תבונה ורגישות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תבונה ורגישות
Sense and Sensibility
עמוד השער של המהדורה הראשונה של הרומן
עמוד השער של המהדורה הראשונה של הרומן
מידע כללי
מאת ג'יין אוסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה תומאס אגרטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1811 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
הספר הבא גאווה ודעה קדומה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תבונה ורגישותאנגלית: Sense and Sensibility) הוא הרומן הראשון של ג'יין אוסטן שיצא לאור.

על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרה של ג'יין אוסטן "תבונה ורגישות" פורסם לראשונה בשנת 1811 בעילום שם, במקום שם הסופר נכתב "מאת גברת" ("By a lady"). הרומן זכה לביקורות טובות ונמכר היטב, אך זהות הכותבת הייתה ידועה רק לבני משפחתה. בהוצאה השנייה של הרומן היה כתוב על הכריכה "מאת מחברת גאווה ודעה קדומה" (שפורסם ב-1813).

ג'יין אוסטן כתבה גרסה מוקדמת של הרומן בשם "אלינור ומריאן" בשנת 1795 כנראה בסגנון רומן מכתבים. היא שכתבה את הרומן (מסופר בגוף שלישי) ב-1797 / 1798 והגיהה אותו שוב ב־1809 / 1810 לפני פרסומו.

זהו סיפורן של שתי אחיות אלינור ומריאן דאשווד (כאשר אלינור מייצגת "תבונה" ומריאן "רגישות"). אחרי מות אביהן הן נשארות חסרות בית משלהן, יחד עם אמן ואחותן הצעירה מרגרט הן נאלצות לעבור לבית כפרי שמציע להם קרוב משפחה נדיב. אלינור נקשרת לאדוארד פררס האדיב ומתון ההליכות, אך אינה מודעת לכך שהוא כבר מאורס בסתר לאחרת. מריאן מתאהבת בווילובי, צעיר נמרץ ושובה-לב, שמוביל אותה להתנהגות לא נאותה, ומתעלמת מחיזוריו של קולונל ברנדון הנאמן.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר מר הנרי דשווד מאחוזת נורלנד נפטר, בנו מנישואיו הראשונים ג'ון יורש את אחוזת המשפחה. ג'ון דשווד, אשתו פאני ובנם הקטן עוברים לגור בנורלנד כבעלי הבית, האלמנה מרת דשווד ושלוש בנותיה מורדות לדרגה של אורחות. הן נשארות ללא בית וכמעט ללא הכנסה משלהן. מרת דשווד מוזמנת עם בנותיה (אלינור מריאן ומרגרט) לגור בבארטון קוטג' במחוז דבונשייר, בית ששייך לקרוב משפחה שלה סר ג'ון מידלטון. אלינור נעצבת כשהיא צריכה לעזוב את ביתה כיון שנוצר קשר אהבה בינה לאדוארד פררס, אח של פאני דשווד. מריאן נפרדת מנורלנד בדמעות, כשהיא עוזבת את ביתה האהוב.

בבארטון פארק הם מתוודעים למכרים חדשים, ביניהם מרת ג'ינינגס אמה של ליידי מידלטון, קולונל ברנדון קצין בדימוס רווק שמתאהב ממבט ראשון במריאן. ג'ון וילובי הוא צעיר הפוגש את מריאן כשהיא נוקעת את רגלה תוך כדי ריצה בגשם, והוא נושא אותה אל ביתה. וילובי מחזר אחר מריאן והיא משיבה לו אהבה בגלוי, עד שלפתע הוא מודיע שדודתו, מרת סמית שאצלה הוא מתגורר, מחייבת אותו לנסוע ללונדון לטפל בעסקיה. הוא נוטש את מריאן חולת-אהבה ואומללה.

איור מתוך "תבונה ורגישות" - וילובי גוזר תלתל משערה של מריאן

אן (ננסי) ולוסי סטיל הן דודניות של מרת ג'נינגס, מתארחות בבארטון פארק (בית משפחת מידלטון). לוסי מספרת לאלינור שהיא מאורסת למר פררס, אך משביעה אותה לשמור זאת בסוד, בגלל התנגדות משפחתו ללוסי שהיא חסרת פרוטה. אלינור חושבת בתחילה שלוסי מתכוונת לאחיו הצעיר של אדוארד, רוברט, והיא המומה כשמתגלה לה שלוסי מאורסת לאהובה אדוארד.

בחלק השני של הרומן אלינור ומריאן נוסעות ללונדון עם מרת ג'נינגס. קולונל ברנדון אומר לאלינור שבלונדון כולם מצפים לנישואי מריאן ווילובי, למרות שמריאן לא הודיעה למשפחתה על אירוסים רשמיים. מריאן משתוקקת להפגש עם וילובי, כשהיא פוגשת אותו במסיבה הוא דוחה אותה באכזריות. למחרת הוא שולח לה מכתב בו הוא מכחיש לחלוטין שהיה ביניהם קשר אהבה. קולונל ברנדון מספר לאלינור על התהוללותו של וילובי, ועל כך שהוא פיתה ונטש את בת חסותו של הקולונל. מרת ג'נינגס מגלה שוילובי עומד להינשא למיס גריי יורשת עשירה.

בחלק השלישי ננסי סטיל מגלה בשוגג את דבר ארוסיהם הסודיים של אדוארד ולוסי. אמו של אדוארד זועמת על כך מנשלת אותו מירושתו, ומבטיחה את כל רכושה לרוברט בנה הצעיר. בדרכן לביתן מלונדון אלינור ומריאן מתארחות ב"קליבלנד" בית משפחת פאלמר, הבת הצעירה של מרת ג'נינגס. מריאן נופלת למשכב אחרי שהיא מטיילת בגשם, אלינור ומרת ג'נינגס מטפלות בה. כשמתגלה שמחלתה חמורה משחשבו תחילה הם חוששים לחייה, וקולונל ברנדון נשלח להביא את מרת דשווד מבארטון. כשוילובי שומע על מחלתה של מריאן הוא בא לראות אותה, אך פוגש רק את אלינור. הוא מנסה להסביר לה את התנהגותו ומבקש את סליחתה. אלינור שומעת את הווידוי שלו ומרחמת עליו. כשמרת דשווד מגיעה ל"קליבלנד" עם קולונל ברנדון מריאן מתחילה להחלים.

כשמרת דשווד אלינור ומריאן חוזרות לבארטון, אלינור מספרת למריאן על הווידוי של וילובי. מריאן מבינה שהיא התנהגה בחוסר אחריות, ושהיא לעולם לא הייתה יכולה להיות מאושרת עם וילובי. אחרי זמן מה נודע להן שלוסי סטיל נישאה למר פררס. הן מניחות שהכונה היא לאדוארד פררס, אך אדוארד מופיע בעצמו ומתברר שלא הוא אלא אחיו רוברט התחתן עם לוסי שרדפה אחרי כספו. אדוארד חופשי להציע נישואין לאהובתו האמיתית אלינור.

אלינור מתחתנת עם אדוארד ומריאן נעתרת לבסוף להצעת הנישואין של קולונל ברנדון.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלינור ואדוארד - איור מאת סי. אי. ברוק
  • אלינור דשווד היא גיבורת הרומן בת 19, הבכורה מבנות משפחת דשווד, היא נבונה ובעלת שכל ישר. היא מתאהבת באדוארד אך היא זהירה כי אינה בטוחה ברגשותיו אליה. למרות סערת הנפש בה היא נמצאת היא מסתירה את רגשותיה. היא רגישה וחשה כאב כשאדוארד מתעלם ממנה, וכשלוסי חושפת בפניה שהיא מאורסת לאדוארד. אך אלינור מעמידה פנים שהכל כשורה כדי למנוע כאב ממשפחתה, בניגוד למריאן שבמצב דומה חושפת את יגונה בפני כל.
  • מריאן דשווד הבת השנייה במשפחה בת 17 רגשנית ורומנטית. מריאן אינטליגנטית, אוהבת טבע, מנגנת בפסנתר וקוראת שירה. היא מביעה את רגשותיה בגלוי, ומתנהגת לעיתים בחוסר נימוס הגובל כמעט בגסות. כשווילובי עוזב אותה היא מפגינה את שברון-לבה לעיני כל. על אף גילה הצעיר מריאן בטוחה בדעותיה, ואינה מאמינה שאנשים יכולים לאהוב פעם שנייה אחרי אהבתם הגדולה. לדעתה רק צעירים ונלהבים יכולים לאהוב, לכן וילובי הוא מושלם בעיניה, והיא אינה מוכנה לקבל את חיזוריו קולונל ברנדון שהוא מבוגר ממנה ב-18 שנים. אחרי מחלתה שהביאה כמעט למותה היא משנה את דעותיה ונישאת לקולונל ברנדון.
  • אדוארד פררס - אחיה של פאני דשווד, הוא צעיר נבון אך ביישן ומופנם. בני משפחתו רוצים שהוא יתבלט בעולם, אך הוא מעדיף חיים שקטים ככומר. הוא מתיידד עם אלינור כשהם שוהים בנורלנד, אך מסתיר ממנה את דבר אירוסיו ללוסי. כאשר הדבר מתגלה לאימו הוא נשאר נאמן להבטחתו ומסרב לנתק את קשריו עם לוסי אף על פי שכתוצאה מכך נושל מירושתו.
  • ג'ון וילובי - צעיר יפה-תואר ושובה-לב, גלומות בו כל התכונות הרומנטיות שמריאן מעריכה. מצד שני הוא הולל, ונוטש נערה צעירה שנכנסת להריון ממנו. וילובי מעדיף לשאת אישה בעלת ממון שאינו אוהב, ומוותר על אהבתה של מריאן. בסופו של דבר מתברר שהוא הוליך שולל את כל הסובבים אותו.
  • קולונל ברנדון - בן 35 איש צבא לשעבר וידיד ותיק של סר ג'ון מידלטון. אלינור נהנית להיות בחברתו, לעומתה מריאן חושבת שהוא זקן מידי לאהבה.
  • לוסי סטיל - היא שנונה וערמומית, אנוכית ורודפת בצע. הייתה מאורסת לאדוארד בסתר ארבע שנים, אך כשהוא מנושל מירושתו היא נוטשת אותו ומתחתנת עם אחיו רוברט. היא מספרת את סודה לאלינור מתוך קנאה, כי היא מבינה שאדוארד מעדיף את אלינור על פניה.

נושאים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבונה מול רגישות - הרגישות של מריאן מבטאת את התנועה הרומנטית שרווחה באנגליה בסוף המאה ה-18. תנועה זו הייתה תגובת נגד לרציונליות של עידן הנאורות, שמתבטאת ברומן בהתנהגותה המאופקת של אלינור. הרומנטיקה של מריאן מתבטאת בהאדרת הרגש, אהבת הטבע, האומנות מוזיקה ושירה. הרציונליות של אלינור היא בגישה יותר מעשית לחיים.

לכאורה שתי האחיות מדגימות ביניהן את הקוטביות בין התבונה והרגישות, אלינור מסמלת את ההגיון הצרוף ומריאן את רחשי-הלב. אך אוסטן מדגישה ששתיהן נבונות ורגישות רק שכל אחת מהן מביעה את תחושותיה בצורה שונה. אוסטן אינה לועגת למריאן על התנהגותה, כפי שעשתה ביצירותיה המוקדמות כמו "אהבה וידידות", וגם אינה מעלה על נס את אלינור כדוגמה ומופת להתנהגות רצויה. היא מראה את היתרונות והחסרונות בגישותיהן, ובסוף הרומן האחיות מצליחות לאזן בין "תבונה" ו"רגישות".

כסף ורכוש - כסף או מחסור בכסף הוא נושא חשוב בחייהם של כל הדמויות ברומן. בנות דשווד נשארות כמעט חסרות כל אחרי מות אביהן. למרות הבטחתו של ג'ון דשווד לאביו על ערש-דווי לדאוג לאחיותיו, הוא מתחמק מלתת להן עזרה כספית, והן נאלצות למצוא לעצמן בית אחר, רחוק מאחוזת "נורלנד" בה גדלו.

הירושות הם אמצעים לשליטה בחייהם של אנשים. מרת פררס, אימו של אדוארד, מאיימת עליו בנישול מירושתה אם לא יתחתן עם האישה שהיא בחרה עבורו. וילובי אמור לרשת את מרת סמית, והיא מונעת ממנו את הירושה בגלל התנהגותו ההוללת. מחסור בכסף גורם לוילובי לזנוח את מריאן ולשאת לאישה יורשת עשירה.

מעמד חברתי - כל הגיבורים ברומן נמצאים במעמד של אצולה כפרית (gentry). האפשרויות שעמדו בפני אישה צעירה במעמד זה בתחילת המאה ה-19 היו להתחתן או להיות סמוכה על שולחן אחרים, אם האישה נאלצה לעבוד לפרנסתה כאומנת/מחנכת או כבת-לוויה היא נחשבה במעמד חברתי נמוך יותר. בדרך כלל אח בעל אמצעים דאג לאחיותיו הרווקות, כפי שהיה בחייה של ג'יין אוסטין עצמה שלא נישאה. ג'יין אימה ואחותה קסנדרה חיו בצ'אטון בבית שהיה שייך לאחיה האמיד אדוארד, ונתמכו כספית על ידי אחיה הנוספים.

אנשי עסקים וסוחרים שעבדו לפרנסתם, גם אם הרוויחו ממון רב, נחשבו למעמד נמוך יותר מאלה שקיבלו את כספם בירושה. גברת ג'נניגס היא אישה בעלת אמצעים, אך בעלה עסק במסחר, ולכן מתקבלת בחשדנות על ידי פאני דאשווד.

לוסי שהיא צעירה ללא כסף וללא קשרי משפחה, מנסה לטפס בסולם החברתי על ידי נישואין לבעל עשיר. אדוארד שעתיד לרשת הון רב, הוא מועמד ראוי, אך כשהוא מנושל מהירושה היא מעדיפה את אחיו הצעיר.

תרגומים לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינה ורחשי לב, תרגם: אהרן אמיר, ספריית מעריב, 1986

תבונה ורגישות, תרגמה: טלה בר, אור-עם, 1986

תבונה ורגישות, תרגם: שי סנדיק, סנדיק ספרים, 2014

עיבודים לקולנוע ולטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1981 עובד הרומן למיני סדרה טלוויזיונית בהפקת ה-BBC. בסדרה השתתפו איירין ריצ'רדס, טרייסי צ'יילדס, בוסקו הוגן ופיטר וודוורד כווילובי.

ב־1995 יצא הסרט על תבונה ורגישות, עיבוד קולנועי של הרומן בבימויו של הבמאי הטיוואני אנג לי, עם אמה תומפסון ויו גרנט בתפקידי אלינור ואדוארד. אמה תומפסון כתבה את התסריט וזכתה עבורו בפרס האוסקר. הסרט זכה לשבחי הביקורת ולפופולריות רבה הן בין חובבי ג'יין אוסטן והן בקרב הקהל הרחב.

הסרט שמר על נאמנות לרוחו של המקור הספרותי על אף ההבדלים ביניהם. אמה תומפסון הייתה בת 35 בעת צילומי הסרט, מבוגרת הרבה יותר מאלינור בת ה-19 שברומן, וגם שאר השחקנים היו מבוגרים יותר. הדמויות של ננסי סטיל וליידי מידלטון לא הופיעו בסרט, וגם לא הילדים של משפחת מידלטון והבן של ג'ון דשווד. בסרט הודגשו יותר הצדדים הרומנטיים של אדוארד וקולונל ברנדון. ומרגרט, האחות הצעירה שכמעט אינה מורגשת ברומן, קיבלה בסרט תפקיד נרחב יותר. עוד השתתפו בסרט קייט וינסלט כמריאן דאשווד, אלן ריקמן בתפקיד קולונל ברנדון, וגרג וייז וילובי.

סדרה נוספת של ה-BBC יצאה בשנת 2008. את התסריט כתב אנדרו דייוויס. האטי מוראהן וצ'ריטי וייקפילד גילמו את אלינור ומריאן. דומיניק קופר בתפקיד וילובי, דייוויד מוריסי כקולונל ברנדון ודן סטיבנס גילם את אדוארד פררס.

ב-2011 יצא הסרט מעושר לעוני, גרסה לטינית-אמריקאית לספר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]