תומאס קרומוול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס קרומוול
Thomas Cromwell
לידה 1485
פאטני, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 28 ביולי 1540 (בגיל 55 בערך)
גבעת מצודת לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה כנסיית סנט פיטר אד וינקולה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה גרייז אין עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אליזבת וייקס (1513–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
הלורד שומר החותם
2 ביולי 1536 – יוני 1540
(כ־3 שנים ו־47 שבועות)
William FitzWilliam, 1st Earl of Southampton
שומר המגילות
8 באוקטובר 1534 – 10 ביולי 1536
(שנה ו־39 שבועות)
John Taylor
Christopher Hales
שר האוצר של בריטניה
12 באפריל 1533 – יוני 1540
(כ־7 שנים ו־7 שבועות)
John Bourchier, 2nd Baron Berners
John Baker
הלורד הגדול צ'מברליין
17 באפריל 1540 – יוני 1540
(כ־6 שבועות ו־4 ימים)
John de Vere, 15th Earl of Oxford
Robert Radcliffe, 1st Earl of Sussex
חבר הפרלמנט של 1523
1523–מכהן
(כ־501 שנים)
חבר הפרלמנט של 1529-36
1529–מכהן
(כ־495 שנים)
חבר הפרלמנט של 1536
1536–מכהן
(כ־488 שנים)
פרסים והוקרה
מסדר הבירית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס קרומוול, הרוזן הראשון של אסקסאנגלית: Thomas Cromwell;‏ סביבות 1485 - 28 ביולי 1540), היה מדינאי אנגלי, אחת הדמויות הפוליטיות החשובות ביותר תחת שלטונו של הנרי השמיני מלך אנגליה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרומוול נולד בעיר פאטני בממלכת אנגליה (כיום חלק מרובע וונדסוורת'). אביו, וולטר קרומוול (14631510), היה נפח, בעל מבטשה, סוחר בדים והבעלים של פונדק ומבשלה. לקרומוול היו שתי אחיות. המבוגרת בהן, קתרין, נישאה למורגן ויליאמס, עורך דין מוויילס. אליזבת, האחות הצעירה, נישאה לאיכר. בנה של קתרין, ריצ'רד ויליאמס, עבד אצל דודו (תומאס) ושינה את שמו לריצ'רד קרומוול. אותו ריצ'רד הוא סבא-רבא של אוליבר קרומוול.

כנער, עזב קרומוול את משפחתו בפאטני וחצה את התעלה ליבשת. דיווחים על פעילותו בצרפת, באיטליה, ובארצות השפלה הם שטחיים וסותרים. נטען כי הוא הפך שכיר חרב וצעד עם הצבא הצרפתי לאיטליה, שם לחם בספרדים על גדות הגריגליאנו ב-28 בדצמבר 1503.

לאחר שלמד עריכת דין החל לשמש כעוזר לקרדינל תומאס וולזי ונעשה לחבר הפרלמנט האנגלי בשנת 1523. לאחר המשבר שגרמו גירושי המלך הנרי השמיני מקתרין מאראגון, עלתה קרנו של קרומוול על חשבונו של וולזי. בשנת 1533 הוא מונה למשרת מזכיר המדינה, וב-1536 למשרת הלורד שומר החותם.

עיקר פועלו של קרומוול היה בהקשר הרפורמות הדתיות באנגליה של אותה תקופה - הוא היה אחד ממעצבי הכנסייה האנגליקנית. הוא היה אחד התומכים הבולטים בהצעה להפוך את המלך הנרי השמיני לראש הכנסייה האנגליקנית ועזר להעביר את "חוק העליונות הראשון" שמיסד מעמד זה בפרלמנט. בשנת 1535 מינה המלך הנרי השמיני את קרומוול לשרו לענייני הרוח. משרה זו נתנה לו סמכות שיפוט עליונה בתחומי הדת ויצרה לראשונה רשות מאוחדת אחת על שני המחוזות של הכנסייה האנגליקנית. כשר הראשי של המלך פיקח קרומוול על פירוק המנזרים באנגליה. הוא ביקר במנזרים ובכנסיות רבות והחרים את רכושם כדי להעבירו לידי המלך, ראש הכנסייה החדש. כפרס על מעשיו בתהליך זה קבע הנרי השמיני עבור קרומוול את התואר רוזן אסקס, שהוענק לו בשנת 1540.

למרות שהלאמת המנזרים מתוארת לרוב כניסיונו של מלך חמדן לצבור לעצמו את אוצרות הכנסייה הנוצרית, קרומוול ראה זאת כפעולה אידאולוגית נגד תופעת הנזירים. כל עוד החזיק קרומוול בעמדת כוח, חצר המלוכה הייתה פתוחה לקבלת רפורמות דתיות.

מעבר לפועלו בהקשר לכנסייה האנגליקנית קידם קרומוול גם את איחוד ויילס ואנגליה בפרלמנט.

קרומוול תמך בהנרי השמיני כאשר זה הוציא להורג את אן בולין ובנישואיו לג'יין סימור. ביקורת על מעשה זה, או למעשה על החיפזון בנישואין, גרמה למעמדו להחל לאבד מיציבותו. לאחר מכן, כאשר עודד את המלך להינשא פעם נוספת (לאחר שסימור מתה מסיבוכי לידה), הפעם לאן מקליווס, הוגדרו הנישואין כאסון - הנרי התגרש ממנה לאחר שישה חודשים בלבד, ומתנגדיו של קרומוול ניצלו הזדמנות זו לדרוש את מעצרו. קרומוול הוצא להורג במצודת לונדון ב-28 ביולי 1540. נאמר שהנרי השמיני בחר בכוונה תחילה מוציא להורג בלתי מנוסה, שהצליח לערוף את ראשו של קרומוול רק לאחר שלושה ניסיונות. לאחר ההוצאה להורג הורתח ראשו של קרומוול והוצג בפומבי על גבי חנית, כשעורפו ללונדון.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס קרומוול בוויקישיתוף