שיחה:סולם מדידה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סיווג של משתנים שונים[עריכת קוד מקור]

העניינים לא כל כך פשוטים, איך מסווגים למשל את pH (שהוא מינוס לוגריתם), את עוצמת העדשה (שהיא ההופכי של המוקד) או את המסה היחסותית? טרול רפאים 15:33, 9 יוני 2005 (UTC)

שאלות מצויינות יש לך. כל הכבוד :-)
אני מניח שיש להוסיף הערה בסוף, שהסולמות שהוצגו מכסים רק חלק מהסולמות האפשריים.
הסיבה שהערך הזה נחוץ היא שאני צריך את המינוח הזה כדי להסביר על סוגי המודלים והמבחנים הסטטיסטיים, ואלה (לפחות אלו שאני מכיר) מתייחסים רק לארבעת הסולמות הללו.

ניתן לסווג כל משתנה מדיד באחד מארבעת סולמות המדידה. אני לא מבין ב-pH, אולם אם זהו לוגריתם של משהו (או מינוס לוגריתם, לא משנה) הרי הוא בהכרח משתנה כמותי, כיוון שהוא טרנספורמציה של משתנה כמותי אחר. משתנה כמותי יכול להיות בסולם מנה או בסולם רווח, וזה תלוי כמובן באופן שבו מדדו את מה שאחר כך הפעילו עליו את טרנספורמציית הלוג. עם זאת, מכיוון שלסולם לוג עצמו יש אפס מוחלט, הרי שה-pH המדד בסולם מנה. את אותו עקרון מחשבתי ניתן להפעיל גם למשתנים האחרים שצווינו (מסה יחסותית ועוצמת עדה, שבהם אני אפילו מבין עוד פחות ממה שטני מבין ב-pH. אם ליחס בין הערכים השונים יש משמעות הרי שזה סולם מנה. אם לא, יש לשאול האם להפרשים בין הערכים יש משמעות, ואם כן זהו סולם רווח. אם גם זה לא, השאלה הבאה שיש לשאול היא האם לסדר בין הערכים הנמדדים יש משמעות, ואז להכריע אם זה משתנה סדר או משתנה שמי. יוסי לוי - שיחה 16:43, 14 ביולי 2018 (IDT)[תגובה]

ארגון הערך[עריכת קוד מקור]

ועוד שאלה (לטרול ולכולם) - איך עדיף לסדר את הערך? בצורת הטבלה כמו כאן או בפיסקאות כמו באנגלית? נדב 19:38, 9 יוני 2005 (UTC)
למה? למה להזכיר את שעורי הסטטיסטיקה? סתם.. לדעתי כל עוד זה במתכונת המצומצת כעכשיו, הטבלה עדיפה. אחרת, פסקאות. דורית 19:42, 9 יוני 2005 (UTC)
אם תשימי לב, מה שכתוב באנגלית דומה למה שכתוב בעברית, אבל יותר 'מוסבר'. אין לי בעיה לכתוב פיסקה על כל סולם, השאלה היא איך זה יותר מובן. נדב 19:57, 9 יוני 2005 (UTC)
לדעתי עדיף שילוב - טבלה תמציתית והרבה אחר כך. טרול רפאים 20:35, 9 יוני 2005 (UTC)

סולם אינטרוול לא נכון לתת גובה אלא טמפרטורה[עריכת קוד מקור]

סולם  סדר אינטרוול   לא נכון לתת דוגמא של גובה  אבסולוטי מעל פני הים .  החרמון אכן   נמוך פי 3.1 מהאוררסט כיוון שמערכת הצירים   עוברת דרך אפס אפס 
דוגמא  לסולם סדר היא דווקא טמפרטורה שבה ההפרש בין 1 ל-2 הוא כמו בין 99 ל- 100 אבל שתי מעלות לא  חם יותר פי 2 ממעלה אחת

ההגדרה של סולם מדידה מאוד מסובך בערך כאן, בערך בשפה האנגלית מגדירים את זה מאוד פשוט - "סולם מדידה זה הגדרה המתארת את אופי המידע שהוקצה למשתנים" האם אני יכול להחליף אותו להנ"ל?. yuda rechtshafer - שיחה 18:34, 5 ביולי 2018 (IDT)[תגובה]

לדעתי לא. ההגדרה שיש כאן מדוייקת יותר מההגדרה בערך האנגלי (ולו הייתי מתעסק בעריכה בויקי האנגלית אולי הייתי מבצע שם עריכה). סולם המדידה אינו פרשנות אלא בהחלט אחד המאפיינים של משתנה נמדד. עם זאת, אפשר לדעתי להוסיף את הפרשנות מויקי האנגלית, למשל "סולם המדידה מתאר את אופי המידע שנושא המשתנה".

יוסי לוי - שיחה 16:48, 14 ביולי 2018 (IDT)[תגובה]

תרגום מונחים בטבלה חליפית/נוספת[עריכת קוד מקור]

יוסי לוי, עוזי ו.,
ערב טוב ושבוע מבורך לכם!
אשמח לעזרה מקצועית בנושא תרגום מונחים בטבלה החליפית/נוספת שהוספתי (השנייה).
למונחים שאינני בטוח בתרגומם העברי, הזקוקים לבדיקה ו/או לשינוי - הוספתי את שמם האנגלי, כך שיהיה קל יותר לשנותם במידה ושגיתי בתרגומם.
תודה, ערב מבורך ושבוע נפלא,
יואל שחק. - שיחה 22:22, 5 בינואר 2019 (IST) .[תגובה]
יואל שחק, אמנם הדף כפי שהוא היה בדצמבר 2018 היה זקוק למספר שיפוצים קלים, אבל אני חושב שהוא היה סביר ונותן הסבר טוב על המושג של סולם מדידה. דעתי היא שלאחר העריכות שבוצעו בימים האחרונים הערך הפך להיות הרבה פחות ברור, וגם פחות קונסיסטנטי מכפי שהיה קודם. החזרתי את הגירסה של 9/12/2018 לקדמותה, ואני מציע שנקיים דיון על הערך לפני שנבצע עריכות נוספות.
יוסי לוי - שיחה 09:16, 7 בינואר 2019 (IST)[תגובה]