שיחה:ספק סביר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערך אכן דורש שכתוב עמוק, אם לא מחיקה וכתיבה מחדש. כך, למשל, ניסוח פיסקת הפתיחה:

על-פי תפיסותינו החברתיות ו-המשפטיות, איננו שוקלים הרשעה בדין או זיכוי רק על-פי נטיית מאזן ההסתברות לטובת צד אחד הידועה במשפט האזרחי. המשמעויות של הרשעה במשפט פלילי הן, בדרך כלל, חמורות יותר מן הזכייה או ההפסד בהתדיינות האזרחית.
מיהם "אנחנו" שהערך מדבר בשמם? מדוע אין הגדרה קצרה ותמציתית של העניין כבר בהתחלה. מדוע המשמעויות של הרשעה פלילית חמורות יותר מן המשמעויות של ההפסד בהתדיינות האזרחית? (ניתן להזכיר את המילים "שלילת חירות" ו"סטיגמה").
לכן נקבעו בדיון הפלילי קריטריונים ייחודיים ומחמירים בעניין נטל ההוכחה ומידתה. במשפט פלילי נדרשת מן התביעה מידת הוכחה כדי שכנועו של בית המשפט "מעבר לספק סביר" (=Reasonable Doubt) ., לאמור: אין הרשעה בדין אלא אם כן הוסרו כל הספקות הסבירים.
מהו נטל הוכחה? היכן נקבע? (לא ב"דיון הפלילי"). מה ההבדל בין "מידת הוכחה" ו"נטל הוכחה"? מה המקבילה האזרחית?
לתפיסתנו, אם קיים 'ספק סביר', אין מרשיעים, שכן מוטב שעבריין ייצא זכאי בדינו מאשר שאדם יורשע למרות שנותר ספק סביר באשמתו. גישה שונה עלולה להוליך להרשעת חף-מפשע.
מיהם "אנחנו"? מדוע מוטב שעבריין יצא זכאי בדין מאשר שאדם חף מפשע יורשע? מה הבעייה בהרשעת חף מפשע? מדוע רונלד דבורקין אינו מוזכר כאן?
אמת המידה, לפיה "אין הרשעה אלא אם כן יש ראיות לאשמה שמידתן מעבר לספק סביר", היא אבן יסוד של המשפט הפלילי ודרכי הפעלתו. כלל זה הוא בנה של "חזקת החפות מפשע" מחד-גיסא, והינו אחיו הבכור של הכלל הקובע כי 'חובת ההוכחה רובצת על התביעה עד תום' - מאידך-גיסא, ושניהם יחד משלימים את המסגרת הכללית לפיה מתנהל ההליך הפלילי.
מה זה הסאגה המשפחתית הזאת בפיסקה הזאת? מה זה "בנה של חזקת החפות ואחיו הבכור של הכלל..." מה הקשר האמיתי בין הכללים. ושוב, המדובר בעניינים שהם בין גבול הדיוני למהותי, והם לא "המסגרת הכללית לפיה מתנהל ההליך הפלילי".

שאר הערך גרוע בהרבה, אוסף אקלקטי של ציטוטים ארכניים, שמי שאינו מבין במשפטים לא יבין אותם, או את ההקשר שלהם לעניין. אכן דורש שכתוב. קילגור טראוט*הצטרפו למיזם המדינות* 07:00, 27 בספטמבר 2007 (IST)[תגובה]

ועדיין... מהן שיטות משפט נאורות? מי קבע ששיטת המשפט האנגלו סקסית היא "נאורה"? מה זה בכלל "נאור"? כל עוד יישארו ביטויים מסוג זה בערך, תתנוסס עליו בגאון הודעת השכתוב. קילגור טראוט*הצטרפו למיזם המדינות* 21:30, 27 בספטמבר 2007 (IST)[תגובה]
לא מצאתי כי ההערות החריפות שהועלו היו במקומם. לטובת כל המתקשים בהבנת הנקרא והנאורים ערכתי את הערך מחדש "לעומק", וקיצרתי אותו משמעותית, תוך שכתובו והתאמתו לויקי. דומני, כי עתה יבינו אף 'הדיוט'. מעבר לנדרש, נראה שישנה בעיה יסודית במנטליות של כל דיכפין באתר. והמבין יבין. עם כל הכבוד הראוי אנשים תורמים מזמנם וידיעותיהם - שאחרים לא עשו כן. razyiel.

מדוע עדיין יש הודעת שכתוב על הערך[עריכת קוד מקור]

  • הגהה - הערך רצוף שגיאות כתיב.
  • סגנון - הנע בין לשון גבוהה "משפטית" ובלתי מובנת, ובין שגיאות סגנוניות ברורות.
  • התאמת העברית לוויקיפדיה.
  • הסרת הדגשות במקומות בהם אינן נדרשות.
  • הסרת "לקריאה נוספת" מיותרים.
  • וידוא שכל הקישורים לוויקיפדיות זרות אכן פועלים (רמז - נסו את הקישור לאנגלית).

כל זאת סגנון. כשזה יתוקן נפנה לתוכן. גם כאן יש לי מה להגיד. קילגור טראוט*הצטרפו למיזם המדינות* 22:05, 27 בספטמבר 2007 (IST)[תגובה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת - מניח ש 'על פי' הגיע מ ע"פ אולם פירוש הר"ת הוא ערעור פלילי... 79.181.215.241 11:15, 20 בדצמבר 2011 (IST)[תגובה]