שפסוגים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שפסוגים בצ'רקסיה בשנת 1840
שכונת השפסוגים בעמאן

השַׁפְּסוּגיםאדיגית: Шапсыгъ שַׁפְסֶר', ברוסית: Шапсуги) הם שבט צ'רקסי החי ברובו במחוז קרסנודר ולאורך חוף הים השחור במחוז שפסוגיה בסמוך לעיר סוצ'י. מרבית תושבי כפר כמא שבצפון מדינת ישראל נמנים עם בני השבט שגורשו ברובם עם כיבוש הקווקז על ידי האימפריה הרוסית בשנת 1864.

אחד מכוכבי הזהב בדגל הצ'רקסי מסמל את השפסוגים, כאחד מ-12 השבטים הצ'רקסים,. שבט שפסוג' היה אחד מהקבוצות הגדולות של אדיגיה בים השחור. בני השבט התגוררו בין האזור Dzhubga (פירושו "רוחות" באדיגית) לבין האזורים ההררים בגובה רב של המדרונות הצפוניים בטווח הקווקז לאורך הנהרות Antkhir, Abin, Afips, Bakan, Ships ונהרות נוספים. כיום השפסוגים שנשארו ברוסיה גרים בעיקר ב-Thapsinsky District, Krasnodar Kari, Lazarevsky City District של סוצ'י וגם ברפובליקת אדיגיה.

הקהילות הגדולות ביותר של השפסוגים נמצאות בטורקיה, ישראל (כפר כמא) ירדן (עמאן), עיראק, סוריה, מערב אירופה ובארצות הברית. הצ'רקסים הראשונים שהתיישבו בעמאן היו בני שבט השפסוג' ולכן שכונות השפסוג' נחשבות לשכונות הישנות והעתיקות ביותר בעיר. נכון לשנת 2015 שבט שפסוג' מוערך כשלישי בגודלו, אחרי השבטים הקברדינים והאבזים.

לפי מספר מקורות מידע, בשנת 1926 מנו השפסוגים קרוב ל-4,000 נפש, אך במפקד האוכלוסין הרוסי בשנת 2002 נקבע כי מספר השפסוגים הכולל הוא 3,231. נשיא אדיגיה השני חאזרת סובמן הוא שפסוג במוצאו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבט שפסוג' היה שבט גדול שכבש שטחים נרחבים של חוף הים השחור ונהר קובאן (Kuban). מקורות שונים מציינים כי מספרם של אנשי שפסוג' נע בין 150,000 ל-300,000 לפני מלחמת הקווקז. אדמות שפסוג' היו מחולקות לאדמות גדולות וקטנות. אדמת שפסוג' הייתה קרובה לאדמת שבט נאתוכאי (Natukhai).

השפסוג'ים לקחו חלק פעיל מאוד במלחמת הקווקז. היה להם מוניטין של בלתי מנוצחים והיו מהאחרונים שהניחו את נשקם תחת לחץ הכוחות הצארים בשנת 1864. לאחר מכן הוקמה מועצה על ידי נציגי שלושת השבטים (שפסוג', אובח, נאתוכאי), המועצה ראתה את סוצ'י כבירת ההתנגדות הצ'רקסית האחרונה.

חלק מכוחות שפסוג' לחמו עד שנות השמונים של המאה העשרים. עם תום המלחמה גורש הרוב המכריע של השפסוג'ים בכוח לטורקיה ולמקומות אחרים במזרח התיכון. נותרו לא יותר מ-6,000 שפסוג'ים במולדתם (אדמת קווקז). השפסוג'ים שנשארו במולדתם גרים בטריטוריה של krasndorsky Kari שבה נמצאים כ-20 כפרים. משנת 1924 עד 1945 התקיים מחוז לאומי של השפסוג'ים שבוטל בתקופת הדיכוי.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות השפסוג' המסורתית יש הרבה מנהגים שמשותפים עם שאר השבטים הצ'רקסים. השבט עסק בחקלאות, גידול בקר וסוסים, גינון וגידול דבורים.

בתקופה הטרום-אסלאמית שלהם, כלומר, טרם חדירת האסלאם לתרבותם, סגדו השפסוג'ים לאלים הצ'רקסיים: שיבלי (אל הרעם והברק), סוזרש (אל הפריון), יימיש או ימיג (אל המלחמה), אקין או וחקוסטאש (מגיני גידול הבקר) טפלש (אל הנפחות), קשקוגוואשה (אל הים השחור) וכו'.

השפסוג'ים נהגו לבצע טקס גשם שנקרא: "ח'צא גואש", על ידי נשיאת בובה לבושה והטבעתה בנהר ולא להוציאה עד הגעת הגשם. מתחילת המאה ה-19 השפסוג'ים התאסלמו והזדהו כמוסלמים סונים מהזרם הח'נפי.

השפסוג'ים מעריכים ומכבדים את הגיבורים והלוחמים שלהם שהקריבו את עצמם כדי לשמור על צ'רקסיה עצמאית בקרבות וגם במאבק נגד האימפריה הרוסית.

שפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפת השפסוגים נקראת שפסוגיתאדיגית: шапсыгъэбзэ) והיא ניב של השפה האדיגית. לפני גלות הצ'רקסים היו שני ניבים עיקריים לשפסוגים. כאשר השפסוגים התפזרו ברחבי העולם, כל חברה שפסוגית פיתחה את שפתה באופן שונה. שפסוגית של כפר כמא היא הניב המשמש את תושבי כפר כמא שבישראל.

משפחות שפסוגים בירדן[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחות שפסוגים בכפר כמא בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]