שיחה:שושלת שיה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיתוס יו' כדרקון[עריכת קוד מקור]

הורדתי את הטקסט בנוגע לכך ש"יו' היה דרקון, ולכן הסינים מחשיבים עצמם בני הדרקון", משום שלמיטב הבנתי הוא לא מבוסס על שום דבר.

בדיקה בויקיפדיה הסינית גילתה שהמקור של הטענה להיותו דרקון היא כפי הנראה בטענה של ההסטוריון וחוקר הפולקלור גו ס'יה גאנג (顧頡剛) מ1923 כי יו' לא היה דמות הסטורית אלא זוחל שהופיע באגדות עם. הטענה מתבססת על הshuo wen שמתרגם את הסימן שמרכיב את שמו של יו' כ"רמש", ומציין שמדובר בפיקטוגרמה שמתבססת על הסימן לרמיסה (ע"י רגל של בהמה): 「禹,蟲也,從禸,象形」.

מצד שני הטענה זכתה כפי הנראה ללא מעט ביקורת, ואין שום איזכור לכך שהדבר מקושר להתייחסות הסינים לעצמם כ"בני הדרקון". לדעתי יותר סביר שעצם היותם של הדרקון והפיניקס הסמלים של הקיסר והקיסרית יהווה הבסיס להתייחסות שכזו.

בכל מקרה הטענה להיותו רמש (שימו לב שמדובר ברמש או זוחל ולא בדרקון!) מוזכרת גם בויקיפדיה הסינית מאוד בקצרה ותוך ציון היותה מושא לביקורת. כך שהיא לא בהכרח ראויה להתייחסות, ובטח שלא לציון העניין כעובדה.

נראה שהטענה להיותו דרקון או חצי דרקון מופיעה בעיקר בספרים שנודעים למיתולוגיה כללית (לדוגמה: Mythology: an illustrated guide, ISBN 0760711011, 9780760711019) ובאתרים עם מקורות לא ברורים (http://www.athenasweb.com/2000/columns/Column032400.html) שמכילים לפעמים תיאוריות נוספות בנושא שהן עוד פחות סבירות (http://www.pantheon.org/articles/y/yu.html). ייתכן שמקורם של חלק מהדברים במיתוסים דאואיסטיים שהתפתחו עם הזמן, אך ללא ציון מקורות הם חסרי משמעות. Duke.of.spacingham - שיחה 13:43, 2 באוגוסט 2010 (IDT)[תגובה]