תבנית:נשימה עמוקה וכוס מים קרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
* הדיון באירוע ייערך כולו בדף שיחה זה. אין לכתוב בדף עצמו. המשתמשים מתבקשים גם לא לדון בנושא במזנון.

דף הנחיות זה מיועד לטיפול במקרים של חשש להפרה מרובת-ערכים של זכויות יוצרים. בסופו של התהליך, ויקיפדיה חייבת להיות נקייה מהפרה של זכויות יוצרים.

הפרת זכויות יוצרים[עריכת קוד מקור]

לאחר בדיקת ערכיך, חברי הקהילה הגיעו למסקנה שהֵפרת זכויות יוצרים באופן עקבי, ובמספר גדול של ערכים. ייתכן וכתבת את הערכים הבעייתיים זמן קצר אחרי שפתחת את החשבון. רצית לתרום כמו כולם למאמץ המשותף, ומצאת שהדרך הקלה לכתוב ערכים היא להיעזר במקורות חיצוניים. כך הרי עושים כולם.

אך דבר זה אסור. יש כללים המגדירים איזה שימוש במקורות חיצוניים נחשב לגיטימי, ואיזה מפר את זכויות היוצרים של מחברי אותם מקורות. מכיוון שהגענו עד הלום, עלינו להניח שלא הכרת את הכללים האלה.

מה לעשות עכשיו?[עריכת קוד מקור]

מטרתו של דף זה איננה להסביר לך מהי הפרת זכויות יוצרים. מה שעשית מתאים להגדרה הזו, וכך הגענו אל:

הצעד הראשון. הֵפרת זכויות יוצרים. עליך להפנים את העובדה הזו ללא דיחוי. ויכוחים על הנקודה הזו יחמירו את המצב לאין שיעור.

הצעד השני. נשימה עמוקה וכוס מים קרים.

המשתמשים האחרים רוצים להאמין שטעית בתום לב - וחובתך לסייע להם בתיקון הנזקים במהירות. העזרה העיקרית היא בתיאור מלא והוגן של מה שקרה. השמטות בשלב זה יקשו מאוד על המשך שיתוף הפעולה.

הצעד השלישי. יש לתאר את היקף הבעיה. עליך לערוך רשימה של כל הערכים שכתבת, או שתרמת להם תרומה של משפט שלם או יותר. בהכנת הרשימה ניתן להיעזר בדף "תרומות המשתמש" (הדף הזה נגיש גם למשתמשים אחרים, שיוכלו לסייע לך בבדיקה שלא החסרת דבר). ניתן להשמיט מן הרשימה הזו רק את אותם ערכים שבהם לא נעזרת באף מקור למעט הזיכרון וכן ויקיפדיה (בכל השפות) - מקורות אלה בוודאי מותרים בשימוש. עדיף לכלול ברשימה ערכים שאינם צריכים להיות בה, מאשר לשגות בכיוון ההפוך.

הרשימה הזו תיקרא רשימת הערכים החשודים. יש ליצור אותה בתחתית דף זה.

הצעד הרביעי. לנקות את השולחן. אם דף המשתמש שלך כולל רשימה של הערכים שתרמת להם (כפי שעושים אחדים), יש למחוק ממנה כעת את הערכים החשודים, כדי לא להיות כטובל ושרץ בידו. ייתכן שניתן יהיה להחזיר חלק מהם, לאחר גמר הטיפול.

הצעד החמישי יש לתאר את פרטי הבעיה. בכל אחד ואחד מן הערכים החשודים, יש לכתוב באלו מקורות נעזרת ואיך בדיוק. למשל, "העתקתי פסקה אחת מהאנציקלופדיה העברית"; "נעזרתי באנציקלופדיה מכלל כדי לסדר את האירועים לפי סדר"; "תרגמתי מילה במילה מאנציקלופדיה בריטניקה מהדורת 1976"; "תרגמתי משפט-כן-משפט-לא מאתר זה וזה".

גם כאן, עדיף להחמיר מאשר להקל. יש לתאר את תהליך הכתיבה, ואחרים ישוו את התוצאה למקור. ייתכן שבחלק מהערכים היית בסדר, אבל בשלב זה לא רצוי להחליט בשאלה הזו על דעת עצמך.

טיפול בערכים[עריכת קוד מקור]

הצעד השישי. להעתיק את רשימת הערכים במלואה, פעם נוספת. זוהי רשימת התיקונים.

יש לנקות את הערכים מן החומר האסור בשימוש. ניתן להיעזר באחרים כדי לבחור מהו הטיפול הנכון בכל מקרה:

  • מחיקת הערך על ידי הצבת תבנית {{למחוק}} - לערכים שהועתקו במלואם ולא נערכו במידה מובהקת על ידי אחרים.
  • מחיקת תוכן וכתיבה מחדש - מתאים לאותם מקרים.
  • שכתוב יסודי - למקרים בינוניים בחומרתם.
  • שכתוב פסקאות - למקרים הקלים.

במקביל, יש לתעד את פעילות התיקונים ברשימה. לציין מה בוצע בכל ערך. אין למחוק ערכים מן הרשימה, משום שזה ישנה את המספור ויבלבל את העוזרים לך.

הצעד השביעי. אפשר להחזיר את הערכים ששכתבת לרשימת הערכים שתרמת (מן הצעד הרביעי).

במקביל לעבודה על שני הצעדים האחרונים, יש לעקוב אחרי דף השיחה של דף זה, לדיון בערכים השונים.

זהו?[עריכת קוד מקור]

לאחר סיום פרויקט השיקום:

  1. עליך לחזור אל הצעד הראשון. אם לא הבנת בדיוק מה מהדברים שעשית היה פגום, זה הזמן ללמוד. יש לקרוא את ויקיפדיה:זכויות יוצרים, אפשר גם לשאול במזנון או ויקיפדים בדפי השיחה שלהם.
  2. אם הפרויקט התקדם בקצב סביר ומתוך נכונות שלך לעזור, תגלה/י מן הסתם שחברי הקהילה מאמינים שמודה ועוזב ירוחם. ברוך בואך.

רשימת ערכים חשודים[עריכת קוד מקור]