שיחת קטגוריה:אנרכיזם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שמא פשוט למזג לתוך קטגורית סוציאליזם? אורי 21:52, 23 מאי 2005 (UTC)

למה? אין לי ספק שאפשר לכתוב הרבה מאמרים טובים על אנרכיזם. גילגמש שיחה 22:01, 23 מאי 2005 (UTC)

שיוך ערכים לקטגוריה[עריכת קוד מקור]

במזנון עלו תהיות מדוע לשייך לקטגוריה זו את הערכים "מסה קריטית", "הבלוק השחור" ו"קבוצת אחווה". האזרח דרור 21:36, 25 במרץ 2007 (IST)[תגובה]

ראשית כל 3 הערכים מופיעים בקטגוריה אנרכיזם או בתת קטגוריה (DIY) שלה בויקי האנגלי.
לגבי הבלוק השחור אין קל מזה. הזיהוי של הבלוק עם אנרכיזם קיים גם מבחוץ וגם מבפנים לאנרכיזם. זה אולי מצער, אבל זה מה יש. לא סתם זה לא הבלוק הכחול, ולא סתם האנשים שבו מניפים דגלים שחורים או שחורים\אדומים. אולי הם מתכוונים להגיד שהם חשובים שבים יש גלים גבוהים. אבל כנראה שלא. מובן שבבלוק יש גם סתם ונדליסטים, והערך צריך להיות גם תחת הקטגוריה ההיא (ואנטי גלובלציזה, לכשתקום).
לגבי קבוצת אחווה - גם מקרה קל. למה לאנשים להתארגן באופן לא הררכי אם אין להם משהו נגד היררכיה. צורת ההתארגנות בקבוצות אחווה - למרות שלא משמשת רק אנרכיסטים, משתמשת בהגיון האנרכיסטי של ביזור, החלטות באופן דמוקרטי\קונצנוס\ שאיפה לקונצנוס, שיתופי פעולה עם קבוצות אחרות בלי היררכיה, ומינוי דוברים במקום נציגים. חלק מהאנשים חושבים שאנרכיזם זה רק אוטופיה כתובה על דף. בקבוצות אחווה מיישמים מתודות אנרכיסטיות.
לגבי מסה קריטית - זה כבר מקרה גבולי, שכן יש מסות שהן יותר באזור הסביבתני פר-סה. אבל הארוע הוא כאמור בעל אופי אנרכיסטי- אין הררכיה בין המשתתפים (לא רשמית), הארגון וכו' מתבצעים (לפחות בחלק מהמקומות) על ידי קבוצות לא הררכיות\ קבוצות אנרכיסטיות. מי שרוצה לראות את הסרט "מסה קריטית" (http://video.google.com/videoplay?docid=189314458200750949&q=traffic) (מי שלא יכול לקרוא על הסרט באתר אקו-ויקי), יראה איך גם המסורת של חשדנות\ התנגשות עם השלטונות באה לידי ביטוי. מטרת המסה קריטית (קידום הרכיבה בעיר) היא כשלעצמה קידום של מטרה אנרכיסטית של תחבורה שאינה ריכוזית, זולה, בריאה, והמסה עצמה משמשת כבמה ל"אנרכיזם של של הרגע" ולהקטנת הניכור. ולבסוף כמו 2 האחרות, גם מסה קריטית היא פעולה ישירה שגם היא קשורה לאנרכיזם. (ראו הערך אנרכיזם להסבר), וכן למחאה על ידי הומור.
כנגד חלק מהטענות אפשר אולי להגיד שגם אנשים אחרים, שאינם אנרכיסטים משתתפים בבלוק השחור, בקבוצות אחווה, או במסה קריטית. אבל זה גם נכון שאנשים שאינם ציונים נמצאים במדינת ישראל. כל הפעילויות האלה, קשורות לאנרכיזם, ומצד שני מה שאנרכיסטים רבים עושים היום קשור פעמים רבות ל-3 המושגים האלה. האזרח דרור 22:17, 25 במרץ 2007 (IST)[תגובה]