סלילונית ענק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסלילונית ענק
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: תולעים טבעתיות
מחלקה: רב זיפיות
סדרה: נרתיקניות
משפחה: סלילוניתיים
סוג: Spirobranchus
מין: סלילונית ענק
שם מדעי
Spirobranchus Giganteus
פאלאס, 1766
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סלילונית ענק (שם מדעי: Spirobranchus Giganteus), הנקראת גם סלילונית צבעונית ותולעת חג המולד, היא תולעת רב-זיפית ישיבה. תולעת זו היא הנפוצה, הצבעונית והגדולה ביותר במשפחת הסלילוניתיים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוטר הסלילונית הוא 2–3 סנטימטר והיא חיה במים בעומקים של עד 8 מטרים ולעיתים אפילו יותר.

התולעת הסלילנית מפרישה צינור גירני קשיח, הנקרא גם נרתיק, הנבנה בעזרת זוג רכסים דמויי שפתיים הנמצאים מתחת למערכת זרועות הציד שלה. בתוך צינור זה מוסתר כל גופה והיא אינה יכולה לעזוב אותו במשך כל ימי חייה. צינור זה, שבקצהו נמצא קוץ, מחובר בדרך כלל באמצעות קידוח כימי לשלדי אלמוגים חיים. מפתח הצינור היא פורשת אל המים שני זרי בחנינים מסועפים, צבעוניים ומנוצים, בעלי צבע זהה. הזרים מסודרים בצורה ספירלית כפולה והם הולכים ומתקצרים ככל שמתקרבים לקצותיהם. הבחנינים מזכירים פגודה עגולה קטנה או עץ אשוח קטן, והם מופיעים במגוון צבעים כגון: שחור, לבן, צהוב, כתום, אפור, אדום, ירוק וסגול.

בחנינים אלו משמשים בתור זרועות הזנה. זרועות ההזנה בעלות ענפים צדדיים שבזכותם הן נראות מנוצות. הזרועות מכוסות בשיערות מיקרוסקופיות אשר מניעות את המים לכיוונן וכך הן לוכדות חלקיקי מזון כגון חיידקים, פיסות חומר אורגני ופלנקטון. חלקיקי מזון אלה נכנסים לתוך פתח מזון הנמצא במרכזו של כל ענף צדדי בכל זרוע. בפתח המזון מפוזרים תאים המפרישים ריר דביק שאליו נדבקים אותם חלקיקי מזון. ריר זה, המורכב מחלבונים וסוכרים והזורם במורד פתח המזון בעזרת תנועת השיערות המיקרוסקופיות, מוביל את חלקיקי המזון לקצה הענף הצדדי. משם הם מועברים לפתח מזון מרכזי בזרוע הציד, ולאחר מכן לפתח מזון גדול יותר, המוביל אל תוך פי התולעת.

בתהליך זה נבררים חלקיקי המזון כך שחלקיקים גדולים מדי מוחזרים לים, ולכן ניתן לראות שזרי הבחנינים משמשים לאיסוף וסינון מזון זעיר מהמים. הבחנינים משמשים גם לנשימה. כך ניתן לומר שהתולעת הסלילנית היא צרכן שניוני, כלומר טורף. בנוסף לזרי הבחנינים, התולעת שולחת מפתח הנרתיק גם אונת ראש מוארכת בעלת קצה מעובה, הנראה כחרוט קצר והפוך שגודלו כקוטר הנרתיק והמשמש כמכסה בעת סכנה. על הבחנינים מפוזרות עיני התולעת, המשמשות כאיברי חישה מפותחים ביותר, והן מגיבות במהירות לכל שינוי בעוצמות האור. לכן, ברגע שהיא מבחינה בצל מתקרב או בסכנה כלשהי, היא מתכנסת במהירות אל תוך הנרתיק ומושכת יחד איתה את זרי הבחנינים. כשהבחנינים נכנסים אל תוך הנרתיק גם אונת הראש המוארכת נמשכת, וכתוצאה מכך נתקעת וסותמת את פתח הנרתיק. כך התולעת מוגנת מטורפים הנמשכים אל צבעיה, וכשהסכנה חולפת היא יוצאת החוצה.

לתולעת הסלילנית הענקית מערכות איברים הדומות במורכבותן לאלו של בעלי חוליות בגודל דומה, כגון מערכת הובלה סגורה בעלת עורקים, ורידים ונימים, המונעת על ידי מספר זוגות של לבבות. בנוסף, דמה מכיל המוגלובין.

תולעים אלו יכולות ליצור רקמות חדשות במקרים בהם הן נטרפות חלקית על ידי דגים. לפעמים הן יוצרות מושבות של סלילוניות הבולטות בשל צבעי הבחנינים.

תולעים מסוג זה יכולות להתרבות בדרך מינית ובדרך א-מינית. רבייה מינית מתרחשת לעיתים רחוקות בבית הגידול, מכיוון שהיא כוללת עובר וזחל, ששיעור הישרדותם בתנאי בית הגידול נמוך. רבייה זו מתחילה בדרך כלל כאשר הזכרים מפרישים תאי זרע למים. חומר הנמצא בתאי הזרע גורם לנקבות הנמצאות באזור להשריץ. אם מתרחשת הפריה נוצר עובר, שהופך תוך מספר ימים לזחל בעל יכולת שחייה. אם במשך כמה שבועות הוא ישרוד את תנאי בית הגידול הקשים וימצא מזון בכמות מספקת, הוא יתיישב על אלמוג ויהפוך לתולעת קטנה.

רבייה אל-מינית יכולה להתרחש בשתי דרכים. דרך אחת היא על ידי גידול "ניצנים" על גופה של תולעת בוגרת, הפרדתם והתחלת קיומם העצמאי. דרך שנייה וכלל אינה פשוטה היא בעזרת התפצלות התולעת הבוגרת למספר חלקים שכל אחד מהם יכול להפוך לתולעת חדשה.

פגיות התולעת פיתחו יכולת לזהות את סוג האלמוג הרצוי עבורן בתור יעד להתיישבות. לאחר ההתיישבות, המספקת הגנה, הן גדלות יחד עם האלמוג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סלילונית ענק בוויקישיתוף