שיחה:מדגם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 11:05, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

קישור שבור נמחק. --יעל.גולדי - שיחה 13:51, 16 במרץ 2016 (IST)[תגובה]

"מחקר הנערך על מדגם מכונה סקר." (בפיסקה השנייה). האמנם? לדעתי סקר הוא מחקר על מדגם כאשר שיטת המחקר היא ראיון. סליחה אם ההגדרה שלי לא מדויקת, אבל נראה לי די ברור שלא כל מחקר שנעשה על מדגם הוא בהכרח סקר. גם ניסויים מבוקרים נערכים על מדגמים אקראיים, והם אינם סקרים.

אני גם מאוד מסתייג מהקישור בין מדגם לסקר. יש סקרים שמסתמכים על מדגמים, ויש כאלה שלא. לכמון כן, יש מדגמים שמשמשים לצורך סקרים, ויש כאלה שלא. כלומר, יש חפיפה מסויימת בין שני המושגים, אבל בשום אופן אין לקשור אותם ביחד. אני רושם לעצמי תזכורת לעוד חודשיים, ואם לא תהיה הסתייגות או שלא יתפתח דיון, אמחוק את המשפט המקשר הזה. יוסי לוי - שיחה 17:16, 11 באפריל 2019 (IDT)[תגובה]
כמו כן, האמירה "פעמים רבות יש להתפשר על איכות המדגם כדי להציג תוך פרק זמן קצר תוצאות של סקר" היא אמירה חמורה ביותר. כמו בכל מקצוע, יש גם במקצוע הסטטיסטיקה אנשים שעושים עבודה רשלנית. האם בערך כלשהו על רפואה ייכתב משהו בסגנון "פעמים רבות יש טעויות רפואיות", או "פעמים רבות הררופאים מתפשרם על איכות הטיפול"??? אני מוחק את האמירה הזו ומייד. יוסי לוי - שיחה 17:16, 11 באפריל 2019 (IDT)[תגובה]

מדגם במשמעות עיצוב[עריכת קוד מקור]

חוק העיצובים (ראו: http://www.justice.gov.il/Pubilcations/Articles/Pages/0806DesignsAct.aspx) יחליף בקרוב, אם יאושר, את פקודת הפטנטים והמדגמים הישנה. בפקודה הישנה, המילה "מדגם" היא המילה המשמשת לתיאור המילה "עיצוב" (ואכן, בחוק החדש, נעלמה המילה "מדגם" ונעשה שימוש במילה "עיצוב" בלבד).

נשאלת השאלה מהיכן הופיע המילה "מדגם" במשמעות עיצוב?

אז ככה: פניתי לאקדמיה ללשון עברית, והנה מסקנתי: איך הגענו למילה "מדגם"? כנראה דרך המונח Pattern. אסביר בפירוט, אך תחילה אביא את התשובה של ד"ר קרן דובנוב מהאקדמיה ללשון עברית: "המילה מדגם בשתי משמעויותיו נקבע במונחי ועד הלשון (המוסד שקדם לאקדמיה ללשון העברית) כבר בשנות הארבעים (עייני במאגר המונחים של האקדמיה באתר שכתובתו רשומה בתחתית המכתב). במילונו של יהודה גור (גרזובסקי) משנות הארבעים המילה מדגם באה במשמעות אחרת: נושא עיקרי החוזר כמה פעמים בכתיבה, בציור ובייחוד בנגינה ובשירה וכדומה (מוטיב מנחה, לייטמוטיב). במהדורת שנות השלושים של מילון זה לא תועדה המילה מדגם.מילים ומונחים שאישרה האקדמיה ראו באתר מונחי האקדמיה בכתובת: http://hebrew-terms.huji.ac.il."

אז ניסיתי להבין: מה הקשר למילה "עיצוב"? בעזרת תשובתה של ד"ר דובנוב הגעתי למסקנה הבאה: ההגדרה במילון של יהודה גור משנות ה-40 לעיל מתאימה למילה Pattern באנגלית, שהיא, כאמור בהודעה הקודמת - מילה נרדפת למילה Design. ואכן, דרך מילון המונחים שאישרה האקדמיה הגעתי למינוח העברי למילה Pattern שהוא בעברית של שנות ה-40 המילה "דְּגָם [ר' דְּגָמִים]" (המילה דֶּגֶם היא חידוש).

(אגב, באותו מילון מונחים - המילה "מדגם" מתייחסת רק למונח Sample באנגלית, ואין שם שום רמז לקשר בין המילה "מדגם" למשמעות המילה "מדגם" בפקודה, אז זה כנראה חייב להיות דרך המילה Pattern).

זו מסקנתי הלא מלומדת. לידיעה בלבד.