שיר אהבה ישן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיר אהבה ישן – הבית הראשון
מאת נתן יונתן

זהו שיר ישן;
על אניטה וחואן
גבהו עשבי הזמן.
והשושן פרח עם החוחים
הם שייכים עכשיו למלאכים.
אניטה לחואן חכתה,
אך הוא אחר לקטוף את רמוני אהבתה
גביעי שפתיה הוא עוד לא שתה -
פתאום הקיץ תם
אך לא יתם סיפור אהבתם.

שיר אהבה ישן, או רומנסה,[1] הוא פזמון בסגנון בלדה שכתב המשורר הישראלי נתן יונתן והלחין נחום היימן.

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר המחורז כולל ארבעה בתים. עלילתו נסבה על שתי דמויות: אישה וגבר. האישה, אניטה שמה מחכה לגבר, ששמו חואן, כי ישעה אל אהבתה, אך הוא מאחר להגיע. באמצעות השמות הנפוצים במרחב השפה הלטיני או הספרדי וקווי המתאר הפשוטים של העלילה ושמותיו: "רומנסה" או "שיר אהבה ישן", יוצר המשורר תחושה של אירוע היסטורי; וכך גם בשתי הצהרות הז'אנר הפותחות את שני בתי השיר: ההצהרה בבית הראשון, ”זהו שיר ישן”, וההצהרה בבית השני, ”זהו כל השיר”. טעות היא לקרוא את השיר לפי הלחן של נחצ'ה ("זהו שיר ישן על אניטה וחואן") ולא לפי הפיסוק של נתן יונתן. "על אניטה וחואן" הוא המושא של הפועל "גבהו" ולא הלוואי של שם העצם "שיר".

המשורר אינו מפרט מדוע ואיך הסתיימה האפשרות לממש את האהבה, אלא שהזמן או העונה המתאימה לאהבה זו הסתיימה, כך במילים, שהן פזמון השיר: ”פתאום הקיץ תם, אך לא ייתם סיפור אהבתם”. לאחר תיאור העלילה הקצר, בשני הבתים הראשונים, מנסח המשורר ואף מפרש את משמעות העלילה אל כלל הגותי, אל תפיסת עולם המניחה כי החמצה נפשית ובינאנושית מתרחשת בשל התמהמהות ההבשלה הנפשית והעדר תזמון נכון; ולשם כך מביא המשורר מטפורה על הצמח ועל הפריחה, ומדמה אותם אל לבלובם של הרגשות:

”... כל השיר
הוא שייך לחלומות
שיש לאנשים
שאיחרו לפרוח באביב”

הבית הראשון עוסק ספציפית באניטה וחואן, והשני הוא הכללה של הראשון ומתייחס לכל "האנשים שאיחרו לפרוח באביב".

משחק המילים והחריזה יוצר סתירה פנימית בין ההיגד "לא יתם" לסיפא "סיפור אהבתם" שמששמע ממנו "סיפור אהבה תם", כמשאלה שככל שנשאף להיותה נצחית היא עתידה ליתום.

הלחן והביצועים לשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

נחום היימן הביא את הלחן לנתן יונתן,[2] וזה חיבר ללחן מילים בהשפעת דמותה של אניטה עליה כתב שירים שהתפרסמו לפני כן.[3] השיר נעשה אהוד מאוד, וזכה ללמעלה ממאה ביצועים רשומים, בין השאר של צמד דרום (הגרסה המקורית), הפרברים,[4] חוה אלברשטיין, ריטה,[5] אבי פרץ, ישי לוי ודוד דאור.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שיר אהבה עתיק הוא שיר אחר.
  2. ^ חגית סלוטקי, יונתן והיימן: שירים עד כאן, מעריב, 10 באוקטובר 1986
  3. ^ מופע הצדעה לנתן יונתן שהתקיים בלשכתו של ראש עירית ת"א במסגרת פסטיבל הפסנתר 2002 (לאחר 15:45 דקות בסרטון), באתר "מפגש זמר"
  4. ^ שיר אהבה ישן (אניטה וחואן), באתר יוסמיוסיק, ‏2009-03-15
  5. ^ ריטה – שיר אהבה ישן, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 4:05)
  6. ^ David D'or - דוד ד'אור - שיר אהבה ישן, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 4:07)