תיקן לוחש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןתיקן לוחש
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: תיקנאים
משפחה: תיקני ענק
סוג: Gromphadorhina
מין: תיקן לוחש
שם מדעי
Gromphadorhina portentosa
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התיקן הלוחש (שם מדעי: Gromphadorhina portentosa) הוא אחד ממיני התיקן הגדולים ביותר, ומגיע עד לגודל של 5–7.5 ס"מ. התיקנים הלוחשים חיים במדגסקר בלבד, וניתן למצוא אותם בעצים נרקבים. זהו אחד מעשרים מינים ידועים של תיקנים גדולים ממדגסקר אשר רבים מהם מוחזקים כחיות מחמד, ולעיתים קרובות סוחרים לחיות מחמד מבלבלים ביניהם.

התיקן הלוחש

שלא כמו רוב התיקנים, לתיקנים לוחשים אין כנפיים. הם מטפסים מעולים ויכולים לטפס אף על זכוכית חלקה. ניתן להבדיל בין זכרים לנקבות בכך שלזכרים יש קרני מחושים קטנות ומלפנים מעוך. בשבי, חרקים אלה יכולים לחיות עד חמש שנים. הם ניזונים בעיקר מחומר צמחי.

"לחישות" התיקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שהשם מרמז, התיקן הלוחש מאופיין בקול שריקה הנוצר כאשר הם דוחפים אוויר דרך דרכי הנשימה. התיקן הלוחש הוא מין אחד מקבוצה של תיקנים שיכולים להפיק קול שריקה. לשריקת התיקן יש מספר סיבות: הגנה, הזדווגות, ולחימה אגרסיבית. כל התיקנים הלוחשים מסוגלים לעשות את שריקת ההגנה, אך רק זכרים יכולים להשתמש בלחישת הלחימה כדי למשוך את הנקבות.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיקן הלוחש הוצג בסרטים הוליוודיים, לדוגמה, הסרט "Bug" משנת 1975, שם הוצגו התיקנים ככאלו שביכולתם להצית שריפות על ידי שפשוף רגליהם אחת בשנייה, וב-"Damnation Alley" משנת 1977 כמקק-על פוסט-אפוקליפטי מצופה-שריון, מוטציה כתוצאה ממלחמה גרעינית. ב"גברים בחלל", סרט מדע בדיוני בו בני אנוש נלחמים ביצורים דמויי חרקים, מורה מעודדת את תלמידיה לדרוך על מין זה כחלק משידור תעמולה בטלוויזיה.

במהלך תוכנית הטלוויזיה "אפקט הפחד" השתמשו בתיקנים לוחשים, הוא גם הופיע בסרט "גברים בשחור (1997) ובסרט הפרודיה - הקומדיה "טים אמריקה: משטרת העולם" (2004), שבו תיקן אחד עולה מקים ג'ונג-איל לאחר מותו, נכנס לחללית זעירה, ועף משם.

חיית מחמד[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיקן הלוחש כחיית מחמד

יש המחזיקים את התיקן הלוחש כחיית מחמד אקזוטית. הם זקוקים לאזור מגורים קטן ואינם אוהבים את האור. בשל נטייתם לטפס, אזור המגורים חייב להיבדק כדי לראות אם הם יכולים לטפס עליו כפי שהם עושים בסביבתם הטבעית. הם יכולים לחיות על ירקות טריים יחד עם כל סוג מזון גלולה אשר עשיר בחלבון, כגון מזון כלבים יבש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]