שרי (זמרת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרי
לידה 27 בנובמבר 1955 (בת 68)
טירת כרמל, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה שרלוט אליאס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1976
סוגה פופ, דיסקו, רוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים הד ארצי
צאצאים אדר גולד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרלוט אליאס (נולדה ב-27 בנובמבר 1955), הידועה בשם הבמה "שֶׁרִי", היא זמרת ומדבבת ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרי נולדה וגדלה בטירת כרמל.

שנות ה-70: להקת פיקוד צפון, Let's Go Wild, זה הרגע, I'm Free[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצבא שירתה תחילה כפקידת מבצעים בחיל התותחנים ולאחר מכן עברה ללהקת פיקוד צפון. צביקה כגן התוודע לשרי כשהפיק את התקליט של חבורת הזמר של פיקוד הצפון "בלילה על הדשא". יחד עם המלחין והמעבד המוזיקלי רוני וייס הקימו את החברה "הפקות 2001 בע"מ" שהפיקה את התקליטים: "Let's Go Wild", "זה הרגע", "I'm Free", "דם חם" ויזמה את הקשר עם CBS (בשנות האלפיים, "NMC") שהפיקה את התקליט "פסיעה אחת קדימה" עם המנהל המוזיקלי ירוסלב יעקובוביץ.

צביקה כגן הפך למפיק, למנהל האישי וליחצ"ן של שרי ורוני וייס למנהל המוזיקלי והמלחין של רוב להיטיה ("Let's Go Wild", "למה לא", "זה הרגע לאהוב", "לעולם בעקבות השמש", "ילדיסקו", "אתה מבטיח"). בתקופת עבודתם המשותפת הוציאו לאור חמישה תקליטים במשך כחמש שנים.

שרי הקליטה שירים באנגלית בהשפעת הדיסקו שפרח בעולם במחצית השנייה של שנות ה-70. הקהל הישראלי התוודע אליה לראשונה בפסטיבל הזמר והפזמון בפברואר 1978, כשביצעה את השיר "למה לא" (מילים: אליעוז רבין, לחן ועיבוד: רוני וייס) שהגיע למקום הרביעי. לאחר מכן הוציאה את השיר "Let's Go Wild" והוציאה אלבום באנגלית שזכה להצלחה בארצות הברית וספרד.

בדצמבר 1978 זכתה במקום הראשון בפסטיבל שירי הילדים התשיעי עם השיר "ילדיסקו" (מילים: אליעוז רבין, לחן ועיבוד: רוני וייס).

בינואר 1979 השתתפה בפעם השנייה ברציפות בפסטיבל הזמר והפזמון עם "לעולם בעקבות השמש" (מילים: אהוד מנור, לחן ועיבוד: רוני וייס) שהגיע למקום החמישי. בהמשך השנה הוציאה בישראל את האלבום "זה הרגע..." בו נכללו שיריה מפסטיבל הזמר והפזמון, וכן "זה הרגע לאהוב", "גלגל הזמן (בשניהם - מילים: אליעוז רבין, לחן ועיבוד: רוני וייס), ו"אתה מבטיח" (מילים: אפרים סידון), שהוקלט לפסקול הסרט "בלפר". בהקלטות האלבום השתתפו רוני וייס בפסנתר, פסנתר חשמלי וקלרינט, ננסי ברנדס בסינטיסייזר, חיים רומנו בגיטרות, אוהד אינגר ועמי פרנקל בבס, מאיר ישראל בתופים וכלי הקשה, אהרל'ה קמינסקי בכלי הקשה ונגנים נוספים.

ב-1979 יצא אלבומה בשם "I’M FREE" שהושר כולו בשפה האנגלית ויועד לשוק הבינלאומי. ובקיץ באותה השנה השתתפה במופע שירי הילדים פסטיזמר כזמרת אורחת עם השיר "שירו ביחד" (מילים: אליעוז רבין, לחן ועיבוד: רוני וייס).

שנות ה-80: דם חם, פסיעה אחת קדימה, אוסף שירי שבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ 1980 לאחר 3 אלבומים בלבד, יצא אלבום אוסף משיריה ובו שיר אחד חדש שהפך ללהיט גדול – "דם חם", למילים של מירית שם אור, לחן, עיבוד, ונגינה של צביקה פיק (ביחד עם להקת "ברוש").

בשנת 1982 הוציאה את האלבום "פסיעה אחת קדימה", שהיה אחד מאלבומי הרוק 'הנשיים' הראשונים. לאלבום גם הופקה גרסה אנגלית (עם טקסטים של מוטי דיכנה). האלבום הופק מוזיקלית על ידי המפיק החם באותה תקופה ברוק הישראלי – ירוסלב יעקובוביץ', שגם עיבד את מרבית השירים, שאר השירים עובדו על ידי חיים רומנו, וצביקה פיק (שיר אחד). בין שירי האלבום בלטו: "אני והוא על ענן" (מילים: דורי בן-זאב, לחן ועיבוד: ירוסלב יעקובוביץ'), "לילות לבד" (מילים: אהוד מנור, לחן ועיבוד: ירוסלב יעקובוביץ') "רוצה לשכוח" (מילים: קובי לוריא, לחן: מוטי דיכנה), ו"אל תגידו לי" (מילים: אהוד מנור, לחן ועיבוד: צביקה פיק). האלבום לא הצליח מסחרית, ושרי החליטה להוריד הילוך בקריירה הבימתית, ולהתרכז במשפחתה ובגידול ילדיה. באותה השנה שרה בתקליט שירי הילדים ביחד עם חיים פנירי, מוטי דיכנה ואסתי כץ.

בדצמבר 1982 השתתפה בפסטיגל מס' 2 עם השיר "כשבא החופש" (מילים: אבנר קנר, לחן: מוטי דיכנה, עיבוד: אבנר קנר).

שנות ה-90: תקליטונים, אוסף אמנים לעולם בעקבות השמש, אוסף דם חם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1990 הוציאה את השיר "אהובי הלא ידוע" (מילים: חנה גולדברג, לחן ועיבוד: עובד אפרת).

בתחילת 1995 הוציאה את השיר "שמור על השמיים", שכתבה חנה גולדברג והלחין דורון פיקר. בשיר השתתף יובל מסנר בצ'לו, אך גם הוא לא זכה להצלחה.

בשנת 1996 עם גל הנוסטלגיה לשנות השבעים ובעקבות אלבום האוסף "לעולם בעקבות השמש", הוציאה חברת אן.אם.סי לראשונה על גבי דיסק את האוסף "דם חם - הלהיטים הגדולים של שרי" שכלל גם רמיקס של יועד נבו לשיר הנושא. בעקבות כך חזרה לתודעת הקהל הישראלי. היא חזרה להופיע וב-2002 החלה במופע נוסטלגי לשירי שנות ה-70 יחד עם עוזי פוקס ועם הזמן הצטרף אליהם גם גבי שושן. ובאותה השנה שרי דיבבה את דמותה של בת הפאוורפאף הקשוחה באטרקאפ ב"בנות הפאוור פאף", ומכאן ואילך הופיעה בתפקידי אורח בסדרות שדובבו על ידי אולפני נ.ל.ס, שבבעלותו של פוקס.

שנות ה-2000: מרי לו, פסיפס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 שיחקה במחזמר המצליח "מרי לו" בתיאטרון הבימה, לסירוגין עם אילנה אביטל.

בשנת 2010, שרה את השיר "אותך לעולם לא אשכח" בגרסה המדובבת לעברית של הסרט ה-12 בסדרת סרטי "פוקימון", "פוקימון: ארקאוס ותכשיט החיים".

בינואר 2018 פרסמה שיר חדש בשם "פסיפס" למילים של דודי בר-דוד, לחן של לירון לב, ועיבוד והפקה מוזיקלית של פטריק סבג. השיר הוא מתוך מופע באותו שם ובו עיבודים חדשים למיטב להיטיה לצד שירים אחרים אהובים עליה, וכן ושירים מהבית העיראקי בו גדלה.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשואה לשלומי גולד, שהיה מתופף להקת פיקוד הצפון, ולהם שלושה ילדים, בהם הזמרת אדר גולד. מתגוררת בחולון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שרי בוויקישיתוף