תסרוקת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תסרוקת מסורתית של כלה יפנית.
ניתן לעצב את השיער האנושי במגוון דרכים

תסרוקת היא עיצוב של השיער, לרוב על גבי הקרקפת האנושית. 

עיצוב השיער יכול להיחשב כהיבט של טיפוח עצמי, אופנה או קוסמטיקה וגם כמצביעים על השתייכות דתית או סטטוס חברתי.

סוגי תסרוקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מספר סוגים של תסרוקות, אשר יכולות להופיע בפני עצמן או באופן משולב המאחד בין תסרוקות מסוגים שונים.

צמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – צמה
ילדה עם תסרוקת של צמה

צַמָּה היא מבנה מורכב או דפוס הנוצר על ידי שילוב שלושה או יותר גדילים של חומר גמיש, כגון, סיבי טקסטיל, חוט, או שיער אדם. בהשוואה לתהליך האריגה בו משתמשים בבד בעל שתי קבוצות נפרדות (שתי וערב), צמה היא בדרך כלל ארוכה וצרה, וכל רכיב בה מקביל בזיגזג וחופף לאחרים. תסרוקת של צמה מורכבת משילוב של קבוצות שיער וניתן לשזור בה חוטים וקישוטים נוספים.

זנב סוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קוקו (תסרוקת)
אישה עם תסרוקת של זנב סוס במהלך תחרות טיפוס

קוקו היא תסרוקת שבה כל או רוב השיער על הראש נמשך מכיוון הפנים אל הראש, נאסף ומהודק בחלק האחורי של הראש ונותר תלוי בחופשיות מנקודה זו. התסרוקת קרויה גם "זנב סוס", בזכות הדמיון שלה לזנב של סוס ובמקביל לשמה בשפות אחרות. על פי רוב השיער נאסף עם גומייה שמכונה לפעמים "קוקייה", אשר קיבלה את שמה משם התסרוקת. כמו כן, השיער יכול להיאסף גם על ידי סיכה, סרט בד וכלים דומים. בתרבויות שונות, בימי קדם, לעיתים נעשה הדבר בעזרת חוט או מעין קליפסים ממתכת.

פוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פוני (שיער)
בתסרוקת מסוג פוני השיער גזור מלפנים ונח על המצח.

פוני היא תסרוקת בה השיער גזור מלפנים ונח על המצח. לרוב הפוני גזור בצורה ישרה מעל הגבות, אך הוא יכול להיות גם פרוע, בצורת קוצים, מוסט לאחד הצדדים או מכסה את העיניים. מקור הכינוי בעברית הוא מהשפה הגרמנית, שם הכינוי מתאר את רעמת סוסי פוני שגדלה גם מלפנים ומכסה את מצח הסוס.

ראסטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ראסטות

ראסטות הן כינוי לתסרוקת הנוצרת באמצעות קשרים בשיער המכוסים בחוטים ברוב המקרים. בתרבות המערבית המודרנית נקלעות הראסטות באמצעות מסרגה קטנה. כדי להסירן נוהגים לרוב בעלי הראסטות לגלח את הראש לגמרי או כמעט לגמרי. העדויות הראשונות לראסטות נמצאו בחפירות ארכאולוגית במצרים, אשר חשפו גופות ממצרים העתיקה בעלות סגנון שיער זה ואף פאות נוכריות עם צמות ארוכות.

אפרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אפרו
ניתן ליצור תסרוקת מסוג אפרו רק עבור אנשים בעלי שיער מתולתל מאוד

אפרו הוא תסרוקת ייחודית בה השיער מתרחב מהראש בצורה של הילה, ענן או כדור. אפרו דורש שיער מתולתל מאוד. עבור אנשים רבים ממוצא אפריקאי, אפרו הוא צורת השיער הטבעית שלהם. עם זאת, כל אחד מכל רקע אתני מסוגל לגדל אפרו אם שיערו מתולתל מאוד.

הלוואה וחיסכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הלוואה וחיסכון (תספורת)

הלוואה וחיסכון הוא כינוי שניתן לסוג של תספורת או תסרוקת של גברים מתקרחים, שבה שיער מאזור לא מקריח בראש מסודר כך שיסתיר את הקרחת. השם "הלוואה וחיסכון" ניתן על שום המטאפורה, לפיה האזור השעיר "מלווה" את השיער לקרחת, והוא שימוש הומוריסטי בשם הבנק הלוואה וחיסכון.

קארה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קארה (תספורת)

תספורת קארה (באנגלית: bob cut), המכונה גם בוב או גרסון, היא תספורת קצרה עד בינונית, שבה גוזרים את השיער בקו ישר בדרך כלל סביב הראש, בגובה הלסת בערך, אך לא מתחת לכתפיים, לרוב עם פוני בחזית. גזרת הקארה הסטנדרטית חושפת את החלק האחורי של הצוואר ושומרת על כל השיער שמעל הכתפיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים סידרו את שיערם בדרכים שונות, אשר הושפעו במידה ניכרת מהתרבות שבה הם חיו. 

תסרוקות הן סמלים של חשיבות ומעמד חברתי, גיל, מצב משפחתי, זהות לאומית או גזעית, אמונות פוליטיות ועמדות לגבי מגדר.
בתרבויות רבות שיערן של הנשים מכוסה בציבור, לרוב מסיבות דתיות.

היסטוריה עתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבויות עתיקות שיערן של הנשים עוצב בקפידה.

בתרבויות עתיקות שיערן של הנשים עוצב בזהירות ובקפידה בדרכים מיוחדות ומגוונות.  נשים צבעו את שיערן, סלסלו אותו ואספו אותו במגוון דרכים. 

גורמים המשפיעים על בחירת התסרוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיקולים הקשורים לאסתטיקה של התסרוקת נקבעים על ידי גורמים מרובים כמו התכונות הפיזיות של האדם, התדמית שהוא מעוניין לשדר והאינסטינקטים של מעצב השיער.

גורמים פיזיולוגיים כוללים את סוג השיער ודפוסי הגדילה שלו, צורת הפנים והראש מזוויות שונות והפרופורציות הכלליות של הגוף. לעיתים יעורבו גם שיקולים רפואיים. 

ההצגה העצמית המשתקפת בתסרוקת הנבחרת יכולה להיות מכוונת לקונפורמיות עם הזרם המרכזי, לציוויים דתיים ועוד.

התסרוקת נוצרת על ידי סידור השיער בצורה מסוימת, באמצעות מסרקים, פן, ג'ל או מוצרים אחרים.

איש המקצוע העוסק בעיצוב שיער הוא ספר.

עיצוב השיער יכול לכלול גם תוספת של אביזרים כמו סרטים וסיכות המסיים להחזיק אותו במקומו, לשפר את המראה, או אף להסתיר אותו באופן חלקי או מלא, על ידי כיסויי ראש, למשל מטפחת ראש, כיפהחג'אב או טורבן.

תהליך עיצוב השיער[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסרוקת נוצרת בתהליך של עיצוב שיער שיכול לכלול גזירה, סלסול, תוספות שיער, צביעת שיער ועוד.

אורך וקיצור השיער[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיתוך השיער מיועד לשמר צורה מסוימת. פעולה זו יכולה לנוע בין גזירת הקצוות, לשינוי האורך ועד לגילוח השיער כליל. בעוד שישנן דרכים בהן אדם יכול לקצר את השיער של עצמו נהוג להפקיד אותה בידי אדם אחר. משום שלאדם יכול להיות מאוד קשה לשמור על סימטריה בשעת הגזרה של השיער בחלק האחורי של ראשו.

גזירת השיער יכולה לשפר את מראהו על ידי הסרה של קצוות פגומים או מפוצלים. עם זאת, היא אינה מזרזת את צמיחת השיער ואינה מסירה פגמים לכל אורך השיער.

מעצבי שיער נוהגים לשטוף את השיער כך שהוא יהיה לח בשעת הגזירה. בהשוואה לשיער יבש, קל יותר לעצב שיער רטוב משום שהמשקל הנוסף ומתח הפנים גורמים לשערות להתיישר ולהיצמד יחדיו באופן שמסייע ליצירת הצורה הרצויה.

סירוק השיער[עריכת קוד מקור | עריכה]

מברשות ומסרקים משמשים לארגון השיער והתרת הקשרים. פעולת הסרוק מכוונת אל כל השעירות לאותו הכיוון. היא גם מסירה קשקשים ושערות שנשרו אך נתפסו בין השערות האחרות.

ייבוש השיער[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייבשי שיער מזרזים את תהליך הייבוש של השיער על ידי הזרמת אוויר, שמחומם בדרך כלל, על גבי השיער הרטוב ובכך מאיצים את קצב התאדות המים. 

חום רב מידי עלול לגרום נזק לשיער. ניתן להרחיב את זרם האוויר כך שיגיע לשטח גדול יותר בעוצמה נמוכה יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]