שיחה:ים (אל)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יש לציין שבתרגומים שונים ים - Yam הוא Yaw או Yawe - יהוה, והטקסט מסביר בצורה ברורה את היריבות שלו עם בעל, ומדוע אין לו ייצוג פיזי.

זה מעניין. אתה יכול להרחיב על כך? --אפי ב.שיחה19:02, 20 ביולי 2007 (IDT)[תגובה]

בכתבי אוגרית כתוב ש Yawe / Yaw / Yam ביקש מאל שיכתיר אותו "אדון הכל", אל הסכים, אך בתנאי ש Yawe / Yaw / Yam יביס את בעל. בקרב שבין השניים ניצח בעל את Yawe / Yaw / Yam, ביתר את גופתו ושלח את החלקים לכל רחבי הארץ באמצעות הנשרים באקט שמזכיר את פלגש בגבעה. היריבות ברורה, והיעדר הצורה הפיזית ברורה, בניגוד לתאוריות על המונותאיזם של האתון, אל גלגל השמש המצרי.

הגיוני במידה מסויימת שיהיה קונפליקט בין אל המים הקבועים (Yawe / Yaw / Yam) לאל הגשם (בעל). קביעת גבולות הארץ באמצעות הנחלים (פרת עד נחל מצריים) והשימוש במיתולוגיות על הנהרות הגדולים במצריים ומסופוטמיה כמיתוסים המבססים את הזהות היהודית-ישראלית יכולים להצביע על הקשר הזה בין אלוהות יחידה כל יכולה לבין אל שתחומו הספציפי הוא המים הקבועים. יש לציין שבמקרא העם תמיד חוטא בעבודה זרה לאלי כנען, אך חוץ מהאלוהות מולך שמוצאה לא ברור (גרסה זכרית לטאנית?) העם אינו הולך אחרי אלים לא-כנעניים. מוזר שעם ש"בוגד" באלוהיו עושה זאת בצורה ספציפית כל-כך, רק עם אלי הפנתאון הכנעני. נשות ירושלים מוחות כאשר מונעים מהן לאפות עוגות לכבוד האשרה "כפי שעשינו מימים ימימה".

בספר מלכים יש את אתגר הקורבן של אליהו מול איזבל שיש בו אלמנטים שמקשרים בין ה' לYawe / Yaw / Yam - אליהו מביא מים מהים להרטיב את המזבח שעל הכרמל, אקט סמבולי שמקשר אותו לים, וכאשר ה' מוריד את הגשם אליהו טובח בכהני הבעל (אל יריב לYawe / Yaw / Yam) אך מניח לכהני האשרה - כלומר לאליהו לא משנה שיש אלוהות אחרת מתוך הפנתאון הכנעני, היריבות בעיניו היא בין Yawe / Yaw / Yam לבעל.

אפילו במשנה יש את משל יתושו של טיטוס - הקשר הימי של ה' עולה בדיאלוג בין טיטוס לה' כאשר טיטוס מתרה בה' שלא לפגוע בו על הים משום שידוע לכל שהוא אל ימי.

איזכורים בתנ"ך[עריכת קוד מקור]

מנין לכבוד העורך שכל הפרשנויות המפונטזות שלו על התנ"ך קשורות לפשט הכתובים? יש לחלק מהכותבים בעיקר האיתאסטים שבהם ענין להראות שהתנ"ך הוא עוד איזה מיתולוגיה מפונטזת כהגדרתם שבשביל זה הם מוכנים לדחוף בכח פרשנויות שאין שום קשר בינם לבין המציאות העיקר להוכיח את התזה שלהם. תהיו קצת הוגנים לא יזיק לכם.... (ירוק צהוב - שיחה 15:40, 12 במאי 2017 (IDT)) ירוק צהוב - שיחה 15:40, 12 במאי 2017 (IDT)[תגובה]

משוב מ-28 בינואר 2024[עריכת קוד מקור]

רבי יצחק מתבסס כנראה על ישעיהו יא ט, "כמים לים מכסים". 2A01:73C0:502:2313:0:0:1005:307F15:04, 28 בינואר 2024 (IST)[תגובה]