שרת HTTP

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שרת אינטרנט)

שרת HTTP (נקרא גם שרת דפי אינטרנט, שרת web או שרת אינטרנט) הוא תוכנת שרת המתקשרת בפרוטוקול HTTP. השם משמש לעיתים גם ככינוי למחשב עליו פועלת תוכנת השרת, אם כי לאותו מחשב יכולים להיות גם תפקידים נוספים. שרתי HTTP הם שרתי התוכן המרכזיים ברשת האינטרנט וברשתות מחשבים אחרות, ומשמשים להפצת דפי HTML, תמונות, וקבצים אחרים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרת ה-HTTP הראשון, httpd (ראשי תיבות של: Hyper-Text Transfer Protocol Daemon) נכתב על ידי טים ברנרס-לי. הוא החל לעבוד על הפרויקט בשנת 1989 במסגרת עבודתו ב-CERN, ובשנת 1990 הציג את הגרסה הראשונה של השרת, במקביל להצגת דפדפן האינטרנט הראשון, WorldWideWeb. טים ברנרס-לי יצר למעשה את הגרסה הראשונה של פרוטוקול ה-HTTP, שלימים נקראה HTTP 0.9, גרסה זו של הפרוטוקול הייתה פשוטה ביותר ולמעשה כללה פקודה אחת בלבד - "GET", ללא מבנה פתיח, ניהול תקשורת או הודעות שגיאה.

כיום, שרתי דפי אינטרנט מסוגלים לא רק לשלוח ללקוח קבצים השמורים על מחשב השרת, אלא גם להריץ יישומים על השרת בתגובה לבקשות שהתקבלו, לשמור ולמחוק נתונים שצורפו לבקשה, ולשלוח ללקוח תכנים המיוצרים באופן דינמי. מערכת מדיה-ויקי אשר עליה מבוססת ויקיפדיה היא דוגמה ליישום המורץ על שרת כזה. על-מנת לייצר את התכנים הדינמיים מריצים בדרך כלל תוכנה בשילוב עם שרת דפי האינטרנט. בעבר תוכנות כאלו נכתבו בשפות כמו C++ וקושרו לשרת באמצעות CGI. כיום משתמשים בשפות וטכנולוגיות כמו PHP,‏ JSP,‏ ASP ו-ASP.NET למימוש מטרה זו.

רוב שרתי ה-HTTP תומכים גם בפרוטוקול HTTPS לשם הצפנת התקשורת בין השרת ללקוח.

יישומים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השרתים בולטים בתחום זה הם אפאצ'י מבוסס הקוד הפתוח ושרת IIS של מיקרוסופט, הטבלה שבהמשך מציגה את התפלגות שרתי ה-HTTP השונים ברשת האינטרנט, על פי בדיקת חברת Netcraft מחודש ספטמבר 2013[1].

שרת יצרן מספר אתרי אינטרנט שיעור הערות
אפאצ'י קרן אפאצ'י 346,288,706 46.86% קוד פתוח
IIS מיקרוסופט 160,691,763 21.74% תוכנה קניינית
nginx 111,680,078 15.11% קוד פתוח
GWS‏ גוגל 34,806,502 4.71% תוכנת השרת שבה משתמשת חברת גוגל לשירותיה. הוא לא זמין למכירה ללקוחות חיצוניים.

שרתים בולטים אחרים:

  • NCSA httpd - שרת HTTP שנכתב ב-NCSA (המרכז הלאומי ליישומי מחשוב-על. שם פותח גם הדפדפן הפופולרי הראשון, NCSA Mosaic) והיה השרת הפופולרי ביותר בימיה הראשונים של האינטרנט. אפאצ'י התבסס עליו בהמשך, לאחר שפיתוחו הופסק.
  • נטסקייפ - בשנת 1994 הוקמה חברת הזנק חדשה בשם נטסקייפ על ידי מארק אנדרסן מ-NCSA. רוב המפתחים של השרת והדפדפן מ-NCSA עברו לשם ופיתוחם הופסק כמעט כליל. נטסקייפ פיתחה, בנוסף לדפדפן המפורסם שלה, גם אוסף של תוכנות שרת, ביניהן שני שרתי HTTP.
  • לחברת סאן מיקרוסיסטמס היו שרתים משל עצמה. בשנת 1998 נרכשה חברת נטסקייפ על ידי אמריקה און ליין. כחלק מהעסקה נמכרו כל מוצרי השרתים של נטסקייפ לסאן ושולבו במותג "Java One"[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שרת HTTP בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]