תקרית נהר היאנגצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האונייה אמטיסט בתצלום ממלחמת העולם השנייה

תקרית נהר היאנגצה היא אירוע שהתרחש בשנת 1949, במהלך מלחמת האזרחים הסינית, בו פריגטה של הצי המלכותי הבריטי הייתה נצורה על ידי הכוחות הקומוניסטים בנהר היאנגצה בסין במשך 102 ימים עד אשר הצליחה להיחלץ (בין החודשים אפריל–יולי). בתקרית נהרגו 46 מאנשי הצי הבריטי.

התקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפריגטה אמטיסט נבנתה במהלך מלחמת העולם השנייה. בשנת 1949 היא הייתה מוצבת בצי הבריטי במזרח הרחוק. ב-20 באפריל שטה האונייה באפיק נהר היאנגצה לכיוון צפון-מערב בדרכה משאנגחאי לנאנג'ינג, כדי להחליף את המשחתת קונסורט ולהוות משמר צף לשגרירות הבריטית שם. ב-08:30 בבוקר נורו לעברה אש נשק קל ופגזי ארטילריה מעמדות של צבא השחרור העממי (הקומוניסטי) בגדה הצפונית של הנהר, אך היא לא נפגעה. ההשערה הייתה שהירי כוון לעמדות הלאומנים הסינים בגדה הדרומית של הנהר. האונייה הניפה דגל בריטי גדול על דופנה והמשיכה בדרכה. כעבור שעה, ליד גְ'יָאנְגְיִין (江陰), נורה לעברה מטח פגזים נוסף שפגע בה. נגרם לה נזק, קברניט האונייה נהרג, צוות הגשר נפגע, השליטה על האוניה אבדה והיא עלתה על שרטון. עקב נזקי ההפגזה לא ניתן היה להשיב אש לעבר התוקפים. קצין שתפס את הפיקוד הצליח לדווח בשידור רדיו על מקומה ומצבה של האונייה. פגזים המשיכו לפגוע באוניה. בהמשך הבוקר פקד מפקד האוניה לפנות ממנה אנשי צוות לחוף בסירה, אך הסינים ירו לעבר הסירה והפינוי הופסק. מאוחר יותר הצליחו 63 אנשי צוות ועמם חלק מהפצועים קשה להגיע לגדה הדרומית של הנהר שהוחזקה על ידי הלאומנים הסינים. הם הועברו משם על ידי דיפלומטים בריטים לשנגחאי. על האונייה הפגועה נותרו כ-60 אנשי צוות. הירי לעברה פסק אך לא ניתן היה לנוע מבלי לעורר אותו מחדש. בסך הכל פגעו באונייה כ-50 פגזים. חלקם פערו בה פרצות מתחת לקו המים, אך הן נאטמו.

סגן מפקד הצי הבריטי במזרח הרחוק פקד על המשחתת קונסורט, הסיירת לונדון והפריגטה בלאק סוון לחוש לעזרת האמטיסט, האחת מננקינג והאחרות משנגחאי. הקונסורט התקרבה לאמטיסט בשלוש אחר הצהריים בניסיון לחבר אליה כבל גרירה. נורתה לעברה אש סינית שגרמה לה נזקים ואבדות בנפש. למרות שהשיבה באש תותחים כבדה לעבר עמדות האויב שעל גדת הנהר היא נאלצה לנטוש את ניסיון החילוץ ולנוע במורד הנהר אל מחוץ לטווח האש הסינית.

אחרי חצות הלילה נחלצה האמטיסט מהשרטון לאחר שהוסר ממנה משקל, אך היא לא הייתה מסוגלת להימלט על נפשה שכן כל תזוזה שלה גררה אש לעברה. האוניות לונדון ובלאק סוון ניסו להגיע אליה לעזרה אך ספגו גם הן פגיעות מאש סינית ונסוגו. ב-22 באפריל הגיע אל האוניה סגן הנספח הימי הבריטי בסין, לוטננט קומנדר ג'ון קירנס (John Kerans), ונטל את הפיקוד עליה.

בשבועות הבאים נותרה האמטיסט תקועה במקומה וללא יכולת לקבל אספקה חיונית, בעוד משא ומתן עקר מתנהל עם הקומוניסטים הסינים בניסיון להביא לשחרורה. הקומוניסטים הסינים לא הכירו באמנות שנעשו בעבר בין סין לבין בריטניה, ארצות הברית וצרפת וטענו לפיכך ששהות של כוחות מזוינים שלהן ברחבי סין הייתה בלתי חוקית, והם דרשו כי שלוש המדינות יסיגו את כוחותיהן ממנה לאלתר. הקומוניסטים גם טענו שהאמטיסט פתחה באש ראשונה.

היחלצות האנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנדרטה לתקרית, הניצבת במשתלת הזיכרון הלאומית

ב-30 ביולי 1949, לאחר חושך, הרימה האמטיסט עוגן והחלה לשוט לדרום-מזרח בניסיון להיחלץ, בין עמדות תותחים של הקומוניסטים הסינים על שתי גדות הנהר. היא שטה מאחורי אוניית נוסעים סינית בתקווה לבלבל את אויביה. הסינים פתחו באש ופגזיהם פגעו באוניית הנוסעים, הטביעו אותה וגרמו לאזרחים שעליה אבדות כבדות. האמטיסט המשיכה בדרכה ועם בוקר הגיעה למפגש עם המשחתת קונקורד, כשצוותי שתיהן בכוננות קרב. הסינים לא הבחינו בהן ובשעת הצהריים הגיעו שתיהן למקום מבטחים בשפך הנהר, 167 קילומטרים ממקום המוצא של האמטיסט. משם הפליגה האונייה עם ליווי אל הונג קונג.

בסך הכל נהרגו בתקרית 46 מאנשי הצי המלכותי הבריטי מהאוניות המעורבות, מהם 21 מאנשי צוות האמטיסט.

בעקבות התקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1957 הופק סרט הקולנוע תקרית היאנגצה אודות האירוע. לצורך הצילומים הוצאה האוניה אמטיסט מאחסנה וגילמה בסרט את דמותה שלה. השחקן ריצ'רד טוד גילם בסרט את דמותו של ג'ון קירנס.

חתול האונייה אמסטיסט, סיימון, עוטר לאחר התקרית במדליית דיקין (Dickin Medal).

אנדרטה לזכר התקרית וחלליה הוצבה במשתלת הזיכרון הלאומית בבריטניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תקרית נהר היאנגצה בוויקישיתוף
  • הסרט "תקרית היאנגצה", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)