שיחה:כלכלה התנהגותית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הטקסט הועתק מ ערך בשם זהה באקו-ויקי. אישור להעתקה ניתן למצוא בדף השיחה של הכותב - האזרח דרור Maximilian - שיחה 02:01, 1 בספטמבר 2010 (IDT)[תגובה]


יש אישור להעתקה, אבל זה לא אומר שאפשר להעתיק. במה שכתוב באקו-ויקי יש כמה בעיות בסיסיות:
  • התיאור ההיסטורי נע בין לא מדויק ללא נכון וחסרים בו חלקים מהותיים (לדוגמה, אין אזכור לקיינס, לאקרלוף ואפילו לא לשילר - היישום הממשי החשוב ביותר של התיאוריה).
  • הרעיון הכללי של אקו-ויקי לגבי התפתחות הכלכלה ההתנהגותית לא נכון. הדברים מוצגים כאילו הכלכלה ההתנהגותית התפתחה כאנטי-תזה לגישות ששררו "מאות שנים" לפיהן לפסיכולוגיה, התנהגות וקבלת החלטות לא רציונלית, וכדומה לא היה תפקיד בחשיבה הכלכלית. זה לא נכון בכל כך הרבה רמות, עד שקשה לי לדעת מאיפה להתחיל.
  • החלק המבאר את חשיבות הכלכלה ההתנהגותית ("תמריצים") אינו כולל את הרעיונות המרכזיים שלה, אינו מבאר את חשיבותה ואינו מבהיר מה המשמעות היישומית בתפישה כלכלית של הרעיונות.
  • חסר חלק של ביקורת, הקשר והבהרה כיצד התיאוריות בכלכלה התנהגותית השפיעו על תפישות תיאורטיות או על יישומי מדיניות (אם בכלל).

מכל זה עולה שנזקה של ההסתמכות על הדברים עולה על תועלתה וחבל יהיה להשקיע מאמץ רב בערך שמייד עם השלמת כתיבתו יזכה לתווית "לשכתוב" ואז ישוכתב מלמטה למעלה - ובצדק. באמת חבל על המאמץ.

באופן כללי, עדיף להשתמש במקורות ראויים, או לפחות עם הקשר רחב יותר. נאום פרס הנובל של אקרלוף על מקרו-כלכלה התנהגותית הוא נקודת פתיחה טובה יותר להבנת ההקשר הכללי של כלכלה התנהגותית. גם המאמר באנציקלופדיה התמציתית לכלכלה הוא נקודת מוצא אפשרית. ביתר עיון, אפשר לעיין בספר של פיטר אובל המספק מבוא כללי טוב (אם גם תזה מפוקפקת). הייתשלהדוס - שיחה 11:18, 1 בספטמבר 2010 (IDT)[תגובה]

אקח את ההערות לתשומת לבי. יחד עם זאת - לדעתי הבעייתיות אינה כה גדולה Maximilian - שיחה 00:42, 2 בספטמבר 2010 (IDT)[תגובה]
שוב - אנא, אל תטרח. ניסיון העבר עם ערכים שכתב האזרח דרור מלמד שסופה של כל ההתייגעות במפח נפש ובערך שנכתב מחדש. אומר מראש כי כל עוד הערך יסתמך על הדברים שם, כך יתרחש גם כאן. הייתשלהדוס - שיחה 23:58, 2 בספטמבר 2010 (IDT)[תגובה]
מקבל דעתם של מנוסים. אשתמש בערך של דרור כמקור, כמו מקורות אחרים. האם יש לך הערות לגבי הכתוב עד כה? Maximilian - שיחה 00:25, 3 בספטמבר 2010 (IDT)[תגובה]

כן, כמה:

  • ההגדרה הבסיסית גורסת כי כלכלה התנהגותית עוסקת בהתנהגות הסוכן האינדבידואלי - כלומר, שמדובר בחקר אופני ההתנהגות של פרטים וקבלת ההחלטות שלהם. לא ברור מההגדרה כיצד זה מתחבר עם תחום מקרו-כלכלי מובהק כמו "קבלת החלטות ציבוריות." אם ההגדרה אינה מבהירה זאת - היכן נבין זאת?
  • בהמשך לנקודה הקודמת: ניתן לטעון כי הטעויות שמבצעים הסוכנים האינדבידואליים 'מצטברות' ונוצרת טעות גדולה יותר, ומכאן הצורך ב"קבלת החלטות ציבוריות" - אבל טיעון כזה עומד בסתירה לתפישה המקובלת, לפיה הטעויות ההדדיות מאזנות זו את זו (זה הרעיון הבסיסי של ויקיפדיה בדבר "חכמת ההמון") - ומצריך אותך לוותר על דוגמת ויקיפדיה בסוף, שכן אם יש צורך ב"קבלת החלטות ציבוריות" ויקיפדיה לא יכולה לעבוד.
  • כתוב: "המודלים של כלכלה התנהגותית משלבים בדרך כלל תובנות מתחום הפסיכולוגיה יחד עם תאוריה של הכלכלה הנאו קלאסית" - ולא ברור כיצד זה מתקיים, אם הטיעון המרכזי הוא שתפישות הכלכלה הקלאסית שגויות והכלכלה ההתנהגותית באה לתקנן ("תחום הכלכלה ההתנהגותית מאתגר את נקודת המוצא הכלכלית הקלאסית"). אי אפשר גם לשלב וגם לחלוק על הדיבר המרכזי.
  • "נקודת המוצא הכלכלית הקלאסית שהצרכן הוא אדם רציונאלי ושהחלטותיו מונעות על ידי שיקולים שכלתניים ושיקולים התורמים לתועלתו האישית" - ראשית, העמדה המיוחסת לכלכלה הקלאסית לא מדויקת. מונח כי שיקולים שכלתניים ותועלת אישית הם אותו דבר - אבל לא כך הוא ואף אחד מהכלכלנים הקלאסיים לא סבר כך.
  • בהמשך לכך, שים לב שהכלכלה ההתנהגותית, כפי שהיא מתוארת בדברים שכתב האזרח דרור, באה לסתור את הרעיון שהאינדבידואל הפועל (הסוכן) הוא רציונלי לחלוטין ובעל ידיעה מושלמת ומיידית של המצב בשוק - היא מנסה לעשות זאת באמצעות הצבעה על טעויות בשיקול הדעת או על חוסרים בידיעה או על טעויות קוגניטיביות. אבל אלו אינם עומדים בסתירה לרעיון שכל אדם פועל לקידום תועלתו האישית (אחרת, תמצא טוען שאם חיפשתי את רחוב גורדון ובגלל שאני מתבלבל בכיוונים פניתי ימינה במקום שמאלה ברחוב אלנבי כי אז הוכח שפעלתי באופן אלטרואיסטי).
  • ומכך נובע כי גם הקביעה האחרונה - "מכאן שהיא מעלה לדיון גם את נושא היד הנעלמה של השוק והתיאוריות השונות הנובעות מנקודות מוצא אלו" - אינה יכולה להיות נכונה.

הייתשלהדוס - שיחה 14:32, 3 בספטמבר 2010 (IDT)[תגובה]

שיחררתי את הערך לעריכה. נראה לי שאתה מבין את הנושא טוב יותר ממני. ערוך אותו כרצונך Maximilian - שיחה 20:24, 3 בספטמבר 2010 (IDT)[תגובה]