שיחה:מדעים מדויקים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערות: 1. ביוכימיה היא לא תת תחום של כימיה אורגנית. 2. ראוי להוסיף את הענף כימיה תאורטית ולהכניס תחתיו את כימיה קוונטית. 3. ראוי להוסיף פיזיקה סטטיסטית לפיזיקה.


לדעתי החלוקה כפי שרשומה בערך אינה מדוייקת דיה, שיניתי מעט - הכנסתי תת תחומים בפיזיקה ובכימיה מתחת למדע ה"ראשי". אני חושב שאין לכלול את מדעי כדור הארץ ונגזרותיו בקטגוריה הזו. יותר מתאים "מדעי הטבע" אשר חלקם מדוייקים וחלקם לא , למתימטיקה מעמד של מדע מדוייק שאינו בין מדעי הטבע. נדמה לי שכל הערך הזה דורש מחשבה נוספת אבי תמרובן 19:02, 24 מאי 2005 (UTC)

טכנית, גאופיזיקה ומדעים פלנטריים נכללים בקטגוריה של מדעים מדויקים. MathKnight 19:05, 24 מאי 2005 (UTC)
אני תוהה מתי ראית לאחרונה לוח אינסופי? ובכל זאת כל הפיתוח של חשמל מתבסס בסופו של דבר על הרעיון הזה. המדע המדויק היחיד (ולכן לא כולם מסכימים שהוא מדע) הוא מתמטיקה, לגבי כל השאר השאלה היא באיזה רמה הקירוב. טרול רפאים 19:08, 24 מאי 2005 (UTC)
אני חושב שפירוט היתר של תת ענפים מדעיים מתחת לכל "מדע ראשי" הוא מיותר ולא נחוץ אבי תמרובן 19:14, 24 מאי 2005 (UTC)

מדע מדויק[עריכת קוד מקור]

שלום. גם מכונית זה שם כולל להרבה סוגים של מכוניות. צריך להיות מדע מדויק. קקון 20:38, 17 מאי 2006 (IDT)

דרך אגב, גם באנגלית שם הערך הוא ביחיד. קקון 20:39, 17 מאי 2006 (IDT)
אני לא מסכים; מכונית ניתן להגדיר כ'ככלי רכב עם גלגלים ומנוע' אבל אי אפשר להגדיר את המושג 'מדע מדויק' באופן דומה, בגלל שהוא רק שם כולל לסוגים שונים. באותה מידה שונה פעם שם הערך עיטורי צה"ל לעיטור צה"ל והוחזר חזרה. Pacman 20:40, 17 מאי 2006 (IDT)
גם מדע מדויק ניתן להגדיר, בדיוק כמו שהוא מוגדר בפיסקת הפתיחה. אפשר להגיד שהמושג מדעים מדויקים השתרש בשפה, אבל לדעתי מדע מדויק יותר מתאים. קקון 20:43, 17 מאי 2006 (IDT)
אם אתה מתקעש - שיהיה, למרות שלדעתי זה לא מתאים. Pacman 20:45, 17 מאי 2006 (IDT)
תודה, אני מעביר את זה לשם. קקון 20:49, 17 מאי 2006 (IDT)
מצטער, "מדע מדוייק" מתאים, אולי לערך, המסביר -מהו- מדע מדוייק ולא לערך אשר בא לתאר את המכלול הזה - ולכן יש מקום ל'מדעים מדוייקים' , אולי יש מקום לדיון נרחב יותר, בתפוצה רחבה יותר. דלמוזיאן - שיחה 21:33, 17 מאי 2006 (IDT)
באיחור ניכר, אני מצטרף לתומכים במדעים מדויקים, ומתפלל שבהמשך הדרך לא מחכים לי "מדע רוח" ו"מדע חברה". דוד שי 18:17, 10 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]
מסכים עם דוד שי. בברכה, MathKnight הגותי 23:58, 9 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]

משתמש:Eddau שם תבנית "שכתוב" על ערך זה, והשברו: "רצוף שגיאות. מתמטיקה אינה מדע. סטטיסטיקה אינה מדוייקת וספק אם היא מתמטיקה. ביוגאוכימיה אינה מדע מדויק. בחיפה יש פקולטה לביולוגיה. יש עוד ענפי כימיה מדויקים למעט כימיה פיזיקלית. ביוכימיה היא ענף בביולוגיה ולא בכימיה. להגדרת נושא המדע מדוייק זה לא רלוונטי באיזו אוניברסיטה מושיבים את החוקרים שלו בפקולטה מסויימת ועוד." אינני מסכים עם דבריו אלה, ולכן הסרתי את התבנית. אפרט:

  • "מתמטיקה אינה מדע" - אף אני סבור שמתמטיקה קרובה יותר לשירה מאשר לכל פעילות אנושית אחרת, אבל המקובל הוא שמתמטיקה היא מרכיב יסוד של המדעים המדויקים. לא אני ולא משתמש:Eddau נשנה זאת.
  • "סטטיסטיקה אינה מדוייקת וספק אם היא מתמטיקה" - באוניברסיטת תל אביב, למשל, סטטיסטיקה נלמדת במסגרת בית הספר למדעי המתמטיקה ובמסגרת הפקולטה למדעי החברה, ויש סיבות טובות לכך.
  • "בחיפה יש פקולטה לביולוגיה" - ומדוע עובדה זו מצריכה שכתוב של הערך? דוד שי 23:52, 9 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
בטח שצריך שכתוב. זה לגמרי לא רלוונטי איפה המשרד של חוקר מסויים כדי לקבוע אם המדע שהוא עוסק בו הוא מדוייק או אם זה מדע בכלל. אגב, גם אם כן נלך לפי מה שהיה רשום בערך קודם, אז הפקולטה שמעסיקה מתמטיקאים בירושלים קרוייה "הפקולטה למתמתיקה ומדעי הטבע" - משמע מתמטיקה אינה מדע ורוב הסטטיסטיקאים של האוניברסיטה העברית יושבים בפקולטה למדעי החברה. ההגדרות הקיימות בערך הזה עכשיו הן פרדוקסליות.
זו ההצעה שלי:
מדע מדויק הוא מדע שמרבית המושגים המוגדרים בו ניתנים לתצפית ישירה (כמו המושג מסה ובניגוד למושג תנע בפיזיקה), שכמעט כל הקשרים בין המושגים המוגדרים בו ניתנים לתיאור מספרי ושהניסויים הנערכים בו נעזרים במדידות העונות לדרישות המחמירות של המדידות בפיזיקה שהעיקרית בהן היא מידת סובייקטיביות זניחה.
בניגוד לדעה המקובלת, אין קשר בין שם הפקולטה המעסיקה איש חוקר לבין הגדרת מקצוע המחקר שלו כמדע מדויק. לדוגמא, סיבת העסקתם של מתמטיקאים בפקולטות למדעי הטבע לא הופך את המתמטיקה למדע מדויק. מתמטיקה אינה מדע משום שאין בה ניסויים ותצפיות. המתמטיקאים מועסקים בפקולטות למדע הטבע משיקולים מעשיים.
Eddau 00:24, 10 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
אני מסכים שהערך אינו דורש שכתוב, ואין גם ספק שסטטיסטיקה היא כן מתמטיקה. בעניין "מתמטיקה אינה מדע" דווקא יש משהו. מדע הוא "שיטה לאיסוף ידע אודות העולם באמצעות צפייה" וישנה השקפה פילוסופית (שבין האוחזים בה יש רבים וטובים, ביניהם ריצ'רד פיינמן) שלפיה המתמטיקה אינה מדע. לפי השקפה זו, אם המתמטיקה איננה מדע, בפרט היא אינה יכולה להיקרא "מדע מדויק". יחד עם זאת, לפי ההשקפה המקובלת המתמטיקה נחשבת למדע מדויק (לפי חלק מהדעות - המדע המדויק ביותר, או אף המדע המדויק היחיד). כדברי לואיס קרול, משמעותן של מילים נקבעת לפי כוונת הדובר, ואם מגדירים "מדעים מדויקים הוא שם כוללני לתחומי המדע העוסקים במתמטיקה ובתופעות של החומר הדומם (להבדיל ממדעי החיים)" הרי מתמטיקה היא מדע מדויק - כי כך הגדרנו - כי כך מקובל. לדעתי הערך צריך להיכתב לפי ההשקפה המקובלת, אם כי ניתן ורצוי לכלול בו הערה ברוח זו. ‏odedee שיחה 01:12, 10 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
אם תגדיר מתמטיקה, תראה שאו שתצטרך לכלול בהגדרה את ראית החשבון או שתצטרך להשמיט ממנה את הסטטיסטיקה ואת תורת המשחקים. שים לב להבדל בין הסטטיסטיקה ותורת המשחקים מחד לבין תורת ההסתברות מאידח. על תורת ההסתברות אין ספק שהיא חלק מהמתמטיקה. לא על תורת המשחקים ועל הסטטיסטיקה הנסמכות עליה. בלי קשר, השחזור שאתם מתקעשים עליו מכיל "עובדה מוזרה". הביוכימיה, לדעתכם, היא ענף בכימיה. אני ממליץ שתהיו פחות פזיזים עם שחזורים ותחשבו קצת על הדיעה השניה. אגב, חבל שצריך להסביר לויקיפדים ותיקים שדיעה קדומה ודיעה מקובלת אינן נימוק. Eddau 01:34, 10 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
הוסבר לך כבר שהמקום לדיון הוא דף השיחה. עם התעלמות מדעת אחרים והחזרה חד-צדדית של הניסוח שלך, לא תגיע רחוק. ‏odedee שיחה 01:46, 10 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
לא החזרתי אותו חד צדדית אלא לצד הניסוח השני. בכל מקרה, איך שלא תביט במה שכתוב כרגע, יש בו סתירות פנימיות. רוב הסטטיסטיקאים, למשל, הם בפקולטה למדעי החברה. גם הלישכא המרכזית לסטטיסטיקה אוספת כמעט ורק נתונים במדע החברה. לא נעים, אבל צריך לשכתב את הערך. או שצריך להגדיר מדע מדוייק על פי קריטריונים אוביקטיביים, או שצריך לכתוב שהמושג אינו מוגדר הייטב, יש בעיות מסויימות להגדירו על פי קריטריונים מנהליים ובעיות אחרות בהגדרתו על פי קריטריונים אוביקטיביים.
אגב, אם משאירים את הערך בערך כמו שהוא, אז אין טעם למנות תת ענפים של המדעים המדויקים (בלי קשר לזה שהמניה הנוכחית מחסירה רבים מהם ומישום מה מתייגת בביוכימיה ככימיה במקום כביולוגיה).Eddau 02:56, 10 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
הוספתי הבהרה בעניין הסטטיסטיקה והביוכימיה. דוד שי 08:56, 11 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
אם כבר הולכים מהקל אל הקשה, אולי יש טעם לחשוב שנית על פירוט תת הדיסיפלינות של נושאי הלמידה? הפירוט הזה מאוד לוקה בחסר. לגבי כימיה, למשל, מקובל, אם איני טועה, לחלק אותה לשלושה תחומים: כימיה פיזיקלית, כימיה אנליטית וכימיה אורגנית. בין הכימיה האורגנית (שהוספתי הרגע לערך ויש לי הרגשה שחיש קל היא תעלם מהערך) לבין הביוכימה יש הבדל כביר. רוב הכימאים האורגניים לא מתעסקים בחומרים ביולוגיים אלא בתרכובות פחמן אחרות כמו פלסטיקים. לגבי הפיזיקה, אני מניח שכולנו יכולים לחשוב על עוד תחומים חשובים מאוד שלה שלא פורטו בערך. אני מציע להשמיט את כל תת הדיסיפלינות או להשקיע בפירוט סביר שלהן. Eddau 07:23, 13 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
אני מעדיף הרחבה על-פני קיצוץ. דוד שי 08:08, 13 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
הרחבה עד איזו רמה? אנו מדברים על תת חוגים באוניברסיטאות וצריך לבדוק שלא תהייה הרחבת יתר ושלא נגיע חס ושלום לרמת המעבדה הבודדת. אגב, אולי נפריד את הרשימה לתחומי מתמטיקה ולמדעי טבע מדוייקים ונפתור את שאלת ההגדרה של המתמטיקה כמדע. אני אכניס את זה שתראה למה אני מתכוון.Eddau 08:15, 13 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
Eddau טועה לגבי החלוקה שלו. מעניין מדוע לדעתו כימיה מתחלקת דווקא לשלושת התחומים האלה. אין ספק שתבנית השכתוב מיותרת. Ron feldman 08:40, 13 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]
פתח את הידיעון של אוניברסיטה כל שהיא או שתיקח קורס מבוא לכימיה כל שהוא ובדוק בעצמך אם כימיה אורגנית כן או לא נחשבת לענף ראשי בכימיה.Eddau 15:00, 13 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]

שאלת מדעים כיתה ד[עריכת קוד מקור]

האם ידוע לכם איך אפשר לצפות מראש את מזג האוויר כתבו את כל הידוע לכם 109.186.125.249 18:34, 20 באוקטובר 2012 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במדעים מדויקים שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 13:32, 17 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אפריל 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במדעים מדויקים שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 21:30, 13 באפריל 2023 (IDT)[תגובה]