שיחה:שם טוב בן יוסף אבן פלקירה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיזם אוניברסיטת חיפה - הפקולטה למדעי הרוח[עריכת קוד מקור]

ערך זה נכתב או הורחב משמעותית בקורס "ספרות הפרוזה (המקאמה) העברית בימי-הביניים" במסגרת מיזם עבודות ויקידמיות באוניברסיטת חיפה - הפקולטה למדעי הרוח

הרחבת הערך נעשתה בארגז החול על ידי משתמשת:Sahar100, והועברה על ידי לערך. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה יצא לדרך 19:09, 15 במרץ 2012 (IST)[תגובה]

הערה מהותית על האמור בסעיף "יצירתו", בקטע המתחיל "לדעתו"[עריכת קוד מקור]

בניגוד לקביעת מחבר הערך - על פי הציטוט. אינני רואה במצוטט שום דבר על חשיבת הפילוסופיה מעל ההלכה. הוא מזכיר רק אודות ההלכה. הוא מייעץ שבשביל לימוד ההלכה צריכה המטרה להיות ידיעתה, ושפלפולים שאינם משרתים את המטרה חבל עליהם. אבל המעטת ערך ההלכה לעומת פילוסופיה, מאן דכר שמה ?! רצוני - שיחה 03:52, 4 באוגוסט 2013 (IDT)[תגובה]

לא הצלחתי להבין את ההערה. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה ממשיך 19:19, 4 באוגוסט 2013 (IDT)[תגובה]
אם הפעם נדרשת אריכות בהסבר, אשתדל לעשות זאת:
לפחות בקטע המצוטט - אינני מוצא המעטה בערך לימוד ההלכה.
תהליך רכישת ידיעת ההלכה, נעשה בעקרון ובשיטתיות מתוך יגיעה קשה מאד במבוכי ה"שקלא-וטריא" (=הדיונים) שבתלמוד, ועל פי פירושים שפרשוהו חכמיו, כלומר "מפרשי התלמוד" החל מעת חתימתו (או מתקופת הגאונים) והלאה, וכן על פי השקלא וטריא שבספרי המפרשים הנ"ל.
בנוסף, בתקופה מאוחרת יותר החלו לצוץ "ספרי פסיקה", שתוכנם הוא מסקנות - מסודרות בסדר כזה או אחר - העולות מתוך לימוד המשנה, התלמוד והפלפול בהם.
באמצעות לימוד ספרים אלו, ללא הפלפול התלמודי - ניתן לרכוש את ידיעת ההלכה הכתובה במפורש בספרי הפסיקה, אך לא הקָשָה למה שלא מפורש בהם. מה שנקרא ידיעה "שטחית" של ההלכה.
ידיעת ההלכה "על אמיתתה" - המאפשרת הקשה לבעיות שאין עליהם עדיין פסיקה מפורשת - נעשית מתוך הלימוד המאסיבי בסברות ודיונים בנבכי מהלך סוגיות התלמוד (ומפרשיו). וכך אנו מוצאים "אזהרות" ממחברי ספרי הפסיקה - לבל יפסוק אדם הלכה מבלי העיון התלמודי.
ספר "המבקש" מבקש לסייג את הפלפול התלמודי לגבולות. לאחר שהוא כותב (לפי המצוטט בערך) "כי טוב הוא שישנה במשניות ובגמרא שהיא פירושם, כדי ליגע המחשבה ולחדד אותה, כי זה הכרחי בלמוד, כי היגיעה בה תקל על האדם הידיעה וההבנה ושיזכור אותם הענינים". הוא מבקש לזכור את המטרה: ידיעת ההלכה. חבל שלאחר יגיעה של כל הלילה - נאבד את המטרה: ידיעת ההלכה העולה כמסקנא מתוך הפלפול. וכך הוא כותב במפורש: החסרון בפלפול יתר הוא החטאת המטרה של הסקת ההלכה. אנו רואים בעליל כי המטרה הנצבת לפניו כאן היא ידיעת ההלכה והוא מזהיר מפני פספוס שלה כאשר האמצעי אליה מאבד את הפרופורציה.
כמדומני שלא נדיר למצוא הטפה ברוח זאת, כשהיא יוצאת גם מפיהם של רבנים, שכל עיקר עיסוקם לא היה אלא בתלמוד והלכה (דוגמה לא ממוקדת: מהרש"א, מהחשובים ביותר בפרשנות התלמודית, מגנה (בפירושו לבבא מציעא פה. ועוד) את הפלפולים של הבל שאינם מביאים לידי המטרה לשמה יש דווקא כן לעסוק הרבה בפלפול, ובמקביל (בפירושו לתמיד לב.) הוא מזלזל בערך העיסוק בפילוסופיה).
רצוני - שיחה 06:04, 14 באוגוסט 2013 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בשם טוב בן יוסף אבן פלקירה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:38, 17 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]