שמחה יעקובוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמחה יעקובוביץ'
לידה 4 באפריל 1953 (בן 70)
פתח תקווה, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג ניקול יעקובוביץ' לבית קורנברג
מספר צאצאים 5
פרסים והוקרה פרס אמי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שמחה יעקובוביץ' (נולד ב-4 באפריל 1953) הוא עיתונאי ישראלי-קנדי המפיק ומביים סרטים תיעודיים, זוכה פרס אמי. נודע בזכות סרטיו בנושא הארכאולוגיה של ארץ ישראל, בהם סדרת "הארכאולוג העירום", "מערת הקבורה של ישו" ו"פענוח יציאת מצרים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעקובוביץ' נולד בפתח תקווה. הוריו היו ניצולי שואה יוצאי רומניה שעלו לישראל. ב-1962 עברה המשפחה להתגורר במונטריאול, כשאביו קיבל הצעת עבודה כמהנדס. ב-1974 הוא סיים לימודי פילוסופיה לתואר ראשון באוניברסיטת מקגיל במונטריאול, ואז חזר לישראל והתגייס לשירות בצה"ל למשך שנה. במשך שנה הוא גם התנדב בקיבוץ ואז חזר לקנדה ולמד לתואר מוסמך ביחסים בינלאומיים באוניברסיטת טורונטו. הוא המשיך לדוקטורט אך לא סיים אותו.

ב-1978 החל יעקובוביץ' לכתוב מאמרי עיתונות על יהודי אתיופיה שפורסמו בהמשך ב"ניו יורק טיימס". למרות חוסר ניסיונו בתחום הסרטים, הוא יצא בתחילת שנות ה-80 לאתיופיה במטרה ליצור סרט על יהודי אתיופיה והצליח לגייס צוות מקצועי במימון האומות המאוחדות כחלק מהבטחה ליצור עבורם סרטים נוספים. הסרט שיצא ב-1983 חשף את יעקובוביץ' לעולם הבימוי והוא הפך לבמאי המרכזי בסרט, תוך שהוא מסתכסך עם הבמאי שהיה חלק מצוות ההפקה שליווה אותו. באותה השנה הקים יחד עם ברוך גוטליב את האגודה הקנדית למען יהודי אתיופיה. שנתיים אחר כך, הקים יעקובוביץ' עם שותף בשם אליוט הלפרן חברת הפקה שהתמקדה בסרטים תיעודיים. הסרט המשמעותי הראשון שלהם יצא ב-1991 ותיאר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מאז שימש יעקובוביץ' כמפיק סרטים תיעודיים רבים בשנות ה-90. ב-1995, ב-1996 וב-2007 הוא זכה במשותף בפרס אמי על הפקת סרטי תעודה בקטגוריית עיתונות חוקרת. בשנת 2002 הופיע לראשונה כמנחה באחד מסרטיו.

ב-2015 תבע יעקובוביץ' את יוסף זיאס, אנתרופולוג ברשות העתיקות, בגין עבירה על חוק איסור לשון הרע, לאחר שזיאס האשימו בזיוף, מרמה ושחיתות. בית המשפט פסק פיצויים של 800 אלף שקל לטובת יעקובוביץ'[1].

ב-2016 הפיק יעקובוביץ' סרט בשיתוף עם ירון ניסקי וג'יימס קמרון על העיר האבודה אטלנטיס[1].

יעקובוביץ' הוא יהודי אורתודוקסי. הוא נשוי לניקול קורנברג ויש להם ארבע בנות ובן.

עבודתו הקולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארכאולוג העירום
ערך מורחב – הארכאולוג העירום

בשנת 2005 החל להפיק ולהגיש את סדרת הטלוויזיה "הארכאולוג העירום" עבור ערוץ טלוויזיה קנדי. בסדרה הציג בסגנון הגשה קליל ולא פורמלי סיפורים תנ"כיים וניסה לאתר את הממצאים הארכאולוגיים המאששים אותם. יעקובוביץ' ראיין בסדרה לעיתים קרובות מומחים מתחום הארכאולוגיה, אך מסקנותיו לגבי תוצאות החקירה היו לעיתים מעוררות מחלוקת. הסדרה נמכרה והוצגה באותה שנה גם בערוץ ההיסטוריה בארצות הברית. בשנת 2008 הוצגה בארצות הברית העונה השנייה של הסדרה ובשנת 2010 העונה השלישית. בישראל נערכה העונה השנייה של הסדרה מחדש והוצגה בשנת 2010 בערוץ 8, בליווי שיחות (בעברית) של יעקובוביץ' עם אברי גלעד.

פענוח יציאת מצרים
ערך מורחב – פענוח יציאת מצרים

בשנת 2006 יעקובוביץ' כתב, ביים והגיש את הסרט "פענוח יציאת מצרים" בהפקתו של הקנדי ג'יימס קמרון, עבור ערוץ ההיסטוריה. סרט זה זכה לתהודה רבה עקב התאוריות השנויות במחלוקת שיעקובוביץ' הציג לגבי יציאת מצרים. מומחים רבים בתחום הארכאולוגיה היו תמימי דעים שאין ממש בטענותיו[2].

מערת הקבורה של ישו

בשנת 2007 חזרו יעקובוביץ' וקמרון ויצרו סרט מעורר מחלוקת עבור ערוץ דיסקברי בשם "מערת הקבורה של ישו". בסרט זה, טען יעקובוביץ' לגילויים חדשים בנוגע למקום קבורתו של ישו והשלכות אחרות הנובעות ממנו. הוא אף כינס עם קמרון מסיבת עיתונאים שבה הוצגו הגילויים החדשים לכלי התקשורת.

Enslaved

ב-2020 הפיק עם סמואל ל. ג'קסון את הסדרה התיעודית "Enslaved", אודות תולדות סחר העבדים.

מסרטיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעקובוביץ' מביים ומפיק רבים מסרטיו. סרטים שביים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]