תסמונת אליס בארץ הפלאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תסמונת אליס בארץ הפלאות
תחום נוירולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D062026
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"תסמונת אליס בארץ הפלאות", "ראיית ליליפוט", או "הזיית ליליפוט" (על שם ארץ ליליפוט בסיפור על גוליבר) (Alice in Wonderland syndrome - AIWS) היא מצב נפשי שבו הדרך שבה תופס האדם את ממדי גופו איננה נכונה. האדם חווה את גופו או חלקים ממנו כגדולים יותר או קטנים יותר מן הממדים הנכונים. הוא עלול לראות גם את העצמים סביבו, בהשוואה לגופו או חלקיו, כקטנים מאוד (או מרוחקים) או כגדולים מאוד. התופעה מוכרת בעיקר אצל חולים הסובלים ממיגרנה, מכפיון (אפילפסיה) וממחלות אחרות.

המצב מתאר לקות בתפיסה בלבד: המכניזם של העיניים לא נפגע אלא רק הדרך שבה המוח מעבד את המידע הנקלט על ידי העיניים. התופעה נקראת גם מיקרופסיה (Micropsia מיוונית "מיקרו" - קטן; "אופסיס" - ראייה) או מקרופסיה (Macropsia) ומקושרת גם למחלות של הרשתית.

התסמונת תוארה לראשונה על ידי נוירולוג מקליפורניה, ד"ר קארו ליפמן, בשנת 1952 (Caro W. Lippman)[1] ונקראה בשם זה על ידי פסיכיאטר אנגלי, ג'ון טוד (John Todd ,19141987) בשנת 1955.[2] טוד כינה את ההפרעה על שם דמותה של אליס גיבורת עלילת הספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" מאת לואיס קרול, אשר במהלך קורותיה חווה מצבים של גדילה מואצת או לחלופין התכווצות שכזו, כאשר יש הסבורים כי מדובר במטפורה לשינויים בתפיסת המציאות. טוד גם ציין שבחר את הכינוי שכן ידוע שלואיס קרול חווה לפחות אפיזודה אחת של מיגרנות, ויש המשערים שאף חווה סינדרום זה ממש.

במחקרים נוספים נמצא ביטוי לתסמונת זו גם במחלות אחרות. נמצא שלעיתים היא מופיעה עם הסימפטומים הראשונים של מוֹנוֹנוּקְלֵאוֹזִיס ("מחלת הנשיקה"). התסמונת גם יכולה לפרוץ כתוצאה מאפילפסיה חלקית מורכבת, מפעילותם של מגוון סמים פסיכואקטיביים וכן אצל חולים הסובלים מסכיזופרניה.

ילדים קטנים, במיוחד בגילאים 5 - 10, מייצגים אחוז גדול מאלו שסובלים ממיקרופסיה ספונטנית זמנית. המיקרופסיה נוטה להתרחש בחשכה, אז למוח חסרים מקורות ויזואליים לגודל.

התופעה מלווה לפעמים גם בהשפעה על התפיסה השמיעתית, חוש המגע ודימוי הגוף. הסינדרום מתרחש גם כאשר העיניים סגורות. הסימפטומים הפראפרילים כוללים חרדה, אפראקסיה ואגנוזיה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ון טוד, תסמונת אליס בארץ הפלאות, המאמר המקורי באתר PubMed (באנגלית)
  • PMID 12207198 תקציר מאמר על התסמונת, אתר PubMed (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Journal of Nervous & Mental Disease. 116(4):346-351, October 1952 ,Certain hallucinations peculiar to migaine ,Caro W. Lippman
  2. ^ Alice in Wonderland, Canadian Medical Association Journal. 1955 November 1; 73(9): 701–704 J. Todd, The Syndrom of

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.