שירים ליואל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שירים ליואל
איור העטיפה, מאת שלומציון קינן
איור העטיפה, מאת שלומציון קינן
איור העטיפה, מאת שלומציון קינן
אלבום אולפן מאת רונה קינן
יצא לאור 2009
סוגה רוק, זמר עברי
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 42:00
חברת תקליטים NMC
הפקה אסף תלמודי
כרונולוגיית אלבומים של רונה קינן
עיניים זרות
(2007)
שירים ליואל
(2009)
המראות ונחיתות
(2011)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שירים ליואל הוא אלבומה השלישי של הזמרת והיוצרת הישראלית רונה קינן, שיצא בשנת 2009. האלבום הוא אלבום קונספט המספר את סיפורה של דמות בת דור תש"ח בשם יואל, המבוססת באופן רופף על אביה של קינן, הסופר והעיתונאי עמוס קינן.

על האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת העבודה על האלבום תכננה קינן ליצור דמות פיקטיבית, אולם עם התקדמות העבודה על האלבום הבינה כי היא מתארת למעשה את חייו של אביה, שהיה חולה באלצהיימר באותה תקופה. כשנה לפני כן התפרסם ספרה של נורית גרץ, אימהּ ואשתו של קינן, "על דעת עצמו" שתיאר אף הוא את חייו של קינן בשילוב מציאות ובדיה. קינן עצמו נפטר כחודשיים לאחר צאת האלבום.

שמו של האלבום מרמז לשם עמוס בשל צמידות ספרי הנביאים עמוס ויואל בתנ"ך, וכן מהווה מחווה לסופר יואל הופמן, האהוב על קינן עצמה.[1] האלבום בנוי כביוגרפיה הנפתחת עם לידתו של יואל ועוקבת אחרי אירועים שונים בחייו עד למותם, כשכל שיר מלווה בחוברת האלבום בתיאור קצר של שלב החיים אליו הוא מתייחס. חלק משירי האלבום נכתבים מפי דובר חיצוני או מפי דמות המדברת אל יואל וחלקם מפיו של יואל עצמו. בין שיר לשיר אין הפסקות בנגינה ובהאזנה רצופה הם נמשכים אחד אל תוך השני.

רבים מהשירים מתייחסים לפרטים אמיתיים מחייו של קינן. השיר "כשסנונית בישרה את בוא האביב" מתאר את לידתו של יואל ב-2 במאי, תאריך הולדתו של קינן, במקום את לידתו המתבקשת כביכול ב-1 במאי, חג הפועלים; השיר "משהו נורא קרה ליואל" מרמז להשתתפותו של קינן בקרב דיר יאסין;[2] השירים "איש לא גבוה" ו"כשהקוצים היו קוצים" מתארים את מחלתו של יואל ואת אובדן הזיכרון שלו, באופן מקביל למחלת האלצהיימר ממנה סבל קינן בסוף חייו; יש שפירשו את המילים "אתה כל כך מתגעגע לשריקה המתוקה של הפצצה" (מתוך "כשהקוצים היו קוצים") כאזכור לניסיון ההתנקשות בשר התחבורה דאז דוד צבי פנקס, שקינן הואשם בו.[3] שירים אחרים מתארים התרחשויות אופייניות לבני התקופה ולעיתים אף כוללים מאפיינים של דמיון ופנטזיה.

מבחינה מוזיקלית מושפע האלבום מהתקופה אותה הוא מתאר ומתאפיין בכלים כמו קלרינט, כינור ואקורדיון ובניגוד לאלבומיה האחרים של קינן ניתן בו דגש רב לגיטרה אקוסטית על פני גיטרה חשמלית. קינן הסבירה כי ”דמיינתי אלבום מתוזמר וצבעוני, שבקצהו האחד יש בחורה שיושבת עם גיטרה ושרה ליד מדורה ובקצהו האחר תזמורת ששוגרה במנהרת הזמן מתוכנית ספיישל של הטלוויזיה הישראלית בשנות השישים או השבעים”.[4]

בנוסף מכילים השירים מספר התייחסויות ליצירות מוזיקליות אחרות: השיר "אתה מתעורר" מצטט שורה מתוך שיר של המשורר דוד אבידן "הכתם נשאר על הקיר" ומסתיים בציטוט ובשריקה מתוך השיר "אושר" ("העצב אין לו סוף", A Felicidade) של אנטוניו קרלוס ז'ובים. השיר "כשהקוצים היו קוצים" מסתיים בציטוט מתוך המנון מחתרת הלח"י, "חיילים אלמונים", שבה היה קינן חבר.

אחרי צאת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הושק ב-24 במאי 2009 במופע בפסטיבל ישראל, כחודשיים לפני פטירתו של קינן, ובחודש נובמבר של אותה שנה הועלה בגרסת פסנתר בפסטיבל הפסנתר. לאלבום קדם הסינגל "אתה מתעורר". האלבום נמכר בכ־15,000 עותקים בתוך כחצי שנה מצאתו והקלטת הופעת ההשקה שהוצעה להורדה חינמית הורדה על ידי כ־60,000 גולשים.[5]

האלבום זכה לביקורות משבחות ביותר, בין השאר ביחס לעברית העשירה, לעיבודים המוזיקליים, ולרגישות בתיאור הדמות והסיפור.[6][7] בעקבות האלבום נבחרה קינן כ"זמרת השנה" במצעד הפזמונים העברי השנתי של תחנת הרדיו גלגלצ לשנת ה'תשס"ט, וכן זכתה בפרס אקו"ם ל"הישג השנה" לפזמונאית.[8] האלבום קידם למעשה את קינן ממקומה כזמרת שוליים יחסית אל לב המיינסטרים והיווה צעד משמעותי בהתפתחות הקריירה שלה כזמרת ויוצרת רוק צעירה.

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתתפים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירי האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השירים נכתבו על ידי רונה קינן, המוזיקה לשירים הולחנה על ידי רונה קינן.

מס' שםיואל משך
1. למה הלכת ליער האפור ראשית 0:46
2. כשסנונית בישרה את בוא האביב יואל נולד בשניים במאי 2:01
3. הבית האפור יואל מקשיב לתקליט הישן 2:44
4. הסולם אמא שרה ליואל 1:55
5. היא תמיד הייתה הראשונה יואל מאוהב 2:22
6. שיר הנוצות יואל נאהב 2:32
7. ימים זהובים החלומות של יואל 3:20
8. אם תלך לשם אזהרה נשלחה ליואל 5:12
9. בצד של הטובים משהו נורא קרה ליואל 3:12
10. זה לא הכל בעיות השינה של יואל 2:03
11. אתה מתעורר יואל חולה געגועים 4:46
12. איש לא גבוה יואל כבר לא מה שהיה 3:44
13. הסולם II 0:32
14. כשהקוצים היו קוצים יואל רץ אל האור 4:02
15. למה הלכת ליער האפור אחרית 2:49

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תימורה לסינגר, צפוף באוזן, באתר ynet, 26 ביולי 2009
  2. ^ מתוך ראיון בתוכנית "המקור"
  3. ^ כשהכדורים נורו משמאל לימין, באתר m.news1.co.il
  4. ^ אור ברנע, אבי, בתו, באתר ynet, 3 במאי 2009
  5. ^ טל פרי, ‏מתעוררת, באתר גלובס, 1 בנובמבר 2009
  6. ^ תימורה לסינגר, אלבום משפחתי, באתר ynet, 21 במאי 2009
  7. ^ מירב מורן, ‏הבלדות על יואל, באתר גלובס, 26 במאי 2009
  8. ^ אור ברנע, הוכרזו הזוכים בפרסי אקו"ם, באתר ynet, 18 בינואר 2010
  9. ^ אחותה הבכורה של קינן