תאונת גלישת הקניון בשווייץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדרטה לקורבנות התאונה

תאונת גלישת הקניון בשווייץ התרחשה ב-27 ביולי 1999, ונספו בה 21 מטיילים שעסקו בספורט אתגרי.

המטיילים, שנמנו עם קבוצה של 50 עד 100 תיירים ומדריכים, עסקו בגלישת קניונים - ענף ספורט שהמשתתפים בו שוחים וגולשים בנקיקי נהרות ללא סירות, כשלגופם חליפות שחייה, חגורות הצלה וקסדות. הקבוצה שהתה במזג אוויר גשום במימי נקיק זקסטבאך (Saxetbach) שמדרום לעיר אינטרלאקן, בקנטון ברן שבמרכז המדינה. כששמונה מדריכים לקחו את הקבוצה לשולי הנהר, התאספו עננים כהים סביב ההר הסמוך. המדריכים, עם זאת, לא הודיעו על כך. דיווחי מזג האוויר חזו שמיים בהירים, והמדריכים לא היו מוטרדים מהתעבות הענן כמה קילומטרים משם.

בשעה שש בערב התקדם נחשול של מים בגובה של שבעה מטרים[1] וסחף ממעלה הנהר. מקורו היה בגשמי קיץ, שגרמו להצטברות של מים, אשר עוכבו זמנית על ידי הצטברות סחף של עפר, עצים וסלעים. משקרס מחסום הסחף הציפו המים את הערוץ. 18 מטיילים ושלושה מדריכים נסחפו בנחשול ונהרגו לאחר שהוטחו אל סלעים. גופותיהם נסחפו במורד הנהר לאגם ברינץ שליד אינטרלאקן. חלקם נחבלו בצורה כה חמורה עד כי היה קושי לקבוע את זהותם.

ארבעה עשר מההרוגים היו אוסטרלים, והיתר - אזרחי בריטניה, דרום אפריקה, ניו זילנד ושווייץ.

לאחר התאונה הועלו טענות כי לאור תנאי מזג האוויר באותו יום היה השיטפון צפוי וכי לא היה מקום לקיים את הפעילות במימי הנהר.

החברה שארגנה את הפעילות בנקיק הפסיקה את פעולתה בעקבות האסון. בשנת 2001 הורשעו שישה מעובדיה בגרימת מוות ברשלנות. הם נידונו לעונשי מאסר על תנאי ולקנסות כספיים.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "לפחות 19 הרוגים באסון ה"קניונינג" בנהר בשווייץ", הארץ, 29 ביולי 1999.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Paul Lashmar and Imre Karacs, INDEPENDENT, Swiss river disaster: Black wall of water swept down the gorge, crushing everyone in its path, ‏29-7-1999