שרלוטה סלומון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרלוטה סלומון
Charlotte Salomon
לידה 16 באפריל 1917
ברלין, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 באוקטובר 1943 (בגיל 26)
מחנה ההשמדה בירקנאו, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה לאמנויות בברלין עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור, אמנות חזותית, אמנות הבמה, ספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אקספרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Life? Or Theatre? עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Alfred Wolfsohn עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שרלוטה סלומון
סיפור לפני השינה (1942)
שטולפרשטיין בברלין

שרלוטה (לוטה) סלומון (16 באפריל 1917 ברליןאוקטובר 1943 אושוויץ) הייתה אמנית יהודייה-גרמנייה שנספתה בשואה.

ייחודה בכך שהייתה אמנית מולטימדיה בתקופה מוקדמת. הותירה אחריה כאלף ושלוש מאות ציורים שצוירו בשנה אחת, שמתעדים את משפחתה והתקופה בפורמט של מחזה. בציוריה, שצוירו בצבעי גואש, יש השפעות של סגנונות רבים, וניכרים בהם מוטיבים מודרניים שונים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בברלין שבגרמניה, בת למשפחה יהודית מתבוללת מהמעמד הגבוה. אביה, אלברט סלומון, היה רופא וקצין בצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה. אמה, פרנצי, הייתה פטריוטית ששירתה כאחות באותה מלחמה. לאחר שאמה התאבדה כאשר שרלוטה הייתה ילדה, התחתן אביה שוב עם זמרת אופרה יהודייה ידועה בשם פאולה לינדברג, שהייתה בתו של רב רפורמי והכניסה אווירה יהודית לבית שתרבותו הייתה גרמנית לחלוטין. ב-1935 הצליחה להתקבל לאקדמיה לאמנות בברלין, תוך שהיא מצהירה על יהדותה בגלוי. בהמשך עזבה את האקדמיה לאחר שפרס הצטיינות שהגיע לה הועבר לתלמידה גרמנייה ארית.

בשנת 1939, לאחר עליית הנאצים לשלטון, פיטורי אביה ואמה החורגת ממשרותיהם והתהדקות החבל סביב צווארי היהודים, נשלחה לדרום צרפת אל סבה וסבתה מצד אמה, לעיירה וילהפראנש שליד ניצה, שם גרו סבה וסבתה מספר שנים בווילה של יהודייה אמריקנית. סלומון התחילה את יצירתה "חיים? או תיאטרון?" אחרי שלמדה את האמת שהוסתרה ממנה על המוות של אמה, שקפצה מהחלון כאשר שרלוטה הייתה בת 9, אחת ממספר נשים ששמו קץ לחייהן במשפחה, כולל סבתה.

סלומון הצהירה שהעבודה הייתה ניסיון להגיע לתשובה האם להתאבד בעצמה, או לקחת על עצמה משימה יוצאת דופן. רופא שראתה המליץ לה לצייר אחרי שהצהירה שבעבורה "הר ד"ר לודוויג גרינוולד (סבה), ולא היטלר מסמל את סוג האנשים שאליהם עליי להתנגד".

ביוני 1940, בעקבות כניעת הצרפתים לנאצים, נלקחו שרלוטה וסבהּ למחנה המעצר גירס (Gurs), מחנה ריכוז של ממשלת וישי בדרום-מערב צרפת. למרות התנאים הקשים במחנה, ביצירתה שרלוטה מתייחסת לאירוע בציור אחד בלבד בה דמותה מצוירת שכובה כפופה על רצפת הקרון עם הכיתוב "הייתי מעדיפה עוד 10 לילות כאלה מאשר עוד לילה אחד לבד איתו". במקום אחר ביצירה היא מציירת את הבקשה של סבהּ "לחלוק עימי מיטה".

בקיץ 1943 התחתנה עם מהגר יהודי אוסטרי מצ'רנוביץ בשם אלכסנדר נגלר, לאחר שהרתה לו. אותו יהודי, שהיה בעל תעודות אריות, ויתר על תעודותיו והכריז בגלוי על יהדותו כדי שיאפשרו לו להתחתן איתה. כנראה שרישום נישואיהם בעירייה הוא שאפשר לגרמנים להתחקות על עקבותיהם. כמה חודשים מאוחר יותר, בספטמבר, כאשר הגיעו הנאצים לדרום צרפת, נלקחה עם בעלה למחנה הריכוז דראנסי הסמוך לפריז ומשם נשלחה בתחילת אוקטובר 1943 למחנה ההשמדה אושוויץ. סלומון הייתה בחודש החמישי להריונה ונראה כי נרצחה בתאי הגזים מיד עם הגיעה למחנה. בעלה נפטר כמה חודשים מאוחר יותר, לאחר שלא הצליח לשרוד את עבודות הכפייה.

יצירתה מוצגת כיום במוזיאון להיסטוריה יהודית באמסטרדם, אליה הגיעו הוריה ששרדו את השואה, והם שמסרו את יצירתה למוזיאון. ברבעון השלישי של שנת 2006 חלקים גדולים מיצירתה (250 דפים) הוצגו ביד ושם בירושלים כאשר שגריר הולנד בוב הינס השתתף בפתיחת התערוכה.

בשנת 2014 יצא לאור בצרפתית ספרו של דויד פואנקינוס "שרלוט" אודות חייה של סלומון. הספר זכה בפרס רנודו, ובפרס גונקור של הגמנסיות. הוא מכר מעל 380,000 עותקים בארבעת החודשים הראשונים לצאתו לאור וצפויה לו מהדורה מאוירת[1].

בשנת 2015 פורסם לראשונה (הוצאת לה טריפוד הצרפתית) גרסה מלאה של יצירתה שכללה מכתב בן 35 עמודים מאוירים, ובו וידוי על כך שרצחה את סבה. במכתב היא מתארת כיצד היא הגישה לו חביתת רעל, ותוך כדי ציירה אותו בתהליך הגסיסה.

בשנת 2021 יצא לאור "שרלוט", סרט אנימציה צרפתי־קנדי שהוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל טורונטו. הסרט מאפשר להתחקות אחר סיפור חייה של סלומון והיצירה האוטוביוגרפית הגדולה שלה, "חיים? או תיאטרון?"[2]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מרי לוונטל פלסטינר, מציירת את חייה: שרלוטה סלומון בצל הנאציזם, 40 רפרודוקציות צבע ומסמכים היסטוריים, הוצאת מבע, 2003. (הספר בקטלוג ULI)
  • משה צוקרמן, "שרלוטה סלומון "אמנית שואה"? (מאמר ביקורת), זמנים: רבעון להיסטוריה, 97, 2007. עמ' 99-98. טקסט מלא

סיפורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שרלוט, סרט אנימציה צרפתי־קנדי. הסרט מתחקה אחר סיפור חייה של סלומון והיצירה האוטוביוגרפית הגדולה שלה[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שרלוטה סלומון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]