שרייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עלי תה ירוק מושרים בגייוואן (סוג של כוס תה)

שְרַיָיהאנגלית: Steeping) היא השריית מוצק אורגני, כמו עלים, בנוזל (בדרך כלל מים) כדי לחלץ טעמים או לרכך אותו. התהליך הספציפי של הכנת תה לשתייה על ידי השארת העלים במים מחוממים, כדי לשחרר את הטעם והחומרים התזונתיים, ידוע בשם שרייה. ניתן להכין חליטת צמחים על ידי מִרְתַח, אינפוזיה (מזון) או תשרית (מזון) (פעולה כדי לגרום לריכוך או להפרדה ליסודות, מרכיבים על ידי טבילה בנוזל). חלק מהמוצקים מושרים על מנת להסיר מרכיב, כגון מלח, כאשר המומס אינו המוצר הרצוי.

תירס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמה אחת היא השרייה של תירס, חלק מתהליך הטחינה. כפי שתואר על ידי "איגוד מזקקי התירס" בארצות הברית, גרעיני תירס בקלחים שנקטפו מנוקים ולאחר מכן שוהים בשרייה במים בטמפרטורה של 50 מעלות צלזיוס למשך 30 עד 40 שעות.[1] בתהליך הזה תכולת הלחות שלהם עולה מ-15% ל-45% ונפחם הופך ליותר מכפול. קשרי הגלוטן בתירס נחלשים ועמילן משתחרר. לאחר מכן טוחנים את התירס, כדי לשחרר את הנבט ורכיבים אחרים והמים, שספגו חומרים מזינים שונים, ממוחזרים לשימוש במזון לבעלי חיים.

אלונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלוטים הם אגוז אכיל שאסורים לאכילה על ידי בני אדם בשל רמות רעילות של טאנינים. ניתן לשטוף את הטאנינים החוצה על ידי טבילת הבלוטים במים חמים (או במים קרים, במשך מספר חודשים).

תה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תה מיובש כמו עלי תה או תיונים של עלי תה חתוכים ומוכנים לשתייה. כך על ידי שריית העלים רק במים רתוחים או מחוממים כמשחררים העלים את הטעם והחומרים התזונתיים שבתה המיובש. זה נעשה לעיתים קרובות בכוס, ספל, קומקום, כד. ניתן להשתמש במחלט תה או במסננת תה כדי לסייע בתהליך זה. קיים מגוון עצום של סוגי תה זמינים בשוק עם קטגוריות מבוססות רחבות כמו אולונג, ירוק, שחור, לבן וכו' ועוד סוגי תה מיוחדים מאזורים מסוימים כגון אסאם, דרג'ילינג[2] וכו'. יש להכין כל תה כראוי על פי הייצור והאיכות שלהם.

עצמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר עצמות מושרות בתמיסה של מים רותחים, הסידן עשוי להיות מופק מהן. הנוזל שנוצר מכונה ציר עצמות. העצמות עצמן הרבה יותר רכות לאחר תהליך זה.

בירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השריית תבואה היא חלק מהכנת בירה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Corn steeping". Corn.org. אורכב מ-המקור ב-13 ביוני 2005. נבדק ב-20 ביוני 2005. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Guide to Drinking Darjeeling Tea". thunderbolttea.com. 13 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)