תוכנית שנים עשר הצעדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תוכנית שנים עשר הצעדיםאנגלית: Twelve-step program) היא תוכנית כללית להחלמה מהתנהגות מתמכרת או כפייתית.

תוכנית שנים-עשר הצעדים המקורית פותחה על ידי אלכוהוליסטים אנונימיים (AA) כדרך להתמודד עם מה שמכונה "חוסר האונים" בהפסקת שתיית אלכוהול - אלכוהוליזם. תוכנית 12 הצעדים אומצה מאז על ידי קבוצות שונות כגון אכלני יתר אנונימיים (OA), מהמרים אנונימיים (GA), סקסוהוליסטים אנונימיים (SA), מכורים למין אנונימיים (SAA), מכורים אנונימיים (NA), תלויי-יתר אנונימיים (CODA) (אנ'), רגשות אנונימיים (EA), ילדים בוגרים להורים לא מתפקדים או אלכוהוליסטים (ACA), חושבי יתר אנונימיים (OTA) ומכורים לפורנו אנונימיים (PA).

כל תוכניות שנים עשר הצעדים השונות מתנהלות באופן דומה וכולן פועלות לפי שתים עשרה המסורות, שהן הקווים המנחים המאפשרים להן להתקיים באופן עצמאי ולשמור על קיומם. מדובר במעין נורמות התנהגותיות המאפשרות את האנונימיות ואת התחזוקה השוטפת של הקבוצה. חברי התוכנית נפגשים בצורה סדירה כדי לשתף את ניסיונם, כוחם ותקוותם. המשותף לכל הקבוצות הללו הוא שהחברים בהן חשים שהם סובלים ממחלת התמכרות חשוכת מרפא[דרוש מקור] ולא עם 'הרגל גרוע' או 'דרך חיים גרועה'. המחלה מיוחסת ל"אלרגיה" פיזית לחומר הממכר, אשר יוצרת כמיהה המלווה בהתנהגויות אובססיביות המובילות לשימוש חוזר בחומרים הממכרים ולהתדרדרות במצבם. התמודדות עם המחלה יכולה להתרחש על ידי ויתור על הניסיון להילחם בה ומסירת הקשיים ל"כוח עליון" (כל אחד על פי הגדרתו, תפיסתו ואמונתו) בשילוב עשייה פעילה של שנים-עשר הצעדים.

לדברי מייסדי התוכנית, על אף האזכור הרב של אלוהים, תוכנית שנים עשר הצעדים אינה תוכנית דתית וחברים בעלי אמונות דתיות שונות ואף כאלה שהם אגנוסטיקנים ואתאיסטים יכולים ליטול בה חלק[1].

אחד המאפיינים המוכרים ביותר של תוכניות שנים-עשר הצעדים הוא העובדה שחברי התוכנית מודים שיש להם בעיה על ידי השימוש במשפט כגון "שלום, שמי פלוני ואני אלכוהוליסט". אמרת כנף זו מזוהה כיום עם קבוצות תמיכה בכלל. אמירה זו באה לבטא את העיקרון היסודי של התוכנית, שהמכור נשאר מכור כל ימי חייו, גם אם הוא 'נקי' שנים ארוכות. אפשר לראות את זה באתרי הקבוצות שהם מתייחסים למכור כנכה שנכרתה לו רגל שלעולם לא יצמיח רגל חדשה רק עליו ללמוד איך לחיות עם נכותו.

המשתתפים בקבוצות התמיכה משתפים את ניסיונם, האתגרים בהם הם עומדים, הצלחות וכשלונות, ומספקים תמיכה ישירה לאחרים מפני שהם מהווים דוגמה לכך שההימנעות והחיים ללא החומרים ו/או ההתנהגות ההתמכרותית אפשריים. רבים אשר הצטרפו לקבוצות אלה מדווחים כי מצאו הצלחה בנושאים שבעבר הכשילו אותם, בעוד אחרים - ובכללם כמה חברים לשעבר - מבקרים את יעילות התוכנית ואת ההתאמה שלה לחיים כיום.

תוכנית זו שנויה במחלוקת בשאלת היעילות שלה כלפי מכורים בכלל ואלכוהוליסטים בפרט. בדו"ח שארגון הבריאות העולמי הוציא בשנת 2009 על יעילות תוכניות לגמילה מאלכוהול, נכתב שאף על פי שפרויקט Match (אנ') מצא ראיות שיש לה השפעה חיובית, דומה לשיטות אחרות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי וטיפול שיפור מוטיבציה, מטא-אנליזה מצאה ראיות משישה מחקרים לכך שהתוכנית אינה יעילה ומשבעה מחקרים לכך שתוכנית אלכוהוליסטים אנונימיים אינה יעילה, ושסקירה אחרת של שמונה מחקרים לא מצאה ראיות חד משמעיות לאפקטיביות השיטה[2](הקישור אינו פעיל).

12 הצעדים של האלכוהוליסטים האנונימיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלה הם 12 הצעדים כפי שהוגדרו על ידי אלכוהוליסטים אנונימיים:

  1. הודינו שאנו חסרי אונים מול האלכוהול, שאבדה לנו השליטה על חיינו.
  2. הגענו לאמונה שכוח גדול מאתנו יכול להחזיר לנו את שפיות דעתנו.
  3. החלטנו למסור את רצוננו ואת חיינו להשגחת אלוהים, כפי שאנו מבינים אותו.
  4. עשינו חשבון נפש מוסרי, נוקב וחסר פחד.
  5. התוודינו בפני אלוהים, עצמנו ואדם נוסף על טבעם המדויק של פגמינו.
  6. היינו נכונים לחלוטין שאלוהים ישחרר אותנו מפגמים אלה באופיינו.
  7. ביקשנוהו בענווה שישחרר אותנו מחסרונותינו.
  8. עשינו רשימה של כל האנשים שבהם פגענו והיינו נכונים לכפר על כל מעשינו בפניהם כולם.
  9. כיפרנו על מעשינו במישרין בפני אנשים אלו כאשר הדבר ניתן, פרט למקרים שמעשה זה יפגע בהם או באחרים.
  10. המשכנו בחשבון הנפש, וכאשר שגינו, הודינו בכך מיד.
  11. חיפשנו בדרך של תפילה והרהורים לשפר את הקשר ההכרתי שלנו עם אלוהים, כפי שאנו מבינים אותו, כשאנו מתפללים רק לדעת את רצונו עבורנו ומבקשים את הכוח לבצע זאת.
  12. משעברה עלינו התעוררות רוחנית כתוצאה מצעדים אלה, ניסינו לשאת בשורה זו לאלכוהוליסטים וליישם עקרונות אלה בכל תחומי חיינו.

12 המסורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. טובתנו המשותפת קודמת; החלמה אישית תלויה באחדות AA.
  2. למטרות קבוצתנו יש רק סמכות סופית אחת – אלוהים אוהב כפי שהוא עשוי לבטא את עצמו במצפון הקבוצה. מנהיגינו אינם אלא משרתים שזכו לאמון. אין הם מושלים.
  3. הדרישה היחידה לחברות בAA היא הרצון להפסיק לשתות.
  4. על כל קבוצה ב-AA להיות עצמאית, מלבד בעניינים הנוגעים לקבוצות אחרות או ל-AA ככלל.
  5. לכל קבוצה ישנה מטרה עיקרית אחת – לשאת את המסר שלה לאלכוהוליסט שעודנו סובל.
  6. קבוצת AA לעולם לא תמסור את שם AA ולא תממן כל מוסד מקורב או יוזמה חיצונית, פן בעיות של רכוש, ממון ויוקרה יסיטו אותנו ממטרתנו העיקרית.
  7. על כל קבוצת AA להיות נושאת את עצמה לחלוטין ולסרב לתרומות מבחוץ.
  8. על האלכוהוליסטים האנונימיים להישאר לעולם בלתי מקצועיים, אך מרכזי השירות שלנו יכולים להעסיק עובדים מיוחדים.
  9. AA כמו שהוא, אל לו להתארגן לעולם, אך אנו יכולים ליצור הנהלות לשירותים או ועדות האחראיות ישירות בפני אלה שאותם הן משרתות.
  10. ל"אלכוהוליסטים אנונימיים" אין כל דעה בעניינים חיצוניים, ולכן אין לגרור את שם AA למחלוקת ציבורית כלשהי.
  11. מדיניות יחסי הציבור שלנו מבוססת על משיכה ולא על פרסומת. עלינו לשמור תמיד על אנונימיות אישית ברדיו, בעיתונות ובסרטים.
  12. אנונימיות היא הבסיס הרוחני לכל מסורותינו, להזכירנו תמיד להעמיד עקרונות לפני האישיות.

אזכורים בתרבות פופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסיטקום סיינפלד, ג'ורג' קוסטנזה מנסה לחבל בהשלמת התוכנית של מכרו (מגולם על ידי ג'יימס ספיידר) בטענה שהוא לא כיפר על מעשיו (צעד 9), לאחר שאותו אחד סירב לבקש ממנו סליחה בעקבות הערה פוגענית שאמר במסיבה.
  • בסדרה סאות' פארק הוקדש פרק שלם לתוכנית 12 הצעדים (עונה 9, פרק 14), בו רנדי מארש, אביו של סטן, נתפס כשהוא נוהג שיכור והוכרח להשתתף במפגש של אלכוהוליסטים אנונימיים, שם שכנעו אותו שהאלכוהוליזם הוא מחלה שאינו יכול לשלוט בה, ועליו לשים מבטחו באלוהים. כך רנדי מתנער מאחריותו למעשיו והופך אלכוהוליסט אמיתי.
  • בתוכנית "הבית הלבן" מקיימים ליאו מקגארי (ראש הסגל של הבית הלבן) וג'ון הוינס (סגן הנשיא) פגישת אלכוהוליסטים אנונימיים במרתפי הבית הלבן.
  • בסדרה בית הקלפים, ראש הסגל בבית הלבן דאג סטמפר הוא בוגר שיטת 12 הצעדים ומשתתף בפגישות של אלכוהוליסטים אנונימיים. בהמשך הוא גם הופך לחונך של חבר הקונגרס פיטר רוסו אותו מריץ פרנק אנדרווד לתפקיד מושל פנסילבניה.
  • מייק פורטנוי, המתופף של להקת הרוק דרים ת'יאטר, אף הוא אלכוהוליסט לשעבר, כתב על כך באלבומי הלהקה האחרונים את השירים The Glass Prison (מתוך האלבום Six Degrees of Inner Turbulence בשנת 2002) על צעדים 1–3 מבין תוכנית 12 הצעדים, והמשיך אותם בשיר This Dying Soul (מתוך האלבום Train of Thoughts בשנת 2003) על צעדים 4 ו-5, The Root of All Evil (מתוך האלבום Octavarium בשנת 2005) על צעדים 6 ו-7, Repentance (מתוך האלבום Systematic Chaos) על צעדים 8 ו-9, ו-The Shattered Fortress (מתוך האלבום Black Clouds & Silver Linings) על צעדים 10–12. בסוף של כל שיר צירף הקדשה "לביל וו. וכל ידידיו", המתייחסת לביל ווילסון, ממייסדי אלכוהוליסטים-אנונימיים והוגה תוכנית 12 הצעדים.
  • בתוכנית הטלוויזיה "דקסטר" (לאורך העונה השנייה) משתתף דקסטר בקבוצות 12 צעדים למכורים לסמים, והוא מזהה בעצמו התמכרות לרציחות. כמה מהפרקים בעונה עוסקים בנסיונותיו לשלוט בהתמכרות זו ללא הצלחה.
  • גבריאל בלחסן הלחין בתקליטו השלישי "בשדות" (יצא בשנת 2006) את התפילה של צעד 11 מתוך 12 הצעדים בשיר "תפילה צעד 11"[3].
  • הסיטקום ממי מוקדש כולו לתוכנית 12 הצעדים בפרט לאלכוהוליסטים אנונימיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הספר הגדול, פרק 4, "אנו הכופרים".
  2. ^ "Evidence for the effectiveness and cost-effectiveness of interventions to reduce alcohol-related harm", עמ' 44-45
  3. ^ השיר "תפילה צעד 11" באתר YouTube