תומאס פיקטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס פיקטון
Thomas Picton
לידה 24 באוגוסט 1758
ויילסויילס הוורפורדווסט, פמברוקשייר, ויילס
נהרג 18 ביוני 1815 (בגיל 56)
וטרלו
מדינה ויילס, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה Haverfordwest Grammar School עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
תקופת הפעילות 17711815 (כ־44 שנים)
דרגה לוטננט גנרל (צבא בריטניה) לוטננט גנרל
תפקידים בשירות
מושל טרינידד, מפקד דיוויזיה
פעולות ומבצעים
המלחמות הנפוליאוניות
עיטורים
מסדר האמבט אביר הצלב הגדול במסדר האמבט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סר תומאס פיקטוןאנגלית: Thomas Picton;‏ 24 באוגוסט 1758 - 18 ביוני 1815) היה קצין ולשי ששירת בצבא הבריטי. פיקטון שימש מושל במספר מקומות והוא נחשב אדם מחושב ואכזרי כלפי האוכלוסייה המקומית. הוא מוכר במיוחד עבור פיקודו במהלך מלחמת חצי האי ומערכת מאה הימים שהגיעה לשיאה בקרב ווטרלו ב-18 ביוני 1815 בו הוא אף נהרג.

שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיקטון שירת כמושל טרינידד בשנים 17971802, בשנת 1803 שירת כמושל טובגו, הוא נשפט באנגליה משום יחסו המחמיר כנגד האוכלוסייה המקומית והוא נחשד בביצוע עינויים בניגוד החוק במספר פושעים באי. פיקטון זוכה במשפט חוזר בשנת 1808 ושנה לאחר מכן התמנה למושל פלשינג בהולנד. בשנת 1812 לפי בקשתו של הדוכס מוולינגטון, פיקטון קיבל את הפיקוד על הדיוויזיה השלישית שלחמה במערכה כנגד צבאו של נפוליאון בחצי האי האיברי.

כאשר נבחר פיקטון להצטרף למערכה ולפקד על דיוויזיה בלחימה בספרד, אמר עליו הגנרל הספרדי-ונצואלי פרנסיסקו דה מירנדה כי הוא אינו סומך עליו משום:
”שיש בו כל כך הרבה יהירות, שאם היית שולח אותו לקראקס באיי הודו המערבית [אמריקה], הוא היה מנסה להפוך לנסיך באזור.”

אך הוא גם הביע את דעתו כי פיקטון הוא מאוד חכם. ולינגטון מפקד הכוחות, התרשם מפיקטון כי הוא:
”מחוספס ושד בעל פה מלוכלך, אך הוא תמיד התנהג באופן מוצלח מאוד; אף אדם לא יכל לתפקד יותר טוב ממנו במשימות השונות שנתתי לו, לא ראיתי שום דבר שיאשש את דעתו של מירנדה לגבי השאפתנות שלו.”

לאחר הבסת נפוליאון בשנת 1814 חזר פיקטון לבריטניה, אך הוא שב לפקד על הדיוויזיה עם חידוש הלחימה וחזרתו של נפוליאון לצרפת. ביוני 1815 התמקם הצבא הבריטי ובעלות בריתו בבלגיה, בקרב הראשון בקאטר ברה נפצע פיקטון אך הוא הסתיר זאת מהסובבים אותו והמשיך לפקד ולהילחם. יומיים לאחר מכן נפגשו הצבאות שוב בווטרלו במה שהפך לקרב המכריע של המערכה כולה, קרב ווטרלו. בשלב הפתיחה של הקרב התמקמו כוחותיו של פיקטון באזור חוות לה היי סינט (La Haye Sainte), הצרפתים תקפו את המתחם ופיקטון הורה להסתער על הטור הצרפתי עם כידונים, בהתקפה זו הוא נהרג כאשר מילותיו האחרונות היו ”הסתערו! הסתערו! הידד! הידד!”.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]