1Q84

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1Q84
כריכת הספר בעברית
כריכת הספר בעברית
מידע כללי
מאת הרוקי מורקמי
שפת המקור יפנית
סוגה רומן
נושא מציאות, סיפורת, כת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות שינג'וקו, Ome, רופונגי, Jiyūgaoka, The Okura Tokyo, Sangen-jaya, Chikura, יאמאנאשי, Lake Motosu, Kōenji, איצ'יקאווה, שיבויה, אזאבו, Akasaka, Tsudanuma עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות 1984 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Shinchosha עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור Shinchosha
תאריך הוצאה 2009 (ספרים 1 ו-2)
2010 (הספר ה-3)
מספר עמודים 928 (בשפה באנגלית)
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה-ביתן בשיתוף כתר
פרסים
פרס איגנוטוס לרומן הזר הטוב ביותר (2012) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם After Dark עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא צקורו טזאקי חסר הצבע ושנות העלייה לרגל שלו עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 978-0-307-59331-3
הספרייה הלאומית 003361597
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

1Q84יפנית: ‏いちきゅうはちよん אִיצִ'י קיוּ הַצִ'י יוֹן) הוא ספר מאת הסופר היפני הרוקי מורקמי. הספר יצא לאור ביפן בשנים 2009–2010 בשלושה כרכים וזכה לפופולריות מיד עם יציאתו לאור. בחודש הראשון לפרסומו נרכשו ביפן מיליון עותקים מהספר.

הספר כתוב בסגנון הריאליזם הפנטסטי האופייני למורקמי ועוסק בשתי דמויות; צעיר וצעירה בני 30 המנסים להתאחד לאחר שנים של פירוד ומוצאים עצמם במציאות ובעולם השונה מזה אותו חווים הסובבים אותם.

הספר תורגם לאנגלית במקביל על ידי שני מתרגמים שונים. את שני הכרכים הראשונים תרגם ג'יי רובין ואת הכרך השלישי תרגם פיליפ גבריאל. התרגום האנגלי יצא לאור בארצות הברית ובבריטניה ב-25 באוקטובר 2011. לעברית תורגם הספר בידי עינת קופר. שני הכרכים הראשונים יצאו כספר אחד ב-2011 והכרך השלישי יצא לאור בעברית ב-2012.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנגו הוא רווק כבן 30, מורה למתמטיקה בבי"ס פרטי וסופר שטרם פרסם ספר. הוא גדל כבן יחיד לאב חד-הורי שהיה גובה של תאגיד השידור היפני ועזב את הבית בנערותו. בתיווכו של עורך ספרותי הוא חובר לפוקה-ארי, נערה דיסלקטית בת 17, סופרת בוסרית, ששלחה כתב יד לתחרות לסופרים צעירים והוא משכתב את ספרה. מתברר לטנגו כי ארי גדלה בקומונת הסאקיגקה, כת דתית מסתורית ומתבדלת בהרים. קומונה בה נותרו הוריה, ממנהיגי הקומונה בעבר, בעוד היא עברה להתגורר בביתו של פרופסור נודע, ידיד נעורים של אביה, שם גם נמצאת בתו שהיא בת גילה של פוקה-ארי. הספר ששכתב טנגו, "פקעת של אוויר", זוכה להצלחה גדולה והופך לרב-מכר. טנגו מגלה כי אנשי כת סאקיגקה מתחילים להתעניין בו ובמקביל מתחיל לחוות חוויות של מציאות אחרת כגון צפייה בשני ירחים השטים יחדיו בשמים.

אאוממה היא רווקה בת 30 העובדת כמאמנת בחדר כושר ומשמשת כרוצחת שכירה של גברים שהתעללו בנשותיהם ולא הגיעו למערכת אכיפת החוק. היא נולדה למשפחה שהשתייכה לכת המיסיונרית "עדי האל" ועזבה את הבית בגיל צעיר. היא מפתחת חברות עם איומי, שוטרת זוטרה והשתיים יוצאות מדי פעם לבארים כדי לחפש בצוותא שותפים מזדמנים למפגשים מיניים. אלמנה מבוגרת ועשירה היא זו אשר שוכרת את אאוממה לרצוח את הגברים המתעללים והיא מפגישה אותה עם ילדה בת 10 שככל הנראה עברה התעללות מינית על ידי מנהיג כת הסאקיגקה. שתי הנשים גומרות אומר לרצוח את מנהיג הכת ונעזרות בשומר ראשה הנאמן של האלמנה.

בהמשך הספר מסתבר כי טנגו ואאוממה גדלו בילדותם בעיר איצ'יקאווה, פרבר של טוקיו. דרכיהם הצטלבו לתקופה קצרה בהיותם תלמידי בית ספר בני 10 ועתה, 20 שנה מאוחר יותר, נעות הדרכים לכיוון הצטלבות נוספת, שלא ברור אם תתרחש.

שם הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הספר מתרחשת בשנת 1984. גיבורת הספר, אאוממה, חווה מציאות הנתפסת על ידה כשונה מהמציאות אותה חווים האנשים שסביבה. היא מכנה את העולם בו היא חיה בשם "1Q84". הספרה 9 נהגית ביפנית בדומה לאות Q באנגלית ועל כן שם הספר מהווה כפל משמעות. חלק מהמבקרים מוצאים גם קשר מסוים בין ספרו של מורקמי ובין 1984, ספרו של ג'ורג' אורוול. השפעה נוספת על הספר היא סיפורה של כת אום שינריקיו שהתפרסמה במתקפת סארין על תחנות הרכבת התחתית בטוקיו בשנת 1995. מורקמי הושפע רבות מן ההתקפה ומההשפעה שהייתה למנהיג הכת - שוקו אסהארה - על אנשיו, ואף כתב ספר תיעודי בשם "אנדרגראונד" המתאר את יום התקיפה מנקודת מבט של עדים וניצולים.

משמעויות בעלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעלילה הארוכה והמורכבת מתייחס מורקמי באופן ישיר ובאופן מטפורי למספר נושאים. נושא עיקרי בספר הוא תפיסת המציאות ומשמעותה (נושא אליו הוא מתייחס גם בספרים אחרים) - שנת 1Q84 היא למעשה כינוי למציאות אלטרנטיבית אשר מספר מועט של אנשים חווה אותה ולכן מבחינתם היא המציאות ה"אמיתית", כלומר לכאורה אין מושג של מציאות "אבסולוטית". נושא נוסף הוא כוחה ומשמעותה של אמונה דתית ורוחנית - גם אאוממה באה מכת דתית וגם כת סאקיגקה היא כת של מאמינים בנרטיב רוחני - והעוצמה שהיא מעניקה לאנשים מסוימים מול השימוש שהם עושים בעוצמה זו. בנוסף מתייחס הספר לחוויות ילדות והשפעתן על החיים הבוגרים - אופיים והתנהגותם הן של טנגו והן של אאוממה הושפעו עמוקות מאירועים שחוו בילדותם ומהקשר עם הוריהם, והשאלה הנגזרת מכך - האם אכן אנשים בוגרים יכולים לקבל החלטות מושכלות בהינתן אירועים שחוו בילדותם או שמסלול הדברים בלתי נמנע. גם נושא זה של השפעת חוויות ילדות וקשר בין הורים לילדים הוא נושא שמורקמי התייחס אליו בספרים קודמים כמו למשל קפקא על החוף. נושא משותף נוסף עם ספר זה הוא השימוש האלגורי בחתולים המופיע בספר בתור סיפור קצר בשם "עיר החתולים". נושאים בולטים נוספים הם הבחנה חברתית בין רע וטוב (אאוממה היא רוצחת שכירה אף על פי שלכאורה היא פועלת לטובת החברה) וכוחה של המילה הכתובה (נושא שכיח אצל מורקמי - גם בכמה מספריו האחרים הגיבור הוא סופר או חובב כתיבה).[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]