שעת התה הארוכה והאפלה של הנפש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שעת התה הארוכה והאפלה של הנפש
The Long Dark Tea-Time of the Soul
מידע כללי
מאת דאגלס אדמס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה היינמאן עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 256
הוצאה בעברית
תרגום עמנואל לוטם
מספר עמודים 192
סדרה
ספר קודם סוכנות הבילוש של דירק ג'נטלי עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001229784
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שעת התה הארוכה והאפלה של הנפש (אנגלית: The Long Dark Tea-Time of the Soul) הוא רומן בלשי מדע בדיוני הומוריסטי, אשר נכתב על ידי דאגלס אדמס בשנת 1988. זהו ספרו השני של אדמס המציג את דמותו של הבלש הפרטי ההוליסטי דירק ג'נטלי, והמשכו של "סוכנות הבילוש של דירק ג'נטלי". שמו של הספר מתבסס על ביטוי אשר הוזכר בספרו של אדמס "החיים, היקום וכל השאר", אך למעשה אין קשר ביניהם.

הספר תורגם לעברית על ידי עמנואל לוטם ויצא בהוצאת כתר. עלילות נוספות של דירק ג'נטלי מופיעות בספר סלמון הספק.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הרומן, המתארת חקירה נוספת שעורך הבלש הפרטי ההוליסטי דירק ג'נטלי, מתפצלת לעלילות משנה ונעה בזמנים ומקומות שונים, עד אשר מתחברים הקצוות.

בנמל התעופה הית'רו שבלונדון, שוטטה קייט שכטר ברציף 2, בדרכה לקנות כרטיס טיסה לנורווגיה. דרכה מביתה שבלונדון הייתה רצופת מכשולים, ובהגיעה לבסוף לדלפק מסירת החפצים, היא מוצאת שם גבר גדול, בלונדיני ומשונה, לבוש בפרווה ומדבר במבטא נורדי. אדם זה מתווכח עם הפקידה על כך שלא מאפשרים לו לטוס במחלקה ראשונה. כשהתברר שאין לאיש כרטיס טיסה ואף לא אמצעי תשלום כלשהו, מתנדבת קייט לשלם עבורו את מחיר כרטיס הטיסה ורושמת את פרטיה על דף; כאשר מתברר כי לאיש אין אפילו דרכון, קופאת הפקידה בתדהמה, ובעוד הוא מתחיל להתרגז, אוספת קייט את חפציה ומתרחקת מהמקום. רגעים ספורים לאחר מכן, בעודה קרובה ליציאה, רואה קייט את הדלפק כולו נורה דרך התקרה, עטוף בכדור של להבה כתומה. בחקירה שהתפתחת בעקבות הפיצוץ - אשר הרס חלקים נרחבים ממסוף שניים אולם איש לא נפצע בו קשה, פרט לפקידה שנחשבת לנעדרת - לא עלה שום הסבר הגיוני, והמקרה הוכתר כ"אצבע אלוהים".

קייט, אשר איבדה את הכרתה, מגלה להפתעתה שהיא נמצאת בתוך עולם מלא בארגזי חפצים, כעשירית מתוכם מלאים בזכרונות מעברה - דבר אשר סייע לה להבין כי היא חולמת, אך למרבה תמהונה שאר הארגזים היו מלאים בפינגווינים. כששבה להכרתה, שני לילות לאחר הפיצוץ, מצאה את עצמה בחדר בבית חולים, וכשהחלה לשוטט במחלקה גילתה להפתעתה באחד החדרים את האיש המגודל, שוכב חסר הכרה על מיטה ולצידו פרווה כבדה מונחת על כיסא, מכונת קוקה-קולה לא תקינה זמנית ומקבת ישנה מונחת לצידה. לאחר ששמעה רשרוש, והבינה שמקורו מבחוץ, הפרידה קייט בין הווילונות ונדהמה למצוא עיט ענקי שמעגלים מקועקעים על כנפיו ההולם בזעם לחלון. בעודה ממהרת לצאת, התעלפה קייט, וחצי שעה לאחר מכן הוציאה דמות קטנה את האיש על מיטת הגלגלים, ואת מכונת הקוקה-קולה.

חייו של הבלש ההוליסטי דירק ג'נטלי לא יכולים היו להיות מסובכים יותר. ג'אניס פירס, מזכירתו, עזבה אותו לאחר שלא שילם לה משכורת מזה זמן רב; אלינה, עוזרת הבית שלו, מסרבת לנקות את הבית ומנהלת איתו מאבק מתיש לגבי פתיחת המקרר; חובותיו הולכים ומצטברים, וכשניסה לעסוק בקריאה בכף היד, לא די בכך שהיה צריך להתחזות לאישה, הוא אף לא קיבל תמורה בעבור תחזיותיו, אשר התבררו כמדויקות להפליא. "לו רק היה לי לקוח...", נהג דירק להתפלל בכל בוקר, עד שלפתע קלט... כי יום קודם לכן הגיע אליו לקוח אמריקני עשיר ומוזר, אשר דיבר על יצור מדובלל שאיש מלבדו אינו יכול לראות, שבע רגליים גובהו ועיניו ירוקות, ובעל חרמש אשר הציג לו חוזה הכתוב בשפה לא ברורה ואיים על חייו. זמן קצר לאחר מכן נזכר דירק כי לקוחו, ג'פרי אנסטי, ביקש ממנו להיות נוכח בביתו שבשכונת היוקרה, בשעה שש ושלושים בבוקר.

כאשר יצא לבסוף מביתו, בשעה 11:30 לערך, החל דירק לחשב מה יעשה בכסף אשר ירוויח, אך בהגיעו לשם, הופתע למצוא בחזית הבית שלוש ניידות משטרה החוסמות את הרחוב, לשמוע קטע משיר אשר מתנגן מתוך המרתף, חוזר על עצמו כתקליט שרוט: "אל תחזיק אותו ביד, תחזיק אותו ביד, תח-", ובכניסה למרתף לפגוש בסמל ג'ילקס, אשר מספר לו על מעטפה מלאת כסף המחכה לו. בהיכנסו לחדר, נדהם דירק למצוא את ג'פרי אנסטי יושב בנחת מול מערכת הסטריאו, כשראשו מונח באמצע התקליט אשר מסתובב על גבי הפטיפון, והסמל ג'ילקס הטיל עליו להסביר כיצד אדם אשר ישב בחדר נעול ומבוצר, יכול היה למות וככל הנראה - להתאבד. בעודו עומד בחצר, מנסה להיזכר בפרטים שמסר לו לקוחו ולהתגבר על רגשות האשם אשר מכים בו, מופרע דירק על ידי אישה הדורה ונאה שנראית כעובדת בתחום הפרסום, אשר שואלת אותו אם יש לו קשר לכל... זה. לאחר שמצא דירק את מי להאשים, הוא רושם לאנשי המחלקה לזיהוי פלילי תאוריה כיצד יכול היה מר אנסטי להתאבד בסיוע כלי מטבח, מנורה וכיוצא באלה, לאחר שפסלו את האפשרות כי המנוח ניהל חוזה שטני עם ישות על טבעית וזהו למעשה התשלום. דירק לוקח את השכר אשר קיבל, ובעודו עולה במדרגות מבחין בקולות של שידורי טלוויזיה, אי שם בקומות העליונות. הוא מתחיל לשוטט בבית, ובחדר האמבטיה מגלה תקליט זהב התלוי על הקיר, ומעיד על מכירת חמש מאות אלף עותקים של תקליט בשם ברזל מלובן, ומזהה שאותו התקליט התנגן בפטיפון של מר אנסטי המנוח. כשניסה דירק להזיז מעט את התמונה אשר 'ישרה מדי', הבחין במעטפה אשר נפלה מאחורי התמונה, מודבקת בפיסות סלוטייפ רבות, ועליה שמות של אנשים רבים, מחוקים בקו, פרט לשמו של ג'פרי אנסטי. בתחתית המדרגות המובילים לעלית הגג שמע דירק את הטלוויזיה, וכשעלה במדרגות הבחין בחדר אמבטיה זעיר, אשר ממנו יוצא צינור השקיה המוביל לחדר הסמוך, המתגלה כחד קטן ומבולגן שבמרכזו יושב על כורסה נער מוזנח כבן 13, אשר צופה באדיקות בטלוויזיה ואינו מגיב לנוכחותו של דירק. כאשר דירק, בניסיון נואש למשוך את תשומת לב הנער, מכבה את הטלוויזיה, נוגח בו הנער ובעודו צורח ומתעלם מכאביו של דירק שאפו נשבר, מדליק מחדש את הטלוויזיה, חוזר לבהות במסך ומעיר לדירק "היית יכול לחכות לפחות עד החדשות". כשהחלו חדשות הצהרים והנער החל לגלות עניין בנעשה מחוץ למרקע, הבחין דירק בתמונה של הפקידה הנעדרת, והופתע לגלות שזוהי מזכירתו לשעבר. בעודו תוהה איזה אל יכול להסתובב במסוף שניים של נמל התעופה הית'רו, חזר הנער, אשר הלך לחדר המקלחת, והתמקם שוב מול הטלוויזיה. כשירד במדרגות ונתקל שוב בסמל ג'ילקס, הסביר לו דירק שישנו עד בעליית הגג ובפיו מידע מעניין, אך כדאי קודם לכבות את הטלוויזיה. כשיצא דירק מן הבית, צלל אליו עיט מן השמיים וכמעט הפיל אותו מהמדרכה.

במשך כעשרים דקות לאחר מכן נשמעו קולות וצווחות מחרידות מהקומה העליונה של הבית, אמבולנס אסף את שרידיו של מר אנסטי וגם שוטר שפניו זבות דם, ועשרים דקות לאחר ששוטר גדול ומגושם הגיע ויצא משם אף הוא, לופת את אפו, הגיעה למקום מכונית משטרה וממנה יצא שוטר הנושא בידיו מכשיר טלוויזיה נייד, וכשיצא מהבית הוביל אחריו נער צייתני בן שלוש עשרה, המאושר על הצעצוע החדש. כשהתרוקן הבית, הופיעה מאי שם דמות גדולה, שעירה וירוקת עין, אשר נופפה בחרמש שבידה לעבר אחד הרמקולים, טבלה אצבע ארוכה בשלולית הדם שנקוותה על לוח הפטיפון וסימנה קו על שוליו התחתונים של גיליון נייר עבה, ונעלמה.

בבית חולים פרטי, הנקרא ווּדְסְהֶד, המנוהל בידי הפסיכולוג רַלְף סְטֶנְדִישׁ, מאושפזים חולים בעלי תסמינים אשר אינם ידועים בתחומי הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה, אשר המכובד שבהם הוא אדם זקן בעל עין אחת, המכונה מר אוֹדְווִין, או ווֹדִין, והוא בעצם האל אוֹדִין, אשר נהנה מאוד משהייתו במקום בתנאים מפנקים הכוללים סדיני פשתן, ואינו מעוניין בהתרחשויות אשר יפריעו לשלווה שלו, בייחוד לא מצד אלים אחרים הכפופים לו.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קייט שכטר - בחורה אמריקאית, ישירה ומעשית המתגוררת בלונדון, ומתגעגעת מאוד לפיצה שמגיעה במשלוח.
  • ג'אניס סמית, לשעבר פירס - מזכירתו לשעבר של דירק ג'נטלי, אשר עזבה את משרתה הלא רווחית, התחתנה עם טייס והחלה לעבוד בנמל התעופה הית'רו, בדלפק היציאה לאוסלו. בעקבות תאונה אשר הוגדרה אצבע אלוהים, שבמהלכה הדלפק בו עבדה הוכה על ידי ברק, נחשבה מרת סמית' לנעדרת.
  • דירק ג'נטלי - בלש פרטי הוליסטי, אשר דרך פעולתו היא מציאת ההקשרים בין הדברים. אסטרטגית הנהיגה שלו היא למצוא מכונית אשר נראית כיודעת לאן היא נוסעת, ולעקוב אחריה.
  • ג'פרי אנסטי - מוזיקאי עשיר באמצע שנות השלושים לחייו, אשר כתב עם שני אנשים נוספים את השיר "ברזל מלובן", ונרצח בידי ענק שעיר וירוק עיניים החמוש בקלשון.
  • תור - אל הרעם במיתולוגיה הנורדית.
  • אודין - האל הבכיר במיתולוגיה הנורדית, מנהיג אלי האייסיר ומלך אסגארד, מקום מושבם של האלים. לאחר שלא הצליח להסתגל לחיים המודרניים, העדיף אודין להסוות את זהותו ולמכור את יכולותיו.
  • בִּיש גד - גובלין ירוק-זית ונמוך קומה, עוזרו האישי של אודין.
  • אלינה - עוזרת הבית של דירק ג'נטלי, אשר מנהלת איתו מאבק עיקש מי יפתח את המקרר קודם.
  • רַלְף סְטֶנְדִישׁ - פסיכולוג יועץ ראשי, ואחד ממנהליו של בית החולים ווּדְסְהֶד. משרדו האישי נקי מכל קישוטים ואביזרים שהם.
  • סָאלִי מִילְס - אחות בבית החולים המקומי, סקרנית וחוצפנית מתוך תחביב.
  • הווארד בל - סופר חסר כישרון, בעל תדמית מסתורית, אשר ספריו מצליחים בעיקר בזכות שמו (אשר מופיע בין השאר על גבי מעטפה אשר מוצא דירק בדירתו של מר אנסטי).
  • הילו - נהגו של אודין.
  • קלייב דרייקוט - עורך דין. ערך את חוזה המכירה עבור אודין.
  • סינתיה דרייקוט - פרסומאית סנובית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציטוטים בוויקיציטוט: שעת התה הארוכה והאפלה של הנפש