שיחה:פרשת דרייפוס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום רב,

אני לא יודע אם אתם אחראים גם על הוויקיפדיה שמופיעה בוואלה (וואלפדיה), אך בערך "פרשת דרייפוס" ישנה למטה שיחה וכתובות IP של משחיתים וכו'.

נראה לי שזה לא אמור להיות בדף הראשי של הערך (או שכן?).


השפעה על הרצל?[עריכת קוד מקור]

קראתי ברפרוף דברים שכתב שלמה אבינר, והוא טוען כי לפרשת דרייפוס לא היתה השפעה מכרעת על הרצל, אלא התרחשויות אנטישמיות אחרות בגרמניה. אבדוק זאת מאוחר יותר לעומק ppesel 23:45, 8 יולי 2006 (IDT)

התכוונת לפרופ' שלמה אבינרי? אלדד 00:12, 9 יולי 2006 (IDT)
כן, אבינרי. והנה הדברים: "מה שסתם הרצל ולא פירש ביומנו, הוא, מה מביא אותו באביב 1895, ערב שובו לווינה, לפתוח במפעלו הגדול ולהקדיש עצמו ל"עניין היהודים". בניגוד לדעה המקובלת אין ביומנים שום עדות שפרשת דרייפוס, היא שהביאה אותו לכך. לעומת זאת, יש ביומנים אזכורים חוזרים ונשנים של תופעות מעמיקות יותר, המעמידות בסכנה ציבורים יהודיים גדולים יותר מהקהילה הקטנה של יהודי צרפת. סכנות אלה, העשויות לעקור המוני יהודים מארצות מושבם וליצור מצוקת הגירה המונית, הן המניע להתפתחות גישתו של הרצל לעבר פתרון לאומי-טריטוריאלי לשאלת היהודים - ואת התופעות האלה הוא מגלה לא בצרפת, כי אם בגרמניה. לא צרפת היא לב הבעיה בשביל הרצל. בפנייה לרוטשילד בקיץ 1895 אומר הרצל מפורשות: "כל מה שאני מבקש לעשות הוא לגבור על האנטישמיות במקום שנוצרה: בגרמניה". לפי הרצל, הדחף האידיאי לאנטישמיות המודרנית בא מן השיח הפוליטי הגרמני ומשלוחותיו באוסטריה, הבאות לידי ביטוי בעלייתה של המפלגה הנוצרית-סוציאלית של לואגר על אופיה האנטישמי. לואגר, שנבחר על-ידי בוחרי וינה לראש העירייה, היה זקוק לאישורו של הקיסר על מנת להיכנס לתפקידו, והוא זכה לאישור זה רק לאחר בחירות חוזרות ונשנות, למרות נסיונות של הממשלה למנוע את בחירתו. בהתעקשותם של הבוחרים בווינה, שחזרו ובחרו בלואגר בניגוד לרצון הברור של השלטונות, הרצל רואה עדות להתפוררותה של היציבות הפוליטית בקיסרות האוסטרו-הונגרית". ppesel 03:09, 9 יולי 2006 (IDT)
מעניין. אבל עדיין אנחנו יודעים בודאות (?) שהוא סיקר את המשפט (הוא גם ראה את הטקס, לא? אולי כדאי לציין את זה במפורש). אז כדאי לכתוב את זה, ולציין שזה נחשב למה שהשפיע עליו או משהו כזה (הרי גם אבינרי לא מכחיש שזו "הדעה המקובלת"). הקיצור לעדן קצת את הנוסח, כל שיהיה פחות מחייב. אני לא חושב שצריך להוסיף פה הסתייגות ממש, אבל כן בערך על הרצל). ומה בדיוק המקור ממנו ציטטת? emanשיחה 03:22, 9 יולי 2006 (IDT)
גם לי זה חדש, אבל כל שאני יודע זה משיעורי ההיסטוריה בבית הספר, אולי היתה שם טעות. המאמר נקרא "מעניין היהודים למדינת היהודים, מבוא ליומן של הרצל". ppesel 03:38, 9 יולי 2006 (IDT)

שימו לב - לפני שאתם מוחקים את השינוי האחרון שנעשה - אשר אומר "בניגוד לחכמה המקובלת...", הקטע הנ"ל נכתב ע"י ההיסטוריון ד"ר אודי מנור ממכללת אורנים, והוא אף כתב על כך בבלוג שלו: http://www.tapuz.co.il/blog/viewEntry.asp?EntryId=1325732 77.127.128.185 11:46, 8 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]

שאלתו של אלמוני[עריכת קוד מקור]

למה יש כאן קישור לשפיק עדס?? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

על מה אתם מדברים?![עריכת קוד מקור]

אני לא יודע מה איתכם אבל לפי דעתי, קובץ זה עזר לי מאוד בהתכוננות לבגרות ואף תרם לי להבאת ציון מצוין!

חשיבותה של הפרשה[עריכת קוד מקור]

חשיבותה של פרשת דרייפוס אינה נובעת רק מהאנטישמיות ומהיחס ליהודים, אלא גם ובעיקר בשל המשבר הפוליטי והקרע החברתי שנוצרו בצרפת בעקבותיה, וכמעט שמוטטו את הרפובליקה. הערך מציג את הפרשה כאילו מדובר ב "עוד עלילה אנטישמית" ולכן לוקה בחוסר איזון.

חוזר בי, הערך נראה לי בסדר כעת.

עניין הפסל[עריכת קוד מקור]

באחת הפסקאות תואר פסל של דרייפוס שלבסוף הציבו אותו בפינה נסתרת (פחות או יותר רוח הדברים). זה נראה כמו עניין פעוט ובטח שאין לו מקום בפרק "השלכות הפרשה", לצד תיאור מחלוקת עמוקה שנבקעה\התגלתה בציבור הצרפתי, התחזקות האנטישמיות המודרנית והשפעת הפרשה על הרצל. לאור זאת הסרתי את הקטע. אני בספק אם אפשר למצוא לו מקום אחר בערך ומשוכנע שהמקום בו הוא הוצב מלכתחילה הינו שגוי. יוסישיחה 22:03, 10 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

ג'ורג' פיקאר היה כמו רבים אחרים בצרפת,ובאירופה בכלל,נגוע באנטישמיות אם לא אנטישמי בכל רמ"ח איבריו.ראוי להוסיף פרט זה. הייתי מוסיף אותו בעצמי אבל אני ממש גרוע בניסוח איציקלופדי ולא הייתי רוצה להרוס את הערך.

משוב מ-2 באוקטובר 2012[עריכת קוד מקור]

מה שלא מוזכר כאן זה שלא רק דרייפוס נימצא חשוד למרות שצרפתיים חשדו בכמה אנשים התייחסותם הייתה על דרייפוס בגלל שהיה יהודי ..... Chava9947 - שיחה 11:52, 2 באוקטובר 2012 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 04:21, 16 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 04:21, 16 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

עוד דרייפוס שצריך להוסיף לויקיפדיה ישראל[עריכת קוד מקור]

רנה דרייפוס - נהג המירוצים היהודי שהשפיל את המפלגה הנאצית

https://en.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Dreyfus

https://cars.walla.co.il/item/3233894 79.183.99.157 21:43, 3 במאי 2019 (IDT)[תגובה]

גילוי נאות[עריכת קוד מקור]

הפסקה "מקומה של הפרשה בהיסטוריה היהודית" הועתקה ונערכה בחלקה מהערך בנימין זאב הרצל. בראנד - שיחה 19:31, 2 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

הערות הנוגעות לסגנון ועיצוב[עריכת קוד מקור]

בראנד, סיימתי לקרוא את הערך. אין ספק שעשית עבודה מרשימה. אין לי ממש מה לתרום לגבי הנושא עצמו, ההערות שלי הן של קורא מן השורה:

  • במהלך הקריאה שיניתי/תיקנתי קצת פיסוק, בעיקר הוספתי פסיקים במקומות שהרגשתי שיש צורך בהם כדי להקל על הקריאה.
  • במספר מקומות הנחתי תבניות בקשת הבהרה. צריך לעבור עליהן.
  • השתמשתי בחלק מתקצירי העריכה כדי להעיר הערות או להשמיע תהיות, במקום לפזר תבניות בקשת הבהרה מציקות. העף מבט בבקשה על התקצירים.
  • יש שימוש עודף מאד במילית אשר. צריך לדלל מאד את השימוש בה ולגוון. התופעה הזאת בולטת לכל אורך הערך, במיוחד שהמילה הזו אינה בשימוש רווח בלשון המדוברת.
  • קישורים פנימיים לתאריכים: אין סיבה ליצור קישור פנימי לכל תאריך שהוא. זו הכחלה מיותרת שרק מטשטשת את הכחול של הערכים שהערך אמור "להמליץ" להיכנס אליהם.
  • תמונות: אני מאד אוהב את השימוש בהן, כמה שיותר, אבל היו מספר מקומות עם "פקק תנועה". יותר תמונות ממה שניתן להציג, משום שהן "דחפו" תמונות אחרות כלפי מטה וגרמו לכך שהן לא הוצגו במקומן המתאים ביחס לטקסט. ניסיתי לטפל בבעיה בכל מיני דרכים:
    • השתדלתי להקטין תמונות ולצמצם את הכיתוב בהן ככל האפשר (במידה הסבירה), רק כדי שישארו במקומן המתאים ולא ידחפו את חברותיהן למטה. במידה וייעשו שינויים ויווצר מקום, ניתן להגדיל אותן קצת בהתאם.
    • השתמשתי בתבנית גלריה כדי לרכז 4 תמונות בסוף הפרק הרלונטי להן (החקירה). הריכוז הזה גרם לכך שלאורך הפרק הזה התפנה עתה מקום לתמונה נוספת. הייתי משתמש בתבנית גלריה גם לפרקים אחרים, אבל לא היו מספיק תמונות מתאימות לתצוגה כזאת בכל פרק. לא עיינתי בקטגוריה בוויקישיתוף, כך שאולי יש שם תמונות רלונטיות נוספות שלא נעשה בהן שימוש, ועתה ניתן להוסיף אותן לקיימות וליצור גלריה חדשה.
    • תמונתו של פיקאר ומכתב משוורצקופן: המכתב הזה "תקוע" בדיוק במקום שצריכה להופיע בו גם תמונתו של פיקאר, אחד הגיבורים הגדולים של הפרשה. בעקבות זאת נאלצתי להזיז את תמונתם של פיקאר וז'אן בטיסט ביו לצד ימין. תמונות בצד ימין אף פעם לא נראות טוב. הן דוחפות את תחילתן של השורות למקום לא טבעי לעין. אבל לא ראיתי ברירה אחרת. אני חושב שכדי לפתור את הבעיה הזאת, עדיף להיפטר מהמסגרת של מכתב משוורצקופן. היא נראית מאד יפה, כאילו כתובה שם שירה, אבל בעצם מוכרת סחורה לא מענינת בעטיפה אטרקטיבית. קראתי מספר פעמים את המכתב הזה ואני לא מוצא בו שום דבר חשוב או מענין, שיש סיבה להציגו. במובן הזה, המסגרת תורמת בכך שהיא מוציאה את הטקסט הזה מגוף הערך ובכך חוסכת מהקורא את קריאתו הלא נחוצה. אבל למעשה היא דוקא מבליטה אותו, כאילו מבטיחה הבטחת-שוא שיש בתוכה ציטוט שוה קריאה. אני מציע להוציא אותה משם ולהעביר את הטקסט הזה להערות. כך יתפנה גם המקום הראוי לתמונתו של פיקאר. על הדרך יתפנה גם המקום לתמונתו של ז'אן בטיסט, ש"חייבת" להיות שם, מאחר ששם נמצא המקום היחיד בו נזכר שמו. מכיוון שזה המקום היחיד, ניתן גם לוותר על תמונתו בכלל, אם צריך.
    • גם בפרק על הקנוניה ומשפט אסטרהאזי, נאלצתי להזיז תמונה (חשובה) ימינה, כדי שהתמונות הקשורות ל"אני מאשים" יופיעו בדיוק במקומן ולא כמה פרקים מתחת כפי שהיה קודם לכן.
      • הקריקטורה של קסטנר - אולי אני מפספס משהו, אבל לא ברור לי מה אני רואה בציור. אם אין לתמונה הזו ערך מוסף, אני מציע לוותר עליה ולעשות מקום לציור שריפת הבובה של מתייה דרייפוס.
      • אסטרהאזי על שער הסיפלה - מה המקור לכך שמדובר בכתבה התומכת בו? כי הקריקטורה לא נראית הכי מחמיאה. כנ"ל לגבי פינוי המקום לציור שריפת הבובה.

זהו. Liad Malone - שיחה 13:21, 10 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

Liad Malone תודה רבה, אטפל בהערות שלך לאחר הפסח. בראנד - שיחה 15:02, 10 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

Liad Malone תודה רבה על עריכותיך והערותיך, ולהלן תשובתי:

  1. תבניות ההבהרה בטיפול.
  2. אשתדל לעיין בתקצירי העריכה, אבל להבא אולי כן כדאי שתשתמש בתבניות ההבהרה. זה יותר קל (לי בכל אופן).
  3. תודה רבה על עבודתך על התמונות. אני אישית מאוד לא אוהב תמונות בצד ימין. את תמונתו של פיקאר אפשר להזיז פחות או יותר לאיפה שרוצים כי הוא מלווה את כל הפרשה, אבל כמובן עדיף שתופיע במקום בו פיקאר "נכנס לעניינים". המכתב משוורצקופן דווקא חשוב מאוד מבחינה היסטורית, אבל לאחר מחשבה רבה הגעתי למסקנה שכן עדיף להכניס אותו לתבנית. אני אסביר: יש על הפרשה הזו ים חומר שממלא ספרים עבי כרס רוב החומר אין מקומו בוויקיפדיה. זה כולל למשל ערימות של טענות קטנות לגבי משפטים מסוימים במסמכים השונים, עדויות שונות שהועלו במהלך המשפטים, חקירות אישיות שנערכו, ניתוחי אופי של הדמויות המרכזיות וכו' הערך הזה (למרות שהוא ארוך יותר ממקביליו בגרמנית ובצרפתית שהם כבר מומלצים), נותן רק טעימה מהנושא. זה דווקא מידע מאוד מעניין, והייתי מאוד רוצה להכניס אותו לוויקיפדיה, אבל אני פשוט לא יודע איפה המקום המתאים לו. בוויקפדיה האנגלית כתבו ערכים נפרדים על חלק משלבי הפרשה. אני לא חושב שזה נכון, אבל אולי יש מקום לערכים נפרדים על המשפטים השונים שנערכו: משפט דרייפוס, משפט אסטרהאזי, משפט זולא, משפט רן. אם כן, אני מוכן לכתוב את הערכים האלה. אבל שוב, אני לא בטוח שיש להם חשיבות אנציקלופדית. על כל פנים סטיתי מהנושא, מה שאני מתכוון לומר שבמסגרת המידע המורחב הזה למכתב של שוורצקופן ישנה חשיבות רבה. הקנוניה הצבאית ניסתה לטעון כי הפטי בלה, המכתב שהפליל את אסטרהאזי, הנו למעשה מסמך שזויף בידי אסטרהאזי, והמכתב הזה שימש את פיקאר כדי להוכיח שהפטי בלה אינו זיוף. אבל כמו שאמרתי, מכיוון שבערך הזה הטענה שהפטי בלה זויף מוזכרת רק בקצרה, אין ברירה אלא להכניס את המכתב להערה.
  4. מתחת לתמונה של קסטנר ישנו משפט בצרפתית שנראה כמו שירה, אבל אני לא יודע איך לתרגם אותו בדיוק. את התמונה על אסטרהאזי לקחתי מוויקיפדיה האנגלית. היה זכור לי שקראתי שהסיפלה היה עיתון שתמך באסטרהאזי, אבל בדקתי שוב בספר של ברדן והעיתון דווקא התנגד לו. על כל פנים שתי התמונות הללו באמת לא נותנות יותר מדי אינפורמציה, ומצאתי עכשיו תמונות טובות יותר שברצוני להכניס, לפיכך אסיר את שתיהן.
  5. בנוגע לשימוש במילה "אשר". אני לא יודע מה לעשות. כתבתי את הערך כפי שאני כותב תמיד, ומעולם לא העירו לי על זה.
  6. בנוגע לתאריכים הכחולים. אין לי עמדה עקרונית בעניין הזה. פעם חשבתי שחייבים להכחיל את כל התאריכים, וכך זה באמת בהרבה ערכים, אבל אחרי זה ראיתי שבהרבה ערכים זה לא כך. לפיכך, מספק, אני תמיד מכחיל הכל. בראנד - שיחה 23:41, 15 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

הצעת הוספה למומלצים[עריכת קוד מקור]

דיון[עריכת קוד מקור]

ערך מקיף ואיכותי שנכתב בידי בראנד. לדעתי הוא ראוי ביותר להיות חלק מפורטל הערכים המומלצים. ניב - שיחה 13:58, 16 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

אני גם חשבתי להציע, בראנד עשה עבודה יפה מאד. --דוד-- Cumputer guyשיחה • כ"ב בניסן ה'תש"ף • 14:01, 16 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

בראנד עשה עבודה מאוד יפה, אני חיפשתי את המידע הזה לפני כמה חודשים והוא לא היה קיים. כעת ודאי שזה צריך להיות ערך ממולץשלמה4 - שיחה 22:00, 2 ביולי 2020 (IDT)[תגובה]

המקורות צריכים להיות כתובים כפי שמקובל בספרות המדעית בתחום. כרגע מופיע רק שם משפחה ומספר עמוד ברוב המוחלט של המקורות שזה ציטוט לקויShaishyy - שיחה 14:48, 10 ביולי 2020 (IDT)[תגובה]
לא רואה בעייה עם המקורות, זה בסדר גמור. ערך יסודי ומקיף מאד, על פרשה מורכבת ומסובכת. לדעתי הערך ראוי בהחלט להיות מומלץ, אם כי מן הראוי היה לפשט אותו מעט - קראתי את הערך בעיון ולא פעם "הלכתי לאיבוד" בסבך השמות. קלונימוס - שיחה 20:36, 21 ביולי 2020 (IDT)[תגובה]
לזה שמעלי ראה את הציטוט הראשון כדוגמה: "קוטיק, עמ' 26."אשמח אם תוכל להפנות אותי לכתב עת מחקרי שמקבל ציטוט בפורמט כזה כלגיטימי כציטוט ראשון של המקור.Shaishyy - שיחה 01:19, 24 ביולי 2020 (IDT)[תגובה]
זו הפניה למקור שכבר קיימת לו הפניה מלאה בערך. ר’ ויקיפדיה:הערות שוליים#הערות שוליים מסוג "שם" או "Ibid". הוספתי למקור של ברדן. צריך לטפל בשאר. Tzafrir - שיחה 12:02, 24 ביולי 2020 (IDT)[תגובה]


משפט רן?????? 147.236.153.54 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

רֶן (עיר). חזרתישיחה 18:43, 10 ביולי 2020 (IDT)[תגובה]

קשרי משפחה[עריכת קוד מקור]

אלפרד דרייפוס מקושר למשפחה שלי בקשרי נישואין הוא הסבא רבא של בעלה של אחותה של סבתא שלי 2547119nirniki - שיחה 13:33, 3 באוגוסט 2020 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בפרשת דרייפוס שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 04:23, 1 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

בעיה בקישורי ארכיון בערך (אוגוסט 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום. בתהליך הארכוב, החזיר הארכיון שגיאות לאחד או יותר מהאתרים ששלחתי לארכיון. להלן קישורים שהחזירו שגיאה והשגיאה המתאימה.

בכל מקרה זו תהיה ההודעה היחידה לגבי קישורים אלו, ולא יעשה ניסיון נוסף לארכוב קישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 02:26, 26 באוגוסט 2023 (IDT)[תגובה]