משמר הגבול של רוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שירות משמר הגבול של שירות הביטחון הפדרלי הרוסי


סמל שירות משמר הגבול הפדרלי הרוסי
סמל משמר הגבול הרוסי
דגל משמר הגבול הרוסי
דגל משמר הגבול הרוסי
פרטים
כינוי שירות משמר הגבול הפדרלי
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
שיוך רוסיהרוסיה רוסיה
סוג משמר גבול
בסיס האם לוביאנקה, מוסקבה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 11 במרץ 2003 – הווה (21 שנים)
מלחמות מלחמת צ'צ'ניה הראשונה
מלחמת צ'צ'ניה השנייה
המלחמה בדרום אוסטיה
נתוני היחידה
ציוד עיקרי נשק קל, ספינות, סיירות, מסוקים,נגמ"שים, מטוסים
פיקוד
יחידת אם שירות הביטחון הפדרלי

משמר הגבול של רוסיה ידוע בשמו הרשמי שירות משמר הגבול של שירות הביטחון הפדרלי של רוסיהרוסית: Пограничная служба Федеральной службы безопасности Российской Федерации) והוא אגף בשירות הביטחון הפדרלי של רוסיה האחראי לאבטחת גבולות המדינה. זהו הגוף העיקרי ברוסיה האחראי להגנת הגבולות היבשתיים והימיים (באמצעות משמר החופים של רוסיה).

הגוף הוקם ב-12 ביוני 1992 כיורש משמר הגבול של ברית המועצות, שירש בתורו את שירות הקורפוס הנפרד של משמרות הגבול הקיסריים שהתקיימו משנת 1893. משמר הגבול הרוסי מעסיק אלפי סוכנים וחיילים המאבטחים את הגבול הארוך ביותר בעולם, שאורכו מגיע לכדי 20,241 קילומטרים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוסיה הקיסרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל משמר החופים הרוסי
עמוד ראשי
ראו גם – משמר הגבול של האימפריה הרוסית

משמר הגבול הקיסרי הרוסי הוקם עוד במאה ה-18, אך שורשיו מגיעים עד למשמר הגבולות האישי של הנסיך מיכאיל וורוטינסקי, מהמאה ה-16. ב-1782 הקיסרית יקטרינה הגדולה הקימה את משמרות הגבול שהורכבו מלוחמים קוזאקים. הגנרל מיכאיל ברקלאי דה טולי ארגן ב-1810 מספר עמדות גבול ו-11 גדודים בגבולות המערביים של רוסיה. ב-1832 הקוזאקים הוחלפו בקציני מכס מטעם משרד האוצר. באותה שנה הוקם גם משמר החופים הרוסי, שפעל בים השחור ובימת אזוב. ב-15 באוקטובר 1893 הרוזן סרגיי ויטה, שר האוצר בממשלת הקיסר אלכסנדר השני הקים את שירות הקורפוס הנפרד של משמרות הגבול הקיסריים (Отдельный корпус пограничной стражи Его Императорского Величества). משמר הגבול הקיסרי הוקם בתור המחלקה לפיקוח הגבולות של מחלקת המכס במשרד האוצר הרוסי. ב-1906 כ-40,000 חיילים שירתו בקורפוס הנפרד של משמרות הגבול, שהיו אחראים להגנת גבולות האימפריה. ב-1917 משמרות הגבול הקיסריות פורקו בידי הבולשביקים.

בראש הקורפוס הנפרד של משמרות הגבול הקיסריים עמד מפקד, תחילה היה זה אלכסנדר סווינאין (18931908), אחריו מונו ניקולאי פיחאצ'וב (19081917) וגריגורי מוקאסיי-שיבינסקי שכיהן משנת 1917 עד 1918, עת הוקם משמר הגבול של ברית המועצות.

רוסיה הסובייטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – משמר הגבול הסובייטי

יחידות הגבול הסובייטיות היו ארגון צבאי האחראי לאבטחת גבולות ברית המועצות כשהוא כפוף לשירות ביטחון המדינה (בין אם זה נקוו"ד, או קג"ב).

הפדרציה הרוסית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – שירות משמר הגבול הפדרלי

בדצמבר 1991 פורק המנהל המרכזי למשמר הגבול של הקג"ב, ובמקומו הוקמה הוועדה להגנת גבולות המדינה של ברית המועצות. ב-1992 הוקמו משמרות הגבול של הפדרציה הרוסית שהוכפפו למשרד הביטחון. ב-1993 הוקם שירות משמר הגבול הפדרלי כגוף עצמאי פדרלי.

מה-4 במאי 2002 הארגון הפך לשירות משמר הגבול הרוסי ובמרץ 2003, במסגרת תיקונים לחוק שירות הביטחון הפדרלי, נשיא רוסיה, פוטין העביר את תפקידי הארגון לאחריות שירות הביטחון הפדרלי, כפי שהיה בתקופת ברית המועצות. במהלך השנים חיילי משמר הגבול הרוסי השתתפו בקרבות בגבול טג'יקיסטן-אפגניסטן במבצעים מיוחדים למלחמה בהברחות סמים.

מפקדי משמר הגבול הרוסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תקופת כהונה הערות
ולדימיר פרוניצ'ב 20032013
ולדימיר קולישוב 2013–מכהן מכהן כסגן ראש שירות הביטחון הפדרלי

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]