שיחה:תנועת המרי העברי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הסיבות להקמת תנועת המרי העברי[עריכת קוד מקור]

בערך מצוינות ארבע סיבות להקמת תנועת המרי העברי. להלן שתיים מהם:

"* השפעת חווית המלחמה - האסון הכבד שפקד את היהודים בשואה העמיק את ההכרה כי יש לפעול במהירות להעלאת יהודי שארית הפליטה ולהקמת מדינה יהודית שתשמש כמקלט ליהודי העולם.

  • התחזקות היישוב היהודי בזמן המלחמה - בסוף מלחמת העולם השנייה התחזק היישוב היהודי מבחינה כלכלית וארגונית."

ממש לא ברור לי איך שתי העובדות האלה הביאו להקמת המרי העברי. בנוגע להשפעת חוויית המלחמה- זה טיעון לא רלוונטי. הרי ברור שגם לפני הקמת המרי העברי כל אחת מהמחתרות שהרכיבו את המרי העברי שאפה להביא להקמת המדינה היהודית, כל אחת בדרכה שלה. לשואה לא היה קשר לזה. המאבק להקמת המדינה החל הרבה לפני השואה. מה גם, שהקמת המרי העברי היוותה פעולה טקטית בלבד, ולא ממש שינוי מדיניות, כך שאני לא מבין מה הקשר של השואה לכל העניין הזה.

בעניין התחזקות היישוב- כאן בכלל לא ברור מה הטענה. אז מה אם היישוב התחזק? איך זה הביא להקמת המרי העברי? בקיצור, תמוה.

מי שאולי מבין יותר ממני, מוזמן להסביר לי את שתי הטענות הנ"ל, אחרת אני אמחוק אותן.--Metal-wikiped 09:11, 15 אפריל 2006 (UTC)

לגבי הפיצול הטענה שלך נכונה, אבל יש להבדיל בין הרצוי למצוי. כל המחתרות שאפו לכך גם קודם, אבל אחרי השואה נראו המחלוקות ביניהן קטנוניות ולכן האיחוד. טרול רפאים 10:31, 15 אפריל 2006 (UTC)

אז זה מה שיש לכתוב, ולא מה שכתוב. אני אשנה את הנוסח של הטענה בקשר לשואה לניסוח שלך, ואת הטענה בקשר להתחזקות היישוב אני מוחק.--Metal-wikiped 11:03, 15 אפריל 2006 (UTC)

לגבי פיצוץ מלון המלך דוד, שנעשה ע"י חברי אצ"ל בלבד. בכל ספרי ההיסטוריה פעולה זו, שנעשתה אחרי השבת השחורה לא נכללת במסגרת פעולות התנועה במסגרתה המאוחדת, בייחוד לאור ההסתיגות של הנהגת הישוב מתוצאותיה ומאישורה.

למה קורים לתנועת המרי העברי בשמה, מהו מקור השם? Ooo958 - שיחה 22:20, 17 במאי 2020 (IDT)[תגובה]

קוראים Ooo958 - שיחה 22:21, 17 במאי 2020 (IDT)[תגובה]

מרי פרושו "מרד". עברי הוא המונח שהיום משמש ל"יהודי" (מבחינה אתנית/לאומית ולא דתית).
ייתכן שאני טועה אך למיטב ידיעתי, תנועת המרי העברי נקראה כך מאחר והיא שילבה לוחמי מחתרות בעלי אידיולוגיות מנוגדות לחלוטין, אך בכל זאת היה מאורגן על ידי הנהגת היישוב העברי בארץ ישראל (כסוג של "איחוד לאומי" בעל "גאווה לאומית") וכך ייצג את כל (או לכל הפחות את רוב) ארגוני המחתרות וחטיבות הלוחמים בבריטים.
מתייג את דבירותם, אמרי אביטן, קובץ על יד, האלקושי, בראנד, saifunny, H. sapiens, אריה ענבר, על הטוב, Kippi70, איש שלום, Jakednb, Shaun The Sheep, פיטר פן, Ewan2, david7031, HaShumai, דזרט, מי-נהר, Polskivinnik, ‏biegel, ‏Alon112, ‏יודוקוליס, צורייה בן הראש, מגבל, NilsHolgersson2, Eldad, HanochP,איתמראשפר, נרשמתי כמה פעמים!!, פעמי-עליון ‏, פיינרמןבעלי הידע בהיסטוריה לוודא ולהרחיב. נילס אנדרסן - שיחה 22:36, 17 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
"מרי" הוא אכן "מרד", אך "עברי" אינו בהכרח המקבילה ל"יהודי". היהודים בשטעטלאך לא נחשבו ל"עבריים" בעיני ה"עבריים". ה"עברי" לרוב מתאר דמות של יהודי ארצישראלי מנותק מהגלות, מתחבר לשורשיו האתניים, ההיסטוריים, הגיאוגרפיים והתרבותיים. דמות ריאקציונית משהו שמנסה להתנער מה"יהודיות" של הגולה (לטענתה) ולשוב ל"עבריות" של גיבורי התנ"ך. במקרא, עד שלהי תקופת בית ראשון, אין "יהודים", יש "עבריים". לעומת זאת, במקורות היהודיים ה"גלותיים" כמו התלמוד למשל - אין "עברי" ויש רק "יהודי". גיבורי התרבות של ה"עבריים" הם דוד המלך, שלמה והנביאים, ולא אביי, רבי חייא והרשב"א. אנשי היישוב החדש ראו בעצמם עבריים, ולכן תנועת המרד שלהם נקראה "תנועת המרי העברי". מקווה שהועלתי. Biegel - שיחה 23:44, 17 במאי 2020 (IDT)[תגובה]
בהקשר שונה, אין לשכוח שהמילה "עברי" היתה בשימוש בגלות בפי הממסדים הממלכתיים ובפי היהודים עצמם במקומות שבהם "יהודי" הפך לשם גנאי כמו רוסיה, רומניה, יוון, איטליה. במערב היהודים המודרניים השתמשו לפעמים במילה israelite לפעמים Hebrew במקום ה המילה "יהודי" שנחשבה , לא תמיד, בעלת קונוטציה פחות חיובית בעיני הנוצרים הסובבים, קשורה לסיפורו של ישו.Ewan2 - שיחה 00:36, 18 במאי 2020 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יוני 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בתנועת המרי העברי שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 19:59, 18 ביוני 2023 (IDT)[תגובה]