שיחה:מרים המגדלית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הקיסרית הלנה?...[עריכת קוד מקור]

"הקיסרית הלנה בנתה במאה הרביעית...". מי? מי זו? קיסרית של מה היא היתה?

הסברים לשינויים שביצעתי בערך:[עריכת קוד מקור]

  • מרים המגדלית נחשבה לזונה במשך מאות שנים, אך החל משנת 1969 היא כבר אינה מתוייגת ככזו. הסרתי את הקביעה הזו מן הערך והחלפתי אותה בהסבר.
  • הסברים ובעיקר סייגים לקשר שבין מרים לישו.
  • פסקה שמחקתי טענה שהכנסייה לא צירפה את מרים המגדלית לשליחים בשל חששה שמא חטאה בעבר. ובכן, גם אלו שמנסים לטעון שהכנסייה המעיטה מכבודה של מרים המגדלית בזדון לא טוענים שהיא עשתה זאת מתוך חשש שכזה. אם כבר, היא עשתה זאת משום שרצתה להציג אותה כמי שחזרה בתשובה. הכנסייה לא "חששה" מפני חטאה - היא ניסתה להדגיש ולהבליט אותו כמה שרק אפשר.
    אם כבר מדברים, מרים זכתה לכבוד רב יותר מ"סתם" שליח - פרשני ימי הביניים מכנים אותה "שליחת השליחים".
    גם הטענה לפיה מרים המגדלית היתה התומכת הראשונה של ישו אינה נכונה: הראשון היה דווקא שמעון (פטרוס). ישו מתחיל את מסעו בגליל בעקבות הסגרת יוחנן, והאדם הראשון שהוא פוגש הוא שמעון. מרים המגדלית מגיע רק הרבה יותר מאוחר.

[[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 17:07, 13 דצמ' 2004 (UTC)

האם אין בערך בעייה מבחינת הנייטרליות? למיטב ידיעתי, התפיסה של מריה כשותפתו המינית של ישו, אף כי יש לה תומכים רבים, היא תפיסה של מיעוט, והכנסיה הרשמית מתנגדת אליה. לא נראה לי רצוי להשאיר זאת במסגרת הערך מבלי לסייג יותר. כמו-כן, נראה עדיף להעביר את הפסקה הזו כולה לסוף הערך, ולדון קודם במה שמקובל יותר - דהיינו התהפוכות שעברו על זהותה של מרים, שלוש הדמויות שאוחדו לאחת, וכן הלאה. רונן א. קידר 17:17, 13 דצמ' 2004 (UTC)
הכל יחסי. לפני השכתוב, היתה קביעה חד משמעית שכל הנוצרים החילוניים מאמינים בקשר ביניהם. אתה מוזמן להמשיך ולסייג. בכל אופן, העברתי את הנושא לסוף - פשוט הלכתי לפי מה שהיה בערך הקודם, ובמקרה זה היה המשפט הראשון. [[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 17:21, 13 דצמ' 2004 (UTC)


מה עם מקורות?[עריכת קוד מקור]

"אך ישוע אהב אותה יותר מכל תלמידיו ונשק לה תדיר על [פיה]. שאר תלמידיו נעלבו מאוד וביטאו את מורת רוחם. הם שאלו אותו, "מדוע אתה אוהב אותה יותר מאתנו?" והמושיע ענה להם, "מנין לכם שלא אוהב אתכם כשם ש[אוהב] אותה?"

איפה זה כתוב?


"יש אפילו מאמינים שלישו הייתה בת ממרים המגדלית שנולדה בצרפת ושמה שרה."

מי מאמין?

על-פי אילו מקורות?

מה עם הסבר מהי 'צרפת' (האזור שהיום נקרא צור)?

אני זוכר את התיאוריה הזו רק מ 'צופן דה וויצ'י',ספר מלא בגיבובי שטויות מא' ועד ת'.

ירדן לאסלו זליבנסקי גרנוואלד - שיחה 00:43, 27 בינואר 2009 (IST)[תגובה]

מה עם מקורות[עריכת קוד מקור]

כתוב:

הסיבה לאיחוד בין שלוש הדמויות בימיה הראשונים של הכנסייה שנויה במחלוקת. יש הטוענים כי מדובר בבלבול, או בנסיון לפשט את סיפורי הברית החדשה עבור המאמינים. מנגד, קיימת הסברה לפיה מדובר בקנוניה ובנסיון לנסות ולהוריד ממעמדה של מרים המגדלית. עמדה זו צברה פופולריות רבה לאחר פרסום הספר צופן דה וינצ'י.

המערערים על תחייתו של ישו טענו שמרים היא שהסתירה את גופתו של ישו במקום מחבוא, ומחשש שיתגלה הדבר המציאה בכוח דמיונה את סיפור תחיית המתים, מה גם שישו, כמו דתיים אדוקים בעת ההיא, לא פסק לדבר אודות כך בעקבות פירושם את חזון העצמות היבשות.


מה לעזאזל פשר פתפותי הביצים האלה? אני אפילו לא מבין מה המשמעות של המשפט האחרון: מה גם שישו, כמו דתיים אדוקים בעת ההיא, לא פסק לדבר אודות כך בעקבות פירושם את חזון העצמות היבשות.

אכן משפט ערטילאי משהו.כל נושא בוויקי העברית הנוגע לנצרות/משיחיות במקרה הטוב לוקה בחסר,אך לרוב לא מדויק/לא נכון/מסית.ירדן לאסלו זליבנסקי גרינוואלד - שיחה 17:47, 8 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

מרים המגדלית וישו[עריכת קוד מקור]

עוד על מערכת היחסים בין מרים המגדלית וישו ניתן לראות בספר של קתלין מקגואן "המיוחלת" שזהו הספר הראשון בטרילוגיית "שושלת המגדלית". הטרילוגיה מבוססת על 20 שנות מחקר.

מרים המגדלית בכתבי חז"ל - הסבר עריכה[עריכת קוד מקור]

מעט ידע בספרות יהודית לא יזיק בכתיבת פסקה זו. "נראה כי בעלי התוספות לא שלטו בכתבי הקודש הנוצריים, ולא ידעו אל נכון מה הייתה זיקתה של מרים המגדלית לישו." - בורות!!! מבט חטוף בארון הספרים היהודי מגלה שלל פולמוסים (חלקם נעתקו מספריית הוותיקן), מגדולי ישראל הראשונים ובכללם מבעלי התוספות, הנדרשים לידע מקיף בכתבי הנוצריים. כמובן שדעותיהם לא עלו בקנה אחד עם אמונת הנצרות. ודבר קיומה של אם ישוע, ואף שמה בהקשר לאגדה זו, נכתבה על פי דעתם או ממסורת שהייתה בידיהם.

אזכור מיותר של ליידי גאגא בערך[עריכת קוד מקור]

אני לא רואה סיבה בערך מצומצם יחסית להוסיף את המידע על האזכורים למרים המגדלית בשירים של ליידי גאגא. במסגרת מאמר ארוך יותר, המידע הזה היה יכול להחשב להערת שוליים בלתי מזיקה, אולם במצב הנוכחי הוא פשוט לא רלוונטי. לעת עתה רק תיקנתי את הכותרת מ"באמנות" ל"בתרבות פופולרית", כפי שנעשה ברוב המאמרים בויקיפדיה. במאמר זה הכותרת היא מטעה בעליל, כיוון שהוא לא מזכיר את כל הופעותיה המגוונות של מריה מגדלנה באמנות הנוצרית. שוב, מאמין כי יאה למחוק את הערת השוליים הזאת.

הציטוט בפתיח[עריכת קוד מקור]

לדעתי הציטוט הארוך בפתיח לא במקום ומיותר. ‏עדיאל20:48, 19 ביולי 2012 (IDT)[תגובה]

יחס חז"ל למרים[עריכת קוד מקור]

בערך נאמר שההתייחסויות בדברי חז"ל אינן מתייחסות למרים, כיוון שהם מדברים על מרים הגודלת שער נשים או מגדלת דרדקים. למעשה, נראה שחז"ל ידעו היטב למי הם מכוונים, אלא שבכוונה תחילה הם רצו לגרום זלזול בדמותה וקראו לה בשם גנאי. לא נראה לי שאפשר להסביר אחרת את הגמרות הללו:


תלמוד בבלי מסכת שבת דף קד עמוד ב

המסרט על בשרו. תניא, אמר להן רבי אליעזר לחכמים: והלא בן סטדא הוציא כשפים ממצרים בסריטה שעל בשרו! אמרו לו: שוטה היה, ואין מביאין ראיה מן השוטים. /מכאן, קטע שהושמט מפני הצנזורה/ בן סטדא? בן פנדירא הוא! - אמר רב חסדא: בעל - סטדא, בועל - פנדירא. - בעל פפוס בן יהודה הוא! - אלא, אמו סטדא. - אמו מרים מגדלא שער נשיא הואי! - אלא, כדאמרי בפומבדיתא סטת דא מבעלה.


תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף סז עמוד א

וכן עשו לבן סטדא בלוד, ותלאוהו בערב הפסח. - בן סטדא? בן פנדירא הוא! - אמר רב חסדא: בעל - סטדא, בועל - פנדירא. - בעל פפוס בן יהודה הוא! - אלא: אמו סטדא. - אמו מרים מגדלא נשיא הואי! - כדאמרי בפומבדיתא: סטת דא מבעלה.


המסורת על ישו הנתלה בערב הפסח מופיעה גם במקורות אחרים (וקרובה למסורת הנוצרית שנצלב בפסח עצמו). נראה ברור שחז"ל התנגדו לרעיון שנולד מבתולה, ולכן כתבו שהיה גם בעל וגם בועל (אשתו זינתה תחת בעלה). באותה דרך, חז"ל לקחו את שמה של מרים המגדלית, ושינו אותו לגנאי (אם כי ההנחה שהיתה אמו אולי מקורה באיחוד של שתי הדמויות).

זו דעתי, ואני מניח שניתן לעגן אותה במחקרים שונים אך לא ביררתי. שכחתי לחתום שיבקוץ - שיחה 06:55, 2 בינואר 2013 (IST)[תגובה]

איך בערך המתיימר להיות אנציקלופדי אין ולו מובאה מחקרית אחת אודות נשואת הערך? אני בטוח שהמחקר עסק ועדיין עוסק בדמותה, מקומה בסיפורו של ישו ועוד.ואני כקורא ציפיתי למצוא תשובות לשאלות אלו. 85.65.64.111 14:48, 31 במרץ 2013 (IDT)[תגובה]

דרוש שיפוץ[עריכת קוד מקור]

הערך כתוב מאד גרוע נת קייק - שיחה 20:54, 12 בפברואר 2015 (IST)[תגובה]


מרים בחז"ל ובתלמוד[עריכת קוד מקור]

כמו שהעיר כאן שיבקוץ די ברור שחז"ל ידעו למי הם מתכונים הכינויים הם כינויי גנאי ותיקנתי זאת בערך. רצוי לציין- הפסקה היא יחס התלמוד אליה, לא מי היא היתה או מה היא עשתה. כיון שכך יש לתת מקום בערך למה שחז"ל מספרים עליה שזינתה, שהיתה אשתו של פפוס בן יהודה וכו' ללא שום קשר לדעת ההיסטוריונים והתיאולוגים השונים - דעתם כתובה בכל הערך. יש חשיבות לכל זה מבחינה הסטוריונית. לפי חז"ל לא היו קימות שתי מרים א' מרים אם ישו וב' מרים תלמידתו לפי חז"ל זו היתה אשה אחת וסיפורי הברית החדשה פשוט מוטעים. ראוי להזכיר ששברית החדשה מוזכרים עוד נשים בשם מרים כמו אחותה של מרים אמו שגם לה קראו בשם מרים כך שדי ברור שיש שם בלבול כל שהוא בנוגע לשם מרים.נת קייק - שיחה 22:19, 12 בפברואר 2015 (IST)[תגובה]

נת קייק הפסקה כרגע מלאה סתירות פנימיות ומנוסחת נורא, יש לנסח מחדש (אני לא אוהב לעשות זאת בנושאים בהם אני לא מבין מספיק. שיבקוץ - שיחה 17:42, 22 בפברואר 2015 (IST)[תגובה]
ניסיתי לתקן את הנוסח מבלי לשנות את דעותם של קודמי, לא הצלחתי אז עכשיו כתבתי את הפסקה מחדש מקוה שיצא כמו שצריך. דרך אגב לא הבנתי למה בנוסח הקודם הביאו את "מרים מגדלא דרדקי" כשם גנאי למרים המגדלית הרי היא לא מרים מגדלא שער נשייא, מחקתי.נת קייק - שיחה 16:41, 23 בפברואר 2015 (IST)[תגובה]

כנסיות לכבודה[עריכת קוד מקור]

מה עם הכנסייה ב https://es.wikipedia.org/wiki/Valdenarros

הציטוט בתחילת הערך (שלקוח מהבשורה על פי מרקוס פרק ט"ז, לא ברור מדוע זה לא מצוין) לא רק שאינו חיוני, אלא גם מבלבל. נכתב כי מריה מגדלנה "הייתה זו שלה בישר המלאך על קומו לתחייה של ישו" - אך שלוש נשים נכחו במעמד זה. [לא משנה בעצמי כי עדיין לא למדתי איך להשתמש בויקי כהלכה] Ronatos - שיחה 17:37, 6 באפריל 2019 (IDT)[תגובה]

דיווח שאורכב ב-10 בספטמבר 2021[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

מצב טיפול: טופל

הערת שוליים 2 אינה נכונה .

נמחקה, תודה. (מקור: מרקוס ט"ו, 40-41).פוליתיאורי - שיחה 21:49, 5 בספטמבר 2021 (IDT)[תגובה]