תופעת דופלר (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תופעת דופלר
סוגה מוזיקת פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים הד ארצי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תופעת דופלר היא להקה ישראלית שפועלת בישראל מאמצע שנות השמונים.

פעילות הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה בשנת 1982 על ידי המוזיקאים ברוך פרידלנד וארז הקיני - שפרש לפני צאת הסינגל הראשון[1]. עם חברי הלהקה הקבועים נמנים תמי כספי-אשל (קלידים) ורונן זל (גיטרה).

הסינגל הראשון של הלהקה היה "לראות את הפנים", ששוחרר בשנת 1986. בעקבות כניסת השיר למצעד הפזמונים של רשת ג', הוזמנה תופעת דופלר לתוכנית הטלוויזיה "להיט בראש" ובעקבותיה הגיע גל פניות מאמנים ומפיקים לברוך פרידלנד לכתוב להם שירים. הראשון לפנות היה המפיק סולו יורמן ובעקבות זאת הקליטה גלי עטרי את שירו של פרידלנד "מקיץ אל החלום".

בשנים 1987-1988 הופיעה תופעת דופלר במועדונים בתל אביב כמו המרתף העליון של בית לסין ובמועדון הפינגווין, כשהיא מארחת גם בהופעות בכורה עולמית בקריירה כזמר-יוצר את ירמי קפלן. ההרכב כלל את הנגנים אריה וולניץ (שהפיק מוזיקלית את "לראות את הפנים") בבס, ערן קנדלר בגיטרה, דובי אנגלר בקלידים ורן ורד בתופים). תופעת דופלר השתתפה אז גם בערב התרמה למלחמה באיידס במועדון הסינרמה ובלילות יפו לצד החברים של נטאשה, טנגו, קורין אלאל, בנזין ועוד. הרכב הנגנים הזה המשיך בשנה שלאחר מכן ללוות את ירמי קפלן גם בהופעות הסולו שלו.

בשנת 1989 זכה ברוך פרידלנד בתואר "תגלית השנה" של העיתון חדשות. בעקבות פנייתו של המפיק שלמה צח הוקלטו ופורסמו שירים רבים נוספים שפרידלנד כתב והלחין עבור אילנית, אדם, דורון מזר (כולל הפקה מוזיקלית עם ירון (ניסימוב) ניב דפנה דקל, הדצים ועוד. ב-1989 יצא הסינגל השני של הלהקה "קוטפת" (בו השתתף ירמי קפלן בהלחנת השיר) וגם הוא השתתף בתוכנית "להיט בראש" בקליפ מושקע שביים דן בירון. באותה שנה הקליט ברוך/תופעת דופלר עם דפנה דקל את השיר "זמנים משתנים" עבור המצעד השנתי של רשת ג'[2]. בסוף 1990 יצא שיר נוסף של הלהקה "וביום ההוא האחרון" (בהפקה מוזיקלית משותפת על ירון (ניסימוב) ניב ובהשתתפות הגיטריסט והיוצר בועז קביליו) שאף הוא נכנס למצעד הפזמונים וזכה להצלחה מועטה.

מאחר שחברות התקליטים סירבו להחתים את תופעת דופלר, התמקד פרידלנד בין השנים 1990-1992 בכתיבה והפקה לאמנים אחרים (פנצ'ר, הרדינג גימל ועוד), בכתיבת מערכונים לרדיו (דידי הררי) ולטלוויזיה (מוצ"ש) ואופרת הרוק "סקסודוס" שהועלתה במקור כהצגת פרינג' בתיאטרון הסימטה ובהמשך בגרסת רוק בליווי חברים מלהקת תערובת אסקוט (אסף אמדורסקי/מוטי ביקובסקי בגיטרות, עמיר "ג'נגו" רוסיאנו בבס וירמי קפלן בתופים) ותמי כספי בקלידים. המופע שהופק מוזיקלית עם גלעד עצמון הועלה בכל רחבי הארץ, כולל מופעים מרובי קהל כמו בלילות יפו, מועדון רוקסן ופסטיבל ערד.

כשהוא נעזר באותם הנגנים, בטכנאי ההקלטות ישראל ולדמן (תום והסיפור האמיתי, פונץ') ובהפקתו המוזיקלית של אייל ליאון קצב, נכנס פרידלנד - במקביל להופעות האחרונות של אופרת הרוק - להשלים את הקלטות אלבום הבכורה באולפני הבית ורולי, כשלהקלטות מצטרפים גם גונן רון בגיטרות, בועז ברמן בכלי הקשה, גלעד עצמון בכלי נשיפה, עמוס פרידמן, רע מוכיח, גיל פלדמן, אילן גואטה ואחרים.

בסופו של דבר, האלבום הראשון של הלהקה יצא ב-1993 בהפקה עצמית[3] ובהפצת הד ארצי. שיר הנושא של האלבום, "ליפול על גן-עדן", צעד 3 שבועות במקום הראשון, הגיע למקום החמישי במצעד השנתי תשנ"ג (1993) של רשת גימל ועורר שערורייה כשנטען שהוא מטיף להתאבדות. השיר גם הגיע למקום התשיעי במצעד השנתי של גלי צה"ל [דרוש מקור]. אלבום הבכורה כלל להיטים נוספים כמו "המחול", "בתוך החושך", "מה שבין הלידה והמוות", ו"תמיד הוא סולח", בנוסף לשירים שיצאו לפני שהאלבום יצא: "לראות את הפנים", "קוטפת" ו"וביום ההוא האחרון". תקליט השדרים "הרחוב הזה" שיצא בשנת 1989 לא נכלל באלבום.

בשנת 1995 יצא אלבום הקונספט "מחליף צבעים" שכלל את הלהיטים "אלוהים", "ענן", "אבל האמת היא" וגרסת כיסוי לשיר "מקיץ אל חלום" שכתב והלחין פרידלנד לגלי עטרי.

בשנת 1998 יצא האלבום השלישי "לאן נעלם ברוך פרידלנד?", שהיה האחרון שהופץ על ידי חברת "הד ארצי", מתוכו בלטו השירים האוטוביוגרפיים "האיש שהייתי אני" ו"אשם" (לו הופק קליפ בשנת 2023) והשיר "פרחים". כמו כן נכלל באלבום בדואט "כל אחד" עם ירמי קפלן. לשיר שנכתב עם היוצר האוסטרלי דרו טייסון הויל הופק קליפ פרובוקטיבי בבימויו של אהרון קפלן. האלבום היה ההפקה המוזיקלית הראשונה של נגן הבס ישי גזית, כיום מפיק להקות K-Pop בארצות הברית.

בשנת 2001 הוציאה הלהקה את הסינגל "בשבילך", במסגרת פסטיבל הזמר והפזמון המחודש, שזכה להצלחה יחסית, השיר הופיע באלבום הפסטיבל. באותה שנה זכה ברוך פרידלנד ב"פרס אקו"ם לעידוד פרסום היצירה".

ב-2002 יצא הסינגל "שנת חורף" שהופק עם רפאל סופר ובשנת 2003 יצאו הסינגלים "בקצות האצבעות" ו"צא וראה" כהפקת הרכב עם הנגנים תמי כספי אשל בפסנתר, גדי בן אלישע בגיטרות, בנצי גפני בבס ויהושע לימוני בתופים.

בשנת 2008 הוציאה תופעת דופלר לאור את הסינגל "נשחק באהבה"[4].

במהלך שנות האלפיים קיימה הלהקה הופעות בודדות, וב-2007 הופיעה הלהקה לציון 25 שנות פעילות של פרידלנד ולרגל הפצת שירי הלהקה ברשתות הסלולריות השונות[5].

בשנת 2010 יצא האלבום "הבוטלג של ברוך" שכלל את הסינגלים שיצאו בעשור הראשון של שנות האלפיים וקטעים נדירים.

בינואר 2016 הוציאה "תופעת דופלר" עם המפיק המוזיקלי תומר כץ סינגל בשם "הסולם".

בפברואר 2017 הוציאה "תופעת דופלר" אלבום חמישי בשם "בין שמיים וארץ" שכולל שירים כמו "עורי" (שיצא ב-2011 וזכה להצלחה יחסית ברשת ג'), "נדנדה" (שהצליח מאוד ברשת גימל) ו"מלאך". העבודה על האלבום נמשכה שש שנים ורוב שיריו יצאו כסינגלים.

בעשור השני של המאה ה-21 חזרה הלהקה להופיע, כשלהרכב הקבוע עם פרידלנד ורונן זל התווספו גיל מלמוד (בס) וג'קי שרגא (תופים).

בשנת 2020, בפרוץ מגפת הקורונה, יצאו פרידלנד וזל בסדרה ארוכה (שנמשכת עד היום) של גרסאות כיסוי אקוסטיות לשירים לועזיים אהובים תחת השם "החדר של ברוך". נכון לאוגוסט 2023 עומד מספר השירים על 135. השירים מועלים מדי שבוע לפייסבוק וליוטיוב ורובם מושמעים על בסיס קבוע בתוכניות רדיו שונות ב"כאן 88" וב"רדיו פלוס" ומבוצעים בהופעות אקוסטיות מיוחדות של תופעת דופלר.

ב-14 בספטמבר 2023 מציינת תופעת דופלר 30 שנה לאלבום "ליפול על גן עדן" ויום הולדת 60 לפרידלנד, במופע חשמלי חגיגי בתיאטרון גבעתיים בהשתתפות אילנית, דפנה דקל ושירה זלוף. את מקומה של תמי כספי אשל (שפרשה מההרכב) על הקלידים ייקח יאיר סתוי.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]