ש. אפאתה מרקרסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ש. אפאתה מרקרסון
S. Epatha Merkerson
לידה 28 בנובמבר 1952 (בת 71)
סגינו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה שרון אפאתה מרקרסון
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1976 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה פרס אמי לשחקנית הטובה ביותר במיני סדרה או סרט טלוויזיה (2005) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרון אפאתה מרקרסוןאנגלית: Sharon Epatha Merkerson; נולדה ב-28 בנובמבר 1952) היא שחקנית קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אמריקאית. זכתה בפרס גלובוס הזהב ובפרס אמי לשנת 2005 על תפקידה בסרט "בלוז בלקוואנה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקרסון נולדה בעיר סאגינו שבמישיגן, הצעירה מבין חמישה אחים ואחיות. אמה הייתה עיתונאית ואביה עבד במפעל תעשייתי, הוריה התגרשו כשהייתה בת שש. למדה ב"תיכון קלולי" שבדטרויט ולאחר מכן ב"אוניברסיטת ווין סטייט" משם קיבלה תואר באומנויות. לאחר לימודייה עברה מרקרסון להתגורר בניו יורק כדי להתחיל בקריירה מקצוענית על במה. הייתה מועמדת ב-1990 לפרס הטוני על הופעתה במחזה "שיעור הפסנתר" וב-1992 זכתה בפרס אובי על תפקידה במחזה "אני לא טיפשה".

מרקרסון התפרסמה לראשונה בסרטו של ספייק לי "לא יכולה בלי זה" בתור ד"ר ג'יימיסון. שיחקה לאחר מכן במותחן האקשן "יחידת אריות הים" ובמותחן הפסיכולוגי "חיים בצל סיוט" בו גילמה את אלסה. ב-1991 שיחקה בסרט הפעולה שובר הקופות של ג'יימס קמרון "שליחות קטלנית 2: יום הדין" בתפקיד קטן בתור טריסה אשתו של מיילס בנט דייסון (ג'ו מורטון) האחראי על המצאת המערכת הממחושבת העתידה להשמיד את האנושות.

מרקרסון קיבלה את תפקידה הגדול ראשון בסדרה המשטרתית "חוק וסדר", שיחקה בסדרה במשך שבע עשרה שנים את מפקדת תחנת המשטרה אניטה ון-ביורן. הופיעה ב-390 פרקים, יותר מכל דמות אחרת בסדרה.

ב-2003 שיחקה בדרמת הספורט "רדיו" בתור אמו של הנער המאותגר שכלית ג'יימס "רדיו" קנדי (קובה גודינג ג'וניור). שנת 2006 הייתה השנה המוצלחת בקריירה של מרקרסון, שנה בה זכתה בפרס גלובוס הזהב בפרס אמי ובפרס גילדת שחקני המסך על הופעתה בסרט הטלוויזיה "בלוז בלקוואנה" בתור רייצ'ל "נאני" קרוסבי. השתתפה באותה שנה גם בדרמת הבלוז "אנחת הנחש השחור" וגילמה את הרוקחת אנג'לה המנהלת מערכת יחסים עם החקלאי לזארוס (סמואל ל. ג'קסון). בשנת 2008 הייתה מועמדת בפעם השנייה לפרס הטוני בתפקיד הראשי על הופעתה במחזה "Come Back, Little Sheba". בשנת 2009 שיחקה בדרמה של רודריגו גרסיה "אמהות וילדים" בכיכובה של נעמי ווטס. בשנת 2014 שיחקה בדרמת הטלוויזיה "סיפורה של גבי דאגלס" אודות חייה של גבי דאגלס.

הייתה נשואה במשך 12 שנה לטוסאיינט ג'ונס. מרקרסון מתגוררת כיום בהארלם ומלמדת משחק בניו יורק קולג'.

לצורך התפקיד שלה ב"חוק וסדר" מרקרסון חבשה פאה כדי להתאים לדמות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ש. אפאתה מרקרסון בוויקישיתוף
ס. אפאתה מרקרסון- פרסים