניף את דגל ישראל מדי יום, או מדי שבוע? האם הוא יכול לברך "שהחיינו" על הנפת הדגל ביום העצמאות? ליבוביץ' לא התיימר להיות רב, ולכן לא נכנס לשאלות האלה, ובכל זאת ההצעות שלו אינן טריוויאליות כפי שהוא מציג אותן. ‏DrorK‏ • ‏שיחה09:23, 13 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
אני חושב שאפשר למצוא לזה לא מעט "תירוצים". במשנה תורה נאמר: "...וכן הרואה את חברו לאחר שלושים יום, מברך שהחיינו" - למרות שכבר ראה אותו בעבר; "הרואה פרי המתחדש משנה לשנה בתחילת ראייתו, מברך שהחיינו" - כלומר מברכים על עצם החידוש משנה לשנה. כנראה שלמרות שמדובר ביום טוב (לא במובן ההלכתי...) הסיבה לברכת שהחיינו איננה הסיבה של שאר החגים. ‏pacman - שיחה 16:21, 13 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]

הארכת יום העצמאות[עריכת קוד מקור]

אמנם את יום העצמאות ה-50 האריכו ליומיים, אבל לא מצאתי הצעה להאריך את יום העצמאות ה-60 לארבעה ימים כפי שנטען בערך. הצעת החוק היחידה מהזמן האחרון שקשורה ביום העצמאות (עד כמה שהצלחתי למצוא באתר הכנסת) היא הצעת-חוק של יואל חסון לקבוע את יום העצמאות מעתה ואילך ליום חמישי בשבוע שבו חל ה' באיר, כדי לפשט את כללי קביעת המועד של יום העצמאות וכדי לאפשר סופשבוע ארוך לחוגגים. ‏DrorK‏ • ‏שיחה22:47, 12 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]

<Более актуальное фото, имхо[עריכת קוד מקור]

--Schekinov Alexey Victorovich - שיחה 15:51, 14 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

החרדים ויום העצמאות[עריכת קוד מקור]

אני מציע את הנוסח הזה לקטע אודות החרדים ויחסם ליום העצמאות: "החרדים אינם מציינים כלל את החג כמו כן הם מתנגדים לאמירת ההלל ביום העצמאות, מטעמים הלכתיים והשקפתיים". במקום הנוסח הנוכחי : "מרבית החרדים לא הסכימו לאמירת ההלל ביום העצמאות, כשם שאינם הם נוטלים כל חלק אחר בחגיגת יום העצמאות, משום שאינם רואים בו חג שלהם ואינם רואים במדינת ישראל את מדינתם". עקב הסיבות הבאות.

  • זה לא מרבית החרדים אלא החרדים כולם.
  • הסיבה לאי אמירת הלל זהו מטעמים הלכתיים נוסף על טעמים השקפתיים, וזה לא ברור בנוסח הנוכחי.
  • אין זה נכון שהחרדים אינם רואים במדינת ישראל את מדינתם, ההשקפה הזאת נכונה אולי לגבי קומץ הנטורי קרתא, שגם הם בפועל גרים בארץ ישראל הנשלטת בידי הציונים.
  • דבר נוסף, רצוי להפריד בין החרדים לבין הקונרבטיבים לגבי התייחסותם לחג, לא באותה פסקה. טיפוסי - שיחה 14:09, 9 במרץ 2010 (IST)[תגובה]

הלל בערב יום העצמאות עם ברכה.[עריכת קוד מקור]

אצלנו בישיבה נוהגים לומר הלל בערב יום העצמאות עם ברכה, כך אם איני טועה על פי פסיקת הרב גורן. אם לא יהיו מתנגדים, אשנה זאת. רחפן - שיחה • נו שויין. • כ"ו בניסן ה'תש"ע • 21:14, 10 באפריל 2010 (IDT)[תגובה]


בעניין זה האם ראוי להוסיף בקישורים החיצוניים את המאמר הבא והקישור כדלהלן? (אניני רשום וההחלטה שלכם)


חוסר דיוק משווע!![עריכת קוד מקור]

בפסקה נאמר שהחרדים לא רואים במדינת ישראל את מדינתם. החרדים מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות הקבוצות הן:חרדים אנטי ציוניים (נטורי קרתא סאטמר רב ארהלך וכו' יש כעשרה רבדים שונים) שבאמת לא רואים את ישראל כמדינתם ומתנגדים לכל מנהג חגיגי מבחינה דתית ומנהגית והקיצוניים אף רואים סיבה לאבל. יש את קבוצת החרדים-לא ציוניים שרואים במדינת ישראל מדינה שנותנת מקלט ליהודים מכבדים ואוהבים אותה אבל לא רואים בה את המדינה הגאולית שלה הם חיכו. יש את קבוצת החרדים הציוניים: שהקיצוניים שבה דנו הלכתית האם המדינה עצמה כל-כך מקודשת שחייבים לעבור התקדשות לפני כניסה למשרד ממשלתי (כגון משרד הפנים וכדו') כמו לפני הכניסה לבית הכנסת כל הקבוצות הנ"ל חרדיות. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

אתה מתפרץ לדלת פתוחה. במרבית המקומות שהמילה "חרדים" הופיעה בהם, הופיעה לפניה המילה "מרבית" או שהמילה הופיעה באופן אחר במשפט כן שהיה אפשר להבין שלא מדובר בכל החוגים החרדיים בלא יוצא מן הכלל. בעקבות הערתך תיקנתי את יוצא הדופן הבודד כך שגם הוא יתאים לכלל זה.
יום עצמאות שמח!. עִדּוֹ (Eddau) עיזרו לשפר את נגישותה של ויקיפדיה, עיינו בויקיפדיה:נגישות 15:07, 20 באפריל 2010 (IDT)[תגובה]

בקשר ל-"חוסר דיוק משווע!!"[עריכת קוד מקור]

לדעתי המילה מרבית לא פותרת את הבעיה שהוצגה כאן ההערה באה לומר שיש עוד סוגים של השקפות(שאגב הן גם חלקן חרדיות)ולכן תיקון ל"מרבית"לא פותר את הבעיה משתי סיבות 1:שזה לא הרוב כפי שוצג כאן יפה מאד ו2:שיש צורך להוסיף גם לפחות חלק מהנאמר כדי לבשר לקורא על כל הסוגים או לםפחות לא לאטום את ראשו לרבגוניות של ההשקפה הדתית בכלל והחרדית בפרט

כתוב פה שהרב זווין פסק לומר הלל בברכה, אך בערך על הרב זווין נכתב שהוא עצמו אמר הלל בלא ברכה..[עריכת קוד מקור]

איני יודע מי הצודק פה אך כדאי לתקן את אחד מהם...

רוק עצמאות[עריכת קוד מקור]

למה "רוק עצמאות" מפנה לכאן אם אין פה משהו שקשור לזה?

הערך נהפך להפניה לערך זה. ראה שיחה:רוק עצמאות. אליסף · TRUE BLOOD · שיחה 16:00, 28 באוגוסט 2010 (IDT)[תגובה]

דרוש מקור[עריכת קוד מקור]

ישנה טעות בהערת שוליים 3 (הקישור לא מוביל לשום מקום מתאים). לא יודע איך לתקן את זה...Mosesus (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

בוקר טוב, הצלחתי להתחבר לקישור האמור. ייתכן ויש בעיית קישוריות פרטנית אצלך. תודה. --Assayas - שיחה 11:43, 28 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
או קיי, קצת באיחור, התוכן לא רלוונטי לעניין. אסיר אותו. --Assayas - שיחה 11:46, 28 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]

יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל[עריכת קוד מקור]

בערך נאמר "ישעיהו ליבוביץ' בספרו "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל"‏ האשים ...". למיטב זכרוני, בספר זה אין תוכן חדש, אלא הוא אוסף מאמרים של ליבוביץ שפורסמו בכתבי עת שונים. לפיכך ראוי לציין את המקור והשנה שבהם יצא ליבוביץ בהאשמתו המקורית, ורק בהערת השוליים לציין שמאמר זה נמצא גם בספר. דוד שי - שיחה 20:58, 2 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

היבטים דתיים של החג[עריכת קוד מקור]

כל הפסקה היבטים דתיים של החג לא ברורה לי ותמוהה מאוד. לחג זה אין שום היבטים דתיים - לא יהודיים, ולא אחרים. זהו חג מודרני, חילוני, ציוני. הוא לא מצויין בתנ"ך, במשנה, בברית החדשה, בקוראן או בשום מקום אחר. קולנואני - שיחה 01:02, 1 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]

אתה מציע למחוק אותה? דרך - שיחה 01:04, 1 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]
אני עוד לא מציע כלום... זה נראה לי לא שייך כל כך. אולי לפצל? או לכל הפחות - לשכתב. כמו שכתב חי - אלו לא "היבטים דתיים של החג", כי לחג אין היבטים דתיים, אלא "מנהגים דתיים שהוצמדו לחג". קולנואני - שיחה 01:12, 1 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]
לחג הוצמדו מנהגים דתיים, בהם תפילות וברכות. היהדות איננה רק מה שכתוב בתנ"ך. חי ◣ 1.08.2011, 01:06 (שיחה)
הוצמדו על ידי מי בדיוק? את מי בדיוק מחייבים מנהגים דתיים אלו? קולנואני - שיחה 01:12, 1 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]
כתוב בערך. דברך לא ברורים כל כך. דרך - שיחה 01:16, 1 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]
"חוק יום העצמאות" נחקק כבר בשנת 1949. החוק לא כולל שום היבטים דתיים, של אף דת שהיא. קולנואני - שיחה 01:20, 1 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]
הציונות הדתית מייחסת משמעות דתית לחידוש הריבונות היהודית בארץ ישראל, ע"ע אתחלתא דגאולה. ‏nevuer‏ • שיחה 01:18, 1 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]
גורמים דתיים העניקו משמעות דתית לחג, וזו מתוארת בפירוט רב בערך. למרבה הצער, הם לא נועצו בקולנואני, השולל את פעולתם מכל וכל. כיוון שקולנואני אינו סמכות דתית בעלת חשיבות, אין צורך להתרגש מדבריו. דוד שי - שיחה 06:20, 1 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]

צריך להוסיף תמונות היה כיף לקרוא 84.228.247.85 14:00, 13 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

טעויות כתיב[עריכת קוד מקור]

נראה לי שיש מס' טעויות כתיב:

בקטע: "היבטים דתיים של החג" בפסקה השנייה: "שנבחר הרב שלמה גורן לרב ראשי לשיראל הוא העביר המועצת הרבנות הראשית החלטה לאמר הלל בברכה" ובנוסף חסרה במשפט איזו מילה: "...הוא העביר המועצת הרבנות" - חסרה פה איזו מילה

תודה על תשומת הלב. תוקן. רחל - שיחה 22:09, 25 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

לערך נוסף צילום של פשקוויל שבו נקראים חרדים ל"יום קינה ונהי" "ביום המר והנמהר - יום החגא שבדו הציונים מלבם". משתמש:חיים 7 הסיר אותו בנימוק "לא רלוונטי לערך, ההתנגדות קיימת ללא קשר לשנה". נימוק זה אינו מובן לי - הפשקוויל רלוונטי מאוד לערך, וממחיש את שנאת מפרסמיו (המונים רשימה ארוכה של ישיבות) לחג העצמאות. החזרתי את הצילום. דוד שי - שיחה 07:06, 29 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

ראשית, אין שם ישיבות כלל! זוהי רשימת של בתי כנסת המזוהים עם ה"סקריקים", והם מתנגדים לכמה מה שנודף ממנו ריח של "ציונות" אין קשר ליום עצמאות זה או אחר, ואם יש מקום לתצלום זה לא בערך יהדות חרדית וגם לא כאן, אלא בערך נטורי קרתאחיים 7 • (שיחה) • 15:49 • ז' באייר ה'תשע"ב • (29/04/2012)
יש שם ישיבה אחת ובתי מדרש רבים (אבל לענייננו הבחנה זו אינה מהותית).
מדובר ב-18 ישיבות ובתי מדרש, לדעתי זה יותר מאשר הסיקריקים. מוזכרים גם כאלה של סאטמר וברסלב, כך שהתופעה חורגת מגבולות נטורי קרתא, ולכן ראוי להציגה גם בערך "יהדות חרדית", אף שאינה משקפת את כל מרכיביה - יש בה גם כאלה הרואים ביום העצמאות סתם יום של חול, ואני משער שיש גם כאלה השמחים בו (האם יש אפילו כאלה שאומרים "הלל"?).
גם אם הם מתנגדים לציונות כולה, פשקוויל זה עוסק ביום העצמאות, ולכן מקומו בערך שלפנינו. דוד שי - שיחה 21:50, 29 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

אין כמו ויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

מרתק!!! 84.228.36.224 19:30, 16 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 10:16, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 04:06, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

משוב מ-18 במאי 2013[עריכת קוד מקור]

יום העצמאות הוא יום שבו הורמה מדינה ליהודים ניקרת ארץ ישראל. 84.94.32.191 12:54, 18 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

מצוין: זה כולל את כל המידע 79.180.130.36 13:21, 5 במאי 2014 (IDT)[תגובה]

תח"צ ביום העצמאות[עריכת קוד מקור]

http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-111452-00.html

משוב מ-23 באפריל 2017[עריכת קוד מקור]

שלום אני מאוד מחבב את האתר ויקיפדיה אני רוצה לשאול האם יש מידע על גוגל בויקיפדיה ביתי הקטנה בת ה7 אוהבת את גוגל והיא צריכה להגיש עבודה על גוגל ..

שלכם ראש הממשלה

ראה גוגל. דוד שי - שיחה 20:21, 23 באפריל 2017 (IDT)[תגובה]

קישור מס' 25 אינו תקין מוביל לפרסומת[עריכת קוד מקור]

^ Sooffrin - שיחה 18:16, 28 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

צודק, בוצע תוקן, מחקתי. דרדק - שיחה 18:21, 28 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

מחלוקת על הוספת קישור לתמונות לערך[עריכת קוד מקור]

הוספתי לפסקת הקישורים החיצוניים בערך את הקישור הבא:

משתמש:David7031 ביטל את עריכתי. לדעתו יש בערך קישורים רבים מדי, כולל למקבצי תמונות של ימי העצמאות השונים. אני סבור שהקישור לא מיותר, במיוחד כיוון שמדובר בתמונות צבע של יום העצמאות הראשון. יואב ר. - שיחה - נופי חלונות 10 13:49, 29 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

הערך הוא על יום העצמאות. לא על תמונות של יום העצמאות. אין עניין להוסיף בו עשרות קישורים לתמונות של חגיגות יום העצמאות לאורך השנים, בטח לא הקישור הספציפי הזה, שאני לא יודע מה יש בסרטון בו, כי הוא לא פעל לי, אבל בגוף הכתבה יש מעט תמונות, שאיכותם גרועה.david7031שיחה • ה' באייר ה'תש"ף • 17:22, 29 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]
ודאי שסרטים בצבע מיום העצמאות הראשון הם נדירים, מעניינים ורלוונטיים לערך. אם הסרטון לא פעל למי מהעורכים, כדאי שיתקין מחדש ווינדווס לפני שהוא מוחק קישורים ראויים מערכים. איתמראשפר - שיחה 20:44, 29 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]
על תצלומים מיום העצמאות הראשון פגו זכויות היוצרים. ניתן ללכוד תמונות סטילס אחדות מתוך הסרטון ולהעלות לוויקישיתוף. לסיפור המשפחתי מאחורי הצילום אין חשיבות. דוד שי - שיחה 21:01, 29 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

לעניות דעתי, יש לשנות את שם הערך "יום העצמאות" ל- "יום העצמאות (ישראל)", משום ששאר ערכי ימי העצמאות של מדינות אחרות כוללים את תוספת זאת, לדוגמא "יום העצמאות (ארצות הברית)" או "יום העצמאות (פינלנד)", אך הערך על ישראל אינו כולל זאת. יש ולהבהיר ש"יום העצמאות" בערך זה מדבר על ישראל, להבדיל מהערך "יום עצמאות", הכללי. בברכה, 2468 the big science - שיחה - שיחה 18:04, 13 במאי 2020 (IDT)[תגובה]

וגם אם לא, חסר יום העצמאות (פירושונים) שיכלול אותם. כרגע ההפניה מהערך היא לימי עצמאות. אני לא יוצר אותו כרגע רק בגלל שייתכן שזה יהפוך להיות הדף הראשי. יש כרגע:
Tzafrir - שיחה 18:25, 13 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
יש נימוקים לכאן ולכאן. בתרבות הישראלית, כאשר אומרים "יום העצמאות", ברור למה הכוונה. אבל אם בשוויון עסקינן, יש מקום לשנות את השם. בשם השוויון הערכי הזה, וגם כדי למנוע בלבול בחיפוש בוויקי, אני בעד שינוי. מעבר לכך, אני בעד ששם הדף יהיה "יום העצמאות של ישראל", ובהתאם לכך לשנות כל כל שמות הערכים הנ"ל. בכלל, אני נגד ריבוי סוגריים בשמות ערכים אם אפשר להימנע מהם, אבל זה כבר לדיון אחר. כמו כן, בעד דף פירושונים. הערה לעניין הדף ימי עצמאות: חסרה לי המילה "הכרזה". דהיינו, מדינה מכריזה על עצמאות, אבל מבחינה היסטוריוגרפית זה לא אומר שהיא מוכרת כעצמאית, וההכרה נותנת תוקף ל"קבלת עצמאות". מדינת ישראל לא "קיבלה" עצמאות מהבריטים, אלא הכריזה חד צדדית, אבל הוכרה כעצמאית עם קבלתה לאו"ם.
בעד שינוי שם הדף (לפי המלצתי לעיל)
בעד דף פירושונים.

בוצע. בברכה, 2468 the big science - שיחה - שיחה 01:42, 15 במאי 2020 (IDT)[תגובה]

2468 the big science, לא סיימת את המלאכה. הערך יום העצמאות איננו דף פירושונים, אלא הפנייה ליום העצמאות של ישראל. יש להעביר את יום העצמאות (פירושונים) ליום העצמאות, אבל לפני שעושים את זה - צריך לתקן את כל הקישורים (כל מה שכרגע מפנה ליום העצמאות, צריך להיות מתוקן שיפנה ליום העצמאות של ישראל. יוניון ג'ק - שיחה 23:26, 15 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
נכון, יוניון ג'ק, ואתה יכול לראות בעריכות שלי שכבר התחלתי זאת לפני כמה ימים. אם כבר, אשמח לעזרה עקב כמות ערכים הגבוהה מאלף. בברכה, 2468 the big science - שיחה - שיחה 23:31, 15 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
לא סביר ששינוי כל כך משמעותי, שמשפיע על קישורים ביותר מאלף ערכים, יבוצע על סמך דיון שנמשך פחות משלושה ימים ובהשתתפות שני ויקיפדים בלבד. ביטלתי את השינוי, ואני מבקש להפסיק לשנות את הקישורים.
לגופו של עניין: אני נגד השינוי. זו ויקיפדיה העברית, ובפי דוברי עברית יום העצמאות הוא יום העצמאות של ישראל. אם התנגדותי לא תתקבל, ראוי ששם הערך יהיה יום העצמאות (ישראל), כמקובל במקרים כאלה, ולא יום העצמאות של ישראל. דוד שי - שיחה 09:38, 16 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
מסכים עם דוד שי. מילה במילה. להביט לאופק - שיחה 09:42, 16 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
יש פנים לכאן ולכאן. הערך יום עצמאות מפנה לימי עצמאות (אם כי לא לכולם יש שם הפניה לערכים הספציפיים שבקטגוריה:ימי עצמאות). אפשר שהדף יום העצמאות יפנה ליום העצמאות (ישראל), כפי שחיל האוויר מפנה לחיל האוויר הישראלי (בניגוד לחיל הים) . אגסי - שיחה 10:28, 16 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
מסכים עם דוד וגם עם אגסי. בכל מקרה, גם לאחר שינוי ליום העצמאות (ישראל), במידה ויתבצע, אין צורך לתקן את כל הקישורים, משום שהם ישמשו כהפניות. Liad Malone - שיחה 12:44, 16 במאי 2020 (IDT)[תגובה]

למרות זאת, חשוב לציין שזו ויקיפדיה עברית ולא ויקיפדיה ישראלית. בניגוד למה שדוד שי ציין, לא כל דוברי העברית יזדהו שיום העצמאות מדבר על יום העצמאות הישראלי, שכן את הויקיפדיה העברית לא קוראים רק בישראל, אלא גם דוברי העברית בשאר העולם. לציין שהערך "יום העצמאות" מדבר רק על יום העצמאות הישראלי הוא פשוט לא נכון. בויקיפדיה האנגלית לדוגמא, שעליה שאר הויקיפדיות בשפות שונות נתמכות, לא משוייך הערך "יום העצמאות" למדינה אחת, אלא לכל המדינות בעלות העצמאות. מדוע שרק בגלל שהעברית מדוברת יותר בישראל ממדינות אחרות, שגם בהן מדברות עברית, ישייכו מושגים לישראל? הרי שהויקיפדיה צריכה להיות ניטרלית. בברכה, 2468 the big science - שיחה - שיחה 15:43, 16 במאי 2020 (IDT)[תגובה]

כן, זו ויקיפדיה העברית, תודה שהזכרת לי. דוברי עברית שגרים בארצות הברית לא קוראים לחג המקומי "יום העצמאות", אלא "the Fourth of July", והמהדרין שבמהדרין קוראים לו "Independence Day". מובן שניתן להשתמש בביטוי "יום העצמאות" גם לימי עצמאות במדינות אחרות, שתושביהן דוברים שפות אחרות, ואנחנו לא מסתירים זאת, כפי שמלמד הדף יום העצמאות (פירושונים), אבל די בכך שהמשמעות העיקרית של "יום העצמאות" בפי דוברי עברית היא יום העצמאות של ישראל, כדי שזה שם הערך. חשוב שנהיה צדיקים וניטרלים, אבל חשוב גם שנזכור את הביטוי "אל תהי צדיק הרבה", אני לא בטוח שיש לו מקבילה מקורית (לא מתורגמת) בשפות אחרות.
גם בוויקיפדיה הפולנית הדף pl: Święto Niepodległości עוסק ביום העצמאות של פולין, תוך דריסת רגשותיהם של דוברי הפולנית הפזורים ברחבי העולם. דוד שי - שיחה 18:52, 16 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
גם אני נגד שינוי השם. בעברית "יום העצמאות" מתייחס לישראל בלבד. Reuveny - שיחה 22:30, 16 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
גם אני נגדץ זה לא שונה מחיל הים, חיל השיריון ועוד. יוצא דופן הוא חיל האוויר הישראלי אבל חיל האוויר היא הפניה אליו. עד כמה שאני זוכר, היה על זה דיונים וזה מה שהוחלט בחילות , אני לא חושב שזה צריך להיות שונה ביום העצמאות.אינג. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה 09:45, 17 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
גם אני נגד שינוי שם הערך. יואב ר. - שיחה - נופי חלונות 10 11:01, 17 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
צריך שתהיה מדיניות אחידוה. משרד המשפטים, משרד החינוך ושר החוץ וכד' מתייחסים לישראל אבל ראש הממשלה הוא דף פירושונים ועצמאות וחג הם כלליים. אגסי - שיחה 11:56, 17 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
מובן מאליו שעצמאות וחג הם כלליים, כשם שצלחת וכלב הם כלליים, וזה לגמרי לא רלוונטי לדיון הנוכחי. דוד שי - שיחה 20:50, 17 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
נגד חזק לאור הנימוקים לעיל. YairMelamedשיחה 14:24, 18 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
נגד שינוי השם. והיות ועבר כשבוע, גם מסיר את תבנית שינוי השם. בורה בורה - שיחה 10:47, 19 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
גם נגד. חזרתישיחה 10:49, 19 במאי 2020 (IDT)[תגובה]

האם חרדים ספרדים וחסידי חב"ד כן חוגגים את יום העצמאות?[עריכת קוד מקור]

חסר מידע על יחס מספר קהילות חרדיות ליום העצמאות:

  • ראשית החרדים הספרדים: בהתאם ליחס של החרדים הספרדים לציונות ולמדינת ישראל, ששונה מזה של החרדים האשכנזים.

האם ישנם רבנים ספרדים כמו עובדיה יוסף או אחד מבניו שטענו שבטלים חלק ממנהגי האבלות בספירת העומר?

האם מוסדות החינוך של ש"ס סגורים ביום העצמאות? (בניגוד לבתי הספר של החינוך העצמאי שבהם לימודים כרגיל).

זה חשוב בכדי לדעת האם יש לשנות בערך מ"רוב החרדים", ל"רוב החרדים האשכנזים".

  • חסידי חב"ד וברסלב: כפי שאפשר לראות מדפוסי ההצבעה בכפר חב"ד לאורך השנים. השקפת העולם של רוב החב"דניקים בישראל היא מאוד חרד"לית, האם בהתאם לכך גם היחס ההלכתי של חסידי חב"ד ביום העצמאות שונה משל שאר החרדים האשכנזיים? אותו דבר על חסידי ברסלב, במיוחד הנחנחים שהוואנים עם הרמקולים והחיסידים המרקדים, שכל כך מזוהים איתם, מסתובבים בחוצות הערים בישראל. בערבי יום העצמאות. --HofEz96 - שיחה 21:10, 13 באפריל 2021 (IDT)[תגובה]

"מקורות ביהדות למשמעות החג"[עריכת קוד מקור]

הפסקה כולה מיותרת לדעתי. היא לא עוסקת כלל ביום, אלא מנסה להכניס פרשנויות שונות ומשונות במאמרי חז"ל ובפסוקים על מנת להציגם כתומכים בקיומה של מדינת ישראל. אם לא תהיה התנגדות, אסיר אותה. שמש מרפא - שיחה 19:17, 3 במאי 2022 (IDT)[תגובה]

הפרק (חוץ מהמשפט האחרון שבו) איו רלוונטי ליום העצמאות. טוב שנמחק. דוד שי - שיחה 06:23, 6 במאי 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ביום העצמאות שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:27, 8 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

בוצע בוצע. דג קטן - שיחה 22:16, 10 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]