שירותים אקולוגיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שירותים אקולוגיים או שירותי קומפוסט הם סוג של בית שימוש ללא מים, שבהם הצואה והשתן נאספים ולאחר תהליך פירוק נהפכים לדשן אורגני. ישנם כמה סוגים שונים של שירותים אקולוגיים, הנבדלים ביניהם בעיקר במקום אגירת הזבל לאורך תהליך הקומפוסטציה. תהליך זה מתרחש באופן טבעי על ידי מיקרואורגניזמים (בעיקר חיידקים ופטריות) לאורך כמה חודשים עד כמה שנים.

תא שירותים יבשים בפסטיבל אקטיביזם 2010

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירותים אקולוגיים הם "שירותים יבשים" - בהם לא נעשה שימוש במים כמו בשירותים רגילים, אלא נעשה שימוש בחומר סופח נוזלים כמו נסורת, סיבי קליפת קוקוס או נייר גרוס כדי לכסות את הזבל הטרי ולמנוע ריחות. טכניקה זאת יוצרת כיסי אוויר המסייעים להתפתחות הפירוק האורגני, ומסייעת ביחס הפחמן-חנקן באופן שתורם להפחתת הריח מהשירותים ומתהליך הפירוק.

שירותים אקולוגיים אינם דורשים בורות ספיגה או מערכות ביוב כמו בשירותי אסלה רגילים. לפיכך, הם הופכים לפתרון אפשרי לשירותים במקומות מרוחקים אשר קשה לתחזק באופן קבוע, כדוגמת גנים לאומיים או שמורות, בתי קיט במקומות מרוחקים וכו', וגם כפתרון עבור מקומות נידחים בארצות מתפתחות אשר אינם מחוברים לרשת מים וביוב.

שירותי דלי

סוגי שירותים אקולוגיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שירותי דלי: הסוג הפשוט ביותר של שירותי קומפוסט - הפסולת נאספת בדלי אליו מוסיפים חומר יבש לאחר השימוש. כשהדלי מתמלא תוכנו מרוקן אל ערימת קומפוסט שנמצאת במקום אחר.
  • שירותי דלי עם הפרדת נוזלים: ישנן אסלות בהם השתן זורם למיכל אחד והצואה לאחר. היתרונות בכך הן שצריך לרוקן את הדלי לעתים רחוקות יותר, אפשר להשתמש בפחות חומר יבש ואפשר להשתמש בשתן כדשן באופן כמעט מיידי מאחר שאין בו פתוגנים.[1]
  • שירותי דלי עם מערכת לקומפוסטציה מהירה: באסלות מהסוג הזה יש מערכת חשמלית שמזרזת את תהליך הקומפוסטציה וקטילת הפתוגנים על ידי אוורור וחימום הפסולת.
  • שירותי קומפוסט מובנים: בחדר השירותים מותקן תא גדול מתחת למושב או מתחת לרצפה עצמה, אליו נאגר כל הזבל ובתוכו מתבצע תהליך קומפוסטציה ארוך טווח. כשהתא מתמלא, סוגרים אותו ונותנים לתהליך הפירוק לקרות מבלי להוסיף פסולת חדשה. במקביל פותחים תא נוסף ומתחילים את התהליך מחדש. בסוף תהליך הפירוק ניתן להוציא את התוצרת ולהשתמש בה כדשן.
    ציור של שירותי קומפוסט מובנים עם תא לקומפוסטציה מתחת לאסלה. צינור אוורור מסייע לתהליך ההפיכה לדשן וגם מסלק ריחות לא נעימים. פתח אחורי מאפשר לפנות את הדשן שנוצר בסיום התהליך

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'וזף ג'נקינס, זבל אנושי, המדריך השלם להכנת קומפוסט מזבל בני אדם, הוצאת יער, 2005

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שירותים אקולוגיים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Abraham Noe-Hays, Kim Nace, Neil Patel, Rebecca Lahr, Heather Goetsch, Rachel Mullen, Nancy Love, Diana Aga, Charles Bott, Betsy Foxman, Jose Jimenez, Ting Luo, Kirtana Ramadugu, Krista Wigginton, Urine Diversion for Nutrient Recovery and Micropollutant Management: Results from a Regional Urine Recycling Program, Proceedings of the Water Environment Federation 2015, 2015-01-01, עמ' 3993–4002 doi: 10.2175/193864715819538921
ערך זה הוא קצרמר בנושא איכות הסביבה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.