שיחה:עקומת התמורה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איך מרכיבים עקומת תמורה?[עריכת קוד מקור]

יש לי שאלה שבה אני צריכה לבנות עקומת תמורה בין מוצרי תעשיה לשרותים כאשר במשק מייצרים תעשיה ושרותים באמצעות דלק ועובדים. לייצור יחידה 1 של שרותים דרושים 2 עובדים וחצי טון דלק ולייצור יחידה אחת של תעשיה דרוש עובד אחד וטון דלק 1. יש לי 1000 עובדים ו800 טון דלק. איך מתחילים בכלל לבנות את עקומת התמורה?

במערכת הצירים, ציר ה-X יהיה נניח תעשייה וציר ה-Y יהיה עובדים.
שלב ראשון תטפלי בגורם הייצור דלק. תסמני על ציר ה-X את המקסימום תעשייה שאת יכולה ליצור מדלק (800 יח' תעשייה). עכשיו תוותרי על יחידת של מוצר תעשיה ויתפנה לך טון דלק ותעבירי ליצור שרותים. מטון דלק זה את יכולה לייצר 2 יחידות שרותים וכך את ממשיכה עד שאת מעבירה את כל גורם הייצור לייצור שרותים. התוצאה שתקבלי זה קו ישר (ליניארי) מנקודה נקודה 1,600 על ציר ה-Y לנקודה 800 על ציר ה-X. הקו שנוצר הוא מקסימום אפשרויות הייצור בהנחה שמגבלת הייצור הוא רק של דלק. וכל השטח שבתוך העקומה כולל על הקו עצמו זה סך כל אפשרויות הייצור במגבלה של דלק בלבד.
קו נוסף שאת צריכה לעשות הוא מגבלת גורם הייצור עובדים. אם תפעלי לפי אותם הכללים על אותה מערכת צירים. תקבלי קו ליניארי נוסף שהוא מגבלת גורם הייצור עובדים. תקבלי תוצאה של קו ישר העובר מנקודה 1,000 על ציר ה-X עד לנקודה 500 על ציר ה-Y.
עקומת התמורה הוא קו ליניארי שבור המתחיל מנקודה 500 על ציר ה-Y על גבי מגבלת עובדים עד לנקודת המפגש בין 2 המגבלות (קו בשיפוע חצי) ומשם ממשיך קו ליניארי עד לנקודה 800 על ציר ה-X (קו בשיפע 2).
הימצאות על עקומת התמורה בנקודת המפגש של 2 העקומות פירושה ניצול מקסימלי של גורמי הייצור. הימצאות על כל נקודה אחרת פירושה אבטלה של אחד מגורמי הייצור (כדי לייצר את הכמויות הדרושות לא משתמשים בכל גורמי הייצור). אבטלה זו של גורם ייצור נקראת אבטלה מבנית.
חשוב שתביני את הנושא של הויתור על מוצר לטובת ייצור מוצר אחר. זהו מושג בסיסי במבוא לכלכלה ורבים אינם מבינים חשיבותו. ויתור זה נקרא ויתור אלטרנטיבי או עלות אלטרנטיבית.
כמו כן חשוב ההבדל בין גורמי הייצור שנקראים גם חומרי גלם או תשומות ובמקרה שלך בתרגיל זה דלק ועובדים, לבין המוצרים עצמם שהם מוצרי צריכה.
Geagea 05:24, 30 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]