שיחה:יוסף חיים ברנר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נסיונותי למצוא סימוכין נוספים נכשלו, המקור היחיד שמצאתי הוא של מט"ח ושם נאמר שהוא נרצח ביפו, אך לדעתי מדובר בטעות. זכורה לי כתבה במעריב שמדברת על בית ברנר בדרום ת"א כמקום הרצח. אם למישהו יש השגות לגבי הנושא, אשמח אם יתקן בהתאם דורית 16:04, 23 אוק' 2004 (UTC).

הבלבול נובע מכך שהרצח בוצע במקום שהיה ביפו בזמן הרצח, הרצח הזה בפרט והמאורעות בכלל גרמו להעברת האזור לת"א זמן קצר לאחר מכן. לפי דעתי, צריך לנקוט כאן כמו בעניין התארים של האנשים, לציין שהרצח בוצע ביפו וגרם להעברה לת"א. טרול רפאים 14:43, 31 ינו' 2005 (UTC)

יש תאור הרצח בספר ימי הכלניות לתום שגב, עמוד 152. הרצח בוצע ע"י קהל אבלים בלוויה של ילד ערבי בשם אבול בנו של השוטר מחמוד זייט. בית הקברות נמצא שם עד היום, נטוש ומוזנח ברחוב קיבוץ גלויות מול מרכז הנוער העובד והלומד, באותו רחוב מס' 120. מכאן: הרצח בוצע ביפו, היום זו תל אביב.

שלום! ברנר נרצח בבית אברהם יצקר שבמקורו היה 150 מטר מהיכן שעומד היום מרכז הנוער העובד והלומד. מרכז הנוער העובד והלומד הוא שחזור לבית יצקר הנטוש, ועם ברנר נרצחו גם בני משפחת יצקר, לואידור וצבי שץ. אז האזור נחשב כחלק מיפו ו\או תל כביר- הרישום אינו מדוייק מהתקופה ההיא. היום מרכז הנוער העובד והלומד מהווה את "משכן ברנר וחבריו" וקיימת בו תערוכת הנצחה לחברים שנרצחו.

ניסיתי לשלב מידע זה בגוף הערך. דוד שי 04:20, 12 ספטמבר 2005 (UTC)

האידיאולוגיה של ברנר[עריכת קוד מקור]

שלום רב,

שמעתי חבר דתי שלי מצטט את ברנר בבוז ואומר כי היה מתבולל קיצוני ואף תמך בהתנצרותו של העם היהודי. מצד אחד - סביר להניח שהוא שאב את המידע הזה מחוברות אנטי-ציוניות של התחזקות והחזרה בתשובה, ואי-אפשר לסמוך על מידע מסוג זה, אבל בכל-זאת הייתי רוצה לדעת כמה דברים:

  1. מה הייתה האידיאולוגיה של ברנר ביחסו ליהדות, למקומו של העם היהודי בין הגויים ולחשיבות נאמנותו של עם-ישראל לתורה ומסורת?
  2. הוא ערק מהצבא הרוסי וכשל בעבודת כפיים - לא הישגים גדולים במיוחד. מה, אם כן, הייתה תרומתו הייחודית שזיכתה אותו בכך שעל שמו ייקרא הקיבוץ הגדול בארץ?

הערך, כמו שהוא כתוב עכשיו, לא כל-כך מתייחס לעניינים האלה. לתשובותיכם אודה!--אמיר א. אהרוני 06:38, 13 ספטמבר 2005 (UTC)

תשובה

להלן העובדות כפי ששמעתי אותן מד"ר יוסי אבנרי מומחה להסטוריה של היישוב: בסוף שנת 1910 י"ח ברנר מפרסם מאמר בעיתון "הפועל הצעיר" (עורך: י' אהרונוביץ) בו הוא תמה על כך שהציבור היהודי בארץ "עושה ענין" מהתבוללותם של יהודים באירופה, שהרי אין רע בנצרות. ברנר השתמש בביטוי "יפה כח הבת מכח האם" כדי לבטא את הרעיון שהנצרות היא בסך הכל אלטרנטיבה לא רעה ליהדות ואין היא נופלת ממנה. האידיאולוגיה של ברנר מזכירה את תורתו של משה מנדלסון: המצוות של התורה אינן הכרח להיותך אדם טוב ומאמין, ובסופו של דבר כל הדתות המונותאיסטיות מקיימות את אותו ייעוד. המאמר עורר פולמוס רב ביישוב ומעניין שהמתנגדים החריפים ביותר היו חילונים ידועים כאליעזר בן יהודה, אחד העם וח"נ ביאליק. אחד העם אף דרש לאסור את הוצאת העיתון "הפועל הצעיר" ואכן התנועה הציונית הוקיעה את העיתון והפסיקה את מימונו. הזעם כנגד ברנר גבר ובעיתון "החירות" נכתב שברנר מסית לנצרות. המשפט הזה "הדליק" את ברנר שטען כי דבריו אין בהם הסתה לנצרות, והוא נאבק על שמו וועל זכויותיו והפך את הפולמוס למעשה למאבק על חופש הביטוי. עמדתה הרשמית של התנועה הציונית בראשות בן גוריון היתה שאין למנוע מאנשים את חופש הביטוי אך אין רוח התנועה נוחה מדבריו ומסגנונו. אשר לשאלתך מדוע נקרא קיבוץ גדול על שמו - סבורני שההסטוריה ראתה את ברנר כאחד היוצרים הבולטים בארץ בתחום הכתיבה בתקופת היישוב ומכאן זכותו.(עמית רותם, מאסטרנט בתולדות עם ישראל בעת החדשה)

עוד תשובה

ברנר היה ציוני מאד וכתב הרבה על הצורך לעלות לישראל למרות הקשיים שגם עליהם כתב. מיתר

עידכנתי מעט את הערך[עריכת קוד מקור]

כיוון שהובא בדף השער היום, מצאתי שיש לעדכנו מעט. החלפתי את הכתובת של קטלוג בית הספרים. והוספתי ציונים לקורפוס המאמרים הענק! שיש עליו ועל יצירתו.Alosha38 07:20, 12 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

ההספד לברנר ע"י הרב קוק[עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

קראתי לא מזמן במאמר מאת הרב אליהו מאלי - ראש ישיבה, בעלון שבת "מעט מן האור" - ג' באב תשס"ט (24.7.09), כי לאחר רצח הפועלים ביפו ובינהם הסופר ברנר, פנה הסופר אז"ר לרב קוק וביקש ממנו להספיד את קורבנות הרצח. ענה הרב קוק - ואני מצטטת מהמאמר של הרב מאלי: "בכאב לב עצום, כי מה שנראה כדבר הפשוט ביותר... אינו פשוט כלל, מצד אחד אלו אנשים שכל מגמתם להחיות את הארץ ואת העם, הם בנים יקרים בעלי נשמות קדושות, ומצד שני, הם הפנו גב לכל הקדוש והיקר לאומה." מאוחר יותר (בהספד עצמו), כינה הרב קוק את הנרצחים (לפי אותו מאמר): "אחים חביבים שנואים". קשה להאמין וליחס לרב קוק מילים קשות כאלו, שלא זו היתה דרכו ומורשתו כלל. האם מישהו יודע אם יש בזה אמת? תודה, מתעניינת.

ראי על במותינו חלל - דברי הרב קוק כלשונם. דוד שי - שיחה 08:04, 29 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

שלום דוד שי,

נראה לי שההספד שהפנית אותי אליו אינו על הסופר ברנר, אלא על אדם שהגדרתו - "סופר נעלה, מר ז. רבינוביץ". שוב תודה, המתעניינת.

הסופר הנעלה, מר ז. רבינוביץ, הוא אז"ר המוזכר במקור שהבאת, והוא נפטר 10 שנים לאחר הרב קוק. דוד שי - שיחה 13:04, 31 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]


כתוב שאורי ברנר היה בנו, אך לא מוזכרת משפחה Valleyofdawn - שיחה 17:42, 13 בנובמבר 2009 (IST)[תגובה]

יש לי זכות הצעקה[עריכת קוד מקור]

השתתף בועידת יסוד ההסתדרות, בדצמבר 1920 ולא ב1921 כפי שנכתב בטעות. בועידה אמר "אין לי רשות דיבור אבל יש לי זכות הצעקה"

טעות קטנה[עריכת קוד מקור]

בערך כתוב כי הוא קרא לבנו אורי על שם גנסין שנפטר מספר חודשים קודם לכן. לעומת זאת בדף של גנסין נכתב כי ברנר קרא לבנו על שם גנסין אשר נפטר מספר שנים קודם לכן. איפה האמת?

לפי תאריך הפטירה של אורי ניסן גנסין ותאריך הלידה של אורי ברנר מדובר בשנה ושלושה חודשים. תיקנתי בערכים ל"כשנה". דוד שי - שיחה 19:54, 23 במרץ 2011 (IST)[תגובה]

שלום לכותב הערך. ברצוני לדעת איך זה שכתיבת הרומן "בחורף" לא מוזכר בערך. אני חושב שמאוד חשוב להזכיר אותו בהיותו הרומן הראשון בשפה העברית, הלא כן?

קורא יקר. למרבה הצער הערך הנ"ל הוא קצר מאוד, על סף הקצרמר, ולכן חסר בו מידע מהותי רב. נשמח אם תתנדב לערוך ולשפר את הערך, ולהוסיף את ההתייחסות לרומן 'בחורף'. טוקיוני
ואגב, נהוג להחשיב את אהבת ציון מאת אברהם מאפו (שנכתב שנות דור לפני שברנר נולד) כרומן העברי הראשון. Ijon - שיחה 00:38, 29 ביוני 2011 (IDT)[תגובה]

אף על פי כן[עריכת קוד מקור]

ידוע לי שהבטוי "אף על פי" ו"אף על פי כן" מצויים בעברית מזה אלפיים שנים! איך זה שיוחס בטוי זה כיחודי לברנר?


והערה לשאלה על האידיאולוגיה של ברנר: "ערק מהצבא ונכשל במעשי ידיו" מה הפלא והתמהון? זו הגדרה בסיסית של כל שמאלני בארץ ובעולם!

ועוד תמיהה: מדוע מתרגש השמאל מרצח ברנר? הרי נרצח ע"י בעלי הארץ אליה פלש -- אותם ערבים, אהודי השמאל, רק הגנו על אדמתם!75.23.165.227 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

לשאלתך הראשונה - הביטוי אף על פי כן קיים בשפה העברית מאז ומעולם. ברנר השתמש בו כדי להסביר את המניע החלוצי, למעשה ציוני במציאות היהודית העגומה. כפי שבא לידי ביטוי בציטוט "לעם ישראל, מצד חוקי ההיגיון, אין עתיד. צריך, בכל זאת, לעבוד."
לשאר שאלותיך - וויקיפדיה אינה במה להתנגחויות פוליטיות. אבל רק כמה תיקוני יסוד - ברוב העולם שמאלני הוא מי שדוגל במדיניות חברתית כלכלית סוציאליסטית או קרובה לה. ברנר ברח משירות צבאי אליו הוא נחטף. היהודים שנחטפו לצבאות באיזור זה היו בד"כ סובלים מתנאים גרועים במיוחד ומשמשים כ"בשר תותחים".ניצן צבי כהן - שיחה 01:20, 29 ביולי 2011 (IDT)[תגובה]
כמו ניצן. יעל 10:54, 29 ביולי 2011 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:50, 1 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]

עזרתים לי[עריכת קוד מקור]

תודה!

האם חלק ברנר דירה עם שופמן בלבוב?[עריכת קוד מקור]

אני מצאתי (והוספתי לערך) עדות שהוא חלק דירה עם משפחתה של דורה אברהמית; תחת ידי נמצא הספר "יוסף חיים ברנר: מבחר דברי זכרונות", שערך מרדכי קושניר. בו מספר א. רייזין: "בהזדמני ללמברג [לבוב], מקום מושבו של ברנר באותם הימים, הלכתי בראשונה אל ידידי ג. שופמן, והוא ליווני אליו." מכאן משתמע דווקא, ששופמן לא גר עם ברנר באותו זמן. עם זאת הייתה כנראה גם תקופה שקיבלו שניהם דואר לאותו מען[1]. הערך יהיה מדויק יותר אם יוודעו פרטים יותר מדויקים על נדודיו של ברנר בין דירות ושותפים שונים. אמיר בן-עמרם - שיחה 13:20, 12 בינואר 2021 (IST)[תגובה]

דיוק בפרטים.[עריכת קוד מקור]

בית יצקר נמצא בקצה מגרש האימונים של הפועל קרית שלום ושימש מועדין הקבוצה בשנות החמישים והשישים של הקבוצה. בית הקברות מצוי מול הבית, בקצה שיכון הפועל המזרחי בשכונת קרית שלום. זה לא נמצא באבו כביר. 2A06:C701:9A35:D800:389B:8BB0:87C9:CE70 23:39, 3 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]

תבנית:אישיות, פטירה?[עריכת קוד מקור]

למה בתבנית כתוב פטירה ולא נרצח? 2A01:6500:A042:56D0:48F8:CF65:35C7:40E411:29, 8 בפברואר 2024 (IST)[תגובה]

מדובר בפרמטר קבוע (משער שכך הוחלט בזמנו).
@בורה בורה אני צודק? נריה - 💬 - 19:23, 8 בפברואר 2024 (IST)[תגובה]
זה פרמטר דינמי. ראו עכשיו. בורה בורה - שיחה 20:31, 8 בפברואר 2024 (IST)[תגובה]
תודה! נריה - 💬 - 20:36, 8 בפברואר 2024 (IST)[תגובה]
  1. ^ ר' מכתב 418 באוסף אגרות ברנר