אברקרומבי אנד פיץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Abercrombie & Fitch)
אברקרומבי ופיץ'
Abercrombie & Fitch Co.
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית (הבורסה לניירות ערך בניו יורק
בורסה הבורסה לניירות ערך בניו יורק (26 בספטמבר 1996ANF) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים דייוויד אברקרומבי, עזרא פיץ'
תקופת הפעילות 1892, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית – הווה
מיקום המטה ניו אולבני עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
ענפי תעשייה קמעונאות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים בגדים, בשמים, תכשיטים
הכנסות 422.19 מיליון דולר (2006)
יו"ר פראן הורוביץ
עובדים 6,900 עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.abercrombie.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַבֶּרקְרוֹמְבִּי אֶנד פִיץ'אנגלית: Abercrombie & Fitch) הוא מותג אופנה אמריקאי יוקרתי שנוסד על ידי המעצבים דייוויד אברקרומבי ועזרא פיץ' בשנת 1892. הוא כולל את חמשת המותגים: אברקרומבי ופיץ', אברקרומבי קידס, הוליסטר, גילי היקס ו־RHUEL No. 925. המותג פועל בעיקר בארצות הברית, קנדה ובריטניה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברקרומבי ופיץ' נוסד על ידי היזם האמריקאי דייוויד אברקרומבי ב־4 ביוני 1892 בניו יורק, תחילה כחברה לציוד ספורט שנקראה "Abercrombie Co.". בשנת 1900 הצטרף אליו שותפו עזרא פיץ' והחברה הפכה ל-Abercrombie & Fitch Co (החברה מוכרת גם כ"A&F", "ANF" ו"AF".). באופן רשמי. בשנת 1907, לאחר מחלוקת בין שני השותפים, עזב דוד אברקרומבי את החברה והשאיר אותה לידי עזרא פיץ'[1]. מרגע זה אופייה של החברה השתנה וזו הפכה לחברת אופנה, תחילה לביגוד נשים. ב-1920 נפתחה החנות הראשונה של המותג, בשדרה החמישית במנהטן, ניו יורק (חנות הפועלת עד היום). במשך הזמן המותג התבסס כאחד המותגים החמים ביותר בשוק האופנה בארצות הברית[1].

ב־15 באוקטובר 2004 הפכה החברה לראשונה שהחרימה את הצמר האוסטרלי (בשל התעללות בכבשים). ב־2007 נפתחה החנות הראשונה של המותג מחוץ לצפון אמריקה, בלונדון.

בסוף שנת 2008 חלה ירידה של כמעט שליש במכירות של החברה, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, ובשל העובדה שבניגוד ליריבותיה, החברה סירבה להוריד מחירים[2]. ב־אוקטובר 2009 נפתחה חנות דגל במילאנו שבאיטליה, וכן נפתחה חנות דגל בטוקיו, שהיא החנות הגדולה ביותר של המותג בעולם, והגבוהה ביותר במזרח, בעלת 11 קומות. בפברואר 2012 הודיעה הרשת כי תסגור 180 סניפים בארצות הברית בגלל האטה במכירות, אך תתרחב באסיה[3].

בדצמבר 2014, מנכ"ל אברקרומבי אנד פיץ', מייקל ג'פריס, שהפך את חברת הביגוד לצעירים ממותג ספורט אפרורי לאייקון אופנתי, פרש מתפקידו אחרי יותר משני עשורים. לאחר שספג ביקורות על אמירותו ואחרי שנכשל לקלוע לטעם הלקוחות הצעירים, שעוברו לקנות ברשתות אופנה מתחרות[4].

לאחר שהכנסותיה ירדו בעקביות, החליטה החברה ב-2015 לחדול מהמסר השיווקי המיני שהיה מזוהה עמה ומהעסקת עובדים על בסיס מראה חיצוני[5]. ב-2017 הועמדה הרשת למכירה, לאחר צניחה של 50% במחיר המניה שלה[6]. אחר כך הודיעה על תוכנית ארגון מחדש[7].

בשנת 2020 דווח כי פראן הורביץ, מנכ"לית אברקרומבי אנד פיץ' יש את היחס הגבוה ביותר בין שכרה לשכר עובדיה מכל חברה אחרת בעולם. חבילת השכר של הורביץ הסתכמה בקרוב ל-12 מיליון דולר ב-2019, פי 6,565 מהשכר החציוני של עובדי החברה[8].

מוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה מייצרת בגדים בבסיס יומיומי הנחשבים על ידיה ועל פי טענתה לאיכותיים ונשמרים לאורך זמן. החברה אינה מייצרת ביגוד ערב אלגנטי, אלא ביגוד ליום יום בעיצוב צעיר. פעמים רבות החברה התחילה אופנות משלה. בנוסף לבגדים רגילים, מייצרת החברה גם בגדי ספורט, כגון כפכפים, כובעים, תכשיטים, בשמים ועוד. סמליל המותג הוא ציור של אייל קורא.

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאברקרומבי ופיץ' שיטת שיווק מיוחדת. לפי השיטה, החברה פותחת מספר מצומצם של חנויות, מה שהופך את המותג למסתורי ולקשה להשגה, וחנויותיה הייחודיות הופכות לפופולריות ועמוסות במיוחד. בנוסף, בחנות המקוונת נמכרים כמעט ורק עודפים. למרות המחירים הגבוהים במיוחד של מוצריה, אלה נמכרים בקצב גבוה, והמותג נחשב למותג המצליח ביותר בארצות הברית. החברה הייתה לחברה הראשונה בעולם שמפרסמת באמצעות קטלוגים שנמכרים בכסף. הקטלוגים של החברה מאופיינים בצילומי דוגמנים בשחור לבן, ובהם דוגמנים המוצגים באופן מיני. שיטת שיווק זו הוכחה רבות[דרוש מקור] כשיטת שיווק יעילה ביותר. דוגמני החברה נבחרים מדי שנה מתוך המוכרים בחנויותיה, שבהן מקפידים להעסיק מוכרים לפי המראה החיצוני שלהם (דבר הגרם למספר לא קטן של תביעות כנגד החברה). חנויות הדגל של החברה ממוקמות בניו יורק, בלוס אנג'לס, בלונדון, במילאנו ובטוקיו, ואלו מפורסמות בשל התורים הארוכים בכניסה לחנות. החנויות של החברה מעוצבות באופן ייחודי; מרבית החנויות חשוכות ומושמעת בהן מוזיקת דאנס בעוצמה גבוהה, אולם אינן בולטות מבחוץ[9]. החנות המפורסמת ביותר של החברה היא חנות הדגל בשדרה החמישית במנהטן, ניו יורק. חנות בעלת 4 קומות ומפורסמת בעיקר בגלל התור הארוך במיוחד המשתרך בכניסה אליה ובעלת העיצוב החשוך והמוזיקה החזקה וריח הבושם המפורסם של החברה.

לאורך השנים המותג צבר תאוצה ועם זאת החלו השערוריות. באמצע 2013 נפתחה מחאה אינטרנטית ויראלית שסחפה אחריה המוני גולשים זועמים על היחס של החברה אל קבוצות בחברה. באחד מראיונותיו אמר מייק ג'פריס, מנכ"ל החברה כי: "בחברה יש ילדים מגניבים ויש ילדים לא מגניבים, אנחנו הולכים עם הילדים המגניבים". ג'פריס גם אמר כי החברה לא מייצרת בגדים מעל המידה הבינלאומית LARGE, ולכן חלק מהאוכלוסייה לא יכול ללבוש את בגדי המותג[10]. אחרי הריאיון של ג'פריס התחילה מחאה אינטרנטית ויראלית שנקראה Fitch The Homeless, במטרה לגרום למותג להיות נגיש לכל שכבות האוכלוסייה[11]. אחרי שספגה ביקורת על מדיניותה וירידה חדה במכירות[12], הכריזה החברה כי תתחיל למכור בגדים לנשים במידות גדולות; אולם הבגדים נמכרו רק דרך האינטרנט ולא בסניפים[13].

בשנת 2002 החברה קיבלה קנס על כך שדיווחים על הגדלת פעילותה לא היו אמינים. החברה הייתה מעורבת במספר סוגיות משפטיות קשורות עם מדיניות תעסוקה וטיפול בלקוחות. בשנת 2002 היא האשימה את "אמריקן איגל אאוטפיטרס" שהיא מייצרת בגדים דומים מאוד למותגים של אברקרומבי אנד פיץ'. הנושא נסגר בבית משפט לטובת אמריקן איגל. בשנת 2002 החברה קיבלה קנס על כך שדיווחים על הגדלת פעילותה לא היו אמינים. בשנת 2019 החברה הואשמה בכך שהיא ניצלה מוצר של חברה ישראלית "גלאסבוקס" לקבלת ושמירת מידע על לקוחותיה ללא ידיעתם.

באוגוסט 2011 הודיעה החברה כי היא מוכנה לשלם לכוכבי תוכנית המציאות "חוף ג'רזי", בלבד שיפסיקו ללבוש את בגדיה. זאת בטענה כי משתתפי הסדרה פוגעים בתדמית ה"שאפתנית" שלה[14].

דוגמנים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המותג בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 קיבלה קבוצת סקאל את הזיכיון לייבוא ושיווק חלק מקולקציית המותג בישראל, אך לא קיבלה זיכיון לפתיחת חנויות נפרדות של המותג[15]. היא שיווקה את המוצרים כפינות מכירה ברשת חנויות האופנה שלה "אמפוריום"[16].

ב-6 ביוני 2011 נפתחו שלוש חנויות של המותג בקניון רמת אביב, קניון ארנה הרצליה ובממילא בירושלים, בידי קבוצת סקאל[17]. אולם הם לא היו חנויות רשמיות של המותג[18]. מסיבה זו החנויות בישראל, בניגוד לחנויות במדינות אחרות, פעלו בשם: A&F Brands Factory Store ולא Abercrombie & Fitch[18]. בנוסף בחנויות בישראל שווקו גם בגדי המותג העילי Hollister Co, המותג הצעיר של החברה, ובהמשך גם את מותג הלבשה התחתונה של החברה: Gilly Hicks. אחר כך נפתחו סניפים נוספים של הרשת בפארק הקרח באילת, בקניון הזהב בראשון לציון ובגרנד קניון בבאר שבע. סניפים אלו מצטרפים לסניפים הקיימים בקניון ארנה בהרצליה, קניון רמת אביב ושדרת ממילא בירושלים. ב־2013 נפתחה החנות השמינית של המותג בגראנד קניון שבאר שבע. בשנת 2014 נסגרה החנות בקניון רמת אביב.

מראה החנויות בישראל שונה מחנויות הדגל בעולם: גודלן של החנויות בעולם עולה על 1000 מ"ר ובישראל גודל החנויות נעות בין 50 מ"ר–300 מ"ר בלבד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 נתן שבע, אברקרומבי עזב ב-1907 - והמותג שיגשג בלעדיו, באתר TheMarker‏, 13 במאי 2012
  2. ^ ארה"ב: דו"חות גרועים במיוחד לרשתות אברקרומבי אנד פיץ' וטארגט, באתר גלובס, 8 בדצמבר 2008
  3. ^ סוכנויות הידיעות, אברקרומבי אנד פיץ' תסגור 180 סניפים בארה"ב ותפתח אחרים באסיה, באתר TheMarker‏, 16 בפברואר 2012
  4. ^ רויטרס, אחרי שצחק על שמנים ואכזב את הצעירים – מנכ"ל אברקרומבי פורש, באתר TheMarker‏, 9 בדצמבר 2014
  5. ^ ישראל פישר ורויטרס, אברקרומבי נוטשת את הסקסיזם: תפסיק להשתמש בגברים חצי ערומים, באתר TheMarker‏, 26 באפריל 2015
  6. ^ ניו יורק טיימס, אברקרומבי אנד פיץ' מציעה עצמה למכירה אחרי ששווי השוק צנח לפחות ממיליארד ד', באתר TheMarker‏, 11 במאי 2017
  7. ^ עמרי זרחוביץ', נשארה עם התחתונים: אברקרומבי אנד פיץ' לא הצליחה להימכר - וכעת מנסה לחזור לרווחיות, באתר TheMarker‏, 23 ביולי 2017
    וול סטריט ג'ורנל, ‏אברקרומבי אנד פיץ' הורידה את עצמה מן המדף, המניה צנחה ב-21%, באתר גלובס, 11 ביולי 2017
  8. ^ נמרוד הלפרן, המנכ"ל הישראלי בארה"ב שמרוויח פי 2,500 מעובדיו, באתר TheMarker‏, 15 ביולי 2021
  9. ^ יוני סער, הורגים את החלום, באתר TheMarker‏, 3 באפריל 2008
  10. ^ סיון פינגולד, רשת אופנה אמריקאית מסרבת למכור בגדים לאנשים שמנים, באתר TheMarker‏, 9 במאי 2013
  11. ^ Christopher Glazek, The Story Behind “Fitch the Homeless”, The New Yorker, ‏19 ביוני 2013
  12. ^ ישראל פישר, אברקרומבי מפסידה: ייתכן שתייצר גם בגדים במידות גדולות, באתר TheMarker‏, 24 במאי 2013
  13. ^ נדן פלדמן, אברקרומבי לא רוצה שמנות בחנויות: בגדים במידות גדולות - רק באינטרנט, באתר TheMarker‏, 21 בנובמבר 2013
  14. ^ סוכנויות הידיעות, רשת אברקרומבי אנד פיץ' מוכנה לשלם לכוכבי "ג'רזי שור" בלבד שיפסיקו ללבוש את בגדיה, באתר TheMarker‏, 17 באוגוסט 2011
  15. ^ אילנית חיות, ‏סקאל תייבא את אברקרומבי אך לא תפתח חנויות נפרדות למותג, באתר גלובס, 19 בפברואר 2008
  16. ^ אילנית חיות , ‏קבוצת סקאל תייבא לישראל את מותג האופנה אברקרומבי אנד פיץ', באתר גלובס, 19 בפברואר 2008
  17. ^ עדי דברת, אברקרומבי אנד פיץ' פתחו היום את שלוש חנויות הראשונות שלהם בארץ, באתר TheMarker‏, 6 בנובמבר 2011
  18. ^ 1 2 עדי דברת, סקאל תפתח חנות של אברקרומבי בבניין בן שלוש קומות בתל אביב, באתר TheMarker‏, 17 בנובמבר 2011
    אילנית חיות, ‏אברקרומבי אנד פיץ' בישראל: ספין או כניסת מותג בינלאומי?, באתר גלובס, 7 בנובמבר 2011