שיחה:שטיפת מוח

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום, שמי יובל ואני ציינתי שבמלחמת קוריאה הייתה שטיפת המוח המפורסמת של הטייסים האמריקאיים, לעומת זאת במלחמת ויאטנם לא היו תופעות משמעותיות של חיילים אמריקאיים שהושפעו על ידי שטיפת מוח. ביחוד לא עד לעריקה מתוך שכנוע עמוק שהם ביצעו פשעי מלחמה שלא בוצעו. מסמך מפורסם בנושא זה אפשר לראות בראיונות מצולמים של הטייסים ע"י שוביהם, בהם הם מאשימים את ארה"ב בשימוש בנשק גרעיני במלחמת קוריאה ולמעשה מתופעה זו התפתחה תיאוריית שטיפת המוח הקומוניסטית ואף הומצא הביטוי (ראה ספר- המצוד אחר המועמד המנצ'ורי).

אני אבדוק את זה לעומק. עד כמה שזכור לי כן הייתה שטיפת מוח לשבויים במלחמת וייטנאם. גילגמש שיחה 14:01, 11 אפר' 2005 (UTC)
סבבה, תודה


הערך כולל פתפותי ביצים ותו לא. מסומנים בכתב מודגש משפטים שאו שאינם נכונים, או שאין להם ביסוס ממשי:

"שטיפת מוח היא שיטה להחדרת אמונה, אידיאולוגיה או דרך חיים באדם. שטיפת מוח מתבצעת לאורך זמן ובדרך-כלל נכללת כחלק מרצף חינוכי כלשהו.

(לא נכון: שטיפת מוח עשויה להמשך זמן קצר יחסית. המטרה החינוכית אינה בהכרח חלק משטיפת המוח).

דוגמה לשטיפת מוח היא החדרת האידיאולוגיה בגרמניה הנאצית. העם היה מוקף בתעמולה נאצית מהילדות בגנים ובבתי הספר היסודיים, דרך הפרסומים בתקשורת, ועד למצעדי ראווה לכבוד המשטר.

(לא נכון: קוראים לזה אינדוקטרינציה. מאפייני שטיפת מוח אינם קיימים כאן).

לעומת זאת השבויים האמריקאים במלחמת קוריאה ומלחמת וייטנאם עברו שטיפת מוח בשבי שהביאה אותם להצהיר הצהרות אנטי מלחמתיות.

(לא נכון: קודם כל, לא ברור "לעומת זאת" לעומת מה הוא. חוץ מזה, שטיפת המוח כביכול הביאה אותם לאמץ עמדות קומוניסטיות. ועוד יותר חוץ מזה, אין עדות לשטיפת מוח במלחמת וייטנאם)

שטיפת מוח יכולה להיות בדרך מילולית, פיזית או עיונית.

(כן, אבל זו ההגדרה, אין להערה זו מקום בסוף הערך).

כמו כן חסרים בערך:

  1. הגדרה שמדברת על מרכיבי שטיפת מוח.
  2. התייחסות לויכוח בנוגע למידת אמיתות שטיפת מוח (ההנחה הרווחת היא שאין כנראה דבר כזה).
  3. התעלמות מהמקור של המונח בסין הקומוניסטית והשימוש הרחב בו שם.

רלף פון שוונץ 20:25, 30 דצמבר 2005 (UTC)

נו, שכתב את הערך, למה אתה מחכה? דוד שי 21:29, 30 דצמבר 2005 (UTC)

מה עם שטיפת מוח ששלטונות דיקטטוריים הפעילו על ההמונים במהלך ההיסטוריה (ברית המועצות, גרמניה הנאצית, הרשות הפלשתינית)?--Metal-wikiped 14:29, 22 ינואר 2006 (UTC)

זו אינה שטיפת מוח. רלף פון שוונץ 16:42, 22 ינואר 2006 (UTC)
בגלל שלא הייתי בטוח, העליתי את הנושא לדף השיחה. אז מה כל אלה אם לא שטיפות מוח?--Metal-wikiped 16:46, 22 ינואר 2006 (UTC)

חינוך מחדש[עריכת קוד מקור]

בעקבות ויקיפדיה האנגלית, הפכתי את חינוך מחדש להפניה לערך זה, אך אינני משוכנע שזהו צעד נכון. מי שיכול לשפר, באמצעות הרחבת הערך שטיפת מוח כך שישקף טוב יותר את החינוך מחדש, או באמצעות כתיבת ערך עצמאי שיעסוק בחינוך מחדש, מוזמן. דוד שי 07:14, 27 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]

שמתי לב שאין קישור לגרסה האנגלית יש סיבה מיוחדת?

מוזר. הוספתי אותו, תודה. Ravit - שיחה 09:12, 14 בנובמבר 2010 (IST)[תגובה]
ושוב קרה אותו דבר. בוט הסיר את הקישור לen:Mind control. מישהי יודעת למה? מיסטר דבֶּליו ~ T ~ בית המשפטים העליון 20:14, 14 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]
אני לא בטוח, אבל אני חושב שעכשיו זה יהיה בסדר.אופקאלףשיחההצטרפו למיזם המקורי!20:37, 14 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]
אני מקווה. תודה על העזרה! Ravit - שיחה 20:39, 14 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]


מתן תרופות פסיכיאטריות אינו מאפשר חשיבה שקולה מכיוון שזוהי אינה דרך הפעולה של תרופות מהסוג הללו (פסיכואקטיבי) Dorpwnz (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

זוהי דעתך. תיקנתי את עריכתך, משום שזו טעות - תרופות פסיכיאטריות לא משפיעות על "חשיבה שקולה" מהסוג שאתה מתכוון אליו במקרה של הערך הזה, שעוסק בשטיפת מוח. התרופות מיועדות לשפר רגשות כמו חרדה ודיכאון וכמובן שכך משתנה גם החשיבה, אך לכיוונים שקולים ורציונליים דווקא במקום מחשבות שליליות ולא רציונליות המאפיינות הפרעות אלו. כל זאת בלי לדבר על תרופות אנטי-פסיכוטיות, שנועדו לטפל בהפרעות חמורות בחשיבה, ולכן גם הן כמובן נחוצות לחשיבה שקולה. Ravit - שיחה 10:49, 25 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]

ממקרים שראיתי של אנשים שנטלו כדורים למיניהם לאורך זמן אני יכול להגיד לך שכושר השיפוט/החשיבה המורכבת שלהם/ ההתנהגות נפגע וקשה לנהל איתם דו שיח ללא חסרים של ממש.

אם את שואלת אותי ,סוג של להלביש מסכה שהכל טוב .

אני דווקא לתומי חשבתי שאת מתכוונת לכושר השיפוט....

אני חושב שהכוונה הנכונה יותר להפרעות בחשיבה היא התנהגות/תפישת מציאות חריגה של אינבידואל...

וחושב שדווקא אופן הפעולה של תרופות פסיכיאטריות שלא שונה מסמים המוכרים לנו כסמים,הופך אותן ל"מועד לפורענות" בעניין של מתן תרופות. היו אף מקרים של אנשים שהתאבדו בעקבות העלאת המינון ומופצת גם אזהרה על הקופסא בנוסח זה.


אני עדיין לא מבין טיפול פסיכיאטרי ששייך לפסיכיאטריה הגיע לערך "שטיפת מח" והאם היה קשר בין השניים בעבר... Dorpwnz (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST) וגם להזיח[תגובה]

ניכר כי אין לך ידע בתחום וחבל שאתה מבסס את עריכותיך בתחום מדעי על סמך התרשמות לא מקצועית.
למשל, מסקנתך מהמקרים שראית (כפי שציינת בתחילת דבריך) יכולה להיות שגויה. יתכן שכושר השיפוט שנפגע לא נפגע בגלל הכדורים, אלא דווקא בגלל המחלה לשמה ניתנו הכדורים ובלי הכדורים המצב היה אפילו חמור יותר? יתכן שאתה צודק, והכדורים אכן פגעו בכושר החשיבה, אך המקרים שראית הם יוצאי דופן ולמעשה ברוב המוחץ של המקרים ההשפעה היא שונה ממה שתארת?
יש הרבה ביקורת על הממסד הפסיכיאטרי בכלל ועל הטיפול התרופתי בכלל, יחד עם זאת, תרופה פסיכיאטרית אינה מאושרת אלא רק אחרי תהליך ארוך וקפדני של ניסויים מדעיים בהם מוכחת הצלחה.
אגב, את המשפט האחרון שלך לא הצלחתי להבין. • רוליג שיחה שימו קערת מים לחתולי הרחוב 20:42, 25 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]

יש לי ידע בתחום,בגלל שאני ניצול של התחום ידידי.

אין חכם כבעל ניסיון

תגיד לי ,לא חסרים מקרים של טבח המוני בשנים האחרונות ? בשביל מה לפגוע בחיי אדם?

מדעיים - כל פסיכיאטר ינסה להגיד לך שהאדם לא מאוזן לפי fMRI ,בעוד שאי אפשר בכלל לבדוק דבר כזה.

נקודה למחשבה.

ובנוסף אני ממליץ לך לקרוא את הספר של ד"ר פיטר ברגין בנושא,שתראה על מה מדובר.

שטיפת מוח?[עריכת קוד מקור]

הערך הזה כתוב על ידי שטוף מוח. כל השיטות מלבד מתן סמים והפחדה, נעשות בכל מערכת חברתית שהיא, לרבות מערכת החינוך, הצבא, קבוצות ספורט וכל התנהלות חברתית כל שהיא. מהמשתמע נובע שקשרים חברתיים של אנשים עם דעות דומות, זה אמצעי שטיפת מוח. לכן כל גאווה לאומית היא שטיפת מוח, ועידוד קבוצת כדורגל זה שטיפת מוח. ואם אתה מתחבר עם חברים בקבוצה מסויימת אז יהיה לך קשה להביע דעה אחרת על עידוד קבוצה אחרת. כל הדתות ייפלו גם להגדרה זו, ולמעשה המון התנהגויות חברתיות רגילות. שטיפת מוח היא אמצעי להחדיר לתת מודע של האדם פקודות בעזרת סימום, חישמול, לחץ פיזי וכו' או באמצעים של מניפולציה מתמשכת. בקיצור , הערך הזה נכתב במטרה להוקיע קבוצות מסויימות. אין לו שום ערך אמיתי והוא רחוק מאוד מהגדרה מילונית או מהגדרה מקובלת בעולם. 109.67.201.42 14:49, 3 בנובמבר 2012 (IST)[תגובה]

על מה אתה מדבר ? זה ההגדרה של שטיפת מוח והיא לא מתאימה לשום התנהגות נורמטיבית כלשהי :

הטפות חוזרות ונשנות. לחץ חברתי- הכונה לחץ כבד לדחוף אותך להאמין בצורה טוטאלית במשהו לא להטיף לך לאוהב פונים ורודים.

עידוד לקבלת החלטות מרחיקות לכת על פי "הדעות החדשות", שאחריהן לאדם לא נוח להודות בפני עצמו בטעות, כגון תרומת סכומי כסף גדולים-אחד השיטות הידיעות בעיקר בכתות למיניהם לשלם על כל מיני קורסים מאות אלפי שקלים, העובדה שהשקעת בזה כל כך הרבה גורמת לך להאמין שאולי זה יקרה למרות שהקורס לא באמת עובד. באיזה מסגרת חברתית נורמלית זה לעזעזל קורה ? אני אשמח לשמוע.

עינויים- כן אני לא אשכח את הענויים שעברתי בלשכת גיוס. במיוחד שהדביקו לי אלקטרודות לביצים היה נורא. (אה נכון נפלנו לשכבות שמיכה בטירונות. פחח ממש "עיונים" נוראיים.)

יצירת תלות פיזית ונפשית באנשים המפעילים את שטיפת המוח- המטיף גורם להאמין שבלעדיו יקרה אסון נורא, מישהו ימות או המדינה תתפורר, או שאויב חיצוני או פנימי ישתלט. אפשר אולי להגיד שיש את הקטע הזה בדת על החטאים ועל עונש מאלוהים אבל זה מאפיין רק זרמים קיצונים בדת רוב הדתיים לא ממלאים מצוות כי הם פוחדים מאללה אלה בגלל שהם מאמינים בכל ליבם בתורה ובדת המסוימת ובדרך החיים שלהם, ועניין החטאים זה רק חלק מסוים.

מניעת תנאים המאפשרים חשיבה שקולה, כגון:

מניעת שינה- באיזה מסגרת זה קורה חוץ מצבא אולי ? וגם שם זה פשוט מופרח להגיד שבצבא מונעים שינה כדי לעשות שטיפות מוח.

יצירת חסך חושי.-הסתרת חוש הראייה בדך כלל איפה זה קורה ? בעבודה ? בבית ספר ? בצבא ? במועדון של הפועל חיפה ?

עידוד רגשי אשם ונחיתות- מאפיין בעיקר כתות מי שעוזב או לא מאמין סימן שהוא עשה משהו רע שהוא לא טוב מספיק למוד בדרישות של הכת וכ"ו. ושוב אדוני אני אשמח לדוגמא איפה זה קורה ? בבית ספר ? האמת שיש מורות שגרמו לי להרגיש קצת טמבל חח אולי אתה צודק.

הגבלת גישה למידע- הפחדת מי שמביע ביקורת ומי שמקשיב לביקורת- שוב אני אשמח לדוגמאות של מקום עבודה או מסגרת חברתית ביום יום במדינה דמוקרטית וחופשית שבה יש הגבלה של מידע והפחדה למי שמבקר משהו (אל תגיד לי דת כי זה הרי ידוע שלכל פסיק בתנך יש תילי תילים של פרשנויות ודרכי השקפה)

השמת האדם בחברתם של מי שאי אפשר לנהל אתם דיון הגיוני. למשל, השמת האדם בחברת שטופי מוח, חולי נפש או משתפי פעולה גלויים (סוהרים) או סמויים (שחקנים) עם שוטפי המוח- מאפיין בעיקר כתות.

מתן סמים או תרופות פסיכיאטריות שאינן נחוצות, או מניעת טיפול תרופתי פסיכיאטרי נחוץ- משרד החינוך קצ נסחף ברטלין אבל אתה יודע בוא ניהיה הגינויים. בקיצור היבקורות של מופרחת, גם לפי הגדרות בין לאומיות זה ההגרה של שטיפת מוח.

אין אסמכתאות![עריכת קוד מקור]

אנסה להשיג. shoshie8שיחה • א' בשבט ה'תשע"ו • 15:49, 11 בינואר 2016 (IST)[תגובה]

חינוך מחדש[עריכת קוד מקור]

חינוך מחדש ממש לא זהה בהגדרה לשטיפת מוח. חינוך מחדש מתייחס למעשים הנעשים מצד משטרים דיקטטוריים נגד אזרחים הנוקטים עמדה ביקורתית כלפי השלטון (וגם מסיבות אחרות). אמנם שטיפת מוח היא חלק מתהליך אותו מכנים "חינוך מחדש", אבל ספציפית חינוך מחדש לרוב מתבטא בשליחת אותם אזרחים "סוררים" למחנות עבודה או לבתי כלא פוליטיים. שטיפת מוח יכולה להיות סתם בדברים הרבה יותר טריוויאליים בחיים (למשל, מסחרית - של פרסומות). ממליץ לתקן ונראה לי שיהיה מעניין ערך על "חינוך מחדש". --EldadHe - שיחה 23:10, 4 ביולי 2016 (IDT)[תגובה]

הערך תקין לדעתי[עריכת קוד מקור]

עברתי עליו ועשיתי כמה תיקונים לשוניים - אני מאמין שהערך תקין כרגע, ואפשר להוריד את ההודעה. אני עדיין חדש בויקיפדיה אז ייתכן שפספסתי דברים אחרים שגם דרושים תיקון לפי הרף הנהוג באתר איתמר וייל - שיחה 12:00, 3 בינואר 2021 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בשטיפת מוח שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:45, 24 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]